Tuo vika tai "ominaisuus" esiintyi omassa Finnsatissanikin monien muiden omituisten vikojen ohella. Olen Helsingissä Welhon kaapeliverkossa. Kaupan purun jälkeen ostamani Topfield on toiminut hyvin.
Ei ole ominaisuus koska kaikilla tätä ongelmaa ei ole. Itsellä boksi on mennyt jumiin tosi harvoin ja nekin omasta säheltämisestä.
Kuten tuolla aikaisemmin Finnsatin asiakaspalvelu kirjoitti, vika ei ole boksissa koska LumoTV:n päässä EPG-datassa on häikkää ja jumiuttaa boksin. Se että ainoastaan Finnsat menee jumiin ja muut merkit toimivat virheellisestä EPG-datasta huolimatta muuttaa sen tämä Finnsatin ominaisuudeksi... Onko sinulla LumoTV? Kertokaapa millä argumenteillä kaupan saa puretuksi kun myynyt liike on sitä mieltä, että boksi pitää lähettää huoltoon ja Finnsat vastaa ettei boksissa ole vikaa vaan EPG-datassa? Pohjimmiltaanhan syy löytyy siitä, ettei boksi siedä virheellistä dataa samalla tavalla kuin muut merkit.
Aika hankala tilanne koska syy on ilmeisesti kuitenkin Lumo TV puolella, eli Lumo TV on se jota kuluttajasuojan mukaan periaatteessa pitäisi painostaa korjaamaan virheensä. En nyt tarkkaan muista tosin mitä kuluttajasuoja sanoo palveluiden osalta, muistaakseni ainakin hyvitystä pitäisi olla mahdollista saada. Boxin valmistajaa on vaikeampi saada korjaamaan tietenkään kolmannen osapuolen tekemää virhettä, eikä heillä ole mitään velvollisuuttakaan siihen (tosin tässä tapauksessa mahdollisuus varmaan). Kyse ei ilmeisesti ole edes pienistä määristä digiboxeja... Seuraavaa löysin, kysessä on kyse puhelin tai nettiliittymsätä, mutta uskon että sama periaate koskee myös kaapeli TV palveluita. Valitus operaattorille palvelun virheestä Puhelin- tai internetliittymässä on virhe, jos sen laatu ei vastaa sovittua tai markkinoinnissa annettuja tietoja. Tyypillisiä virheitä ovat mm. palvelun käyttökatkos ja luvattua hitaampi nopeus. Virhetilanteessa vaadi operaattorilta ensin virheen korjaamista. Jos virheen korjaaminen ei onnistu, voit vaatia hinnanalennusta tai vakiokorvausta sekä mahdollisesti myös vahingonkorvausta. Eli ottaisin ensimmäisenä yhteyttä Lumo TV asiakaspalveluun ja kyselisin heiltä vaikkapa vapaita kuukausia maksuista tai jopa vahingonkorvauksia..
Meillä on jouduttu useita kertoja viikossa käyttämään Finnsatin boksi virrattomana (johtoa irti seinästä) kun ei joko: a) Käynnisty sammutuksen jälkeen (punainen virtavalo vain palaa) tai b) Äänet puuttuvat kokonaan taikka c) Ei vastaa kaukosäätimen komentoihin. Tämä siis Iisalmen (KaisaNet kaapelitv) suunnalla. Tähän saakka kesästä asti ei ole ollut käytännössä mitään ongelmaa ja firmiskin on alkuperäinen mikä laitteessa oli ostettaessa noin puoli vuotta sitten. Joulukuun aikaan noita ongelmia tuntuu kasaantuneen. Ihme kyllä toistaiseksi kaikki tallennukset sentään on toimineet. En tiedä mitä lienee tapahtunut operaattoritasolla, jos ongelmat voi sieltä johtua taikka sitten boksi on jo lahoamassa.
Ja tämmöinen vastaus finnsatilta: "Ongelmaa esiintyy tällä hetkellä kaikissa Lumo TV:n verkoissa, Lumo TV tutkii asiaa." Eli finnsatin puolesta ei tehdä mitään??? Päivitystä boksiin?
Aiemmin kirjoitettiin että boksiin olisi tulossa päivityksiä mutta ei kerrottu koska, näin ymmärsin. Päivitys ei tietenkään ole vain tämän ongelman takia. Jospa finnsat on tehnyt voitavansa ja nyt selvitys homma on siirretty lumo tv puolelle. Se että homma pelittää muilla bokseilla (jos pelittää) voi johtua monestakin asiasta, mutta ei niistä tämän enempää täältä.
Mulla on boksissa extra aikaa tallennuksen alussa 1min. Jostain syystä boksi aloittaa tallentamisen kuirenkin 3 min ennen alkua ? Ei haittaa muulloin kun silloin kun useampi tallennus on vielä päällä ja useamman pitäisi alkaa.
