Idols ja ratkiriemukkaat hetket

Keskustelu osiossa 'TV-ohjelmat ja -sarjat' , aloittajana shack, 28.09.2003.

1. Imlego

Imlego Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    2
    Agnes veti kuitenkin vielä vähän paremmin kuin Bettina, joka oli kyllä erittäin hyvä myös. Eivätköhän nuo molemmat finaalissa ole: tuomaristo päästää sen, joka ei äänestyksessä pääse.

2. ElvisThePelvis

ElvisThePelvis Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    179
    No niin, kukahan 3. ryhmästä pääsee jatkoon. Mä itse kannatan kyllä Agnesia. Pistetäänpäs pientä analyysiä ryhmästä:

Tommi: Sanotaanko, että tämä tyyppi lauloi ihan kivasti ja hänellä oli ihan kiva soundi. Mutta totuus on, että Tommi on hiukan väritön eikä hän tarjoa juurikaan mitään uutta musamaailmaan. Mielestäni hän on juuri sopiva trubaduuriksi, joka kiertää kuppiloissa (niin kuin hän tekeekin), mutta idoliksi, jolta ennen kaikkea haetaan tietynlaista karismaa ja uniikkiuutta, Tommista ei taida olla. Eli lyhyesti: esitys oli ihan kiva vailla mitään erityisiä teknisiä virheitä, mutta 'ihan kiva' vaan ei riitä, etenkään kun tämä ei varsinaisesti ole mikään paras laulaja -kisa.

Jenny: Alettaisiinko puhumaan suomen ruotsalaisista nyt? No jos ei kuitenkaan. Jenny lauloi itsevarmasti ja välillä hänestä tuli mieleen Celine Dion (ei lauluäänen perusteella, vaan olemuksen ja tietynlaisten kasvojenpiirteiden perusteella). Minusta Jennyltä puuttuu vieläkin se tietynlainen nöyryys, ja vaikka Jenny liikuttuikin esityksensä jälkeen eikä esityksen aikana liikaa poseerannut, niin silti kun katson Jennyä, niin minusta tuntuu, että hän on vähän liiankin varma itsestään ja kyvyistään. Joku voisi sanoa, että suhtaudun vain kliseisesti ja ennakkoluuloisesti suomen ruotsalaisiin, mutta en usko, että ihan sitä se on. Ja ei se laulusuorituskaan nyt niin hyvä ollut musta, vaikkakin rehellisyyden nimissä hän lauloi paremmin kuin suurin osa jo esiintyneistä semifinalisteistä.

Ville: Voi voi, nyt söpö-Ville taitaa tippua. Siis ei mulla mitään Villeä vastaan ole, ja mun mielestä häneltä löytyy sitä mun liputtamaa nöyryyttä. Ville vain taisi ryöstää huonoimman esityksen tittelin Rikulta nyt. Ville oli pahasti epävireinen, ja hän heti ensimmäisten epävireisyyksien jälkeen käytännössä luovutti: toinen käsi taskuun, lauluäänen voluumi pienemmälle ja tietynlainen 'hällä väliä' asenne päälle. Olihan se biisi siis vaikea, koska se ei niinkään ollut mikään 'kaikkien laulettava biisi' vaan se on kyllä aika lailla kustomoitu tyyliltään Jonne Aaronille. Kyllä mä muutenkin olen vähän sitä mieltä, että vaikka Ville olisikin klaarannut (pahoittelen suomen ruotsalaista termiä :D ) tuon biisin, niin minusta hänellä ei ollut mitenkään suurta karismaa, ja hän vain olisi ollut yksi söpö hymyilevä poika muiden joukossa.

Bettina: Puhutaanko suomen ruots... :D No joo, Bettina on minusta mukava ja kiva tyttö, ja voin nähdä hänessä jotain samaa kuin vaikkapa Hanna Pakarisesssa. Kuitenkin vaikka Bettina on kaunis ja vaikka hän osaa laulaa isolla volyymillä, niin minusta häneltä puuttuu hyvä tekniikka laulamiseen ja ääntämisessäkin on parantamisen varaa. Minusta hän ikään kuin suoraan laulaa niitä sanoituksia äänne äänteeltä, ja se kyllä kuului. Laulajan ensimmäisiä perusjuttuja on se, miten esimerkiksi lyriikoiden viimeisiä äänteitä käsitellään ja miten tietyt kirjaimet lauletaan. Bettinalla on hyvät lähtökohdat, mutta hän on liian hiomaton, ja voin kyllä yhtyä tuomari-Jarkkoon siinä, ettei hänestä kyllä näe, että hän ottaisi suorituksensa tosissaan. Harmissani olen, vaikka esitys olikin hieman kömpelö!

