Minun vianetsintä-keskisormi osoittaisi aika suoraan ketjun virhealttiiseen (analogiseen) lenkkiin; CYP AU-1HARC:n lähtöjännite ottaa valoista osumaa. Voisi koettaa fiksata vakaammalla (paremmin reguloidulla) powerilla. Taitaa olla tuossa CYP:ssa vakiona aika kakkatason settiä.
Olisiko F1 + 8020B pari ihan tuhoon tuomittu? Tällä hetkellä siis pelkät 8020B:t käytössä telkkarin vierellä ja toivoisin leffoihin ja musiikkiin hieman enemmän potkua alapäähän. Budjetti ei oikein veny tuohon F2:een. Kuunteluetäisyys pari metriä.
Olisiko suosituksia, mikä subi Genelec M040 kaveriksi? Käyttö kaikenlaista musan kuuntelusta pelaamiseen ja kitaran sekä basson soittoa mallintavan vahvarin läpi ulostuloina nuo Genet. Tällä hetkellä testailen olohuoneen BK XLS200:sta näiden kanssa Y-piuhoilla haaroitettuna Echo AudioFire4 audio interfacesta (koska sen outputien volasäätöjä ei saa linkattua) ja se kuulostaa mielestäni ihan ok:lta, mutta olisiko joku subi joka olisi vielä parempi näiden kanssa? Pitää kuitenkin hommata toinen että on sekä olkkarissa, että tietokoneen kaverina.
Mites tuollainen Genen 8330A-pari sopii telkkarin kanssa? Kalibroidaan kaiuttimet kerralla kuntoon, jonka jälkeen tietokoneen voi irroittaa GLM-mokkulasta, vai onko tarkoitettu että se GLM-softa on jatkuvasti tietokoneella päällä taustalla? Mahdollisimman yksinkertaisen setin haluisin TV:n/Pleikkarin/AppleTV:n kanssa, eli joku DAC telkkarin ja kaiuttimien väliin. Äänenvoimakkuuden säätö DAC:lla vai Genen omalla säätimellä? Katselin että 9101A langaton säädin tarvitsee tuon GLM2.0:n toimiakseen. Mihin kaukosäätimen toimintaperiaate perustuu, onko infrapuna vai jotain muuta..? Mietin lähinnä saako AppleTV:n kaukosäätimen / Logitech Harmonyn volumenamiskat kommunikoimaan suoraan tuon GLM:n kanssa, tai sitten pitäisi löytää sellainen edukas DAC (<400€), missä olisi tuki langattomalle äänenvoimakkuuden säädölle. DAC-ehdotuksia myös otan vastaan. EDIT: Tai ylipäätään onko tämä 8330-setti järkevä (Thomanilla olisi tarjous 1700€ 2x8330A + GLM2.0). Toisaalta mietinnässä on G3-pari, jolle hintaa tulisi se 1400€ + DAC. Mietin että jos tuolla ylimääräisellä 300€ saa jotain oikeaa hyötyä olohuonekäytössä, niin voisin sen verran investoida enemmän.
Kalibroinnn jälkeen PC:n voi irrottaa. Kaiuttimet toimivat kuten analogiset mallit, mutta kalibrointi pysyy muistissa. Jos signaali kytketään kaiuttimiin digitaalisesti, niin volume säätö täytyy hoitaa joko soittimessa tai kaiuttimessa. Itse luottaisin ehkä enemmän Genelecin omaan volume-säätöön kuin jonkin satunnaisen laitteen toteutukseen. Digitaalisessa voimakkuussäädössä kun kosketaan yleensä alkuperäiseen dataan. GLM:n kautta hoidettu säätö vaatii sen GLM 2.0 purkin, mutta ei PC:tä. Käsittääkseni kaukosäätö on radiotaajuinen eikä infrapunalla toteutettu.
Kiitos infosta, nyt on hieman selkeempää! Olisiko sitten 8330A:n tapauksessa järkevintä kuljettaa optinen signaali telkkarista digitaalisena suoraan Geneleceille esimerkiksi tälläisen adapterin avulla? Ja hommata se Genelecin oma langaton kaukosäädin volumen säätöön. Olisi toki yksi kaukosäädin enemmän, mutta ehkä tuollaisella pienen ja simppelin kaukosäätimen kanssa voisi elää. Toki tuolla kytkennällä ei sitten kuunnella musiikkia erikseen AppleTV:n kautta, jos vaikka haluaa telkkaria katsoa siinä sivussa.. Tällaista myös katselin, tuossa saisi vähän enemmän tuloja ja vaikka bluetoothilla musiikit mutta enpä tiedä onko sitten kuinka laadukas..
Olohuone-etäisyyksillä ei välttämättä tarvita AES:ia, vaan halvempi S/PDIF coaxi saattaa riittää. Tavallisella coaxilla kaapelin pituus lähteeltä (tässä tapauksessa muunnosmötikältä) ensimmäiselle kaiuttimelle saa olla noin pari metriä. Kymmenmetriseen vetoon tarvitaan jo oikea AES ja sen mukaiset kaapelit. Jos lyöt vielä tuollaisen väliin, niin voit vaihdella kolmen optisen lähdelaitteen välillä. Halpa, muttei kovin nätti ratkaisu. * Editoitu jälkikäteen lisäämällä melko oleellinen tuotelinkki, joka oli sittenkin jäänyt pois viestistä.
Ihan vaan RCA-XLR sovitinkaapelilla. S/PDIF signaali toimii ihan suoraan, ilman kalliita aktiivimuunninbokseja, tässä Zipmanin varmistus asiaan.
