Tuossa viikonloppuna tuli muutettua uuteen kämppään, ja eilen sitten ilokseni huomasin, että muuton yhteydessä toisen B&W CM1 kajarin diskantin kupu (millä nimellä sitä kutsutaankaan?) on lutussa :OI!! Tuo kupu on ilmeisesti jotakin ohutta metalli-ainesta. Nyt kyselenkin vinkkejä, miten tuon saisi itse suoristettua, ja lisäksi mitenkähän vaikuttaa kaiuttimen toimintaan tuo?
Joskus ammoisina aikoina tuli suoristettua mm. sinitarralla ja pölynimurilla kaiutinkartioita. Imemällä onnistui parhaiten, joten pilliä, imuria tms. kehiin. Jos elementti on säilynyt ehjänä eikä jää ruttuiseksi, ei vaikutusta ääneenkään lie synny?
Täsmälleen saman kaiuttimen kanssa kävi juuri samalla tavalla. Tehokkaalla teipillä vetämällä oikeni, mutta kauneusvirheitä jäi painauman reunakohdista silti
Metallidomea ei saa mitenkään korjattua täysin alkuperäistä vastaavaksi. Vaikka rutun saisikin "imettyä" takaisin, niin taajuusvasteessa näkyy silti suurehkoja heittoja. Tosin nuo heitot ovat yleensä >10 kHz taajuuksilla, joten kaiuttimen ääni ei muutu täysin käyttökelvottomaksi. Kokonaan uusi diskanttielementti on ainoa korjaustapa.
Tai vaihtodome, jos korjaussarjaa myydään. Itse vaihtelin Seas-diskantteihini muinon uudet kulutusosat, en muista miksi. Luultavasti ryttyyntymisen takia, vaikka "ryppyjä sietävä" tekstiilidome kyseessä olikin. Vaihtosarjassa on yhtenä klimppinä puhekela-dome-yksikkö. Elementtirunko+magneettisysteemi saa olla paikoillaan kotelossa, vaihto tehdään elementtilaipan sisemmät ruuvit avaamalla (siis niissä minun elementeissäni). Suuntain pitää poistaa jos sellainen elementin edessä nököttää. Jos uusi elementti on kohtuuhintainen, kannattaa se ostaa kokonaisuutena, mahdollinen korjaussarja ei ole paljon sen halvempi. Huippukalliisiin elementteihin korjaussarja tulee suhteessa halvemmaksi, koko elementtiä ei kannata silloin uusia.
Itsellänikin on samat kaiuttimet (4 kpl) ja kahdessa kaikattimessa on diskantissa semmoiset pysty viivat. En ole ainakaan itse tiputtanut tuota verkkoa tuosta, mutta joku on. Ainakin veikkaan että ne viivat on tullut siitä. Hyvä kaiutin muuten mutta diskantti on vain ikävästi etulevyn pinnasta ulospäin, joka aiheuttaa sen, että niitä on niin monella mennyt pilalle. Hyvin heikolla imulla itse kokeilisin, ääni voi olla tosin jo pilalla, kuulostelemallahan sen huomaa. Ota yhteyttä liikkeeseen mistä ostit kaiuttimettai B&W:hen, uskoisin että niillä on noita diskantteja myydä varaosina.
http://bwgroup-support.com/partspriceavail.html Siinä on vielä hinnatkin. Ole iloinen, ettei ole mikään diamond tweeteri
Kaiutinvalmistajan osalta ei ole kovinkaan kuluttajaystävällistä jättää diskanttielementti suojaamatta. Vuosia sitten päätin katkerien kokemusten jälkeen etten hanki kuin kunnolla suojattuja kaiuttimia. Jos ei elementti vahingoitu vahingossa niin se toimii sormimagneettiina. Jonkun on aina pakko päästä kokeilemaan miltä kupu tuntuu sormen alla ja se on elementin menoa enemmin tai myöhemmin.
Totta turiset. Toki jonkinlaista käyttösuojaa näille voisi tarjota käyttämällä verkkoja, mutta ainakin nämä CM1:set istuu omaan silmään paljon paremmin ilman tuota etuverkkoa. No, sain vastauksen liikkeestä, josta kajarit hommasin: 79+rahti kustantaa tuo uusi diskantti. Jamppa sanoi, että ei ollut tosiaan eka kerta näiden kaiuttimien kanssa, kun tuota tapahtuu. Juuri kertoi toiselle asiakkaalle vaihtaneensa diskantin samasta syystä viime viikolla.