Agnes: No ensiksi mä hieman vierastin tätä tyttöä, koska A) hän näytti vähän oudolta ja B) en ollut kuullut häntä kunnolla. Nyt kun näin Agnesin esiintyvän kunnolla, niin hyvä fiilis jäi. Agnesilla on paljonkin lavakarismaa, ja itse asiassa hän on kasvoiltaan hyvin kaunis (kiva suu esim.), vaikka pidinkin häntä vähän oudonnäköisenä aluksi. Laulaminen sujui Agneisilta malliikkaasti, vaikka ehkä olisin toivonut, että Agnes olisi vähän lisännyt jotain vielä siihen suoritukseen: ehkä hän olisi voinut koittaa laulaa tietyssä kohdissa hieman kovempaa ja korkeammalta. Yksi pointti on, että periaatteessa mä en kauheasti pidä siitä, että lauletaan aika kuuluvalla aksentilla, mutta toisaalta tuohon biisiin sen sopi aika täydellisesti. Agnesin esitys oli raaka ja sydäntäraastava, ja sitä oli kiva kuunnella. Toivonkin, että Agnes pääsee jatkoon. Ainut mutta tässä taas on, että pääsevätkö kaikki äänestäjät yli siitä, että Agnes on ulkomaalainen eikä edes puhu kunnolla Suomea. Toisaalta tuo esitys oli niin väkevä, että haluan uskoa, että hän jatkoon pääsee.

Haluan kuitenkin vielä Agnesista jatkaa sen verran, että kyllähän hänellä on paljon parannettavaa silti. Nämä kaikki semifinalistit ovat kuitenkin amatöörejä, ja jos jotakuta kehun, niin en suinkaan ole nostamassa siinä heitä millekään jalustalle, ja väittämässä heitä kuuluvaksi maailman parhaimpien joukkoon.

3. Sabbe

Sabbe Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Minun lyhyet analyysit:

Tommi: Tietyllä tavalla hilpeä esitys, jotenkin tämä "eazy" meininki näkyi laulussa ja olemuksessa, ilmeissä ja kaikessa. Täydellinen iskelmälaulaja, mutta ei ehkä Idols materiaalia kuitenkaan.

Jenny: Olen tätä akkaa vihannut alusta saakka, mutta nyt yllätti kyllä. Esitys oli tällä kertaa miellyttävää katsella ja lauluääni on todella kaunis jne, häiritsi tosin se, että lauloi kyseistä biisiä jotenkin ihmeellisesti ja en oikein saanut siitä kiinni. Ihan hyvä suoritus kuitenkin, kolmanneksi tästä porukasta.

Ville: Tähän mennessä semifinaalien heikoin esitys, ihan uskomatonta rapaa.

Bettina: Hänen suhteen olen kutakuinkin täysin erimieltä tästä lausumisesta ja ääntämisestä, tämähän oli tähän mennessä yksi parhaista englanninkielen esityksistä ja erittäin hyvin onnistunut. Lausunta oli erittäin selkeää ja ääntämisessä ei ollut vikaa, ehkä se ei laulun kannalta ollut ehkä sitä 'normaalia' ääntämistä, mutta minä tykkäsin. Puhtaasti lausuttu ja äännetty. Samaa mieltä olen erään tuomarin kanssa joka sanoi, että esitys olis loistava jos vähän hymyilis esityksen aikana. Tulee toiseksi tai voittaa.

Agnes: No tämä tyttö kyllä rokkaa. Hieno ääni ja laulaa hyvin, tällä kertaa esityskin oli kaikinpuolin hyvä. Biisi oli kuitenkin suht perseestä, olisin toivonut jotain vähän vauhdikkaampaa. Voittaa tai tulee toiseksi.

