Eli tein siten, että palautin ja ostin samaa sarjaa olevan, mutta paremmilla spekseillä olevan tilalle. Hinta oli sama. Rahoja tosin ei ole kuulunut vielä takaisin. Mutta onnistuuhan se. Ja sikäli mikäli oikeutettua myös, että selviä vikojahan tuotteessa oli.
Hämeenlinnan Gigantti oli onnistunut myymään vanhemmalle sukulaiselle 100€:lla jonkinsortin kalibroinnin 32 tuuman mökkitelkkariin. "Ei tarvitse muuta kuin kanavat hakea, kun ottaa tv:n käyttöön" olivat sanoneet. Vituttaa tuollainen vanhojen ihmisten kusetus, varsinkin kun tiedän, että tälläkään sukulaisella ei rahaa mitenkään liikaa ole. Valitettavan hyvin oli myyjän paskapuhe ko. palvelun tärkeydestä uponnut, kun tuntui olevan tyytyväinen, kun oli saanut vieläpä antennijohdon kaupanpäälle. Älkää päästäkö niitä vanhempia sukulaisianne yksin elektroniikkakauppaan.
Powerissa tuputtavat ihan samaa ja hinta taisi olla 130 euroa. En olisi ottanut sitä edes ilmaiseksi, mutta myyntipuhe jäi mieleen. Jokainen paneeli kun muka tarvitsee yksilöidyn kalibroinnin. Vanhuksia pitää vahtia vähän joka paikassa.
Näin olen omia lähimmäisiäni (jopa nuorempaa puolisoani) ohjeistanut, ettei saa ostaa mitään elektroniikkaan liittyvää ellei allekirjoittanutta ensin konsultoida. Siinä kuitenkin helposti tulee tarpeisiin nähden ali- tai ylimitoitettu ostos, jos ei satu itse seuraamaan tekniikkaa ja ole tietoinen esimerkiksi siitä, mitä ja mistä kannattaa maksaa. Esim. kännyköiden kohdalla yleinen moka on joko ostaa liian halpa, jossa esimerkiksi muisti loppuu lähes samantien (vaikka sisällä olisikin muistikortti medioille), tai sitten liian kallis (puolison kavereissa on paljon näitä, jotka hankkivat osarilla 600-900 EUR:n luurin whatsappia ja selfietä varten). Viimeksi tosin sai olla oikomassa puolison liittymäkauppoja, kun myyjä oli ylipuhunut yli 20 EUR:n kk-maksuisen liittymän lisäpalveluineen ilman että oli edes vaivautunut kysymään, oliko vanhempi, halvempi liittymä ollut riittävä. Olisi itse asiassa hauska nähdä tilastoa esimerkiksi siitä, kuinka monella vanhemmalla älypuhelimen käyttäjällä on liittymän kk-maksu yli 20 EUR. Vastineeksi voin sanoa, että oma känykkäliittymä rajattomine netteineen (DNA) kustantaa kuukaudessa noin 8-9 EUR:a. Eihän se netti siinä nopea ole, mutta esim. sähköposteihin, sometukseen, viestittelyyn, spotifyihin ja pankkiasioihin se on täysin pätevä (ei ole hidastelua). On ne kelmejä... Vanhemmillani on itse asiassa kohta puolin uuden telkun oston edessä, joten odotan innolla sitä, että pääsen mukaan pyörittelemään silmiäni ja sanomaan "noeitod", jos ja kun Gigantin myyjä ehdottaa kalibrointipalvelun hankkimista. Tosin en tiedä, onko tätä "salaliittoa" viety niinkin pitkälle, että kalibrointipalvelua ehdotetaan valikoivasti riippuen siitä, onko kyseessä esim. bs:n haistava 20-40v teknofriikki vai 65v nainen. Onhan tästä jo väännetty, mutta oma mielipiteeni siis on, että jos haluaa säästää/ei ole varakas, niin kalibrointipalvellu ei millään ole hintansa väärti, jos ilmaisena vaihtoehtona on hakea netin asetuksista (pl. edistyneempi värikalibrointi) viitettä ja käyttää kalibrointikuvaa apuna -- varsinkin kun suurin osa ostajista nyt muutenkaan ei ole kultasilmiä esim. värien suhteen.
