En kyllä saa mitään tolkkua tosta säädöstä, pitääköhän siihen ostaa joku erillainen mikrokytkin tai sitten vääntää sitä rautaa mikä osuu siihen liikkuvaan muovinpalaan, kun ei tossa oikeesti tunnu olevan mitään muuta säätöä kuin se muutama kymmenen senttiä alhaalla.. Tossa kuvassa näkyy ylhäällä tosi heikosti se muovi joka liikkuu, vasemmalla on se yläpuolen rajakytkin ja oikeella on sen alareunan rajakytkin, tämä kuva on otettu samasta päästä mistä sähköjohto tulee ulos. Keskellä näkyy ruuvi jota löysäsin, muttei siitä mitään vaikutusta ollut ja reunalla oleviin ruuveihin ei oikeen pääse, koska ne on noitten levyjen alla.. Kertokaa joku miten tota muka saa säädettyä myös vähän ylemmäksi pysähtymään...
Kuten jostain kohtaa tätä ketjua aikaisemmin käy ilmi, itselläni ja jollain muullakin säätöhomma jäi kesken, kun muoviset ruuvinkannat alkoivat murentua, vaikka kiristysruuvi oli (nähdäkseni) kokonaan auki. Eli pysäyttelen alaspäin mennessä suosiolla manuaalisesti. Koteloon päin onneksi toimii ok.
Mutta siis, onko siinä oikeesti joku kiristysruuvi, jonka jälkeen sitä muovista pitää säätää, itse en sitä kyllä ainakaan ole parissa päivässä tajunnut..
Onhan siinä. Se on se kellertävän näköinen ruuvi keskellä(syvimmällä) liikuvien palikoiden välissä. Suomiohje muistaakseni ei siitä kertonut, mutta på svenska ohjeessa oli parempi ohjeistus. Väänsin myös omastani muovipäät vituralleen. Tuo säätö on muuten .... :sick:
Eli tuli hankittua otsikon mukainen skriini kaikista foorumin pelottelupuheista huolimatta. Viime viikon lopulla sain sitten asennettua ja jännityksellä tehtiin eka testi ja siitä se sitten alkoi. Voi v...u mikä HAJU! Testi jäi sitten siihen. Perhe ulos ja skriini kokonaan alas sekä ikkunat auki. Pari päivää meni hajun poistossa. Sitten asiaan. Aaltoilua löytyy mutta vasta kun sitä menee vierestä ja sivusta katsomaan huomaa että alareunassa on kaksi ryppyä. Rypyt johtunevat alareunan ompeleen pienestä kuprusta. Toinen tässä thredissä pyörinyt kauhujuttu on koskenut tota automaattipysäytyksen säätöä. Kummatkin ohjeet (suomi, ruotsi) tuli luettua ja niistä ei tulut hullua hurskaammaksi. Ei muuta kuin siis kokeilemaan. Ensiksi kiristysruuvvu auki.OK. Sitten pelonsekaisin tuntein kokeilemaan sitä heikkoa muoviruuvvia, hei sehän pyörii ihan kevyesti! Ei muuta kuin kokeilemaan ja mitä v....tua, skriini menee ihan alas ja alkaa kelautua uudestaan sisään vaihtamatta kelaussuuntaa! Olen siis pyöräyttänyt ruuvia väärään suuntaan. Noh ruuvi toiseen ääriasentoon ja nyt skriini pysähtyy liian aikaisin. Milli toiseen suuntaan ja skriini pysähtyy 15 cm liian alas. Hmm ei tässä siis tehdä mitään millitarkkaa pysäytystä. Noh pari säätöä vielä jotka olivat niin pieniä että mun mielestä edes säätöruuvi ei edes liikahtanutkaan. Nyt skriini oli melkein siinä missä sen haluan olla. Loput hoidettiin sitten Panan lens siftillä. Ise kuva on mielestäni täydellinen, mutta en olekkaan mikään kultasilmä. Kaikkein tärkein pointti hinnan lisäksi on HELPPOKÄYTTÖISYYS. Vaimokin, joka todellakaan ei ole mikään tekniikan ihmelapsi, suostuu laittamaan lapsille pyörimään päivällä jonkun disneyn. Ei tarvi kun napin painallus ja skriini on paikalla, toinen painallus ja maisema palautuu normaaliksi. Hintakin oli lähes halvin kun otta huomioon sen että halusin skriiniin kattoon kiinni 250 korkeuteen. Käsikäyttöisillä olisin tarvinnut extra droppiii et kuvan olisi saanut tarpeeksi alas ja silloin hinta olisi ollut melkein sama mitä tällä sähkövempulla. Ai niin, ne niin tärkeet parametrit; 79" 16:9 suhde, pana 700, katseluetäisyys 3,7 m, maalarin valkoiset seinät ja katto sekä ikkunoissa vain sälekaihtimet.
olenko nyt tajunnut oikein: Pana 700:ssa on Trigger-liitin siellä takana. Voinko vetää siitä 3.5mm pitkällä plugilla toisen pään Kingpinin triggeriin, ja kun projektori käynnistyy, laskee kingpin automaattisesti alas, ja sammuessa taas nousee ylös?
nyt on kingpin mullekin tullut, ja siinä mitään trigger-liitäntää ole. sellasta. mutta hyvältä muuten vaikuttaa.