Tällä kertaa ei ollut minun mielestä yhtään todella hyvää esitystä, jota voisin ylistää ja jopa äänestää. Kaikissa oli jotain joka häiritsi, Jennyn esityksessä biisin erikoinen laulutapa, Bettinan laimea esityspuoli ja Agnesin biisi oli perseestä. Veikkaan kuitenkin voittajaksi joko Bettinaa tai Agnesia, Jenny tulee kolmanneksi. Pojilla ei minun mielestäni ole mahdollisuuksia kolmen joukkoon.

Tuomaristo tosiaan ylisti Agnesia yli kaiken, mutta saa nähdä mitä käy. Minulle on aika sama kumpi voittaa, Agnes vai Bettina, uskon häviäjän kuitenkin saavan mahdollisuuden finaaliin myöhemmässä vaiheessa. Saa nähdä mitä käy, onko arvioni voittajasta ihan pihalla ja tuleekin musta hevonen tms.

4. ElvisThePelvis

Saadut tykkäykset:
    179
    Ei Bettinalla ollutkaan mitään pahoja virheitä, mutta aina sillon tällöin tuli sellaisia kohtia missä selvästi tunnistaisi, että Bettina ei puhu äidinkielenään englantia, ja ehkä siellä oli jokunen kohta, josta Bettinan ehkä tunnistaisi skandinaaviksikin. Mähän opiskelen kieliä, joten ehkä mä olen vain tottunut kuulemaan tuollaisia kohtia. BTW: nyt ei ole tarkoitus lesottaa kielenopiskelulla enkä väitä, että mulla olisi parempia kykyjä kuin teillä.

Unohdin muuten tuossa mainita senkin Bettinasta, että häneltä vähän kyllä onnistui Christinan matkiminen sillä kun Bettina Christinan tapaan lisäsi aina tietyssä kohtaan biisiä ne nopeasti toistetut 'yea-yea' äännähdykset, niin mielestäni hän teki ne aika tylsästi, ja tuntui, että kyseessä on huono Aguilera-kopio. Mutta ei Bettinan suoritus missään nimessä huono ollut, enkä yhtään ihmettelisi vaikka hän saisi toiseksi eniten ääniä. Mut rohkenen sanoa, että hän ei voita.

5. Villepoh

Villepoh Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
  6. Sabbe

Sabbe Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Totta, mutta minun näkökulmani oli lähinnä sanojen selkeys. Todella monet englanninkieliset esitykset nyt semifinaalitasollakin ovat olleet enemmän tai vähemmän epäselvästi laulettuja, mutta tässä oli todella selkeä lausunta. Saa biisistä paljon enemmän irti kun se tulee ulos selkeästi ja ääntäminenkin oli riittävän hyvä ettei se minua häirinnyt.

7. DTSMan

DTSMan Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    3
    Tätä tämä taas on perkele on :OI Pissiksillä auennut tänään taas saldorajat kun paskin laulaja äänestetään kakkoseksi. Ei jumalauta että ottaa pannuun :OI

:)

8. Sabbe

Sabbe Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Agnes näköjään jyräs. Eipä siinä mitään, onhan Agnes kyllä ihana ja loistava esiintyjä. Lauluääni on mahtava ja osaa laulaakin. Ansaittu voitto.

Tosin toivon hartaasti, että Agnes valitsee parempia biisejä finaalissa. Liian löysä biisi oli, tolla äänellä pitäis laulaa jotain jossa on oikeesti potkua. :)

Tuo Villen toiseksi tuleminen kyllä on aika naurettavaa, mutta ei sillä ole juuri merkitystä. Tuomarit eivät varmastikaan valitse Villeä viiden "second chance" porukan joukkoon. Ja jyräsihän Anges kuitenkin aika ylivoimaisesti 59% osuudella.

9. DTSMan

DTSMan Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    3
    Naapurin poikien Tallulah oli oikein loistava biisi ja Agnes veti sen hyvin. Ei tosin niin hyvin kuin SA.

10. palze

palze Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Jossei oo kuullu alkuperästä, niin ei tiedä mistä biisistä on kyse. Oli nimittäin aika erikoinen versio :)

11. Sabbe

Sabbe Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Itseasiassa kuuntelen Sonataa jonkinverran, tuo biisi ei vaan ole niitä lemppareita siltä bändiltä :)

12. trgo

trgo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    5
    Tästä voin ilmeisesti tulkita, että se Negativeä tulkinnut jätkä sai toiseksi eniten ääniä? Oli kyllä kohtuu ponneton suoritus.

