Minua kummastuttaa Genelec 8020a:n huonevasteessa tuo 5-10khz väliin tuleva laaja kuoppa. Mittaus tehty ~1m päästä kaiuttimista. Vertailuna toinen käyrä Behringerin Trutheilla samasta pisteestä kaiuttimien ollessa samoilla telineillä samassa kohdassa. Mikrofonina Behringerin ECM-8000 Mahtaako Genelec suunnata juuri jotenkin niin, että tuossa kohtaa taajuus jotenkin "leikkaa" mikrofonin kohdalla, jonka se rekisteröi vaimennukseksi. Vasteet siis mitattu tuosta tuolilta
Moi, Olen ajatellut päivittää stereo sydeemit ja loppu metreille on selvinnyt pari vaihtoehtoa. 1. 8240A DSP + cal softa 2. 8030 (tai 8040A)+ 7050B subbari. En vaan osaa päättää kumpi noista.....? Onkohan tuosta DSP systeemistä mitään järisyttävää etua? Käyttö lähinnä musan kuuntelua ja satunnaisesti leffoja. Ois mukava kuulla vaikka käytännön kokemuksia. -Sami-
Subilla tietenkin. DSP ja "tavallinen" ovat suorituskyvyltään käytännössä identtiset. Esim. 8240 ja 8040 mallien suorituskyky on sama, maks spl ja taajuusvaste ovat samat, elementit ja kotelo ovat samat. Kyllä tuo 8040 kokoluokka vielä subin vaatii, tai ainakin siitä hyötyy. Toisto jää ohkaiseksi ilman. DSP on aikaviiveiden säätöä ja taajuusvasteen ekvalisointia varten. Kotikäytössä nämä eivät ole hyödyllisiä tai hintansa arvoisia. Taajuusvasteet ja aikaviiveet saa kohdilleen noiden "perusmallien" kattavilla säädöillä ja järkevällä sijoittelulla.
Analogisen 8000-sarjan ja digitaalisen 8200-sarjan kalibrointimahdollisuudet ovat hyvin erilaiset. Analogisista malleista löytyvät analogiset huonevastesäädöt, joita kontrolloidaan ns. dippikytkimillä. Näillä säädöillä on mahdollista vaikuttaa karkeasti kaiuttimen taajuusvasteeseen, siltä osin kun se on nähty tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Katso alla oleva kuva, josta näkyy 8050A-mallissa olevat huonevastesäädöt ja niiden vaikutus taajuusvasteeseen. Bass tiltillä voidaan kompensoida läheisen massiivisen rajapinnan/rajapintojen aiheuttama basso- ja alakeskialueen laaja-alainen korostuma. Bass roll-offilla voidaan kompensoida voimistavien huonemoodien vaikutus bassoalueella. Treble tiltillä voidaan säätää kaiuttimen äänen kirkkautta tilan puutteellisen tai liiallisen absorption (akustisen vaimennuksen) takia. Treble tiltillä voidaan myös kompensoida valkokankaan (jos kaiutin valkokankaan taakana, kuten keskikaiutin yleensä asennetaan) diskantteja vaimentava vaikutus. Desktop LF controllilla voidaan kompensoida miksauskonsolin tai muun pinta-alaltaan laajan kaiuttimen etu-/alapuolella olevan rajapinnan korostava/heijastava vaikutus. Huonevastesäätöjen tehokas ja hyödyllinen käyttäminen vaatii aina tiedon huoneessa mitatusta taajuusvasteesta. 8200-sarjan kaikkia toimintoja, mukaan lukien huonevastesäätöjä, kontrolloidaan GLM:n (Genelec Loudspeaker Manager) kautta. GLM on tietokoneella pyörivä softa, joka keskustelee 8200-sarjan kaiuttimien ja 7200-sarjan subwoofereiden kanssa ohjausverkon kautta. Ohjausverkko (Ethernet-kaapelilla) kytketään tietokoneeseen USB-liitäntäisen ohjausboksin kautta. GLM-paketin mukana tulee myös kalibroitu mikrofoni, jota käytetään hyväksi säätötapahtuman aikana. GLM:n sisällä oleva AutoCal-proseduuri mittaa jokaisen laitteistossa olevan 8200-/7200-kaiuttimen/subwooferin taajuusvasteen huoneessa ja tekee jokaiselle kaiuttimelle/subwooferille yksilöllisen taajuuskorjauksen. Taajuuskorjaukseen on käytettävissä tietty määrä parametrisia (keskitaajuus, magnitudi, kaistanleveys) kello- ja hyllysuotimia. Käytettävien suotimien määrä ja ominaisuudet riippuvan hieman kaiutinmallista, esimerkiksi 8260A:ssa on käytettävissä 6 kpl kellosuotimia ja 4 kpl hyllysuotimia. Näillä suotimilla on mahdollista tehdä huomattavasti analogisia "dippisäätöjä" tarkemmat ja paremmat huonevastesäädöt. Suotimet voidaan määritellä tarkasti poistamaan esimerkiksi vain huonemoodeista johtuvat korostumat, kun vastaavasti analogisilla säädöillä joudutaan tyytymään pääasiassa basson yleistasoon vaikuttaviin korjauksiin. Taajuusvastesäätöjen lisäksi AutoCal tekee yksilöllisen lentoaika- ja tasokompensoinnin, ja säätää subwooferin vaiheen. Korjausarvot voidaan tallettaa kaiuttimissa olevaan muistiin, jolloin ne säilyvät siellä myös ohjausverkon poiskytkennän jälkeen. Tietokoneella voi olla n-määrä erilaisia setup-tiedostoja, jotka voi ladata järjestelmän kaiuttimiin "lennossa" (ohjausverkko täytyy olla kytketty). DSP-videotutoriaalit: http://www.genelecdsp.com/ DSP FAQ: http://www.genelec.fi/faq/dsp-products-faq/
En haluaisi olla näin suora, mutta voi kuinka väärässä oletkaan! Kts. edellinen viestini. Auttaisko asiassa "Anti-Mode-analogia"? Likipitäen kaikki myöntävät, että Anti-Modella varustettu subwoofer tuottaa yleensä paremman lopputuloksen kuin mitkään mahdolliset subwooferin omat analogiset säädöt, olipa akustiikka sitten mallia betonibunkkeri tai paremmin akustoitu tila. Anti-Moden korjaus perustuu samaisiin parametrisiin suotimiin.
Ei vaadi. 8200-sarjan kaiuttimet ja 7200-sarjan subwooferit toimivat täysin omina yksikköinä, aivan kuten analogisetkin kaiuttimet. Sekoitat asian ns. bassonohjaukseen, joka voidaan suorittaa niin halutessa subwooferissa. Mutta mikään ei estä ostamasta esim. 8240A stereoparia ja soittamalla niitä ilman subwooferia. Poikkeus sääntöön on ns. "pikku-DSP", eli SE-järjestemä. 8130A ei sisällä "DSP:tä", jonka takia sitä tulee käyttää 7261A-subwooferin kanssa, joka sisältää "DSP:n" maksimissaan kahdeksalla 8130A-kaiuttimelle. Toki 8130A:ta voi käyttää myös ilman subwooferia, mutta tällöin se toimii kuten analoginen 8030A.
Itsellä noin 9 neliön koppi ja tätä ei saa mitenkään huom mitenkään soimaan hyvin pelkällä raskaalla akustoinnilla, dsp on ainoa keino
Tässä solin tapauksessa vaihtoehdot olivat "tavallinen" subi tai ei subia lainkaan. Pelkän 8240 alapään suorituskyky on ohkainen, sitä ei mikään dsp maailmassa pelasta. Minä ottaisin subin settiin kaveriksi, vaikka se olisikin ei-dsp-mallinen. Pääkaiuttimiin nuo dipit purevat riittävällä tarkkuudella. Voihan stereo signaalin kuljettaa vaikka behrun fbd kautta, sillä saa subin equtettua astetta tarkemmin. Oletettavasti dsp subiin ei ole kysyjällä varaa, kun sitä ei vaihtoehdoissa mainittu.
Jos pitäisi valita tasaisemman taajuusvasteen ja subbarin väliltä, niin kyllä se valinta olisi DSP. Olettaen, että kysyjän huone ei ole täysin akustoitu. Ei DSP poista kaikkia ongelmia ja ei, ei sen tarkoitus ole tuoda suorituskykyä alapään ongelmiin. Vaan DSP hyöty on nimenomaan, että saadaan kyseiselle huoneelle se optimaallisin taajuusvaste. Kyllä täältä lähtee ääni 8240:le + softa DSP subin voi ostaa myöhemmin sitten kun on taas rahaa
Ok, tila on ihan normi olkkari, eikä ole akustoitu millään muotoa. Lähinnä kiinnostaa balannissa oleva tasapainoinen soudi mutta toisaalta olisi mukava että alapäässäkin olisi potkua.... Kiitokset vastanneille, pitänee vielä kuutioida asiaa. -Sami-
Eli se subilla varustettu setti. Ja täytyy nyt muistaa että pelkkä dsp ei pelasta täysin sysipaskoja kuunteluolosuhteita. Kaikuva huone ei korjaannu dsp:llä ja etenkin korvan läheisten seinien heijastukset voivat aiheuttaa ongelmia dsp:stä huolimatta. Toki "normi olkkarissa" on yleensä kirjahyllyjä ja sohva yms, joten ei välttämättä ole kyse aivan sysipaskasta tilasta. Kaikuisuuskaan ei yleensä ole ongelma, normaali kalustus eliminoi sen. Kuuntelusohvan sijainti aivan kiinni seinässä taasen voi olla ongelma ja sellaiseen ei dsp auta.
