HTPC:n kaukosäätö

Keskustelu osiossa 'HTPC eli Home Theater PC' , aloittajana Bad_Taste, 10.09.2006.

  1. Henris

    Henris Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.12.2003
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä pitää tehdä regedit:n avulla. Itselläni piti tehdä tuo ennen kuin alkoi toimimaan. Voit kokeilla myös USB-hiiren avulla asiaa, jos saat koneen sillä heräämään, pitäisi se onnistua myös kaken avulla. Ja konehan herää vain ja ainoastaan siihen tiettyyn napin painallukseen (taitaa olla tuo mainitsemasi mce-nappi).

    En ole siirtynyt Recorder Servicen käyttäjäksi, koska vanha systeemi toimii (ja "if it ain't broken don't fix it"). Eli ainakin oma systeemini toimii kuin junan vessa. Ainoa huono puoli on ohjelman esillä olo eli aito taustanauhoitus ei onnistu. Ottaen huomioon virittimien lukumäärään liittyvät rajoitukset, tämä ei ole pelkästään huono asia.

    File/Preferences, Alternate Input välilehti, System Wide Keys. Tänne olen määritellyt kaikki ne näppäimet, jotka haluan toimivan riippumatta aktiivisesta ohjelmasta. Kun valitsee "Add value", niin pystyy kytkemään erilaisia järjestelmätason ("System keys") toimintoja haluttuun komentoon. Listan loppupuolelta löytyy mm. kaipaamasi hibernate.

    Itse olen Meedio-fani ja -käyttäjä mutta huomioiden vanhan Meedion tilanteen (itse ohjelmaa ei ole kehitetty myynnin jälkeen, lisäosia ylläpidetään kohtuu aktiivisesti), kannattanee uuteen asennukseen valita joko uusi MeediOS tai jokin muu frontend. Näistä joku muu osaa kertoa paremmin.
     
  2. alps

    alps Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.05.2004
    Viestejä:
    129
    Saadut tykkäykset:
    0
    Henris, sullahan on Meedio+DVBviewer viritettyä HIP:llä ja Harmony-kakella, joka matkii MCE-kakea?

    Voisitko laittaa hip:n konffitiedostoa jakoon?

    Itsellä on vastaava paketti, tosin IR-vastaanottimena mulla on DIGN-HV5 kotelon oma vastaanotin (IRTrans), lisäksi HIP:n tilalla on Girder3. Girderissä on kuitenkin satunnaista tai jopa kohtuu usein esiintyvää ongelma, jossa standbyn jälkeen girder ei saakaan IR-komentoja ennenkun ohjelmaa käy hiirellä ravistamassa. Ei hyvä. IR-vastaanotin noteeraa komennot kyllä ok, mutta jostain syystä girder ei.

    Olen harkinnut HIP:n virittämistä girderin tilalle. Kerran jopa hommaa aloitinkin, mutta työmäärä vaikuttaa aika suurelta kun ohjelman konffaus ei ihan helpolla auennut. HIP tuntuu toimivan jossain määrin erilailla kun girder.

    Itsellä siis käytössä WinXP, Meedio, DVBviewer, Theatertek ja hibernation, sekä tuo mainittu girder... Ohjelmapaketti vaikuttaisi olevan aika sama kun sulla, joten sun valmis konffi säästäisi vaivaa ja aikaa varmasti ihan sikana... ;)
     
  3. firehood

    firehood Guest Guest

    Liittynyt:
    23.09.2005
    Viestejä:
    31
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onkohan kukaan saanut Antec Fusion v2/430:sen omaa ir-vastaanotinta pelaamaan jollain 3rd party kapulalla? Itsellä OneForAll Kameleon 6 2nd gen-mallin tikkari joka ei kyllä liikuta htpc:tä millään muotoa kun olen Girderin 3:lla koittanut saada ohjaamaan Winamppia ja DVBvieweriä.

    Onko vika kapulassa vai softassa vai onko tuo kotelon oma vastaanotin yksinkertaisesti ihan paska?
     
