Spoiler itse asiassa Finnfoamin ja styroxin lämmöneristävyydessä ei ihan noin suurta eroa ole samaa tavaraa erilaisella solurakenteella. Noin 30% on ero (Finnfoam xps lämmönjohtavuus 0.033 W/m2K ja eps 0.050 W/m2K) Finnfoam on umpisoluista ja ei ime vettä itseensä. Jos alapohjassa alkaa vettä olemaan niin sitten on jo muutakin ongelmia luvassa ja pohjatöiden rakenteet ei ihan kohdillaan. Itelle tulee 250mm epsiä alapohjaan.
Kun sinulla kuva maailmanmenosta ilmeisesti on niin paljon realistisempi, verrattuna rakennusmestareiden, millä persutelet tupla-hinnan sijoittamisen finnfoamiin, lattia-stryroksin sijaan, alapohjassa? Tuplahinta tässä tapauksessa, esim. ~ asiallinen HD-tykki Jotain kertoo myös se, jos ei saa gyprocia nostettua lavalta, tai vaihdettua upotettua valaisinta, ilman että levy hajoaa. Saneerauskipsilevykin nousee ihan helposti ehjänä lavalta.
Finnfoamin ja EPS:n lämmönjohtavuus on melkein sama, noin 0,036 W/m2K. Molempien ominaisuudet paranee, kun ilma kylmenee Linkki EPS Linkki Finnfoam
EPS200: http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=EPS-200-050MM 4.99e/m2 Finnfoam FL200: http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=FF-200-50PP 5.2e/m2 180m2 x 3 = 540m2. 540 x 4,99e/m2 = 2694e 540 x 5,20e/m2 = 2808e Erotus: 114 euroa. Aika halpoja on HD-tykit Satakunnan K-Raudassa. Voihan sitä paskaa pistää lattian alle halvalla jos tahtoo ja säästää HD-tykin hinnan... Sitten kun lukasee vielä tästä vähän juttua: http://www.rakennusmaailma.fi/vertailut/vertailussa-routaeristeet-solupolystyreeni Niin alkaa olla kuvaa tuosta "maailmanmenosta" PS. Saa tulla koittamaan yksinään miten ehjänä tavallinen Gyproc nousee lavalta hieman kosteana ulkoa sisälle.
Puolenkymmentä kertaa irroitettu upotetut valot tavallisesta Gyprocista. Kestää vielä toiset puolenkymmentä kertaa, sit täytyis varmaan jo vähän kääntää ettei jouset syö samaa kohtaa liikaa.
niinpäs onkin kun oikeista lähteistä katsoo nuo arvot katsoin jostain netin keskusteluista...eli tuo 150mm finnkkaria ei oikein edes täytä nykymääryksiä...en kyllä näe hyötyä käyttää alapohjassa finnfoamia (tai siis suulakepuristettua levyä) tai edes eps200 "superia", kulkuväylillä routaeristeenä vielä hyötyäkin.
Hupen pitäisi nyt päättää onko siinä Finnfoamissa järkeä vai ei: https://www.dvdplaza.fi/forums/show...ua.....ikuisuusprojekti&p=1368298#post1368298 Ja yleensäkkin mitä se maksoi, taisi hintaero tuolloin kun teit sen olla vähän enemmän: https://www.dvdplaza.fi/forums/show...ua.....ikuisuusprojekti&p=1368510#post1368510 Nytkin kun hintaeroa katsoo niin helpottaa kummasti kun ottaa edes oikeat tuotteet vertailuun eli EPS100 lattia mikä olisi sinunkin pirttiisi kelvannut ihan hyvin. http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=EPS-100-L-050MM 3,08€ /m2 540 x 3,08e/m2 = 1663eur. Eiköhän hintaerolla (1145€ olisi jonkin hd tykin voinut käydä hakemassa. Vaihtoehtoisesti säästyneillä rahoilla olisi voinut tehdä paremmankin alapohjan eristyksen tai vaikkapa hankkia ne prameammat ulko-ovet jne. Uskon asiat on sitten erikseen jos ei jostain syystä EPS kelpaa. Niistä on paha väitellä kun ihmiset uskoo kaikenmaailman joulupukkeihin, tonttuihin ja uber kaiutinkaapeleihin.
Routaeristekeskusteluun ei ole mielipidettä, mutta tuosta Gyproc-asiasta olen Hupen kanssa täysin samaa mieltä: tavallinen Gyproc on täyttä paskaa. On suoraan sanoen vaikea ymmärtää, että joku ammattilainen suosittelee olemaan käyttämättä EK-laatua, jos ei ajatella siitä aiheutuvaa lisäkustannusta. Sen kyllä ymmärtää, että jos työkseen rakentaa muille taloja ja haluaa tehdä sen mahd. kustannustehokkaasti, niin varmaan valitsee tavallisen Gyprocin, mutta itselle tehdessä en olisi halunnut säästää tässä kohtaa muutamaa sataa euroa.
Hihii, flambeeraan oman mielipiteeni eli absoluuttisen faktan. Normikovalle kyprokille soveltuvia käyttökohteita ovat: - resonaattorit joissa tarvitaan inan kevyempi neliömassa - monikerroksisen levytyksen alemmat levyt - korkeiden tilojen seinät ekasta 250/270 ylöspäin - sisäkatot
Toissa viikolla nostelin yksinään autokatoksesta viimeiset 2 gyproccilevyä varastoon pois tieltä. Levyt olleet autokatoksessa heinäkuun alusta lähtien joten varmaan olivat hieman kosteita. Ehjinä sain ne nostettua.
Aloittelijan kysymys: Mistäs noista ledi-nauhoista löytyisi lisätietoa. Onko suositusta liikkeestä, jossa noita voisi ihmetellä/ostaa pääkaupunkiseudulla?
