HDMI kuva ja ääni vahvarille, WTF?

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana Neon valo, 14.09.2011.

1. Neon valo

Neon valo Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Vanhan aikainen haluaa sivistystä hdmi juttuihin.

Mitä ihmettä tarkoitetaan kun puhutaan että "halutaan hd kuva vahvistimen kautta töllölle? eli vedetään hdmi piuha tietokoneesta vahvariin ja toinen vahvarista töllölle?

Mulla ei oo HDMI vahvistinta vaan digitaalisella tai coaxiaali kaapelilla liikkuu ääni tällä hetkellä tietokoneen erillisestä äänikortista lähtee S/PDIF kaapeli vahvistimeen ja näytönohjaimelta HDMI piuha telekkarin taakse ja näin toimii..

Mitä tuolla minun ym. jutulla saavutetaan?

2. x_jmt_x

x_jmt_x Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    524
    Jep. Edut noin äkkisältään:
    1. Vähemmän johtospagettia.
    2. Blu-ray käytössä HD-ääni, jonka siirtoon tarvitaan joko HDMI tai mch-analogi. Optinen tai koksu ei riitä monikanavaisille HD-äänille.
    3. Toimiva lipsync, kun ääni ajetaan samaan aikaan kuvan kanssa.

3. Neon valo

Neon valo Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Ok. no hyvä että tuli nuoki selville ;D

Vielä ei ole kopeutunut noihin HD härveleihin siirtymään kun olen mielestäni tyytyväinen DVD laatuun ja perus Dolby Digital tai DTS ääneen :)
    Ehkä sitten joskus..

4. Karhumies

Karhumies Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    4. Osa laitteista, jotka ulostavat HD-kuvaa HDMI-kaapelia pitkin, eivät suostu ulostamaan ääntä erillistä toista kaapelia pitkin (koaksiaali, toslink, tms.).

Tietokonepuolella tämä ei ole yleensä ongelma. Mutta esim. joissakin digibokseissa (ja jopa parissa ylöspäin skaalaavassa halvemmassa DVD-soittimessa) tämä on suuri ongelma, kun laitevalmistaja on päättänyt että HDMI audio auto-overridaa toslinkin aina kun HDMI-kaapeli on kytkettynä eikä softapuolelle ole koodattu säätömahdollisuutta. Jolloin ei välttämättä huvita vetää ääntä laite -> HDMI 5.1 monitoriin -> monitorin kuulokeulostulosta 2x RCA vahvariin.