  4. Henris

    Henris Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.12.2003
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täsmälleen samat ohjelmat näyttävät olevan käytössä, mainitsemiesi lisäksi käytän Media Player Classicia h.264-materiaalin toistoon. DVBViewerin kohdalla olen lisännyt muutamia näppäinvaihtoehtoja sovelluksen puolelle (mm. Guide), muuten olen pyrkinyt käyttämään sovellusten vakiomäärittelyjä.

    Voin katsoa mitä saan aikaan (en lupaa mitään, kun työkiireet painavat pahasti päälle). Sinällään HIP:n konfigurointi on erittäin yksinkertaista ja nopeaa, kun peruskonseptin on ymmärtänyt. Itsellä ei onneksi ollut Girder-kokemuksia, niin ei joutunut poisoppimaan mitään :)

    Kun olisi aikaa, voisi kirjoittaa lyhyen oppaan. Alla muutama linkki aiheeseen. Niistä pääsee jyvälle aika hyvin:
    http://www.gbpvr.com/pmwiki/pmwiki.php/Tips/HipGuid
    http://forums.dvbowners.com/index.php?showforum=44e
    http://www.byremote.com.au/Hip/mce_remote_faq.htm

    En ole myöskään ihan varma toimiiko minun konfiguraatio heittämällä, koska siihen sisältyy myös tieto siitä, mitkä MCE:n toiminnot on mäpätty mihinkin Harmonyn toimintoon. Esim. minulta löytyy suorat komennot erilaisten tykki/näyttö-yhdistelmien vaihtoon. Tällaisiahan ei MCE:stä vakiona tietenkään löydy, joten olen uudelleenkäyttänyt ja -nimennyt joitain sellaisia komentoja, joita ei tarvita. Itse valitsin useista Harmonyn MCE-vaihtoehdoista sen, missä oli eniten komentoja vakiona. Kokonaan uusia komentoja en ainakaan minä pystynyt mitenkään lisäämään.
     
  5. Kotkis

    Kotkis Guest Guest

    Liittynyt:
    06.03.2004
    Viestejä:
    150
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikähän mulla mahtaa mättää, kun en saa MCE -kaukoa millään oppimaan kaikkia näppäimiä? Ne plugin-dll:ät on siellä hakemistoissa (varmuuden vuoksi molemmissa, kun en tiedä kummasta se ohjelma niitä käyttää) ja olen yrittänyt ladata sitä remote-tiedostoakin. Kerran se onnistuikin ja esim. kanavanvaihto ylös/alas toimi VÄÄRINPÄIN, mutta toimi kuitenkin. Mutta sitten kun yritän opettaa tuota kakea, ei se opi suurinta osaa näppäimistä: esim. vol+/- -näppäimiä kun painaa, näkyy siinä opetusvaiheessa, että "viesti" menee perille, mutta kun painaa tuota ch+/-, ei tapahdu mitään. Vaikka mitä toiminnetta yrittäisi opettaa. Numeronäppäimet toimii normaalisti.
    Mikä kumma tässä nyt on??
    Ja kyseessä on sellainen malli, jossa on noi värinappulat tuolla alaosassa, jos sillä on jotain merkitystä.
    Muuten: minkä takia ton ir-vastaanottimen mukana tuli kaksi piuhaa, joiden päässä on ilmeisesti kaksi ir-vastaanotinta/lähetintä? Mitä niillä tehdään?
     
  6. Henris

    Henris Uusi jäsen Tukijoukot

    Liittynyt:
    05.12.2003
    Viestejä:
    412
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kerrotko ensin millä yhdistelmällä olet asiaa tekemässä (kaukosäädin, vastaanotin, prosessointiohjelma)? Eli ilmeisesti MCE:n oman säädin, MCE-vastaanotin ja ohjelmana HIP?
     
  7. Kotkis

    Kotkis Guest Guest

    Liittynyt:
    06.03.2004
    Viestejä:
    150
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, sori: MCE:n oma säädin ja -vastaanotin, ohjelmana DVBViewer Pro 3.9.1. ja käyttöjärjestelmänä Vista Home Premium 64bit. Tuon HIPin asensin, mutta se kaatui joka kerta käynnistettäessä.
    Ymmärtääkseni ongelma on nyt jotenkin tuossa DVBViewerissä, koska kake toimii esim. PowerDVDn kanssa "out-of-the-box" ja Vistan Media-puolella myös.
     
