Katon/seinien tumnennus

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Kimmokoo, 10.09.2024.

  1. Kimmokoo

    Kimmokoo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.06.2023
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Terve, mulla on videotykki ja valkokangas ja ne sijaitsee olohuoneessa. Huone on vaaleansävyinen joten ajattelin jotenkin estää valon heijastumisen edes osittain.

    Koko huonetta en voi tummentaa mutta ajattelin josko jotain auttaisi jos kattoa saisi pari metriä kankaasta ja kahta seinää saman verran eli 2m tummennettua.

    Sen seinän missä kangas on niin olen pikaisesti tehnyt mustaksi mustilla pimennysverhoilla nitojan avulla niin tuo kiinteä kangas sulautuu siihen hienosti :D

    Toinen seinä on kiviseinä ja toinen kipsilevyä ja katto on rapattu.

    Pohdin että toimisko jos ostan ihan vaan jotain eristyslevyä Finnfoam tms. ja laittaisin seiniin kiinni jollain liimalla/2 puoleisella teipillä koska esim. Finnfoam aika kevyttä semmonen 2cm paksu niin varmaan pysyisi ja maalaisin ne levyt jollain maalilla mustiksi/tummaksi.

    Soveltuuko esim. kalkkinaali riittävän hyvin tuohon hommaan?

    Sitten miten teen katon suhteen. Eristyslevyä liimaan sinne jollain liimalla millä pysyy vai miten? Vuokra-asunto niihin en viitsi alkaa maalailee kattoa ja mietin että onko jotain liimaa millä levyt pysyy rapatussa katossa kiinni siten että lähtevät poiskin tarvittaessa?

    Yhtenä vaihtoehtona käväisi mielessä että laittaisi kankaan päälle jonkun yhden seinähyllyn ja se mustaksi eli olisi vähän kuin lippana kankaan päällä ja estäisi valon heijastumisen mutta sitten tuli mieleen että sen hyllyn pitäisi olla varmaan syvyydeltään aika paljon jotta se toimisi tarpeeksi hyvin.
     
  2. aarno2815

    aarno2815 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 642
    Saadut tykkäykset:
    133
    Liimaa en suosittele. Aattelepa ite-liimattujen levyjen poiston jälkeen katto on ruma. On sitten vuokra-tai omistusasunto, sama juttu. Mieluummin jotain puurimaa mekaanisesti kiinnitettynä, johon levyt voi kiinnittää. Kun poraa kiinnikkeet kattoon pienillä ruuveilla, niin siitä ei tule paljon paikattavaa.
    Toinen tapa on laittaa t-listoilla kiinnitettävät levyt, samoin jää vain ruuvinreiät korjattavaksi. T-listakaton sisään voi laittaa spottivalot, minäkin olen tehnyt niin-omistusasunto. Mutta noiden levytysten irroitus on otettava alun alkaen huomioon, ovat ne sitten katossa tai seinällä.
    Noita akustolevyjä on kylläkin saatavana eri väreissäkin. Levyt parantavat akustiikkaa, maali ei!
     
  3. Kimmokoo

    Kimmokoo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.06.2023
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo pitää akustointilevyjä suunnitella. Yhtenä vaihtoehtona seiniin mietin verhokiskoja katonrajaan ja mustat verhot sitten niihin. Kiviseinään pitäisi porata reiät kiskoille kun en tiedä miten esim. no more nails liima pitää ( jos liimaisi jonkun paksun puuriman kiviseinään katonrajaan ja siihen kiinnittää kiskon) . Toki myös kipsilevyseinään reiät pitää porata mutta aika tujua tavaraa tuo kiviseinä kun TV seinätelineen siihen joskus laitoin kiinni sai kyllä piti painaa kunnolla kaikin voimin että upposi ja kauhea tärinä ja meteli tuli siitä ja terä oli oikea :D

    Kokeilin 60cm leveällä ja 250cm pitkällä finnfoamia palalla siten että laitoin sen valkokankaan päälle seinään ja valkokankaan kehys vasten kiinni ja se esti valon heijastumisen katosta n.1,2m matkalta.

    Siinä tuli taas mieleen se että onko se 1,2m riittävä että jos on niin voisi ostaa samankokoista jotain levyä ja laitaa siihen kiinni samalla tavalla, maalaisi mustaksi ja se toimisi samalla hyllynä jonka päälle voisi laittaa jotain vaikka elokuva-aijeisia tavaroita. Mutta auttaako se miten paljon sitten kun kuitenkin valkoista kattoa jäisi näkyviin suurin osa.

    Mulla on kankaan yläpuolella seinässä kiinni kaiuttimet niin niiden paikkaa pitäisi muuttta koska tuo levy vähän blokkaisi varmaan sitä ääntä kun menisi vähän kaiuttimien eteen ja jos laitan levyn kaiuttimien päälle seinään kiinni niin sitten se valon heijastumisen alue minkä se levy katosta estää niin tietenkin pienenee aika paljon.
     
