Miksi VR ei voisi lähettää tekstiviestinä n-kappaletta merkkejä sisältävää koodia tekstiviestillä, jonka perusteella konduktööri voisi tarkistaa omalla intternetsin sisältävällä kapulalla mimmoinen lippu on kyseessä? Heksadesimaaleja esimerkiksi kymmenen merkkisenä käytettäessä erilaisia koodeja olisi käytettävissä 1099511627776 kappaletta. Tekstiviestin kaikki 160 merkkiä käyttämällä eri koodeja olisi noin 4500000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 kappaletta. Aika pieni todennäköisyys olisi, että joku saisi sattumanvaraisella koodilla huijattua itselleen jonkun toisen maksaman matkan.
Eihän tauteja saa tutkia, siinähän voi vaikka oppia jotain bakteereista ja viruksista. Onneksi eivät sentään sinun rahojasi tuhlanneet.
Helsingissä käydessäni olen lähes poikkeuksetta matkustellut ratikoilla ja junilla tekstiviestilipuilla. on ollut todella kätevä keino. lisäksi sama lippu on käynyt molempiin kulkuvälineisiin jos on pitänyt käyttää sekä junaa että ratikkaa perille pääsemiseksi. käykö ratikkaan vielä tekstarilippu tai ennen kaikkea käykö tämä uusi "älypuhelinlippu" myös ratikkaan?
Koska tämä uusi systeemi käsittääkseni perustuu uuteen kansainväliseen standardiin. Ei siis ole VR:n oma keksintö.
Tätäkään VR:n selitystä en helposti niele. Miksi täällä pitäisi olla kansainvälinen standardi käytössä, jos kuitenkaan ei ole mahdollista ostaa eri maiden lippuja sekaisin? Eli siis, kun Suomen VR:ltä et voi ostaa Saksaan junalippua, niin miksi järjestelmien pitäisi olla saman standardin mukaisia? Monessa paikassa perustellaan asioita sillä, että "tämä on standardi", mutta kukaan ei tunnu ajattelevan sitä, että onko se "standardi" siihen asiaan paras vaihtoehto. Bisnesmaailmassa noilla kaikenmaailman standardeilla ja sertifikaateilla on omat hienot merkityksensä, mikä ei kuitenkaan ole välttämättä millään tavalla paras. Niin tehdään vain, koska muutkin tekevät ja niin se vain joukossa tyhmyys tiiivistyy. Varsinkin, kun kansainväliset standardit ovat yleensä jonkin/joidenkin isojen maiden ehdoilla rakennettu. VR:nkin olisi ollut parempi rakentaa järjestelmä, joka toimii Suomessa kuin järjestelmä, jota saksalaiset osaavat käyttää.
En ole itse ajanut ratikkaa, mutta jarrutusmatkan piteneminen on varmaa tietoa alan ihmisiltä. Lehtien määrä raitiotien eri osuuksilla vaihtelee varmaan paljonkin, jossain puita on tuskin ollenkaan, mutta esim. Mäkelänkadulla taitaa olla puita melkein koko matkan, jos muistan oikein. Vaikka lehtiä ei jossain kohdassa olisikaan, leviää töhnä kiskoilla ja tarttuu pyöriin, joten on kuitenkin oltava varovainen. Lehdistä syntyvän töhnän poistaminen kiskoista ja pyöristä siinä vaihdissa lienee haastava tehtävä koska keinoa ei ole vielä keksitty. Ainakin hyöty/kustannus-suhde on heikko. Junakiskoilla olevien lehtien määrästä en osaa sanoa mitään, mutta varmaan lehdet sielläkin jonkinlainen ongelma on.
Eipä siinä, onhan ne lehdetkin ihan oikea uhka. Kuten vain aluksi mainitsin, niin tuntuu vain siltä, että oli keli mikä tahansa niin aina on joku (teko)syy sille, että junat myöhästelee. Mitenhän lie Japaninmaalla, lieköhän siellä lehtiä tippuu rautatiekiskoille?
