Johdoista..

Keskustelu osiossa 'Kotiteatterin äänentoisto' , aloittajana mikros, 25.08.2010.

1. mikros

mikros Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Olisi tuossa Wharfedalen 10.1:set odottamassa mutta piuhat puuttuu vielä täysin. Mahdollisesti olisi tulossa vielä 1.5:set ja keskikaiutin.

Onkos tuolla väliä minkälaisella ja mikähintaisella narulla ne vetelee vahvariin kiinni? Vaihteleeko äänenlaatu paljonkin?

2. Bowser

Bowser Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Avasit juuri pandoran laatikon. Kokeile erilaisia johtoja ja päättele itse on hyvä vinkki ;) Itsellä on kaksi kolmen metrin piuhaa, maksoin sata euroa yhteensä. Haluan uskoa, että niiden kanssa kaiuttimeni soivat paremmin kuin clasulta ostetulta kahden euron piuhalla. No oli noissa mun kaablareissa banaaniplugit valmiiksi kiinni, niin ei tarvinnut niitä itse laittaa.

3. Ykskytä

Ykskytä Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kaiutinkaapleiden ehdottomasti tärkein ominaisuus on että ne yltävät vahvistimelta kaiuttimelle. Hinta ei ole äänenlaadullinen ominaisuus. Normaaliin käyttöön riittää hyvin 2x 1.5mm^2 monisäikeinen kuparikaapeli. Jos on käytössä erittäin paljon tehoa, matalat impedanssit tai pitkät vedot niin sitten voi tarvita järeämpää kaapelia.

Käytännössä ei ollenkaan. Hakutoiminnolla löytyy asiasta paljon keskustelua puolesta ja vastaan.

4. mikros

mikros Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    No olisko mistään kotosin jos ostaisin noille 10.1:lle 3metriä tälläistä QED Silver Anniversary XT kaiutinjohtoa? Meneekö tuo johto tuollaisenaan kiinni noihin Wharfedaleihin vai tarviiko siihen vielä jotain liitintä...

Näistä johto jutuista ei muuten löydy oikein mistään mitään aloittelijan opasta / muuten vain selkeää infoa. Sekoaa pää aika helposti näiden kanssa, kun on miljoonaa vaihtoehtoa...

Edit: Tai sitten näitä 2kpl: https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=101434
    Sitten banaaniliittimet kumpaankin päähän ja johto vahvarin ja kaiuttimen väliin...

bump bump, kuinka kannattaisi?

Viimeksi muokattu: 26.08.2010
  5. MacZon

MacZon Vakiokasvo

Saadut tykkäykset:
    0
  6. Paapaa

Paapaa Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    2
    Ostaisin järeää piuhaa esim. Biltemasta/Partcolta/Clas Ohlsonilta tai muusta halpispaikasta. Kun johtavan materiaalin halkaisija on tarpeeksi suuri, aletaan mennä alueelle, jossa havaittuja eroja on vaikea todistaa sokkokuuntelulla. Se riittää itselleni kriteeriksi. Pennit kannattaa säästää esim. seuraavia kaiuttimia varten.

Jo se, että jotkun kaapelivalmistajat laittavat piuhoihinsa nuolen osoittamaan äänen kulkusuuntaa, kertoo jotain homman tieteellisyydestä. (Vihje: äänisignaali on vaihtovirtaa...)

7. V12

V12 Tunnettu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    1
    Tommoset Opus MM SC:t voisi olla ihan hyvät...

8. peacemaker

peacemaker Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    10
    Jos haluaa jotkut perusletkut, niin kannatta hakea hakusanalla terminated qed tai jotain ebaysta. Käytettynä saa järkevästi terminoidut kaapelit edullisesti.

Itselläni on jotain hakamichimitälie bananaplugeja ja kaapelit, jotka ostin 8 vuotta sitten ensimmäisten kaiuttimien kanssa käytössä, olikohan jotain Supran perusletkua ply tai jotain?

Paljon on kirjoittelua, ettei äänenlaadulla ole väliä, lähinnä mm2 kunhan on riittävä kuten aikaisemmin vastailtiinkin. Itselläni taitaa olla 3,5mm2 johtoa, joka on enemmänkin kuin riittävä. Itselleni on vähän mysteeri takakajareiden vedot kun pitäisi olla luokkaa 10 m taakse, että paljon pitäisi olla mm2, varmaankin hyvä tulee jos vetelisi samalla letkulla?

Lähinnä mitä itse pidän kaapeleissa tärkeänä on fiksu terminointi, ettei pääse piuhat koskettamaan toisiaan, mutta tuon voi tehdä itsekkin tosiaan noilla 0,9€ per banaani, kuten itse tein.

Halvimmalla selviää itse tekemällä ja helpommalla maksamalla muutaman kympin lisää valmiiksi terminoituna :)

Viimeksi muokattu: 29.08.2010