Onkos muilla tekstitys pienentynyt huomattavasti ja paikka hiukan huonossa paikassa noin vasemmassa reunassa keskellä ? Tekstin pienentyminen on hyvä asia, mutta paikka voisi olla parempi. Huomasin tämän tänään.
Pätkimis-nykimisongelma tallenteissa näköjään parani ellei jopa katosi kun parantelin johdotuksia. Aika erikoista kyllä, kun nykimistä ilmeni ainoastaan tallenteissa. Miten antennijohdotukset voivat vaikuttaa tallenteisiin, kun "suoraan" katsottaessa nykimisiä ei ilmene. Epäilemättä selvää että boksin virittimet ovat erittäin vaativia signaalinlaadusta vaikka esim signaalitaso on 100%.
Mulla boxi toimi kolmisen viikkoa aivan ongelmitta ja fiilis oli hyvä. Nyt muutaman päivän aikana se on hävittänyt signaalin lukuisia kertoja. Kerran palautin tehdasasetukset, mutta siitä ei ole apua. V.tuttaa oikein huolella, kun tv:n katsomisesta ei tuu oikein yhtään mitään. Johdotukset on tarkastettu, niissä ei ole vikaa. Olikos tällaiseen ongelmaan mitään jippoa vai onko boxin vaihto uuteen edessä?
Onko normaalia että kun ajansiirto -asetus on päällä, niin kovalevy jää surisemaan vaikka sammuttaa (stand by) boksin? Ilman tuota asetusta hiljenee kyllä sammuttaessa. Ja tuo asetus päällä kanavan vaihto on hurjan hidasta
Näinhän se tekee, bugi softassa (?). Mutta ainakin itselläni, vaikka ajansiirto on käytössä, jos ei ole tehty ajastuksia tulevista ohjelmista, levy sammuu hetken kuluttua kun boksin laittaa standby:hin, mutta jos ajastuksia on, levy jää käyntiin. Sammuu sitten kun viimeisetkin ajastukset jonosta on tallennettu. Eli jos ajastat jatkuvasti jotain tulevia ohjelmia tallentumaan, levy ei sammu koskaan. Täälläkin tuosta ollut juttua jo aiemminkin, myös allekirjoittaneen osalta. Jotenkin tuota ominaisuutta korjattiin jo edellisessä firmiksessä, mutta kuulemma jäi vaiheeseen. Toivottavasti ovat seuraavaan versioon korjanneet sen jo kunnolla. Tätä tosiaan esiintyy vain silloin jos ajansiirto on päällä valikoista. Ilman tuota, levy sammuu aina kun boksin laittaa standby:hin, ja käynnistyy vasta kun ajastettu ohjelmatallennus alkaa.
Finnsatin asiakastuesta saamassani mailissa mainitsivat että uusi ohjelmistoversio olisi testauksessa ja arviolta saatavilla kahden kuukauden kuluessa. Ei ollut mainintaa mitä korjauksia on tulossa...
Tämä on hyvä tieto. Olen miettinyt ostaisiko jo uuden boksin, ei sen takia että tämä olisi huono, yksi parhaista HD bokseista. Nyt jäänkin odottamaan päivitystä.
Joo hyvä jos päivitys tulossa, kyllä tän kanssa ny pärjää. Ainoo vaa että pari kertaa käynnistyksen yhteydessä jumittunut mut ilmeisesti alustus ja reset autto.
-Usein tekee esim. yön yli stand by-tilassa oltuaan ettei tahdo lähteä käyntiin ellei rämpytä power-nappia kaukosäätimestä useita kertoja. - Väliin näyttä sammutettaessa paneelissa kellonmerkkiä että olisi ajastus asetettu vaikkei ole. -Tähän mennessä pääasiassa normikanavia tallentanu, muutama ollu ettei voida toistaa, ja aina melkein huutomrkki tallentee peräs vaikka ihan onnistunu ollu. Kyllä noiden kanssa tietty elää voi,mut ärsyttää 3kk vanhas laittees, ja oli kuiteki meikäläiselle iso hankinta. Tyytyväisyyden puolelle oon kallistunu, mut toi käynnistyminen ihmetyttää. En oo muistanu kokeilla lähtiskö ite laitteen virtanapista heti käyntiin. Kaukosäädin ei muuten temppuile kunhan laite käynnissä. Missähän vika? Onko samoja kokemuksia?
Ite vasta viikon käyttänyt mutta kerran tehnyt niin että stand by tilassa ei käynnistynyt kaukosäätimestä eikä laitteen virtanapista ei sitten millään. Töpseli irti ja takas autto. Huutomerkkejä pukkaa myös usein vaikka nauhotus kunnossa.
Näin on, olishan tämä toimenpide kerrottu käyttöohjeessa mutta ei taida mainintaa olla. Tosin melkein kaikkia laitteita pitää pakko sammuttaa joskus (puhelin, tietsikka jne).