Onko kukaan harkinnut tai jopa toteuttanut DALI:a hyödyntävää valaistusta kotiinsa? Käytännön kokemukset olisivat enemmän kuin tervetulleita. Meillä on tarkoitus rakentaa peruvalaistus DALI-liitännällä varustettujen himmennettävien päivänvaloloisteputkien varaan. Toteutustapana on pääasiassa piilossa oleva epäsuora valaistus. Tarkoituksena on hankkia 54/80W loisteputkia, joita sitten ohjataan joko manuaalisesti, valoisuus (ns.vakiovalo)/liikeanturin tai skeneasetusten kautta. Sopiva valonmäärä pystytään säätämään himmennystä käyttäen kohdalleen, jolloin ei tarvitse miettiä onko valaisimen valoteho sopiva vaan voi hankkia varmasti riittävän tehokkaan. Oma ymmärrykseni on, että nykyaikaisilla loisteputkilla ja liitäntälaitteilla himmennys vaikuttaa myös suoraan sähkötehoon, jolloin myös energiaa säästyy. DALI integroidaan osaksi KNX:llä toteutettavaa taloautomaatiota KNX-DALI gatewayn kautta. Varsinaista DALI:a on vain DALI-väylä (1 lisäjohdinpari valaisimien syöttökaapelissa) ja loisteputkien DALI-liitynnällä varustetut elektroniset liitäntälaitteet. Painonapit, anturit, kosketusnäytöt yms. on kaikki kiinni KNX:ssä, mistä ohjaus ja statustiedot välittyvät DALI:in ja takaisin. Kaikilla isoilla valmistajilla on tarjolla DALI-liitäntäisiä vaihtoehtoja ja hintaero perinteiseen 1-10V analogiliitäntään on suhteellisen pieni. Adluxilla on jo jonkin aikaa ollut DALI-liitäntäisenä sekä saalinkeja että valaisimia (mm. Jasmina). Valotornista en nopeasti katsottuna löytänyt DALI:lla varustettuja malleja. Itse näen DALI:n käytössä seuraavia etuja: - Standardoitu, kaikki isot valmistajat tukevat - Koeteltu, de-facto toimisto yms. isossa rakentamisessa - Helpottaa valaistuksen johdotusta, virransyöttö ja ohjaus eriytetty toisistaan. Esim. yhdellä ketjutetulla 5-napaisella mmj:llä pystytään hoitamaan suuri määrä valaisimia erillissyöttöjen sijaan. - Mahdollistaa muutosten tekemisen ilman johdotusmuutoksia - Yksittäisen ja useamman valaisimen täydellinen säätömahdollisuus (himmennystasot- ja nopeudet, skeneasetukset) - Kaksisuuntainen liikenne valaisimeen, mm. lampun tila, vikaantuminen Muutama linkki aiheeseen (valtaosa valitettavasti englanninkielisiä, ensimmäisenä mielestäni paras esitys aiheeseen tutustumiseen) http://www.advance.philips.com/documents/uploads/literature/CO-7110-R03_finala.pdf http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Addressable_Lighting_Interface http://www.dali-ag.org/c/manual_gb.pdf http://www.glamox.fi/glx/ArticleAdmin/ShowImage.aspx?tblType=Article&Type=Images&ImageId=141828 Kommentteja?
Onko kenelläkään tullut vastaan tällaista 1-10v ohjattavaa PWM himmennintä, jossa olisi riittävästi potkua teholednauhan ohjaukseen? (5 metriä nauhaa vaatii n. 100W) http://www.led-valot.fi/led-vakiovirtalahde-himmennettava-jolly-p-1459.html Ideana olisi siis ohjata normaalilla Jussi-sarjan 1-10v kytkimellä nauhaa...
Ja itse itselleni vastaten, tällainen löytyi: http://www.muudi.fi/tuotteet.html?id=7/281 Tarviikohan muuten se 1-10V himmennin sen ohjausjännitteen syötön erikseen? Vai onko siinä itsessään muuntaja joka muuntaa 230V AC -> 1-10V DC?? Edit: Tuossa Jussin kytkentäohje, eikä siinä kyllä näy ohjausjännitteen syöttöä, pelkkä 230v: http://www.asennustuotteet.fi/documents/II1/2112U-101_II1.pdf
Kannattaa ebaysta ostaa nuo ledinauhat. Saa huomattavasti halvemmalla täysin samoja mitä monet suomenkin paikat myyvät.
Nauhoja hommatessa (kuten niin montaa muutakin asiaa hommatessa) ei välttämättä kannata ostaa sitä halvinta mahdollista. Kaikkein halvimmissa nauhoissa on meinaan paljon harvemmalla kammalla valkatut ledit. Eli voi olla yksittäisten ledien välillä heittoa värilämpörilassa ja CRI-arvossa jne. Näin siis joku viisas joskus opetti allekirjoittaneelle. Sitä mistä niitä "laadukkaita" nauhoja saa, on melkein mahdoton sanoa.
Ennen kuin voi tilata, pitää tietää mitä tilata. Missäs tuota valikoimaa on paras tihrustella PK-seudulla?
Juu, sitäkin tihrustelin ja kyllä se Jussi taitaa tosiaan sen jännitteen muuntaa. Itseasiassa jos Jussin speksit oikein ymmärsin, niin myös tuon ledinauhan virtalähteen 230v syötön voi laittaa sen läpi, jolloin se menee päälle/pois kun sitä pyörivää mollukkaa painaa.
Mistäs löytyisi järkevän hintaisia himmennettäviä ledispotteja joissa upotussyvyys olisi alle 10cm? Lisäksi saisivat olla suunnattavia. Philipsin Zadorat muuten ok mutta asennussyvys on 14,5cm. http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=S-4150464