Tärkeä tiedote foorumin käyttäjille

Kaikuuko kivitehosteseinä

Keskustelu osiossa 'Aloittelija kysyy' , aloittajana Kikseri, 18.11.2012.

1. Kikseri

Kikseri Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen ajatellut laittaa jotain tommosta polarkivi tyyppistä kivitehosteseinää leffahuoneeseen, niin tuleeko äänentoiston kanssa ongelmia. Esim. kaikuuko vai vaikuttaako ollenkaan?

2. aarno2815

aarno2815 Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    151
    Minä puhun nyt omista kokemuksistani, asia riippuu paljolti mikä seinä on kyseessä ja mitä muuta seinillä on. Etuseinällä(pääkaiuttimien takana) minulla on ollut vaimentavaa levyä ennen. Kun otin ne pois, niin mitään merkittävää ei tapahtunut. Seinä on betonia.Takaseinä on myöskin betonia, mutta seinällä kaappeja taulu reclinerit, räkki yms. Vasen seinä enimmäkseen ikkunaa+sohva+verhoja. Aiemmin oikealla seinällä kirjahylly(avoin) toimi hyvin, mutta laitoin liukulasiovilla varustetun kaapin(ison) ja akustiikka huononi selvästi(korkeat äänet säröytyvät). Kun oli avoin kirjahylly oikealla seinällä, niin akustiikka oli erinomainen. Ilmeisesti puuelementtiseinä(ikkunat) ja kirjahylly parantavat akustiikkaa. Katossa on akustiikkalevyä. Olohuone on ko. huone.
    Uskoisin, että etu-tai takaseinällä ei akustiikka mene pilalle tuosta kivitehosteseinästä, siinähän on rikkovaa saumaa, eikä ole täysin sileä siksi. Kokonaisuus huoneessa ratkaisee akustiikan.