Harmi kun ei tullut aiemmin huomattua tätä linkkiä. Tuli vaihdettua konkat tuon kellon jätättämisen takia, mikä ei auttanut ongelmaan, mutta toki takaa mielen rauhan kun lukee noita juttuja mitä voi seurata pahimmillaan. Muutama päivä sitten vaihdoin tuon CR2032 patterin Masterpieceeni, vaikka epäilin että näinköhän tuo voisi auttaa. Nyt koputellaan puuta :OI
No nyt alkoi ilmetä vastaavanlaisia oireita... onko tietoa kuka / missä tuon huollon voisi Tampereen alueella tehdä?
Ja samaa kysyy huoltoa Töölön suunnalla tai Helsingin alueella. Kun tuo kolvaus ei oikein ole ominta alaani. -kaitsu
Mikä tahansa RTV-huolto osaa auttaa. Ei muuta kuin puhelinluettelon keltaiset sivut käteen (tai Google!) ja selaamaan. Ammattihuolto veloittanee työstä vähintään 50 e/h (alveineen), todennäköisesti enemmänkin. Työhön menee kaikkine momentteineen vähintään 1 h vaikka olisi Euroopan nopein. Lisäksi ammattihuolto laskuttaa osista - ellet sitten itse tuo osia mukanasi kuten jotkut ovat tehneet. (Jotkut ovat ostaneet minulta konkat ja vaihdattaneet RTV-huollossa kun ovat halunneet varmistua siitä, että konkat on varmasti hakkurinkestävää laatua) Kuulemma myös Infocare (Toppyn takuuhuolto) Vantaalla tekee noita konkkien vaihtamisia. Hinta oli muistaakseni jossain 80 euron kieppeillä plus logistiset kulut. Ammattihuollon kanssa kannattaa olla tarkkana, mitä konkkia ne sinne sisään tunkee. Ei ole mitenkään tavatonta, että suhtautuvat asiaan vähän suurpiirteisesti ja työntävät vehkeeseen yleiskondensaattoreita tai mitä-nyt-sattuu-hyllyssä-olemaan. Ultra-low-ESR hakkurelkot kun eivät ole edes tukkureilla normaalisti hyllyssä, niin veikkaanpa että kun pölähdät töölöläisen RTV-liikkeen kessunhajuiseen ilmapiiriin sisään, niin aivan ensimmäinen päänsärky sillä jampalla ei ole että mistäs sun poksiin saadaan Euroopan lujimmat konkat... (tavallaanhan ei ole RTV-jampan intressissä edes korjata boksia liian hyvin... :king: Kyllähän virtalähde lähtee yleensä jotenkin jaappailemaan tavallisilla yleiskonkillakin - mutta korjaus ei todennäköisesti ole kovin kestävä (samanlaisia yleiskonkkia se on Hui Hai Lee Kiinassa käyttänyt just alunperin ja se on se onkelma, miksi virtalähde hajoaa ennenaikaisesti). :naminami: Lisäksi ns. yleiskondensaattori ei oikein komponenttina ole paras valinta hakkuriin. Ei toimi hakkurin korkeilla taajuksilla kunnolla, virtalähteen tuottama virta kärsii ja konkat käy kuumana. Mitä tietysti tuottaa jo ennestään huonosti jäähdytettyyn Topfield boksiin lisää lämpöä. Elektroniikka ei yleensä tykkää "saunottamisesta" eli ylipäänsä kaikki boksissa kuluu nopeammin loppuun (emolevy, prossu, kiintolevy jne), mitä kuumempaa siellä on. Ammattihuollolla on myös tendenssiä vaihtaa vain minimaalisesti eli sieltä vaihdetaan just joku 1-2 konkkaa (esim. C22) ja boksi rupee niippa-naappa toimimaan. Ikäänkuin ne yleiskonkat olis jotain kultaakin kalliimpaa tavaraa jottei niitä kestä samalla vaihtaa useampaa (ihme pihtailua siis . Noh, minimaalisesti korjattu boksi tietysti levähtää 3-12 kk jälkeen uudestaan kun joku toinen konkka jo paukahtaa. (Mikä ei tietysti RTV-huoltoa haittaa, saa taas uuden asiakaskäynnin?) Kun RTV-huolto tyypillisesti mielellään kirjoittaa sen laskun 1h työstä vaikka duuniin menis vain 15 minuuttia (tiedätte ilmiön , niin kyllä mielestäni kannattaa käyttää se RTV-jampan aika hyödyksi. Pelkkään boksin avaamiseen menee oma aikansa. Samoin kun se virtalähde kaivetaan sieltä boksista esiin ja irti työasentoon. Kyllä siitä silloin kannattaa kaivaa useampi konkka irti samoilla "tulilla" - vaikka RTV-jampan työaika raksuttaisikin. Kuten kirjoitin, niin ripeästi toimimalla 11 konkkaan pitäisi ehtiä kaikkine aputöineen ml. laskun kirjoitus hoitua n. 1 tunnissa. Eli sillä samalla laskutuksella saa normisti 11 nopeimmin kuluvaa konkkaa uusittua (mitä ne konkat on, selviää tämän viestiketjun avauksesta). Olisko näistä nuoteista apua, kuinka toimia asian kanssa?