  8. alps

    alps Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.05.2004
    Viestejä:
    129
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo kyllähän tuo meni, kun otti asiakseen. Ei vaikea ollenkaan

    HIP ei valitettavasti ratkaissut ongelmaani vaan myös HIP menettää yhteyden IRTrans-serveriin jokaisella standby:llä. HIP:n IRTrans pluginin oletuksena on, että IRTrans serveri on ylhäällä kun HIP käynnistyy.

    Eli nuo ongelmat näyttäisi liittyvän IRTrans-serverin toipumiseen standbysta, eikä girderiin tai hippiin. Tämä on alkanut emon vaihdon myötä, voi olla että joku bios asetus USB-portteihin on väärin. Toisaalta Meedion IRTrans input-plugin toimii aina standbyn jälkeen, joten ei ehkä sittenkään.

    Ratkaisin asian kuitenkin toisin, säädin DVBviewerin ohjauksen Meedion ControlMee pluginiin, joka oli jo käytössä mm. theatertekille, eli tuo plugin mäppää kaukosäätimen napinpainallukset oikeisiin näppäimistön painalluksiin. Nyt homma toimii, tosin taitaa vaatia DVBviewerin käynnistämisen Meedion kautta. Tämä on meillä normaali toimintatapa, joten sinänsä ei ole ongelmaa.

    Vielä kun keksisi jonkin tavan välittää kaukosäätimen napin painallus näppäimistökomentoon Alt-F5, joka vaihtaa näyttöä tykin ja tv:n välillä. HIP:lla ja Girderillä tämä tietty onnistuisi, mutta ilman niitä... :confused:
     
  9. Bad_Taste

    Bad_Taste Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.03.2005
    Viestejä:
    394
    Saadut tykkäykset:
    0
    No, regedit:ssä muutos tehty ja kaikki pitäisi olla mielestäni kohdillaan. Eli siis asus emolevy ja herääminen hip@mce kaukosäädin.

    Ei kumminkaan vastaanotin reagoi mihinkään nappiin, ei edes mce. Eli nyt tuntuu että usb ei anna virtaa koska ei ledi vilku minkään painalluksen vaikutuksesta.
    Usb pitäisi olla kytketty oikein mutta pitää varmaan tarkistaa.
     
  10. jjkola

    jjkola Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2006
    Viestejä:
    27
    Saadut tykkäykset:
    0
    hei,

    Mulla on tuo Terratecin kaukosäädin ja dvb ohjelmina molemmat (Terratec home cinema ja dvb viewer). Dvb vieweriin pitää siis laittaa se mce remote softapätkä, tukeeko tää mce softa myös tuota Terratecin IR vastaanotinta?

    Tällä hetkellä kaukosäätimellä pystyy ohjaamaan terratecin home cinemaa ja katselee TV ohjelmia ja nauhoituksia terratecin omalla ohjelmalla. Miten saisin terratecin kaukosäätimen myös ohjaamaan DVD:n katselua ja musiikin kuuntelua PC:llä?

    Mahtaakohan löytyä Harmonyn 525 tietokannasta koodeja tälle Terratecille, jos laittais sen kaukosäätimen toiminaan PC:n ohjaukseen.
     
  11. boyw

    boyw Guest Guest

    Liittynyt:
    04.01.2007
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Saako noita Microsoftin MCE kaukosäätimiä vielä jostain? Verkkokauppa ilmoittaa, ettei luultavasti enää tule ja muutkin vakiokaupat näyttää varastosaldona 0. Vai mikä on homman nimi tai sattuuko jollakin lojumaan ylimääränen nurkissa?
     
  12. lmfmis

    lmfmis Käyttäjä

    Liittynyt:
    17.02.2002
    Viestejä:
    3 019
    Saadut tykkäykset:
    2
    Multa löytyy MCE vastaanotin jos kiinnostaa.
     