Elämäni ensimmäinen tykki lähti juuri tilaukseen. Ostettua tuli Sanyo PLV-Z4 cine4home.de modauksin Saksasta. Ajaako kukaan ko. tykkiä Kingpin rulascreenillä? Seuraavana olisi vuorossa screenin hankinta. Olen katsellut Kingpinin sähkörullien lisäksi Draper HCG ja Da-Lite model B screenejä. Screenin kokoluokka on siinä 90" paikkella. Hinnat noissa kankaissa ovat about samalla tasolla, +-50eur. Draper vaikutti vielä eilen ihan hyvältä vaihtoehdolta, mutta päivällä selasin mikrobitin kangastestin nopeesti läpi ja siinä Draper pärjäsi huonoiten. Nyt kiinnostavimmalta näyttää Kingpin ES200-16:9. Tässä screenissä oleva melkeen metrin droppi on kätevä kun huonekorkeus on 3m. Osaako joku sanoa tosta kokemuksia Sanyo PLV-Z4:sen tai jonkun muun vastaavan LCD-tykin kanssa? Lähinnä kuvanlaatu kiinnostaa verrattuna muihin screeneihin.
Testivoittajia on yhtä monta kuin testaavia lehtiäkin ! Draper HCG-muistaakseni voitti joskus HiFi-lehden testin. Useinmiten testit ovat varsin subjektiivisia ja itse ainakin epäilen miten testeissä käytettävät projarit on säädetty. Uskokaa tai älkää, mutta kun halutaan saada selville VALKOKANKAAN kyky tuottaa korkealaatuista kuvaa pitäisi se testata kuvamateriaalilla, jonka värit todella tiedetään (kuvan arvot mitattu) sekä se, ettei kangas väritä kuvaa, johon puolestaan tarvitaan absoluuttisen valkoinen valo, jota mitataan kankaasta heijastuneena. Parasta kuvamateriaalia testitarkoituksiin on edelleenkin korkealaatuinen DIA, jonka sävyhistogrammit ( http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/histograms2.htm ) on tiedossa. Sitten kun TIEDETÄÄN kankaan laatu voidaan olettaa, että se tekee hyvää kuvaa myös oikein säädetyllä projarilla. Subjektiivisissa testeissä yhdenlainen kangas voi sopia tietylle projektorille paremmin kuin toinen, koska sen sävyvirhe korjaa projarin virhettä kohti optimaalista kuvaa. Objektiivisessa testissä mitataan itse mitattavaa tuotetta mittalaitteella & signaaligeneraattorilla ( vehje, josta saadaan abs. valkoista valoa) ja katsotaan onko valo valkoista vielä kun se heijastuu kankaasta. Mekaanisen laadun & muiden fyysisten ominaisuuksien testaus on sitten taas helppoa ihan katsomalla & hiplaamalla. Joitakin testejä lukiessa on ollut vaikea päättää nauraakko vai itkeä, kun tuntuu, etteivät testaajat taida olla ihan tehtävänsä tasalla. MuTu-"testejä" ei ainakaan pidä ottaa vakavasti.
Totta turiset. Kun näissä asioissa täysin newbie olen, niin on vaikeaa vielä osata suhtautua kriittisesti testeihin, kun mitään muutakaan oljekortta ei ole mistä ottaa kiinni. Ts. asioista ei ole vielä minkäänlaista omaa näkemystä/perstuntumaa. Kuitenkaan nyt mulle ei ole oleellista mikä kangas on absoluuttisesti paras referenssimateriialilla ja kallilla tykillä. Enemmän olisi tarkoitus etsiä hyvä kangas tuolle plv-z4:lle; oli se sitten jollain toisella tykillä vaikka kuinka kelvoton kangas. Vaikeammaksi tän asian vielä tekee se, että en tiedä vaikuttaako tuo cine4home.de tunetus miten valkokankaan valinnan kantilta. Kontrastia pitäisi olla teoriassa enemmän kuin tykissä defaulttina, valovoimaa sitten vastaavasti pikkuriikkisen vähemmän.
Itselläni on ollut kolme viikkoa nyt tuo 88" kangas ja samaa aaltoilua on. Jossain leffoissa ei häiritse ollenkaan, mutta taas toisissa häiritsee todella paljon. Saisikohan tuota aaltoilua millään korjattua?
No jotkuthan on HifiStudion17 porukan mukaan laittaneet metallisen tangon tuon alaputken tilalle. Tämä on poistanut aaltoilua. Eiköhän tuonne putken sisälle voisi tunkea vaikka kaksi metristä kierretankoa. Maahantuojalla voi olla myös jotain vinkkiä.