Asia on juuri toisin päin. Pelkälläkin raskaalla akustoinnilla saadaan tila soimaan hyvin. Valitettavasti tämä maksaa ja vie paljon pois käytettävissä olevasta tilasta. Kustannustehokasta on yhdistää akustointia ja signaalinkäsittelyä. Dsp soveltuu parhaiten matalimpien taajuuksien korjaukseen. Pienessä tilassa ongelmataajuudet voivat nousta aika ylös. Tämän takia "sweet spot" jää pelkällä dsp:llä korjattaessa erittäin pieneksi. Akustoimalla ongelmat korjautuvat laajalla kuuntelualueella.
En ottanut ollenkaan kantaa tähän kyseiseen tapaukseen. Kommentoin vaan tuota lainaamaani viestiä, jossa kirjoitit DSP:n olevan hyödytön ja hintansa arvoton kotikäytössä. Tämä on täysin väärä väite. Nimen omaan muutaman satasen sijoitus DSP-malleihin säästää akustoinnissa parhaimmillaan tuhansia. Ei se tietenkään poista akustoinnin tarvetta.
Itse ainakin haluaisin lisäksi korostaa tuon DSP-touhun automaattisuutta ja sitä, että jos lukee nuo ohjeet ja niitä noudattaa, ei hommaa voi mielestäni mitenkään mennä pilaamaan. Vertauksena nyt esimerkiksi vaikkapa tuohon akustointiin. Ensin pitäisi mittailla huone ja sitten vielä osata suunnitella siihen oikeanlainen akustointi. Toinen näistä on "jokajampan hommaa", toinen taas ei. Toisessa on vaiva luokkaa makaronilaatikon teko ja toisessa taas puhutaan vaikka esimerkiksi viikon työstä (jonkinmoinen keskiarvo). Toki en halua akustointia mitenkään väheksyä, varmasti parasta saavutetaan akustoinnilla ja sitten pienehköllä DSP:llä), mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta (vaimo/mies mielipiteineen, omaa halua peitellä seiniä, kattoja ja nurkkia kaikenmoisella levyllä ja pömpelillä, rahaa tai viitseliäisyyttä). Lisäksi muutettaessa tuollainen DSP-systeemi lähtee kivasti kainalossa, kun toinen vaihtoehto taas tarkoittaa työkalupakin aukaisua. Itsellä ei siis ole Genelecin DSP:tä kokemusta, vaan Lyngdorfin RoomPerfectistä. Mutta uskoisin tulosten olevan hyvinkin samankaltaisia.
Eikä kyllä ainakaan 8040 ole mitenkään erityisen ohut bassoiltaan. Alinta oktaavia ei tietty kuulu, mutta sihen asti mihin tulee, niin tulee aika voimalla ja tymäkästi. Tavallisessa huoneessa toisto käy jopa raskaaksi ja paksuksi ilman että tiputtaa bassojen tasoa dipeistä. Sopivalla sijottelulla saattaa pärjätä oikein hyvin ilman subbariakin. DSP-mallista on paljonkin hyötyä. Kaiken muun lisäksi tällä saadaan bassotoisto kuulumaan tasapainoisesti alarajalle asti, kun äänestä vaimennetaan mahdolliset yläbasson korostukset pois. Pahasti korostunut yläbasso hukkaa aika tehokkaasti allensa alimpia bassoja. Jos on tavalliset mallit+sub yhdistelmä, niin kannattaa käyttää bass roll off:ia kaiuttimista ja laittaa subbari toistamaan korkealla jaolla ja EQ:ttaa subbarin vaste suoraksi. Tämä on aina napakampi vaihtoehto kuin kuunnella kaiuttimien equttamatonta vastetta.