  13. BigShowMan

    BigShowMan Guest Guest

    Liittynyt:
    28.11.2005
    Viestejä:
    152
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itelle ainakin Elektroni.fi:stä tuli MCE kake parin viikon odottelun jälkeen. Ainakin hakiessa sanoivat, että maahantuojasta ollut riippuvaista, ettei oo saanut varastoon laitetta...

    http://www.elektroni.fi/?product=6889
     
  14. d2mac

    d2mac Uusi jäsen

    Liittynyt:
    11.08.2005
    Viestejä:
    223
    Saadut tykkäykset:
    4
    Mulla on yksi ylimääräinen käyttämätön v2 mallin kapula - ilman vastaanotinta siis.
     
  15. Bad_Taste

    Bad_Taste Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.03.2005
    Viestejä:
    394
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nostetaas taas!

    Eli ongelma on nyt koneen herättäminen S3 -tilasta (Standby) kaukosäätimellä.

    Ohjeita on edelleen katsottu täältä.

    Käyttiksenä on win xp performance edition, eli puukotettu kaikki turha pois, asennus koko n.250mb.
    Eli 'device managerista' mce/ehome alta pitäisi saada 'properties-power' ja sielta valittua että herää unesta, sama 'keyboard ehome' ja 'mice ehome' alta, mutta ei ole valittavissa 'power man' välilehteä näillä laitteilla, logitech:n näppäimisöllä ja hiirillä on, mutta nämäkään ei herätä unesta.

    Olisiko jotain apuja tallella, viimeinen vaihtoehto on ostaa/rakentaa ir- vastaanotin joka ohjaa power -nappia, mutta se on sitten se viimeinen.

    Valmistui nimittäin uusi tv-taso (kuvia tulossa DIY-puolelle) ja ei viitsi aina laatikkoa avata painamaan power -nappia.
     
  16. oope

    oope Guest Guest

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    181
    Saadut tykkäykset:
    0
    Power-nappulaa ohjaavan kaukosäädin/vastaanottimen hankinta ei ainakaan ole hinnasta tai saatavuudesta kiinni. Biltemasta alle kympillä. Toimii loistavasti. Lisää juttua ainakin täällä: https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=74472
     
  17. noeikujoo

    noeikujoo Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 877
    Saadut tykkäykset:
    164
    Onkohan tuosta "performance editionista" karsittu pois jotain sellaista, joka estää S3-tilasta herättämisen? Oletko tarkistanut sen, että USB-porttiin tulee virtaa, kun kone on S3 (stand-by) tilassa? Oletko kokeillut vastaanotinta kaikissa USB-porteissa?
     
  18. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 593
    Saadut tykkäykset:
    218
    Käytössäni on wanha Edio -merkkinen peli-/midiporttiin kytkettävä infrapunakaukosäätö -systeemi. Koneessa on pelkästään tämän vaatiman liitännän takia kiinni ylimääräinen pci -äänikortti.

    Mahtaisiko usb -porttiin kytkettävä gameport -adapteri toimia tuon kanssa? Vai onko niin että vastaanotin käyttää nimenomaan midi -liitäntää eikä niinkään peliporttia? Midihän ei tuollaisella adapterilla toimi.


    Mikäli homma on "toivoton", niin mikä edullinen infrapunalla toimiva USB -kaukosäätösysteemi kelpaisi mm PowerDvd:n komentamiseen...?

    Systeemini pelaa tällä hetkellä vähintäänkin välttävästi, joten suurta intoa ei olisi alkaa isosti säätämään...kun Logitech Harmonyn uudelleenohjelmointikaan ei ole mitenkään kauhean kivaa.
     
  19. Bad_Taste

    Bad_Taste Uusi jäsen

    Liittynyt:
    14.03.2005
    Viestejä:
    394
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei saa tuota enään biltemasta. Muita vaihto ehtoja?
     
  20. oope

    oope Guest Guest

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    181
    Saadut tykkäykset:
    0
    "Tilapäisesti loppu verkkokaupasta" eli saa varmaan taas myöhemmin sieltä jos ei myymälän lähistöllä satu asumaan.