Gaddafille ei annettu armoa Tuosta kun klikkaa Gaddafi haavoittuneena - ei herkille katsojille näkee Muammarin vielä elossa.
Jospa joku siivoaa ne pois aina ennen kuin juna tulee? Tai sitten puut on koulutettu pienestä pitäen niin että ne eivät pudota lehtiään kiskoille. Samoin talvisin lumi ja pakkanen pysyvät poissa rautateiltä.
Tai sitten vanhat diesel- ja sähköveturit toimivat paremmin kuin pakkasessa hyytyvä, ja lukuisista muistakin ongelmista kärsivä, Pendolino.
Tuntuukin, että tuo Pendolino on VR:n ongelmien ydin. Ennen niitä kaikki toimi ongelmitta mutta sen jälkeen kun nuo liikenteeseen tulivat niin kaikki menee päin peetä.
VR:n suurin ongelma tuntuu olevan alimitoitettu (ja huonokuntoinen) rataverkko liikenteeseen nähden. Pienikin myöhästyminen haittaa monien muiden junien aikatauluja ja domino-efekti on valmis.
Entinen F1-kuski Twitterissä: Räikkösen Williams-sopimus tehty Lauantai 22.10.2011 klo 18.08 90-luvun formulakuski viestittää tietävänsä Kimi Räikkösen seuraavan urakäänteen. Vuosina 1994-95 F1-sarjaa ajanut japanilainen Taki Inoue kertoo mikroblogi Twitterissä Räikkösen allekirjoittaneen sopimuksen Williamsin kanssa. - Räikkönen Williams, päätetty ensi vuodeksi! Inoue paljasti. Inoue toimii japanilaisten F1-kuskien taustapiruna sopimusasioissa. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat. Jos pitää paikkaansa niin Big fuckiiiing niiiiice!!!!!
Eiköhän VR:n suurin ongelma ole tällä hetkellä se Suuri Lippu-Udistus. Toki se, että suomessa on neljä vuodenaikaa asettaa "suuret" haasteet vr:lle...
Melkosta pakkopullaahan tuo rallaillu on näkynyt olevan, viimosena esimerkkinä eilinen keskeytys ja kisan jatkamattomuus vaikka mekaanikot läiski auton nippuun. Tosin voi ne vormulatkin äkkiä alkaa tuntuun samalta, jos Williamsilla taistellaan vaan pisteille pääsystä.
En väitä että h-p ei tätä tiennyt, mutta iso osa asiakkaista ei tiedä. Rataverkko sekä siihen liittyvät laitteet ja opastusjärjestelmät ovat Liikenneviraston vastuulla. Moni haukkuu virheellisesti VR:a silloin kun ajojohtimet putoavat, kiskot katkeavat tai turvalaitteissa on vikoja. Toki asiakkaillehan homma näkyy aina samalla tavalla: junat myöhässä tai peruttuna. http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/rautatiet VR:n toiminta tämän lippu-uudistuksen aikana ja jälkimainingeissa on kyllä jotain aivan käsittämätöntä. Ei minkäänlaista joustoa ja henkilökunta on pakotettu olemaan vittumainen asiakkaita kohtaan mm. heittämällä ulos junasta pienimmästäkin syystä. Luokkien nimeäminen uusiksi Eko/Ekstra nimille on myös todella omituista, eihän noista nimistä edes selviä mistä on kyse. Miksi asioista ei puhuta oikeilla nimillä: 2 luokka ja 1 luokka? Ei tuo nimeäminen mistään tasa-arvosta voi olla kiinni. Tai nimeäisivät sitten edes Hikipedian tyyliin http://hiki.pedia.ws/wiki/Pendolino
Hieman ojasta allikkoon: http://www.hs.fi/ulkomaat/Libyan+tuleva+hallinto+perustuu+sharia-lakiin/a1305547860406
Saa nähdä miten näissä muissa vallankumouksissa käy. Kopteilla ei vaikuta olevan kovin kivaa Egyptissä.