Äänen digitaalianto: -kun humaxia käyttää normaalina digiboxina, laite antaa stereoäänen läpi kuten voisi olettaa. Kun saman lähetyksen tallentaa kiintolevylle ja aloittaa toiston, oletuksena on jostakin kumman syystä mono. Olen kokeillut valita ääneksi asetus valikosta joko kielen (suomi) tai Dolby Digitalin, ei vaikutusta tähän. Eli aina ennen katsomista kiintolevyltä, täytyy kaukosäätimestä painaa äänivalintaa (jossa stereo, eli L ja R on jo valittuna!) ja painaa OK:ta. Vasta tällöin tulee ääni stereofonisena. Onko muilla havaintoa tästä ja voisiko stereon saada jotenkin oletukseksi? Analogiantoja en ole testannut. Manuaali tallennus: -onko kukaan keksinyt miten manuaalisesti aloitetun tallennuksen saa loppumaan esim. tunnin tai kahden kuluttua, ts. laitteesta puuttunee pika-ajastus imo? Useamman sekunnin äänisynkkävirhe toistettaessa: -pari kertaa toistettaessa kiintolevyltä on käynyt niin että kuva on pimeänä pari sekuntia ja ääni kuuluu edelleen. Tämän jälkeen kuva tulee mainitun katkon verran jäljessä. Asian voi korjata esim. kelaamalla kuvaa hetken, ts synkka tulee näin takaisin. PauseTV -ei tee tiedostoa, jonka voisi katsoa myöhemmin, kuten Nokia T260 Kesken jääneen ohjelman katsominen myöhemmin: -mikäli virrat on katkaistu, laite ei muista kohtaa johon asti on katsottu, kuten T260 Kovalevyn täyttyminen -manuaalin mukaan laite ei ylikirjoita vanhimmasta päästä ohjelmia kuten T260, vaan tallenus ei mahdollinen jos kovo tulee täyteen Ohjelmien suojaus -onko kukaan löytänyt keinoa, millä tallennukset eivät saisi aina suojaus-statusta? Nyt kun siivoaa kiintolevyä, täytyy käydä poistamassa ensin suojaus ja näpytellä sen päälle vielä nelinumeroinen koodi=paljon näpyttelyä.
Olen meinannut hankkia saman pelin joten tässä olisi pari kysymystä: Onko hankkimasi malli 8000T? Siinä siis on kaukosäädin laitteen mukana? Missään tiedoissa sitä ei mielestäni mainita (tai sitten olen vain sokea). Pitääkö boksi ääntä pelkästään töllöä katsellessa, silloinhan ei ilmeisesti tarvita kiintolevyä? Ilmeisesti kuva ja ääni hyvänlaatuiset? Tässä mallissa ei kait ole tekstitv:tä? Kiitos etukäteen!
Laite on malli 8000T. Kake löytyy ja ei ollenkaan hassumpi. Kovalevy pyörii aina. Olen ollut tyytyväinen äänen- ja kuvanlaatuun. Tekstitv:tä ei valitettavasti ole.
Humax käyttää televisiota katseltaessa kiintolevyä bufferina, joten se käyttää sitä kokoajan ollessaan päällä. Radiota kuunneltaessa se voisi periaatteessa sen sammuttaa mutta en tiedä kun en radiota juurikaan kuuntele. -M
Oletteko saaneet humaxin kauko-ohjauksen toimimaan finlux merkkisten televisioiden kanssa. Olis mukava ett sais volumia säädettyy, ettei tarvis kahta kapulaa kantaa mukana. Oma tv on finlux 32" 100mhz.
Voisiko joku kertoa kuinka hiljainen 8000T käytännössä on? Kuuluuko kovalevyn ääni n. parin metrin päästä jos on muuten aivan hiljaista (tuuletinta siinä ei kait ole)? Töllön ollessa päällä ääntä tuskin kuulee? Olen vakuuttunut sen muista ominaisuuksista että laittaisin sen tilaukseen jos voisin varmistua siitä että se on tarpeeksi hiljainen. Nokian 260 malliahan on haukuttu kova ääniseksi sen tuulettimen takia.