^ Pari vuotta takaperin kalibrointia tyrkytettiin moneen kertaan sen jälkeenkin, kun kerroin, että tiedän mitä paskaa Gigantin kalibrointi on ja että minulla on itsella laitteet ja ohjelmat kalibrointiin. Lopulta tv tuli vielä ”kalibroituna” eli ihan totaalisen päin persettä säädettynä, luulin että oli rikki koko toosa. Tehdasasetuksille palautus onneksi korjaa tuon Gigantin ”kalibroinnin”. (En siis ”palvelua” ostanut, enkä siitä maksanut). Sama juttu tietenkin kaikenlaisten hölynpöly vakuutusten kanssa, niiden kauppaaminen jatkuu kunnes pääsee ovesta pihalle vaikka tekee jo sisääntullessa selväksi, että a) on kotivakuutus ja b) en ole mikään laitteita rikkova tohelo ja c) vaikka edelliset ei toteutuisi niin en silti teidän paskaa vakuutusta ottaisi. Kolmas ansa on ne helvetin luottokortit, jotka joka kerta yritetään ujuttaa mukaan. Tämäkin siitäkin huolimatta, että kertoo heti että nyt ei ole mikään perseaukinen luotolla ostelija kyseessä. TV:ä ostaessa vielä extrana kaikenlaiset kanavapaketit. Niiden tarpeellisuus tarkistetaan uudestaan ja uudestaan vaikka tästäkin kertoo, että en katso tv kanavien ohjelmistoa lainkaan. Edellä mainituista syistä pyrin asioimaan kodin elektroniikkaa ostaessa mahdollisimman vähän kivijalka kaupoissa ja tekemään ostokset mieluummin verkkokaupoissa.
Joo, samanlaisia kokemuksia on myös täällä Gigantin (Raisio) myyjistä etenkin TV-osastolla. Olin menossa helmikuussa ostamaan Samsungin 55-tuumaista tarjouksessa olevaa telkkaria (jota ei tietenkään ollut varastossa sillä hetkellä). Myyjä kyseli jotain katselutottumuksistani, sivuutti ne ja rupesi heti kauppaamaan 55" tuuman Philipsiä, jossa oli erikoisuutena Bluetooth -kaukosäädin, kiiltävät kehykset ruudun ympärillä ja muka parempi paneeli kuin Samsungissa. Toki siinä noin 800 euron Philipsissä oli parempi demo pyörimässä ruudulla kun taas 550 euron Samsungissa pyöri joku tosi-tv -ohjelma suttuisella laadulla ja väärällä kuvasuhteella toki. En muista kuinka kauan väänsin sen myyjän kanssa mutta en antanut periksi vaan ostin sen tarjous-Samsungin. Toki se vielä yritti tarjota kalibrointia n. 50 euron hintaan, mutta kieltäydyin. Olisin pystynyt myös samassa vaihtamaan nettiliittymänikin. Jos television ostan vielä Gigantista, niin tilaan sen netin kautta ja käyn hakemassa sen kuittia vastaan noutopisteeltä. En halua noiden tulospalkkausmyyjien kanssa vääntää tv-asioissa enää ollenkaan.
Osaako joku sanoa että mistä päin maailmaa Gigantin "Play-FI"-partnerin tuotteet lähetellään? Kauanko niissä toimituksissa yleensä menee..? Olen saanut Gigantilta kuittauksen että partneri on paketin jo pistänyt liikkeelle, mutta mitään seurantatietoja tai tarkempaa infoa eivät ole antaneet. Postia ilmeisesti käyttävät kuljetusfirmana?
Ruotsista tulevat. Ainakin viimeksi lähtivät sieltä päästä Postnordilla mutta Suomen puolella homman hoiti sitten Posti. Seurantakoodi oli silloin katsottavissa omilla tilaussivuilla mutta ei siellä näkynyt mitään muuta kuin, että on lähetetty. Postin sivut eivät noita Postnordin koodeja tunnistaneet ollenkaan ja n. viikon päästä kolahti postilaatikkoon.
