Tervehdys forumilaiset! Olen tässä mietiskellyt toisen subbarin hankkimista nykyisen BK:n XLS200 MKII rinnalle. Tavoitteena olisi saada aikaiseksi tarkka, mutta samalla matalalle yltävä bassontoisto elokuvakäyttöön. Samalla haluaisin tasoittaa äänikuviota. Yhdellä subbarilla tuntuu että bassotoisto korostuu väkisinkin jostain suunnasta, riippuen aina subbarin sijoituspaikasta. Kaksi subbaria ajattelin sijoittaa valkokankaan kahdenpuolen pääkaiuttimien rinnalle. Muut kaiuttimet setissä ovat Tannoyn mercury F2:sia. Toisen subbarin budjetti olis alle 1000. Olen katsellut BK:nj XXLS400:sta sekä Monolithia. Kokemuksia/kommetteja kaivataan. Tässä vielä kysymyksiä eriteltynä: 1.Minkälaisia yhdistelmiä suosittelette? 2.Onko kahdesta subbarista mitään käytännön hyötyä verrattuna yhteen "hyvään"? 3.Voiko äänikuviota ylipäätään tasoittaa käyttäen kahta subbaria, jos subbarit eivät ole samanlaisia? Mörkö
1. Parhaan tuloksen saa sijoittamalla subbarit vastakkaisille seinille symmetrisesti seinän puoleen väliin. Siis joko sivuseinille tai eteen-taakse. Silloinkin subbarit kannattaa EQuttaa SVS AS-EQ1:llä/Audyssey sub equalizer:illa, joka tasoittaa toiston säätämällä subbarit yhteen. Toinen vaihtoehto on Antimode (kumpikin subbari yhdistettynä Y-piuhalla), mutta silloin joutuu säätämään gainit ensin itse samaksi mittarilla, samoin viiveet täytyy silloin asettaa itse, varsinkin jos subit eivät sijaitse symmetrisesti kuuntelupaikkaan nähden (=samalla etäisyydellä). 2. Kahdella subbarilla oikein sijoitettuna saa yleensä paremman tuloksen kuin yhdellä subbarilla. Yksi subbari + EQ on parempi kuin pelkkä subbari. 3. Parhaimman tuloksen saamiseksi subbarien pitäisi olla samanlaiset.
Sen verran korjausta tähän, että monisubbaritilanteessa on aina oltava tismalleen identtiset. Ei poikkeuksia.