Kyllä tuon kuten minkä tahansa markkinoilla olevan kiintolevyn hakuäänet kuuluvat parin metrin päähän jos on aivan hiljaista. Minä kiinnitin aluksi huomiota satunnaisiin, hiljaisiin mutta havaittaviin korkeataajuisiin ääniin, tosin nyt en ole niihin enää kiinnittänyt mitään huomiota joten tuskin ongelma sinullekaan. Ei siis ole aivan äänetön mutta riittävän hiljainen ihan normaaliiin tv-käyttöönkin.
Huomasin tuossa kohtalotoverin (jengstro) kanssa "ominaisuuden", näköjään s-videoliitännän signaalitasot (sekä luminanssi että kromi) ovat Humaxissa aika alhaalla. Liitettynä Panasonicin videotykkiin (kokeiltu AE100 ja AE300) tuloksena on haalea ja kohinainen kuva. Tilanne on ollut minulla piilossa siksi että olen yhdistänyt kuvan Sonyn AV-vahvistimen kautta ja se ilmeisestikkin on buustannut signaalia matkalla. Kytkentäni toki säilyy entisenlaisena mutta varmaankin varoituksen paikka jos jollakulla on ongelmaa matalatasoisen signaalin kanssa tulevaisuudessa. Tosin korjauskin on samalla tiedossa...siis sekä hyviä että huonoja uutisia. P.S. Mistä löytyisi s-video signaalitasojen normit?
Jees, oheinen maili lähti korean pojille ------------------------ Hello, I just purchased PVR-8000T for christmas. S-video reference voltage levels? are quite low in 8000T (I compared against my older 5100T). Example the s-video output is incompatible at least Panasonic AExxx videoprojectors. I would like to know is the Humax out of specification or Panasonic? ------------------------
Täällä Humaxin kuva kulkee CRT-tykille skaalaimen läpi, joka tekee tämän samaisen "korjauksen"? Oli miten oli, S-videon laadussa en ole huomannut meikäläisen kokoonpanolla mitään sellaista vikaa, että se rupeaisi häiritsemään katselua. Liika tieto lisää vain muutenkin tuskaa.
Minusta kytkettynä s-videolla Sanyon Z1:een vastaa kuva täysin sitä laatua jonka saan myös Pioneerin dvd-soittimelta. Eli, ei mitään ihmeellistä tasoa mutta mitään haalistumista tai ylimääräistä kohinaa en ole havainnut...
Ohessa kännykällä otettu kuva. Alempana normaali kuva, ylempänä s-videona humaxista AE300seen... kuten huomaatte Pelkosen Jaanan kasvot on hieman värittömät Ongelmaa on kokeiltu kolmella eri Humax8000sella ja AE100/300sella -> sama tulos.
No jos nyt pientä anemiaa... Lienee sanomattakin selvää että olette koittaneet s-videota myös tv:llä ja eri kaapeleilla kun pistitte Humax:n syyksi?!
Joo, eri kaapeleilla sama tulos.... Mitattiin yleismittarilla "referenssi-tasajännitettä"... missä se itte signaali "ratsastaa" (Tällänen käsitys mulla on tosta luminanssi/korminanssi signaalin muodosta -> korjatkaa jos jollakin on parempaa tietoa.. ei oikein tahdo löytyä netistä s-video specsejä ?-O). Uudella Humaxilla tasajännitte oli ainoastaan puolet(~1.8...2.2V versus ~2.5...3.0V), wanhaan Humaxiin (5100) verrattuna. Sonyn töllö otti tuon 8000:sen s-video signaalin vastaan virheettömänä. Olen nyt ratkaissut ongelman syöttällä humaxin s-video signaalia viritinvahvistimen kautta (sony), jossa on s-video inputteja ja output. En mitannut sonyn jännitteitä, mutta ilmeisesti viritinvahvistin tekee uudestaan/nostaa noi referenssitasot. Eli ongelmakombinaatio on ainoastaan tällä hetkellä Panasonicin tykit ja Humax 8000.
