Toivottavasti tämä nyt menee oikealle keskustelualueelle mutta asiaan... Tarkoituksena olisi entisöidä vanhat tornikaiuttimet ja ostaa niihin uudet kaiutinelementit. Kysyisinkin teiltä jotka tietävät hiukan enemmän näistä HiFi juttuista millaiset kaiuttimet minun kannattaa ostaa, edes suuntaa antavasti.. Minulta löytyy Yamahan 4 kanavainen kotivahvistin, jolla myös ikää parikymmentä vuotta . Torneissa on siis ylhäällä ( ollut ) diskantille paikka ja alempaa on löytynyt paikka 8" elementille. En ole suunnitellut laittaa enempää kaiuttimia kun nämä tornit, eli pitäisi saada suht laaja-alainen toisto kahdella tornilla.
- Pitäisi tietää jakosuotimen jakotaajuus ja jakojyrkkyys ja bassokeskarin/diskantin mahdollinen tasonsäätö vastuksin. - Taajuusvasteen (ulottuuko vaste ko. jakosuotimen jakotaajuudelle saakka) tutkimisen lisäksi elementin toimintaa ko. jakosuotimen alueella on hyvä tutkia särökuvaajilla. - Jos subbaria ei tulla käyttämään, olisi elementissä hyvä olla Xmaxia ainakin 5 milliä, jotta jonkunnäköinen bassotoisto toteutuu. - Bassoelementin täytyisi vielä simuloitua kohtuu hyvin tuossa kotelossa, eli mitkähän ovat tornien sisämitat? Mikään huono vaihtoehto ei myöskään ole, jos nuo 20v vanhat jakosuotimet tekisi uudelleen ja näitä uusia elementtejä ajatellen. Tämä olisi melkein suotavaa. Esimerkiksi jokin 8-tuumainen laajakaistan ja diskantin yhteensovitus olisi helppoa kunhan valkkaa elementit joiden herkkyys on suurin piirtein sama ja joiden taajuusvasteet ovat tasaiset. Jako esim. 7-10 kilohertsiin jos suotimena diskantilla käyttää vain konkkaa ja 8-tuumaisen kelan mitoitus leikkaamaan suurin piirtein samalla alueelle tai voisi jopa valita "laajakaistan", jonka vaste hiipuu ilman suotoa jossain 10kHz alueella niin selviäisi vain diskantin suodolla.
Koteloissa on sisällä jonkinsortin suodin mutta sen arvoista ei ole mitään hajua . En tiedä miten voisin selvittää suotimen arvoja kun pitäisi purkaa koko kotelo että näkisi edes kokonaan ne suotimet siellä.. Kotelon mitat ovat: Korkeus 72cm, leveys 25cm, syvyys 25cm.. sisäseinät on vuorattu villalla.. Ja entiset kaiuttimet olivat Seas -merkkiset.. PS. En ole aiemmin KotiHiFiä pahemmin harrastanut joten Särönkuvaajat ovat täyttä hepreaa minulle :hitme:
Vaikeaksi menee... Ilman jakosutimen arvoja joutuisit käytönnässä aivan sokkona ostamaan elementit ja lopputulos on tällöin erittäin todennäköisesti jotenkin vinksallaan. Melkein paras vaihtoehto olisi suunnitella uudet kaiuttimet jakosuotimia myöten, jotka saat menemään niihin koteloihin. Kuten sanottu, erittäin helppo konsepti on 8-tuumainen laajakaista yhdistettynä diskanttiin. Jos laajakaistan valitsee siten, että sen vaste käy dippaamaan esim. 10kHz:ssä, niin voi diskantille laittaa käytännössä vain ylipäästökonkan jonnekkin 10kHz tienoille. Impulssivaste on näin yksinkertaisella suodolla erinomainen, joten myös elementtien herkkyyden kannattaisi mätsätä, jotta linjoille ei tarvitse laitttaa sähköjarrua vastuksen muodossa tiputtamaan kummankaan elementin herkkyyttä. Jos laajakaista toistaa koko kuuloaleen, voisi sen edelleen pitää ilman suodinta, mutta diskantin suodon voisi korottaa esim. 16Khz:iin, jolloin se antaisi vain yläpäähän säkenöintiä. Jako näin ylhäällä vaatisi, että jaettavat elementit ovat melko lähellä toisiaan, muuten voi seurata vasteen pientä aaltoilua kuuntelukorkeuden muuttuessa(kampasuotoa).