Hyvä että saatiin hieman persoonallisempikin esiintyjä finaaliin, vaikka toki Bettinaa itse kannatin. :)

13. Anarchy

Anarchy Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Agnes lauloi hyvin, itseä kuitenkin häiritsi vahva korostus englannin lausumisessa. Toisekseen ihan liian outo lintu "idoliksi". Ulkonäkökin on vähän pelottava :p

LOL. Tää oli paras. :thumbsup: Enää en ihmettele miks toiseksi päätyi huonoiten laulanut kaveri.

14. purplehaze

purplehaze Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
  15. jms

jms Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    4
    Siis nythän mä vasta hokasin, että <3 = :love: .:)
    Ei oikeen säväyttäny noista ketään, Agnes varmaan oli paras (jotain Hanna Pakaristyyliä), mutta vähän erikoinen.

16. Professional

Professional Stirlingite Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    631
    Tänään oli aika mitään sanomattomia esityksiä. Kansakaan ei selvästi osannut päättää ketä heistä olisi ollut paras. Meni meinaan noi äänetkin aika tasan.

17. trgo

trgo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    5
    Jep. Näytti jonkin verran harmittavan sitä jätkää, joka sai toiseksi eniten ääniä. Erot eivät todellakaan olleet isoja. Oletin sen ensimmäisenä esiintyneen naisen menevän jatkoon, mutta tällä kertaa suloisuus ja erikoisuus puri. :)

18. ElvisThePelvis

Saadut tykkäykset:
    179
    Täysin samaa mieltä. Kukaan tuossa ryhmässä ei ollut mitenkään erityisen karismaattinen, ja itse asiassa jokainen esitys oli kohtuu väritön ja tylsä. Täytyy sanoa, että mulle oli aika iso yllätys, että finaaliin selviytyi juuri Henna, josta voin lähes 100 prosenttisesti sanoa, että hän ei ainakaan voita Idolsia, ja taitaa pudota ensimmäisenä finaalista.

Ennen kuin heitän analyysit esityksistä, niin täytyy sanoa, että Kim Kuusta näytti vaivaavan joku siinä Idols-lähetyksessä. Hän jotenkin oli liian tunteellinen (en tarkoita tällä sitä, että hän olisi itkenyt tai vastaavaa) ja muun muassa hän yhtäkkiä keskeytti Jonen analyysin esityksestä. Mikähän häntä vaivasi? Eihän mitenkään riehunut, mutta selvästi jotain oli ilmassa...

Hanna: Mielestäni aika kesy esitys, ja kuten tuomaristo totesi: paljon enemmän räväkkyyttä olisi kaivattu. Se esitys oli jopa niin väritön, että nyt ei tahdo oikein edes muistaa sitä. Varmaan hän sai siksi ääniä, koska siinä esityksessä ei toisaalta ollut mitään kauheita perusvirheitä ja jos tarkastellaan sekä ulkoisia että lauluteknillisiä ominaisuuksia, niin Hanna oli ehkä porukan tasaisin idoliksi pyrkimisessä.

Markus: bodaaja-Markuksen esitys ei ollut mitenkään erityisen kehuttava, ja jälleen kerran joudun huomauttamaan, että englannin kielen ääntämisessä oli ongelmia. Paikoitellen Markus sai soundiinsa sellaisia poikabändimäisiä elementtejä, mutta muuten hänen laulaäänensä ja/tai -tyyliinsä on ehkä vähän vääränlainen, koska se on matalampi kuin perus poikabändiläisen/popparin ääni mutta korkeampi kuin sitten sellaisen vakavasti otettavan sooloartistin ääni, ja kaiken lisäksi minusta hänen äänensä kuulostaa myös vähän sellaiselta murrosikäisen ääneltä. Ja ei voi olla sanomatta, että kyllähän Markus teki sen perusvirheen, että toi esille itse aika paljon sitä hyvää kroppaansa. Muistelen, että jopa Tuiskun Anttikin Idols-kisassa aikanaan näytteli kroppaansa, mutta hän ei ainakaan sillä noin vahvasti kerskuillut. Väittäisin, että Markus menetti ainakin muutaman äänen tämän takia.