  4. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 183
    Saadut tykkäykset:
    589
    Aika monesti torissa myydään Ecophon Modus Tal levyä (mustana) ja se ei paljoa maksa. Niille on omat kiinnikkee ja kiskonsa kattoon. Itsellä on sellainen toteutus. Mutta ehottomasti kannattaa tummentaa niin suurelta alalta kun mahdollista.
     
  5. Kimmokoo

    Kimmokoo Uusi jäsen

    Liittynyt:
    27.06.2023
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joo noita Ecophoneja pitää kyttäillä ja ostaa. Harmittaa vähän kun makuuhuone olis parempi huone tähän hommaan kun on pienempi kuin olohuone niin ei noihin levyihinkään menis niin paljoa rahaa ja muutenkin saisin kaiuttimet asetettua paremmin seinille mutta siellä en saa tykkiä fiksusti niin kauas kankaasta että saisin nykyisen kankaan kokoisen kuvan
     
  6. swedgin

    swedgin Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.09.2016
    Viestejä:
    26
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kiinnostaisi kuulla lisää t-listakaton rakentelusta.

    Löytyy netistäkin toki jotain ohjeita. Seurasitko itse jotain tiettyä ohjetta vei teitkö ihan ns. omasta päästä?

    Mitä hyviä ja huonoja puolia olet kokemuksen myötä havainnut? Paljonko tuli kustantamaan koko viritys ja minkä kokoiseen huoneeseen asensit?
     
  7. aarno2815

    aarno2815 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 642
    Saadut tykkäykset:
    133
    Teetin firmalla, kattoon tuli pari otsaosaa ja kauko-ohjattavat led-spotitkin(2x5kpl). Pari kaveria teki katon yhdessä päivässä, kannatti käyttää ammattimiehiä. Katossa käytettiin kotimaisia turpeesta puristettuja levyjä(Konto), niitä saa eri värisinä. Levyt jäivät minulle toisen urakoitsijan jäljiltä, eivät osanneet hommaansa ja tekivät sutta, siksi sain levyt korvaukseksi toheloinnista.
    Firma, joka teki katon t-listoilla velotti 2000€, listat ja otsat sisältyivät hintaan.. En halunnut edes tinkiä, pääasia että tuli hyvä lopputulos. Ja tulihan se!
    Asentajat tulivat Tampereelta kotiini.
    Katon pa. on n.20neliötä, joten n.100€/neliö.
    Huoneen akustiikka oli jo ennestään aika hyvä, alakatto paransi vielä sen erittäini hyväksi.
    Akustolevyjen väriksi valitsin keskiharmaan ja listojen väri on mattamusta. Katto on riittävän tumma, minulla on alr-kangas ja ikkunaseinällä on musta yli 3m rullaverho. Hajavaloa ei tule mistään huoneeseen(olohuone).
    Vuosikausia olen nauttinut hyvästä akustiikasta, piilotetuista johdoista ja erinomaisesta led-valaistuksesta, jota saa himmennettyä tarpeen mukaan.:)
    Kuten arvaat, niin huonoja puolia en keksi. Taatusti jos/kun myyn asunnon, niin ostaja on tyytyväinen kattoon. Tykin kohdasta joutuu tietysti vaihtamaan levyn.
     
    Viimeksi muokattu: 22.09.2024 klo 19:30
    KILLPATRICK tykkää tästä.
  8. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 737
    Saadut tykkäykset:
    1 290
    Nämä on vähän näitä, että halvalla saa juuri sen näköistä.
    Itselle taisi tuo valeseinä maksaa 4k ja 6k laiteet. Vaimo yli tyytyväinen. Ei yhtään johtoa lattialla. Ei yhtään pakastimen kokoista kaiutinta lattialla. Käytännössä kotiin tuli monta neliötä lisää tilaa, kun katosi TV-taso/laitetaso, takakaiutimet jalkoineen ja subbari. Sain vielä Atmoksen kaupan päälle. Moni vieras ei edes tajua ratkaisua, vaikka paikan päällä sitä katsoo. Niin luonnolliselta näyttää tuo seinän paksunnos.
     
    aarno2815 tykkää tästä.
  9. aarno2815

    aarno2815 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2001
    Viestejä:
    4 642
    Saadut tykkäykset:
    133
    Sinulla taisi olla kuvia taannoin ratkaisustasi. Oikein hyvä toteutus, onnittelen.
    Huomaa, että olet panostanut harrastukseen! Eihän tuo 10k ole iso summa, minulla on mennyt aika paljon enemmän vuosien mittaan, nyt tosin en ole pitkään aikaan ostanut juuri mitään; hyvä tykki ja skriini, elektroniikka viimeisen päälle+hyvät kajarit. Nyt olen vain nauttinut leffoista ja musiikista.
    Minulla on kylläkin kajarit näkyvillä, tv-tasokin, jonka takana johdot lattialla. Olen sen verran vaihdellut elektroniikkaa, että en ole katsonut mahdolliseksi piilottaa kiinteästi johdotuksia, muuta kuin sisäkaton päälle ne mitä olen voinut.