Päivää vajaa kaksi kalenteriviikkoa meni tilaushetkestä siihen kun sai noutaa postin noutopisteestä Play-FI -paketin. Yhden 4K/UHD -lefffakotelon sisällä oli BD-lätty päässyt irtoamaan keskiöstä, mutta eipä näkynyt naarmuja siinä..
Leffojen hinnat vissiinkin pudonneet jonkun verran, en ole seurannut sinänsä. Uudehkot blu rayt ja 4k:t muutamilla euroilla gigantista: https://www.gigantti.fi/tv-aani-ja-alykoti/elokuvat-ja-musiikki/elokuvat
Olen huomannut että tuo Play.fi joka Gigantin kautta levyjä myy, haalii jotain tarjouseriä. välillä siellä ei juuri ole mitään valikoimaa ja taas viime perjantain tuli iso määrä nimikkeitä myyntiin. Esim. Hobbs & Shaw 3D on pitkään ollut loppuunmyyty, tuolla se yllättäen tuli perjantaina myyntiin.(nyt näkyy olevan taas loppu)
Gigantti aloittaa muutosneuvottelut, 100 työpaikkaa uhattuna. https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...akyvissa/a7ab78c7-8f92-479f-902d-2b2bcd9b2c0d
Verkkokauppa.comilla kävi samallalailla. Saa nähdä, miten tuo vaikuttaa tuotteiden hintoihin ja tarjouksiin yms.
Tästä tuli nyt sitten sellainen lumipallo. Kun ihmisiltä otetaan jotain 500€ kuussa lisää kiinteisiin kuluihin, niin mitä halvattua ajateltiin käyvän?
Gigantin sikailu on huomattu KKV:ssä: https://www.kkv.fi/ajankohtaista/ti...i-sopimattomasti-hoitaessaan-virhetilanteita/ Lisää:
Näyttää tosiaan giganttilaisilla olevan hiukan liian kova paine (pakko)myymiseen: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009911815.html
Provikkapalkalla, kun myy, niin noin käy. Törmäsin itse joku vuosi sitten samanlaiseen ilmiöön paikallisessa Elisan tai Dna:n myymälässä. En nyt muista enää kumpi se oli. Mutta jokaiselle asiakkaalle yritetiin kaupata asioinnin päätteeksi tablettia 4g-liittymällä ja jollain telkkariapplikaatiolla. Ja se kesti jokaisen henkilön kohdalla kauemmin kuin varsinainen asiointi. Edelläni oli mummu, jolle laitetta esiteltiin kauan ja hartaasti ja yritettiin perustella, miksi se pitäisi ostaa. En enää muista ostiko mummu sitä vai ei, mutta alkoi niin pistämään vihaksi, että melkein menin väliin kysymään, että miten te kehtaatte pakottaa ihmisiä ostamaan noita tuotteita. Omalla vuorollani totesin liittymäasioinnin jälkeen tiukasti, että en halua tutustua tablettiin, vaan silti yrittivät pakolla esitellä sitä. Missä menee oikeasti nykyään raja ihmisten moraalissa? Raha näköjään asettaa sen monelle aika alhaalle. Itse en paikallisessa Gigantissa ole saanut tuollaista huonoa palvelua. Yleensä olen jämäkkä tilanteissa, joissa yritetään jotain ylimääräistä myydä. Viimeksi taisi olla jotain uusia pehmeitä kännykän näytönsuojia, joita voi jollain leikkurilla leikata jokaiseen puhelimeen sopivaksi, mitä yrittivät kaupata samalla, kun kännykänkuoria katselin. Hintaa oli niin penteleesti, että ei kiitos. Yleensä kyllä lopettavat vänkäämisen, kun kerralla sanoo ei.
Eli hakeutuuko Gigantin myyjiksi moraalittomia paskiaisia, vai tuleeko heistä sellaisia kyseisen firman palveluksessa?