Tuli teetettyä konkkien vaihto TF600-malliin bluray:ltä tilatuilla konkilla - kolvivehkeet omaava kaveri auttoi. Hyvin toimii boksi nyt (aiemmin oli pientä epästabiiliutta ja luulen että palaneen käryn hajuakin vähän tuotti) ja päätarkoitushan oli, että toimisi vielä useamman vuoden.
Kröhm.. Ei kannata liikaa yleistää, on niitä huoltoja/ "rtv-jamppoja" jotka tekevät tuollaiset huollot asiantuntevasti, konkkia säästelemättä, laatu osilla. Sellaisen huomion lisään tähän topparin konkka keskusteluun, Humaxin vastaavista tuotteista löytyy powerin toisiosta ihan samoja (muutamia) "kiina konkkia" Ja noissa kuitenkin powerit kestää ilman konkka remppaa huomattavasti pidempään.. Jotain eroa noissa on suunnittelussa, topparin powerin kestoa ei voi pelkästään huonojen konkkien piikkiin laittaa.
Kyllä se on pakko vähän "yleistää". Muuten ei pysty sanomaan mielipidettä yhtään mistään tai antamaan neuvon neuvoa. 80% autoilijoistakin uskoo olevansa keskivertoa parempia kuskeja. 85% lääkäreistä uskoo, että lääkeyhtiöiden korruptiomatkoilla on vaikutusta heidän kollegoihinsa kun kirjoittavat reseptejä - mutta kun samalta jengiltä kysytään, mites he itse, niin vain mukamas 14% suostuu myöntämään, että hekin ovat vain ihmisiä ja toimivat homo sapiens lajin mukaisesti. "Ei meillä vaan tuolla muualla niitä huonoja konkkia ja hätäistä työtä tehdään". Jostain syystä missään ei koskaan noita huonoja työtä tekeviä RTV-jamppoja ole, jos sitä kysytään heiltä itseltään. :thumbsup: No niin, siirrän vastuun kuulijalle, se on turvallisin taktiikk Suomessa: Luonnollisesti kaikki tarinani olivat täysin fiktiivisiä. Eihän Suomessa tuollaisia RTV-jamppoja ole missään ja kaikki putkimiehet tekevät vain laatujälkeä ja remppareiska ei koskaan jätä tulematta sovittuun tapamiseen... PS. On mulla muutama Humax-asiakaskin ollut vaikken edes varsinaisesti tarjoa niihin vehkeisiin konkkia. Muutama on halunnut ostaa Rubiconnat niihin. Onko konkat samoja tai kestääkö paremmin Humaxissa - I don't know. Ei ole ollut mahdollisuutta vertailla. Sitäpaitsi, kovalevyllisiä-Humaxeja - onko niitä edes myyty samanverta kuin Toppyjä? Vikaantumistiheys pitää suhtettaa johonkin - mielellään myyntimääriin. Virtalähdeongelmia on ollut niinkin kalliissa (ja laadukkaksi) mielletyssä merkissä kuin Dreambox - ja vehje on sentään Saksassa suunniteltu. Ainakin ne Humaxiin menneet konkat on olleet julmilla jännitearvoilla ----> olisivatko harrastaneet ylidimensointia? Sillähän saa konkkaan lisää ikää ja sitä noissa mun seteissä on soveltuvissa kohdissa harrastettu varmuuden vuoksi.
