Omat huonot kokemukseni Gigantista rajoittuvat "paremman" tuotteen tyrkyttämiseen. Kampanjahintainen tuote on aina jotenkin surkea ja tilalle löytyy parempi. Kun totean ostavani juuri sen minkä tulin noutamaan, niin sitten aletaan tyrkyttää lisävarusteita, takuuta ja ties mitä, mutta siinä vaiheessa olen jo matkalla kassalle.
Täällä on pari samaa myyjää ollut jo useamman vuoden Gigantissa töissä. Joten ainakin joillekin se on ihan hyvä paikka. Ihan mukavia kavereita ovat. Tuntuu, että he osaavat olla paljon diplomaattisempia ja tyrkyttää ylimääräistä tavaraa vain tilanteessa, jossa oikeasti kuvittelevat, että asiakas voisi sen ostaa. Ja ehkä oikeasti jopa tarvita sitä parempaa. Uudet myyjät, joita aina silloin tällöin näkyy, ovat ehkä enemmän intopinkeänä myymässä vähän kaikkea ylimääräistä. Ehkäpä yrittävät näyttää pomoille, että kyllä sitä osataan. Ja jostain hassusta syystä näillä myyjillä varsinkin sattuu kotona olemaan juuri se kalliimpi tuote, jota yrittävät väkisellä myydä, ja voivat omasta kokemuksesta sanoa, että se on paras, vaikka nyt sattuukin tonnin kalliimpi olemaan. Eikä asiakas sitä oikeasti tarvitse.
Näköjään julkisuus on ainoa tapa saada nämä sikailijat ruotuun. Nyt on Gigantin isopomo katuvainen ja lupaa muutoksia (HS):
Kunnes aikaa kuluu viikko tai pari ja koko homma on unohdettu, niin voidaan palata takaisin vanhaan kusetukseen.
Hahaha! Täsmälleen. Noiden lupausten kate on vähintään yhtä heikko kuin niiden reppanoitten aito usko asialle, jotka tuolle riistolle on ehdollistettu - enkä viittaa asiakkaisiin joihin itse(kään) en ole enää aikoihin lukeutunut. Pelkkää päänsärkyä koko perkeleen pulju.
En usko teitä. Nykyään yrityksen mielikuva asiakkaiden ja yhteistyökumppanien silmissä on erittäin tärkeä asia. Ainakin omissa työpaikoissani viimeisen 15 vuoden aikana kaikenlainen vastuullisuus on tullut yhä tärkeämmäksi arvoksi. Siitä voi lipsua pikkufirmat, mutta mitä isompi firma, sen tärkeämpi asia.
Sen enempää sinun kuin muidenkaan "usko" näissä asioissa ei paljoa paina, kun asiakkaat imetään kentällä kuiviin ja lähes jätetään heitteille. Ja tuo "mielikuva" johon viittaat, ja jonka "arvon tärkeyttä", erityisesti "isompien firmojen" agendalla tunnut korostavan, on surullisen usein huonosti huorattu harhakuva maksimaalisen voitontavoittelun maailmassa. Se, kuinka hyvin kukin pesänsä näissä asioissa viime kädessä asiakkaittensa etuja palvellen hoitaa, lienee yhtä yksilöllistä kuin alussa mainitsemani usko itse asiaan. Hitusenkaan paremmassa maailmassa tuskin olisi esimerkkimme kaltaista ahneutta ajamassa yhdenkään ylisuuren yhtiön etuja asiakkaittensa todellisten tarpeitten edelle.
Kyllähän Gigantti on omalla kohdallani ollut pääsääntöisesti hyvä kauppa. Ei oikeastaan mitään ongelmia ikinä. Mutta, jos myyjät saavat osan palkasta provikkana ja asiakkaita halutaan sitoa Giganttiin, niin pakkomyynti on asia, joka palailee pikkuhiljaa, kun uutisotsikot häipyvät. Onhan tuolla mediassa haastatteluissa nimettömät myyjät kertoneet, miten palkan eteen myydän mitä vain ja kenelle vain. Miksi se muuttuisi, jos oma toimeentulo on siitä kiinni ja moraali löyhä?
Pidän toimitusjohtajan lupausta uudistuksista uskottavampana kuin nimettömien kirjoittajien mielipiteitä.
Noh, se jää nähtäväksi. Toki toivon, että noin on. Mutta yli 10 eri firmassa töissä olleena ja toisen saman verran asiakasfirmoja läpi käyneenä (toki mikään niistä ei ollut kauppaketju, mutta kuitenkin) voin todeta, että toimarit ovat hyvin kaukana tavallisesta työntekijästä ja hänen päivätyöstään. Kuten nytkin nähdään, niin toimari sai tietää tästäkin asiasta vasta median kautta. Ihan sama oikeasti, mitä toimari sanoo. En tiedä, miten toimari saisi tietää siitä, jos työntekijät alkavat uudestaan pakkomyymään. Muuten kuin taas median kertomana. Työntekijät osaavat hyvin pitää nuo asiat hyssyttelynä ja piilossa pomoilta. Varmasti osassa myymälöistä ollaan parempia ja osassa taas sitten ei. Paljon kiinni ihmisistä, jotka ovat töissä.
Sanomattakin on selvää, että lähitulevaisuus todistaa missä määrin tuo lupaus lunastetaan, jos ensinkään. Siihen asti kukin uskokoon mihin haluaa.
Jos Gigantin myynti sakkaa, niin toimitusjohtaja lähtee vaihtoon. Miten se lupaus edes menisi? Älkää yrittäkö myydä? Tienatkaa vähemmän?
Pitäisi tietää se että mikä on koijarimyyjien hööpötysmyynnin merkitys euromäärissä Gigantille, vasta sen jälkeen voisi arvioida sitä, että mikä on TJ:n liikkumavara päiväkäskyjensä sisältöä koskien.
Pahimmassa tapauksessa jotta tulevaisuudessa Gigantin myymälästä pääsee ulos, on vastattava moniosaiseen asiakastyytyväiyyskyselyyn, vaikkei olisi edes ostanut mitään. T: Vesku
Giganttihan myy monia aletuotteita jopa tappiolla. Jos kusettaminen vähenee, se voi vaikuttaa hinnoitteluun yleensäkin.
Nyt Verkkokauppa.com käyttää Gigantin huonon maineen hyväkseen ja palkkaa seniorikokemusasiantuntijat jouluavuksi kaikkiin myymälöihiinsä. Hienoa toimintaa.
"Onko sinulla kokemusta seniorikansalaisena olemisesta?" Oliko niin, että työhakemuksiin ei saa tai ei ole suotavaa laittaa ikähaarukkaa?
Näin se taitaa olla. Itse näen tuon hienona markkinointina ja VK:n iskuna Gigantin maksan kärkeen kehäkamppailussa. Tuli oikein hyvä olo tuosta ja join sesongin ensimmäisen glögi-mukillisen tuon kunniaksi. Nyt on vieläkin parempi olo. P.S. Eikö nykyään mieskin voi kokea olevansa nainen, jos niin haluaa? Tästä seuraa, että kuka tahansa voi kokea olevansa vanhus ;-)
Ei Verkikselläkään ole puhtaita jauhoja pussissa, juuri oli muutosneuvottelut. https://yle.fi/a/74-20021650 Nyt sitä palkataan oikein Jouluapulainen…