Isompaa ruutua (75" ja isommat)

Keskustelu osiossa 'Televisiot' , aloittajana teemus_, 11.12.2014.

  1. waiskiys

    waiskiys Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.10.2015
    Viestejä:
    43
    Saadut tykkäykset:
    7
    Samsung on nyt kuitenkin ulkona vaihtoehdoista, koska ei tue Dolby vision.
     
  2. aarno2815

    aarno2815 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 636
    Saadut tykkäykset:
    131
    Kyllä ratkaisuja löytyy. Minulla on keskarin yläreuna 72cm lattiasta. TV-taso on 40cm ja kaiutin 32cm. Kaiutin on Wilson Benesch Arc ilman jalustaa, otin jalustan pois. Pääkajarit ovat Wilson Beneschin square two't. Ei tule 77" telkkari liian korkealle ja minulla lisäksi kangas tulee telkkarin eteen katonrajasta. Ei tulisi mieleenkään laittaa joku kämänen soundbari. Kaksi subbariakin. Kaikki mahtuu 17 neliön tilaan-ja paljon muutakin.
    Muilta kaiutinvalmistajilta löytyy taatusti vastaavia ratkaisuja ja TV-tason myyjiltä myöskin.
    Tietysti täytyy nähdä vaivaa ja suunnitella kokonaisuutta alusta alkaen, vanha TV-taso meni myyntiin kun oli liian korkea.
    Sain kahlata kauan netissä, että tuo matala TV-taso löytyi, mutta löytyi kuitenkin.
    Minulla on n.220cm leveä tyyki ja etukaiuttimet tulevat sen sivuille, lähelle etuseinän nurkkia.
    Kalusteiden paikkoja olen tietysti joutunut muuttamaan 2-3 kertaa, että olen päässyt tähän...

    Saisin 260cm leveän 115" kankaankin mahtumaan etukaiuttimien väliin, tekisi mieli laittaa, mutta se hellapoliisi riehaantuisi ja tyyki maksaisi suunnilleen 2k€. Nykyinen saa olla.
    Jossain klipissä oli tuo TLCn 98" telkkari kahden lipaston päällä, kun siinä on jalat aika päissä. Keskellä oli matalampi taso esim. keskaria varten.
    Ihan järkevä ratkaisu.
    10 vuoden asumisen jälkeen alkaa olla olohuoneteatteri aika hyvässä Atmos-kuosissa!:)
    Toivottavasti tästä sepustuksesta on hyötyä jollekin, apua olen minäkin saanut tältä foorumilta.
     
    KILLPATRICK tykkää tästä.
  3. jupeha

    jupeha Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.03.2004
    Viestejä:
    129
    Saadut tykkäykset:
    27
    Päivitystä tähän ongelmaan - Ongelma ei liitykään TCL televisioon, koska sama ruudun totaali pimeneminen tapahtuu myös (toisen huoneen uudella) LG:n televisiolla. Lg tosin tekee sen äänettömästi, kun TCL:ssä joku rele naksahtaa kovaan ääneen.

    Leffahuoneessa siis tcl:n kaverina panan blu-ray soitin ja olohuoneessa on ps3. Leffana Knowing, ja tismalleen samat kohdat leffassa kun tämä ruudun pimeneminen tapahtuu.

    leffahuoneen tcl:ssä nyt kiinni kolme eri hdmi johtoa, yksi vanhempi ja 2 uutta ja viimeisimpien speksien mukaista. kaikissa hdmi inputeissa sama juttu.

    Joko jotain häikkää tuossa knowing leffan painoksessa, tai sitten kummankin soittimen asetuksissa jotain hassua... Näiden härpäkkeiden kanssa on vain tullut puljattua jo nuoresta klopista saakka, mutta silti tämä on nyt aika hämärää.
     
  4. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 773
    Saadut tykkäykset:
    492
    Mutta silti vika voi piillä HDMI-kaapelissa, itsellä yksi kaapeli aiheutti töllön hetkellisen pimenemisen aina kattolamppua päälle laittaessa..

    T: Vesku
     
    Kimsor tykkää tästä.
  5. jupeha

    jupeha Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.03.2004
    Viestejä:
    129
    Saadut tykkäykset:
    27
    Minulla on nyt kolme hdmi johtoa kiinni telkussa, niin ei ne kaikki ole viallisia, ja vielä olohuoneen tv tekee saman, siinä on jo neljäs eri johto.
     
  6. Kimsor

    Kimsor Käyttäjä

    Liittynyt:
    02.10.2006
    Viestejä:
    509
    Saadut tykkäykset:
    129
    Mulla oli ennen sama homma olkkarissa. Vilahti töllö hetkeksi ja äänet pimeni aina kun laittoi vieressä olevasta vessasta valot pois.
     