Tuolla toisessa ketjussa ihmettelin TF600:n kiintolevyn epävakautta ja funtsin, että jos sen vaihtaa vähävirtaiseen, miten paljon saa virtalähteelle lisää elinaikaa. No pari kuukautta sillä sai ennen kuin sekoilu alkoi jälleen, tällä kertaa signaalitason voimakkaana vaihteluna (putosi välillä n. 1/5:aan), kuvan palikoitumisena ja äänen pätkimisenä. Welhon ukkeli kävi tsekkaamassa antennisignaalin ja vaihtoi rasian, mutta ei auttanut mitään. Vilkaisin laitteen sisään, ja siellä yksi virtalähteen konkista pullotti lupaavasti. Vaihdoin 10 kpl Partco:sta ostettua virtalähteeseen sopivaa konkkaa ja asensin varuiksi 50-millisen flektin kiintolevyn alle (isompi ei siihen kohtaan mahdu, korkeus saa olla korkeintaan 10 mm ettei mene liian ahtaaksi). Porasin laitteen pohjaan flektin kohdalle lisää reikiä ja liimasin pohjaan pari kumilistaa ohjaamaan lämpimän poistoilman pois ilman sisääntuloaukoista. Lisäksi teippasin pohjassa olevat ilmanvaihtoreiät umpeen flektin ympäriltä, jotta flekti imisi ilmaa sisään vähän kauempaa, mm. virtalähteen alta olevista rei'istä. Hyvin tuntuu virtaavan. Kuva tokeni täysin eikä Topparin signaalivoimakkuusmittari enää heilu enempää kuin n. 1/20 palkin pituudesta. Osien hinta oli noin 25 . Flektin virran saa napattua kiintolevyltä ilman turhaa säätöä joko kiintolevyn virtakaapelin haaroituskaapelilla tai tuulettimen adapterikaapelilla (4-pinnisestä 3-pinniseen) riippuen siitä mimmonen plugi flektissä on. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1021 http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=31991 Kolvailu oli kivaa puuhaa 25 vuoden tauon jälkeen ja onnistui täällä linkitetyn kolvauskoulun avuilla ilman ongelmia. Tinaimuri on ihan ehdoton kampe komponentteja irroitettaessa, maksaa muutaman euron. Kunnon kolvi kannattaa olla mistä näkee lämpötilan, ostin projektia varten tämmöisen, on aivan loistava laite: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=42500 Kannattaa ottaa erillinen kärkisatsi mukaan, vakio on turhan ohut. Kiitokset bluraylle inspiraatiosta. Edit: satunnaiset buuttailut jatkuu edelleen.
No niin, nyt on Rubyconin konkat (ja isompi levy) vaihdettu. Hyvin tuntuisi rokkaavan. Vanhat konkat eivät olleet silmämääräisesti pullistuneet, mutta vaihtotarve oli silti aika ilmeinen. Vanhojen kondensaattorien merkki oli Sam Young ja yhdessä ei ollut mitään merkkiä. Vaihtotyö ei vaadi mitään jumalallista kolvikättä, mutta on siinä silti omat kommervenkkinsa. Blurayn konkkasatsin mukana tuleva hänen itsensä tekemä kuvallinen pikaohje on esimerkillinen ja se on hyvänä apuna varsinkin vanhoja komponentteja irroitettaessa/merkatessa. Muutenkin tuli suorastaan hyvälle mielelle asioida näin nopeasti ja asiallisesti puolin ja toisin. Suosittelen vilpittömästi, enkä pelkästään niiden Blurayn toimittamien laatukomponenttien vuoksi. Onnistunut operaatio siis kaikin puolin.