Henna: Hänestä mä jo mainitsinkin jotain, mutta mainitaanpa lisää. Hän on yksinkertaisesti liian nuori, joskin jos hänellä olisi tosi räväkkä ja mahtavan kupliva persoona, niin sekään ei olisi este. Mutta hän on kuitenkin aika epävarma ja persoonaltaan jotenkin heiveröinen. Mielestäni hän ei myöskään sovi siihen klassiseen Idols-kuvaan ulkonäöltään, mutta tässä pinnallisessa maailmassa kun eletään, niin en halua jatkaa tästä puhumista. Kappalevalinta oli tosiaan rohkea, mutta ei hyvässä mielessä. On ihan kiva, että uskoo johonkin, mutta tämä on Idols-kisa, ja jos olisi pakko valita joku hengellisempi biisi, niin löytyyhän varmasti esim. jonkun Mariah Careyn tuotannosta joku R&B:mäinen henkinen biisi. Se esitys oli ihan kiva, mutta ei kyllä erinomainen. Mä siis ihan oikeasti ihmettelen, että kuka ihme Hennaa äänesti. Aivan käsittämätöntä.

Juho: Tällaisia tyyppejä löytyy kyllä paljon. Tällaisia vähän painavampia tyyppejä, jotka vetävät biisejä teknisesti hyvin ikäistään kypsemmän kuuloisella äänellä. Ongelma on tässä se, että nämä kaverit helposti ryhmittää samaan joukkoon, ja silloin kukaan ei erotu siitä massasta (no pun intended :D ). Vaikka osa tuomareista piti Juhon suoritusta persoonallisena, niin mun mielestä se juuri oli täsmälleen samanlaista tulkintaa kuin mitä tämän tyyppisiltä herroilta vaan voi odottaa. Tämä on vaan mun mielipide, ja en mä sitä sano, että tällaiset herrat olisivat huonoja esiintyjiä, mutta kun tässä haetaan mukamas todella uniikkia tyyppiä idoliksi, niin Juho ei vaan taida sopia siihen muottiin, eikä hänestä tule -paremman vertauksen puutteessa- Suomen Ruben Studdardia.

Joonas: kaunis mutta nöyrä poika Joonas olisi hyvä valinta idoliksi ilman kahta ongelmaa: 1) hän ei ole kummoinen laulaja, ja vaikka hänen äänessään on popparimaisia elementtejä, niin hän ei musta tarjoa mitään erityistä ja 2) jälleen kerran todetaan, että on oikeanlaista nöyryyttä ja vääränlaista nöyryyttä, ja hänessä on molempaa lajia: on ihan kiva, että vaikka onkin saanut tuollaisen 'kaunis poika' leiman otsaan niin ei silti sillä rehentele, mutta se vääränlainen nöyryys ilmenee siinä, että hän on koko ajan jotenkin vaisu ja hänen ilmeistään voisi tulkita, että hän on vähän yksinkertainen. Jos Joonas vaihtaisi hieman tulkintatyyliään ja ottaisi esiintymiseensä enemmän räväkkyyttä, niin hän voisi menestyä paremmin.

Kun näitä esityksiä on kuunnellut nyt neljän ryhmän verran, niin täytyy sanoa, että Hanna Pakarinen oli kyllä todellinen löytö.

19. juuei

juuei Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    4
    Eilisen ykkös esiintyjä se hanna kommari? tulee varmaan valituksi tuomariston päätöksellä. Kyllähän sillä on aikasemmin ollu aika hyvin tuota ääntä ja esitystä.
    Pisti muuten eilen korvaan, kun oli se valinta kuka pääsee jatkoon, niin ellen sanoi: tänä iltana aikaisemmin finaaliin valittujen kanssa jatkoon pääsee... ja sitten se sanoi sen hallelujan nimen. Tarkistakaa vaikka, jos joku otti talteen ohjelman.

20. Zipman

Zipman Genelec Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    166
    Mitäs outoa tuossa on? Voihan tuon toki käsittää, että edellisetkin olisi valittu tänä iltana, mutta ei hän sitä varmaan tarkoittanut.

Tänä iltana siis valittiin tämä halleluja aikaisemmin valittujen jatkoksi...