Täällä on myös sama ongelma Humax/Pana yhdistelmällä. Itse ostin Yleiselektroniikasta Scart/S-video sovittimen, josta kuva menee Sonyn esivahvistimeen. Siitä taas lähtee 11 metriä S-video piuhaa panan tykille. Näytti niin kuin kuvasta puuttuu lähinnä vihreä väri, tosin sitäkin oli ripaus ylä ja alareunassa. Urheilukanavan puttimobiilipeli oli hyvää testimateriaalia. Jengstro, miten olet liittänyt Humaxisi Sonyyn? Eivätkö muut ole kärsineet Humaxin "automono" -äänestä, kun katsoo ohjelmaa kovolta. Minulla täytyy muistaa valita käsin stereoääni aina kun haen uuden ohjelman kovolta. Jos data tulee suorana tai bufferista, ääni on "autostereo", joten vika ei liene asetuksissa? Onko muilla käyttäjillä ollut ongelmia katsella ohjelmaa kovolta ajastintallenneksun aikana. Itse menetin yhden leffan kun tallennus jatkui ja jatkui vaikke sen olisi pitänyt päättyä jo 30 minuuttia aikaisemmin. Kun sammutin tallennuksen stopilla, Humax meni jumiin ja ohjelmaa ei enää ollut noudettavissa.
Paremissa (=tavallisissa) viritinvahtimissa on s-video/videosignaali sisään ja ulostulot eri ohjelmalähteille (ei pelkästään audio, niinkuin joskus ennen). Vahvistin on Sony STR-DB780.
Juuri näin. Eli katsottaessa ohjelmaa kovolta pitää muistaa valita stereoääni manuaalisesti ja vahvistaa valinta OK-näppäimellä. Olet siis pystynyt katsomaan ohjelmaa kovolta tallennuksen aikana. Miten ihmeessä?
Tarkoitin, että oletko mahdollisesti tehnyt itse välijohdon jossa Scart/S-Video liittimet päissä, vai käytätkö adapteria kuten minä. Luulisin, että tuohon adapteriinkin saattaa tuhrautua vähän jännitettä, jos jännite Humaxissa kerran on jo valmiiksi alhainen. Haluaisin ymmärtää miksi sinulla kuva näkyy virheettömästi(?) Sonysi kautta ja minulla ei.
Hommaa kokeiltiin erilaisilla kaapeleilla ja "adaptereilla" (tarkotat varmaan sellasta scartti-möhkylää jossa on s-video liitin samassa, mahdollisesti vielä kytkin svideo in tai out) .. Pelkosen Jaana pysyi mustavalkoisena Mä luulen että tuo viritinvahvistin muokkaa koko signaalin uusiksi, koska käsitääkseni voit kytkeä pelkän videosignaalin johonkin in:iin ja outista saat s-videolla kuvaa ulos. Joo, kaippa Panan tykit on niin "herkkiä" alhaiselle s-video signaalille... Sony ei.
Kun ajastintallennus on päällä, Humax reagoi pause-näppäimeen. Ajastintallennus ei kuitenkaan pysähdy imo. Samalla avautuu alareunan menu-valikko, jossa pyramidinmuotoista logoa painamalla saat näkyviin listan kovolla olevista ohjelmista. Sitten vain valitsen ohjelman ja homma toimii. Mutta itse en ole saanut koskaan ajatintallenusta loppujen lopuksi onnistumaan täydellisesti, ts. humax (tai pääkäyttäjä ) ryssii sen aina. Joskus purkki on mennyt jumiin ja resetoinnin jälkeen ajastettu ohjelma on vain hävinnyt. Toisinaan ajastetun ohjelman sai katseluun, mutta sitä ei esim. voinut kelata ja sekin taisi hävitä luettelosta tai sitten sitä ei voinut hakea enää uudelleen. Asiasta on oma thread, ehkä joulukuun alusta, jossa asia selitetty paremmin. Lisää kokemuksia aiheesta kaivataan.