Vilpittömät kiitokset julkisista kiitoksistasi, joka on perin epäsuomalaista (mutta tuntuu kieltämättä hyvältä kun sitä harvoin saa). Hienoa huomata, että paketin mukana toimitettua ohjettakin arvostetaan. Olen siihen vaivaa nähnyt ja voisi sen kait jättää poiskin eikä kukaan huomaisi mitään? (ohjeessa on 4-värikuvat selkeyden vuoksi vaikka se toki maksaa minulle enemmän "köyhäily" mustavalkoisella versiolla olisi maksanut). Tuo ohje on kuitenkin se pieni kädenele minulta vastaanottajalle. Olen tässä kyllä miettinyt, että "kilpailijat" varmaan kyllä minulle nauravat. Pitäisi kait ottaa heistä oppia. Jos jättäsin ohjeen pois, lättäisin komponentit kirjekuoreen sellaisenaan ja korottaisin hintaa 2x, niin työmäärä vähenisi ja katteet olis ns. kohdillaan. Ehkä kuitenkin pidän "palvelupakettini" entisellään enkä tee roistomaisia muutoksia. Pidän julkisista kiitoksista. Kiitos vielä kerran niistä.
Eipä mitään. Kyllä mulla on aina tapana kiittaa kun siihen on aihetta. Eipä silti, kuten aiemmin mainitsin, tilasin erinäisistä syistä johtuen konkkasatsin molemmilta eniten plazalla esillä olleista ehdokkaista, eikä kummastakaan löydy moitteen sijaa. Eron ehdokkaiden välillä tekee se, että sulla on laadukkain kokonaisuus, mutta silti suunnilleen sama hinta. Lisää vielä valikoimiin ne turbosatin sata/pata-adapterit, niin sitten on vaikea parantaa. En tiedä kuinka monta myyjää eri foorumeilta löytyy, mutta ainakin myös mate_1974:lla on ohje mukana. Sinun paketissa ohjeistus on kuitenkin selkeämpi + laajempi ja itse asiassa pakkauskin on täysin eri maata. Se on sitten eri asia kuinka moni komponenttien vaihtoon ryhtyvä ohjeita ylipäätään tarvitsee, mutta silti. Henkilökohtaisesti joka tapauksessa koin, että varsinkin vanhoja komponentteja poistettaessa sinun ohjeiden merkinnät olivat suureksi avuksi, kun ei tarvinnut tuhlailla aikaa oikeiden nastojen selvittämisessä. Ja hyvä niin. ;-)
Kuten kirjoitin, niin tämä homma ei ole lähtenyt liikkeelle millään suurella business-idealla. Alunperin tämä lähti liikkeelle siitä, että ratkaisin omat + kavereiden ongelmat Topfield-virtalähteessä. Siihen aikaan Suomeen ei saanut hakkurikelpoisia Rubycon-osia mistään (ja saatavuus lienee edelleen heikohko). Ajattelin, että kun olin nähnyt aika lailla vaivaa, niin miksen paketoisi ratkaisua ja tarjoaisi sitä foorumilaisille vaivattomana, edullisena ratkaisuna. Jottei jokaisen tarvitisi käyttää X tuntia sen pohtimiseen, että "mitä osia tilaan, mitä niiden vaihtaminen vaatii jne" Osa pohtimisesta vaatii myös hakkurivirtalähdetekniikan osaamista, joten se jäisi varmaankin monelta tekemättä. Tarkoitus oli etsiä sähköiseltä sopivuudeltaan parhaat mahdolliset varaosat vehkeeseen niin valmistajien tuotetietoa tutkimalla kuin tekemällä empiirisiä mittauksia live-virtalähteillä. Jos jokainen toistaa tuon prosessin minun perässäni, niin aikaa palaa yksi työviikko jokaiselta perässähiihtäjältä. Mielestäni ei ole kovin järkevää touhua kyykyttää yhteisöä siihen vaan ajattelin tarjota valmista ratkaisua. Sen sijaan Turbosatin PATA/SATA-adaptereissa en koe tarjoavani mitään lisäarvoa, joten en näe syytä lähteä siihen turhanpäiväiseksi "välikädeksi". Jokainen joka Turbosatin adaptereita tarvitsee, pystyy tilaamaan ne suoraan Turbosatilta