No voisitko pistää mulle vaikka linkkinä hyvin toisiinsa mätsäävän 8"laajakaistan joka toistaa koko kuuloalueen + diskantti -yhdistelmän joka olisi hyvä. Mistä minä mahdollisesti sen konkan sille diskantille hommaan.. en itse kyllä osaa valkata sopivaa ylipäästökonkkaa..olen tosiaan täysin maallikko näissä asioissa PS. minulla ei ole koko omaisuutta panostaa uusiin kaiuttimiin, joten hinnat saisivat pysyä suht. kuluttaja ystävällisenä.
Olisiko järkevää kysyä kaiuttimen valmistajalta tai suoraan elementtien valmistajalta nykypäivän korvaavaa mallia nuille vanhoille elementeille? Pitää löytyä mahdollisimman samanlaiset elementit sähköisiltä arvoilta, näin ei ehkä mennä ihan metsään soundin puolesta. Jakosuodinta ei kannata lähteä modailemaan, jos ei tiedä mitä tekee.
Enoni on rakentanut kyseiset tornit parikymmentä vuotta sitten..teki itse kotelot ja on hommannut siihen suotimet ja kaiuttimet.. Täytyy varmaan häneen olla yhteyksissä ja kysellä neuvoa. Kiitoksia avusta kuitenkin
Kuulostaa siltä, että on melkoinen riski sille, että jo yksikin uusi perustason - ns. hifilaatuinen - elementti on ainakin rahallisesti arvokkaampi, kuin nykyiset kaiutinraatosi. Toki jos kyseessä olisi joku aikoinaan hyvä/erinomainen rakennussarja (esim. HIFI xx/x), niin sitten voisi ainakin jotain tolkkua olla päivityksessä. Muuten menee melkoiseksi arpomiseksi, jos ei tiedä mitään jakotaajuuksista, jaon jyrkkyyksistä yms. Jos ihan harrastus- ja kokeilumielessä haluat puuhastella, niin lainaa vaikkapa kirjastosta Pekka Tuomelan kirja rakennussarjakaiuttimista. Siitä saat lisätietoa jakosuotimista, laskukaavoista yms. perusteista. Tai osta suoraan jotkut halpiselementit, niin ei sitten harmita niin kauheasti, jos/kun ääni ei olekaan aivan parasta mahdollista hifiä. Tai sitten hieman laadukkaammat elementit, jotka voit saada myytyä eteenpäin, ellet itse niitä jossain varmasti toimivaksi tiedetyssä rakennussarjassa hyödynnä (HIFI xx/x, Hifitalon sarjat, Harrin Kaiutin, Seas...). Toki joku täälläkin voi halutessaan laskeskella ja arvioida elementtikohtaisten Thiele/Small-parametrien ja kotelon nettotilavuuden avulla ainakin bassoelementin oikealle hehtaarille. Varsinkin jos ensin tietää, onko kotelo suljettu vaiko bassorefleksi, onko diskantille suuntain tai tarkoituksellisen oloisia reikiä kotelossa jne. Kuvakin kovasti auttaisi, ehkäpä joku jopa tunnistaisi siitä sen saman rakennussarjan, jonka on itsekin aikoinaan tullut kasanneeksi.
Kyllä vain, opiskelemaan tässä pitää näköjään alkaa, jos meinaa rakentelemaan ruveta. Joo, ei ne kotelot ole mitkään MätäLahoPaskat : ) Sisällä niitä on säilytetty, ennen, nyt ja aina. Miksei olisi tietenkin mahdollista että ostaisin jostain TÄYSIN UUDET SUOTIMET ja niiden mukaan voisi ostaa sitten ne uudet elementit. Kinnitys suotimelle vaan uuteen paikkaan kotelon sisään, taikka sitten revin sen vanhan suotimen irti ja nakkaan sillä vesilintua ?
Käytännössä siis ostaisit valmiiksi lasketun, mitatun ja koekuunnellun rakennussarjan, jonka sitten kuitenkin sijoittaisit ohjeidenvastaiseen koteloon... Eli kotelon nettotilavuutta, mahdollista refleksiputkea ja monia muita asioita muuttamalla kaiutin kuulostaa helposti hyvinkin erilaiselta, vaikka elementit ja jakosuodin olisivatkin koko ajan identtiset. Oikeista hifikaiuttimista puhuttaessa yksi tietty jakosuodin sopii vain ja ainoastaan yhteen tiettyyn yhdistelmään (elementit + kotelo). Itse en kyllä lähtisi täysin sokkona arpomaan, vaan kyllä se kotelokin pitää aina etukäteen sopivaksi miettiä.
Tilanne voisi helpottaa oleellisesti ottamalla kuva koteloista niin näemme mistä on kyse. Kuitenkin jos lähtötilanne on joku 12mm lastulevyinen kotelo niin jo kotelon puolesta voi sanoa, että ei soi niin hyvin että maksa vaivaa ja rahaa mitä projektiin menisi.