  7. jupeha

    jupeha Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.03.2004
    Viestejä:
    129
    Saadut tykkäykset:
    27
    Kaikki probleemat poistuivat, kun vaihdoin vanhan Panasonic DMP-BDT700 Blu-Ray soittimen tilalle Sonyn UBP-X800 4K Blu-Ray soittimen.

    Ei enää mitään moitittavaa TCL: telkussa! Erittäin hyvää kuvaa hintaansa (1499e) nähden.
     
  8. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 197
    Saadut tykkäykset:
    1 331
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 197
    Saadut tykkäykset:
    1 331
    Vaikka tykillä onkin ilo katsella isoa kuvaa, niin olen kuitenkin edelleen vakavissani harkinnut, että laitan 98" töllön.
    TCL:n 98-tuumainen on ollut viimeaikoina noin 3500 euron hintaan myynnissä. Ihan ookoo, mutta Power ja Gigantti myyvät myös Sampan 98-tuumaista hintaan 5990 euroa.
    https://www.power.fi/tv-ja-audio/televisiot/samsung-98-4k-neo-qled-tv-qe98qn90aatxxc/p-1295029/

    Kyllähän tuossa kuvanlaatu TCL:n päihittää mennen tullen. Toisaalta TCL:llä on ilmeisesti kiinassa myynnissä uusi 98-tuuman malli, joka on tuota täällä myynnissä olevaa paljon parempi. Hinnasta tosin on vaikea sanoa mitään.

    Sampasta tietenkin uupuu Dolby Vision, mutta sitä saa osittain kierrettyä HDFuryn avulla.

    Voisi hyvin kuvitella, että nuo noin satatuumaiset alkavat pikkuhiljaa tarjouksissa asettua tuonne viiden tonnin hintaluokkaan myös muilta kuin TCL:ltä.

    Vaikka 100 tuumaa on tietenkin pienempi kuin 120, niin kyllähän telkun kuvanlaatu voittaa tykin. Tosin saatan vielä ennen telkkua kokeilla myös hieman parempaa tykkiä kuin nykyinen ust.
     
    BMF1234 tykkää tästä.
  10. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Hyvä homma että halpenee nuo isotkin telkkarit. Silti 6k€ pienestä 2.40:1 kuvasta on itselle totaalinen turn offi (kun se elokuvakokemus on kokonaisuus eikä vaan telkkari)
     
    jartrsa ja nepa tykkäävät tästä.
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 197
    Saadut tykkäykset:
    1 331
    Itse en liian pieneksi koe cinemascopea 100" 16:9 -ruudulta nykyiseltä katseluetäisyydeltä. Ja pitää vielä lisätä se, että jos ei ole mahdollista ihan pimeäksi ja mustaksi vetää huonetta, kuten itsellä ei ole, niin silloin kyllä otan mielelläni vähän pienemmän kuvan mustalla mustalla. Ja saahan noihin vielä telkulla tuota hdr-kirkkautta, mikä ei oikein tykillä ole mahdollista. Mutta kyllähän tuo 100-tuuman kuva on monella tavalla kompromissi kuvanlaadun ja kuvan koon kanssa. Kyllä itse olen sen verran tykästynyt hdr-kuvaan ja sen kolmiulotteisuuteen, että voin hyväksyä vähän pienemmän kuvan. Isokaan kuva ei ole hyvä, jos huomio kiinnittyy kuvan epätäydellisyyksiin.

    Eikä noissa nykyisissä ust-tykeissäkään taida olla tuota kuvasuhteen vaihtoa samalla tavalla kuin monissa perinteisissä tykeissä. Joten siinäkään mielessä ei tykistä saa samanlaista etua kuin monesta perinteisestä tykistä, joissa on zoomit eri kuvasuhteille.

    Telkuista sen verran vielä, että tuo 98" TCL olisi mahdollista hankkia vaikka heti (tosin viimeisin 3500 euron tarjous taisi loppua eilen, mutta eiköhän noita tule tasaisesti), mutta vähän pelkään, että oledin jälkeen siinäkin silmä löytää kuvasta epätäydellisyyksiä. Netin mukaan yksilöeroja on siten, että joillakin on selkeästi keltaista sävyä kuvassa. Tuo Samppa olisi jo melko lähellä oledia, mutta hintaakin on sitten jo aika mukavasti liikaa. Tonnin kun ainakin saisi tuosta pois, niin varmaan klikkaisin jo tilausnappia.
     