Englannista. Toimitus on nopea. Ilman ohjettakin varmasti pärjää, mutta kun alunperin ajatuksena on ollut paketoida valmiksi pähkitty, aikaasäästävä ratkaisu ja tarjota se jengille huokeaan hintaan, niin miksi en laittaisi mukaan ohjetta, jonka tiedän nopeuttavan jengin vaihtotyötä ja parantavan lopputulosta? (vähemmän virheitä) Tähän mennessä epäonnistuneita virtalähdekorjauksia on tullut vasta yksi vastaan ja sekin sattui kokeneelle elektroniikkaharrastajalle, joka ei mielestään koko ohjetta tarvinnut. Pistin kuitenkin sen lähetykseen mukaan, mutta eipä vaivautunut lukemaan. Niinpä hänelle sitten kävi käpy ja virtalähteelle meni kondensaattori väärinpäin. Eihän ohje toki tohelointia estä, mutta aika moni skarppaa kun se siellä ohjeessa musta-keltaisella lukee, missä kohtaa ei kannata "nukahdella" kun korjausta tekee. En ehkä tarkoittanut Matea varsinaisesti kun mietin tuota hintapolitiikkaa, että hinnat vois näköjään tuplatakin... Matehan ei Rubyconia edes tarjoa vaan myy sähköisesti ihan eri kamaa (mikä ei toki ostajalle päälle päin näy). Lähinnä ajattelin tätä saittia http://www.stradinno.com/. Myyn vissiin liian halvalla? Noissa hinnoissa ei kait tule mitään ohjeita mukana vaan käsketään itsekunkin printtailla omat kuvat mistä printtailee. Pointtihan mulla siinä ohjeessa on myös se, että se on väreissä JA että se sisältää myös kuvamateriaalia, jota ei pysty edes printtaamaan mistään kun sitä ei muualla ole tarjolla! (esim. se poistoa nopeuttava kaavio). PS. Uskon edelleen värikuvan selkeyttävään ja ihmeitätekevään voimaan...vähemmän virheitä jne.
Mutta onneksi sait varaosat "halvalla". Kyllä sitä buutin pari mies päivässä kestää kun miettii, että säästöä syntyi jopa melkein 7,85 euroa! :hitme: PS. Mulla on pisimpään päällä ollut boksi buuttamatta syyskuusta 2010 lähtien. Mutta en laittanutkaan "halvinta" vaan sähköisesti sopivinta sinne sisään
Tjaa, nuo ovat kuulemma virtalähteeseen soveltuvia low ESR -konkkia. Mun tiedot ei riitä sanomaan, johtuuko se buutti per noin pari viikkoa raudasta ja juuri noista komponenteista vai softasta kun taipumusta on ollut uudesta alkaen. Firmiskään ei ole uusin. Kyse on siis kuussatkusta, ja luotettavuusvertailuja varten meillä pitäisi olla samat TAPit, sama firmis ja samat patchit. Mutta meillä taitaa olla eri laitteet? Tarkkaan ottaen pari konkkaa jäi vaihtamatta (se yhteenliimattu konkkapari) kun niitä ei ole missään mainittu ongelmien syyksi. Pitäähän nekin tietysti vaihtaa jos ei muuten tokene, mutta aika vähiin on ongelmat jääneet.
Konkkapaketti olii pätevä ja helppo vaihtaa. Siitä kiitos. Oli aika kamalia konkkia muutama pienistä tuolla omalla virtalähteellä. Uudet sentään istuvat reikiin oikein, eikä ole taitetuin jaloin laitettuja kuten vakiot. Ohjekin helpotti työtä, vaikka juotinkin jokaisen yksi kerrallaan enkä sarjatyönä kuten ohje ehdotti. Oman 600sen kaatuilu ei kyllä kadonnut, johtunee varmaan jostain tapista, wlanista tai kovosta. En ole tarkemmin katsellut, sillä kaatuu niin harvoin. Jokunen tallennus katkeaa ja plasma hoitaa jatkon. Ei noista konkkien vaihdoista silti ainakaan haittaa ole ollut. Harmi vain ettei kaatumiset poistuneet sillä täysin. Sehän ei ole blurayn vika. Pitäisi varmaan tehdä jotain lisää boksille, mutta ei jaksa.