Neutrikilta saa passiiviadapterin jolla hoituu XLR-BNC muunnos ja päähän BNC-RCA adapteri niin kelpaa coax. http://www.neutrik.com/en/accessories/aes-ebu-impedance-transformers/
Tätä juuri tarkoitin! Kysyjällä itsellä on paras ratkaisu ongelmaan. Jonkunlainen palikka siinä välissä täytyy olla johon saa kiinni letkun jonka kaiuttimen puoleisessa päässä on XLR-liitin.
Onhan tuo toki selkeä, mutta kallis. Noin satasen plus ALV muualta maahan tuotuna (molemmissa suomikaupoissa mitä löysin, tuote oli poistunut valikoimasta). Digisignaalin tapauksessa ei ole välttämättä pakollista tuhlata satasta, koska samaan äänenlaatuun riittää vähempikin. Noilla eBayn kamoilla (eli toi optinen vaihtaja eri laitteille + optical -> coax muunnin, ja sen perään vaikka itse kolvaamalla RCA -> XLR sovitinkaapeli) selviää samasta asiasta alle 20€. Taikka sitten tuo Neutrikin passiivipalikalla 43€ hintaan, siihen lisäksi eBaystä adapteri eurolla.
Mulla oikeastaan olisi tuollainen optical->coax muunnin, jo valmiinakin. Enpä vain tajunnut, että sen coaxin voi muuttaa XLR:ään ja näin ajaa saman asian kuin toi AES.
Itse itselleni vastaten, tuli hommattua ja hyvin toimii omiin tarpeisiin. F One tavallaan herätti tuon 8020B -parin uudelleen eloon. Ei tällä tosiaan mitään soffaa tärisytellä mutta mukavasti toi syvyyttä alapäähän, erityisesti musiikilla ja peleillä toimii erinomaisesti. Leffatkin toki kuulostaa reippaasti paremmilta. Hetken aikaa meni säätöjä hakiessa omassa kumisevassa betonikuutiossa, Bass Roll-Off tällä hetkellä -4db ja nyt tuntuisi olevan melko hyvä.
Lähti vanhan asunnon mukana 3x8030 + 2x8020 setti, joten uuteen kämppään uusi setti hakusessa. Olohuoneeseen joutuu taas virittelemään, joten kompromisseilla mennään edelleen. Nyt tila on isompi, eli oh varmaan luokkaa 35-40 m2, ja väliseinän takana oleva samaa tilaa oleva keittiö varmaan lähes 20 m2 lisää. Kuunteluetäisyys 3m tai vähän yli. Etukaiuttimet kiinni väliseinään (tiili) tai jalustoille sen eteen. Väliseinän leveys n. 2,6 m ja korkeus varmaan reilu 2 m. Akustointi tulee olemaan minimaalista. Muutamia akustiikkalevyjä mahd. saan ujutettua tilaan huonekalujen/mattojen lisäksi mutta thats it. Käyttö pääasiassa telkkari (Elisa viihde), jonkin verran leffoja ja vähän musiikkia. Ja sitten asiaan. Subbarina on nyt vanha Chorus XLS + Antimode. Tilalle tulee mahdollisesti Elac 2050, koska sattuu speksien mukaan olevan juuri tvtason korkuinen, valkoinen ja alaspäin ampuva (lapset ei riko vahingossakaan). Mutta joku subi huonekorjauksella jokatapauksessa. Tilaan tulee tosiaan jäämään suurella varmuudella aika huono akustiikka, joten ajatuksena on ollut hankkia 82xx/83xx kaiuttimia ainakin eteen + GLM. Eteen oli alunperin ajatuksena mahd. 8250/8350, mutta on kyllä liian suuri. Nyt sitten pähkin 8330 ja 8340 välillä. Olisin kallistumassa 8330:aan - jotenkin koko, suorituskyky ja hinta tuntuisi paperilla sopivalta kombinaatiolta. Löytyisikö kokemuksia näiden kahden kokoluokan välillä kohtuu isossa tilassa, etenkin huonekorjauksella? Sitten varmaan 5.1 tulee viriteltyä. Takakaiuttimet meinasin siinä tapauksessa langattomana toteuttaa esim. Pebble audiolla. Onko takana huonekorjauksesta hyötyä? Sitten langattomana taitaa tulla jo aika monta muunnosta, mutta haittaako käytännössä? Pitääkös sitten kaiuttimien etäisyyksiä säädellä vahvistimesta jotenkin suunnitellulla setupilla? Etenkin jos takana langaton + huonekorjaus niin on itselle vähän mysteeri mitä säätöjä vaatii, jos mitään. "Vahvistimena" on tällä hetkellä CA:n blue ray soitin 752BD. Mitään automaagista korjausta tuossa ei tietenkään ole, mutta kaiuttimien etäisyydet/tasot pystyy manuaalisesti säätämään. Kommentit ja ideat ovat tervetulleita, millainen setuppi kannattaisi laittaa pystyyn.
Käsitykseni mukaan nyt ei olla hakemassa referenssitason teatteria, joten uskoisin 8330:n riittävän. Yllättävän paljon noista pienemmistäkin lähtee mökää kokoonsa nähden. Bassot menee kuitenkin subbarille. Tuskin mitään korvinkuultavaa haittaa. Pebblen viiveen voi kysyä valmistajalta ja Genelecin viive taitaa löytyä ihan spekseistä. Subbarin sovittaminen on vaikeinta ilman mittausta, mutta siinäkin oikea vaihe on viivettä oleellisempaa.
Tuolla n.3m kuunteluetäisyydellä lisäät genelecien paikaksi n. 1,5 m todellista kauemmaksi, niin ollaan suunnilleen oikealla tontilla!