  12. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 507
    Saadut tykkäykset:
    1 228
    Itse olen omaan 65G2 Olediin ihan pähkinöissä ja en voi ymmärtää, miksi en aikaisemmin vaihtanut pois sitä pilveilevää Samsungia.
    Nyt olen vakaasti päättänyt, että odotan tuon nepan pari kolme vuotta ja sitten lähtee sen aikainen vastine G-sarjalle 83-tuumaisen seinälle. Toki, jos joku 98-Oled irtoaa jo silloin järkevään hintaan, niin muutetaan suunnitelmia.
    Puuseppä vain paikalle ja korjataan tuo reikä seinässä ja siirrellään samalla uppo-kaiuttimet eri paikkoihin, kun uusi TV tulee kokonsa takia vähän eri kohtaan.
     
  13. spaguman2

    spaguman2 Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.10.2012
    Viestejä:
    357
    Saadut tykkäykset:
    73
    Samsungin 98 on ilmeisesti euroopassa IPS paneelilla eli ainakin TCL VA paneelilla voittaa kontrastin. Tosin lueskelin että Samsung tuottaa aika hyvää mustaa, mutta eipä tiedä kun ei ole nähnyt. HDR kirkkauden puolesta menee Samsungille ja zonet.
     
  14. Snäckby

    Snäckby Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 601
    Saadut tykkäykset:
    126
  15. Boxer

    Boxer Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2009
    Viestejä:
    716
    Saadut tykkäykset:
    97
    ips -panelit tuottavat kaikki muut värit paremmin kuin VA-panelit paitsi mustan. Näinkin voi sanoa :) Onkin arvioitu, että ips-panelit tulevat takaisin mini- ja microled-tekniikan yleistyessä. Niissähän lcd-paneli näyttää mustaa silloin kun sen takana oleva valaistusled on pimeä, riippumatta lcd-panelin tyypistä. Viime vuosina ovat tunnetut VA-panelivalmistajat luopuneet panelivalmistuksesta jättäen pelikentän kiinalaisille, LG puolestaan on edelleen valmistanut ips-paneleitaan. Nyt on merkkejä siitä että myös LG luopuu lcd-panelien valmistuksesta. No, tuotantolaitoksel LG:llä(kin) ovat olleet Kiinassa, joten eivätköhän ne kiinalaiset ole jo oppineet omin päinkin noita tekemään.
     
  16. spaguman2

    spaguman2 Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.10.2012
    Viestejä:
    357
    Saadut tykkäykset:
    73
    Voisiko tuo Samsung olla sitten hyvä ostos? Jenkkiversio on arvosteltu hyväksi, mutta euroversiosta ei oikein arvosteluja löydä. Tähän mennessä olen kiertänyt IPS:t kaukaa. Nykyään käytössä Oled.
     
  17. latexii

    latexii Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 192
    Saadut tykkäykset:
    592
    Mites tuon värien paremmuuden huomaa ? Jos oletetaan että on sama valoteho IPS ja VA -laitteella ja molempien, vaikka vihreä on kalibroitu (brightness, hue, saturation osalta) 75% @ rec2020 niin mistä tuon IPS:n paremmuuden huomaa käytännössä tässä tapauksessa ?
     
  18. Boxer

    Boxer Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2009
    Viestejä:
    716
    Saadut tykkäykset:
    97
    Tietokonenäytöissä ammattivalokuvaajille suositellaan ips-panelia va-panelin sijaan paremman värintoiston takia. Olenkin aina ihmetellyt miksi televisiopuolella ips-panelia niin kovasti kritikoidaan. Ehkä se "mustan taso" on tärkeämpää sohvaperunoille kuin ammattikuvaajille? Numerotiedot löytyvät netistä.
     
  19. spaguman2

    spaguman2 Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.10.2012
    Viestejä:
    357
    Saadut tykkäykset:
    73
    Itselle nuo IPS on ollut myrkkyä vähänkin pimeämmässä huoneessa...eli harmaa musta.
     
  20. JanneB

    JanneB Käyttäjä

    Liittynyt:
    04.02.2016
    Viestejä:
    177
    Saadut tykkäykset:
    25
    Kuvaa tai video tuotettaessa (ammattilaiset) kokenee, että on tärkeää nähdä värien olevan just niin kuin ne on. Eli olisiko niin, että kuvan kokonaisvaltaisella laadulla ei ole niin paljoa merkitystä kuin sillä, että on työkalu, millä säädöt saa kohdalleen.

    Lopputuloksesta katsottaessa (loppukäyttäjä) taas hakee kokonaisvaltaista laatua, missä kontrasti koetaan tärkeäksi. Värien oikeellisuuden tarkastelu ei niinkään, sen kun on jo ne ammattilaiset (toivon mukaan) hoitaneet kuntoon.