Käytettyjen firmwaren, tappien ja pätsien yhdistelmä vaikuttaa aina jollain tavalla. Ja ainahan voi olla jonkunlainen HW-vika. Tai huonolaatuinen sähkö, joka tosin kait joillain muillakin laitteilla näkyisi ongelmina. Muista jutuista tulee mieleen vain sellainen jo kauan sitten huomaamani juttu, että jos USB-kaapeli (PC <-> Toppy) on paikoillaan molemmissa päissä, niin boksi usein buuttaa itsensä, kun palautan Windowsin Sleep-tilasta (kenties myös normikäynnistyskin aiheuttaisi saman). Siis vaikkapa vahingossa langattomaan hiireen tai näppikseen koskemalla. Varsinkin silloin boksin buuttaus on erittäin todennäköinen, kun on parhaillaan tallennus menossa. Tuon buutin jälkeen boksi on taas kuin ei olisi mitään tapahtunut. En ole viitsinyt tarkemmin tutkia, sillä valtaosan ajasta USB-kaapeli on PC:n päästä irroitettuna. Jolloin vastaavaa ongelmaa ei ole. Aivan pian boksillani on 5v-synttärit. Tai ainakin toivottavasti on... Sillä mitään osia en ole vaihtanut, vain kansipellin pärinän vuoksi jouduin kerran avaamaan (suunnitteluvirhe). Laiskuuden, kiireen jne. vuoksi en ole koskaan tutkinut konkkia. Boksi kun on hieman hankalassa paikassa ja päivittäisessä käytössä. Muutamia ukkosia ja jumitilanteita lukuunottamatta aina töpselissä kiinni. Silkan tuurin lisäksi sekin kenties vaikuttaa, että boksini on 43 cm levyinen versio (TF5100PVR "Masterpiece"), joka kenties käy hieman viileämpänä, koska lähes identtiset peruspalikathan sisältä kait löytyy, kuin perusversiosta. Eli tuskin on laadukkaampi virtalähde tms.? Tv-taso on oveton ja takalevytön, päällä tilaa vajaat 5 cm. Täytyypä uteliaisuuttani jossain välissä tsekata, että ovatko konkat jo paisuneet aivan palloiksi, vai näyttääkö edelleenkin hyvältä. Tai no, pelkkä näyttävyyshän ei toki taida riittää. Pölyäkin lienee rutkasti, joten jo sikälikin lienee syytä tsekata tilanne. Ja 200 GB originaali levykin on täynnä. Eli täytyypä pikkuhiljaa ruveta suunnittelemaan viiisivuotishuoltoa (uudet konkat, SATA-levy, suurimmat pölyt pois). Viimeistään ensi vuonna kuitenkin...
Itselläni on ollut käytössä 5-6 vuotta 5100T sekä käytettynä (rikkinäisenä) ostettu 5100T MP n. 2 1/2 vuotta. Tästä on ollut keskustelua aiemminkin mutta näiden vanhempien antennipurkkien osalta firmis 2.83 on minulla ollut hämmästyttävän toimintavarma, viimeisen vuoden ajalta tulee mieleen vain yksi ainoa kerta kun purkit ovat hirttäneet itsensä. Molemmat olivat kaatuneet aamuyöllä samaan aikaan Plasman syvähakuun joten tässäkin tapauksessa epäilen syyksi jonkinlaista lähetyspään häiriötä. USB:n osalta molemmat ovat kiinni Slugeissa eikä tuosta ole mitään haittaa aiheutunut mutta toki yhteyttä ei pätkitä Slugin päästä vaan se ylhäällä aina kun purkeissa on virta päällä. Kumpikaan noista ei ole päällä 24h. MP:si osalta, isommasta kotelosta huolimatta, ei virtalähteen kunnon tarkistus ole välttämättä huono idea; tuosta rikkinäisenä ostamastani MP:stä oli myös viritinten trankku kärähtänyt ylijännitteen takia. Toiseen purkkiini en ole sen enempää koskenut, 2 vuoden ikäisenä levy vaihtui isompaan ja samalla asensin siihen tuulettimen joka omalta osaltaan on toki saattanut auttaa virtalähdettä kestämään alkuperäiskuntoisena miltei 6 vuotta. YMMV.