Sain tänään 106" kankaan ja aaltoilua oli aika kovasti ja hajukin oli vahvanpuoleinen. Eipä noissa mitään kun kangas meni kelaaman itsensä jumiin. Aluksi yläasento oli liian alhaalla ja sitten kun koitin säätää asennon ylemmäksi, meni koko kangas kotelon sisälle. Siellä se on vielä nyttenkin =o) Miten kankaan saa takaisin alas? Huomenna ajattelin soitella maahantuojalta apua, mutta jos joku on kokenut saman niin saapi vastata. En uskalla koittaa kelausta ympäri kotelon sisällä ettei kangas mee pilalle... Edit: Kangas irti katosta ja kotelo ylösalaisin, niin johan irtos. Sain jopa säädettyä yläasennon hienosti paikoilleen. Nyt vaan odottelemaan aaltoilun häviämistä...
Kysymys niille, jotka saanu vaihdettua alaputken: Miten saitti alkup. alaputken irti? Ainakin minulla se ei liiku mihinkään vaikka kuinka naputtelisi vasaralla tms.. :hitme:
Lueskelin läpi näitä keskustelupalstoja varmaan kuukauden ajan. Mietin että ostanko tavallisen ns. laatukankaan joka on testivoittaja jne. vai ostaisinko moottoroidun Kingpinin. Tulin siihen tulokseen että Kingpin moottorikangas on hyvä ja edullinen valinta. Ostin helmikuussa 106" (234 x 131,6 cm) kankaan. Olen ollut tosi tyytyväinen. Minulla on kankaan takan ikkuna joten moottoroitu kangas oli täydellinen valinta. Projisointi- ja katselu etäisyys PT-AE900 tykistäni on 3.8m ja mielestäni optimaalinen. Kaukosäädin toimii tosi hyvin. Ainoa miinus on että kankaassa on vieläkin ns. ryppyjä jotka lähtee alhaalta sivuilta kohti kankaan keskipistettä. Olin odottanut että ne häviäsivät ajan myötä. Ne ei kummiskaan häiritse yhtään koska katson ylensä elokuvia iltaisin. Jos katsoo päiväsaikaan niin sivulta tuleva valo aiheuttaa niiden kohdalla pieniä varjoja. Nostan aina kankaan ylös kun en käytä sitä. Olen joskus jättänyt sen alas pariksi päiväksi mutta se ei ole poistanut ryppyjä. Olen myös yrittänyt vaihtaa tangon painavampaan mutta en myöskään ole saanut sitä irti. Se on näköjään liimattu kiinni kankaaseen. Kiinnitys oli helppoa. Akkuruuvarilla kangas kiinni muutamalla ruuvilla kattopaneliin. Töpseli seinään ja painoin kaukosäätimestä alas nappia. Kangas laskeutui nätisti ja pysähtyi mielestäni juuri oikealle korkeudelle. Ei tarvinnut säätää niitä mikrokytkin ruuveja... Sitten tuli se kuuluisa haju. Se oli aika kitkerä, tuli jokin bentseeni mieleen. Ei se oikeastaan häirinnyt mutta en viitisinyt jättää kangasta auki kun oli jo nukkumaanmeno aika. Aamulla kun lähdin töihin niin laskin kankaan alas jotta se saisi tuulettua. Kun tulin töistä kotiin niin haju oli jo melkein poissa. Parin päivän kuluttua kangas ei enää haissut millekään. Eli ei tarvitse pelätä hajua.
Pelkkään paneeliin? Minusta kangas oli sen verran painava, että ruuvasin juoksuun kiinni toisen pään ja toisen pään kiinnitin isolla ankkurilla. Mutta jos on pysynyt, niin ilmeisesti toimii.
Osaisikohan kukaan antaa vinkkiä.. Puolisen vuotta vanhan Kingpinin kanssa tuli nyt ongelmia alaskelauksen pysähtymisen kanssa. Eli kaikki säädöt ovat pysyneet hyvin kohdallaan tähän asti, kunnes yhtäkkiä kangas ei enää pysähtynytkään ala-asentoonsa vaan kelasi kaiken ulos. Uudelleensäädön jälkeen (ainakin toistaiseksi) tuntuu kuitenkin taas toimivan. Säätökoteloa aukaistaessa löytyi mystinen palanen, jonka merkitystä en osaa tulkita. Tässä viestissä liitteenä on pari kuvaa ko. palasesta, joista ensimmäisessä kuvassa näkyy mistä kohtaa palanen löytyi irronneena. Olisikohan se voinut aiheuttaa tämän oudon toiminnan vai onkohan kyseessä esim. tehtaassa kotelon sisään unohtunut ylimääräinen osa? Asennusta alunperin säädettäessä en kyllä muista sitä tuossa kohtaa olleen ja liimapinta viittaisi sen irronneen jostain? Olen hyvin kiitollinen kaikesta tiedosta. Etenkin silloin, jos joku viitsii kurkata oman säätömekanismin sisään ja katsoa jos tunnistaisi sieltä mihin tuo pala voisi alunperin kuulua? Ei kyllä oikein huvittaisi lähteä purkamaankaan kangasta katosta, mutta toisaalta takuukin olisi vielä voimassa. Löytyykö vastaavia kokemuksia?