Ehdotan, että vaihdat seuraavaksi sen kovon. Kannattaa etsiä tilalle mahdollisimman vähävirtainen malli kiintolevystä. Varsinkin yksi niistä kusiaisessa käytetyistä virtalähdemalleista on täysi susi. Konkkasetissäni on yritetty hieman parantaa tilannetta - mutten pysty ihmeisiin kun lähtökohtaisesti virtalähteen mitoitus kulutukseen nähden on poskellaan. Paras neuvo mitä osaan antaa 600:n omistajille: - virtalähteen kiinalaiskonkkien tilalle parhaat mahdolliset hakkurielkot (omasta mielestäni Rubycon) - kiintolevy kannattaa vaihtaa esim. 2,5 tuumaiseen läppärimalliin, jotka ovat yleensä virtapihejä - ja bonuksena: hiljaisia Yksi idea voisi olla purkaa tällainen USB-liitännän kautta pelkästään virtansa saava "passport" tyyppinen pikku kiintolevy ja yrittää kytkeä se Toppyyn kovoksi. Onko kukaan tehnyt tuollaista manööveriä? Tuo WD:n Passport levy ottaa virtansa pelkästään USB:n 5 voltin syötöstä. En tiedä näistä uusimmista malleista, mutta vielä pari kolme vuotta sitten Passport mallit ryystivät virtaa USB:stä enemmän kuin mitä viralliset speksit sallivat (500 mA). WD:n mukaan virtaa tarvitaan 650 mA (mikä on erittäin vähän kiintolevylle!). Jokatapauksessa, tuossa olisi vaihtoehto erittäin hiljaiseksi ja vähävirtaiseksi levyksi, joka jättäisi 600:n 12 voltin syötön kokonaan rauhaan. PS. Tuo passport-levy vaatinee ainakin IDE-sovittimen kaverikseen - jos se edes on IDE-levy? Jos jollakulla palstalaisella olisi mahdollisuus avata yksi tuollainen Passport-levy ja tutkia mitä se on syönyt...? Edit: Ehkä tuo Passport-levy kikkailu kannattaa unohtaa (varsinkin kun ei tiedä mitä siellä kotelossa on sisällä?). Osa läppäreihin myytävistä 2,5" levyistä on erittäin niukkawirtaisia nykyään kuten esimerkiksi tämä Toshiban valmistama levy, joka taitaa olla yksi wirtapiheimmistä malleista mitä markkinoilta löytyy? Alle 2 wattia jatkuvassa käytössä on todella vähän! Käynnistyksessäkin kyseinen levy ottaa vain 4,5W, joten kyllä tuolla pitäisi jo pärjätä jos se vain muuten suostuu toimimaan Toppyssä. Läppäreiden 2,5 tuumaisten levyjen mulkkaamisesta Toppyyn löytyy kokemusperäistä tietoa ja keskustelusäikeitä tältäkin foorumilta.
Samaa mieltä, ellei tiedä ihan tasan tarkkaan mitä on tekemässä. USB-liitäntäisen levyn hyödyntäminen Toppyssa saattaa osoittautua kohtuu työlääksi
Veikkaan, ettei siellä Passport-kotelon sisällä kumminkaan mikään USB-liitäntäinen levy ole vaan esim. 2" SATA-levy + elektroniikkaa joka tekee sovituksen SATA/USB. Mutta tämä on puhdas arvaus ja siksi kyselinkin, että olisko joku utelias avannut Passportiaan? Hauska anekdootti: Ainakin noissa WD:n isommissa Essential sarjan USB-levyissä on oikeasti GreenEco luokan SATA-levy sisällä - ja se olikin halvin tapa hankkia Toppyynsä 1 Terainen wähäwirtainen 3,5" SATA-levy ainakin yhteen aikaan kun Verkkokauppa.com möi niitä sisäänheittotarjouksena 79 egee levy - ja jos olit niin "tyhmä" että kävilit Verkkokauppa.comiin sinne OEM-levyhyllylle, niin sama levy maksoi siellä 99 euroo... Hommassa sai kaupanpäällisiksi levyn lisäksi jämäkän alumiinikotelon, +12VDC muuntajan ja vähän elektroniikkaa SATA/USB-muuntoon. Noille tuollaisille on useimmille elektroniikkaa harrastaville aina käyttöä