Eli tilanne on seuraava: Tällä hetkellä löytyy laitteista 3DTV (Sony Bravia KDL-46HX720), vahvistin (Onkyo TX-SR505), PS3, Xbox360, Karaokesoitin (Madboy MFP-1000) ja tallentava digiboksi (Handan HD DVB-TC 9901).. Lisäksi kaiutinsetti, jossa itserakennetut MGR:n tornikaiuttimet (linkki), surroundkaiuttimina vanhasta Philips FW 850C- stereosetistä kaiuttimet (linkki), keskikaiuttimena Zachry MindTech Tower T-C6 (linkki) ja subwooferina toimii AudioPro b1.35 (linkki).. Tarkoitus olisi, että laitteet jäisivät sekä subwoofer. Vahvistimen vaihdan jossain välissä, kuitenkin lähiaikoina, tuoreempaan tuoreemmilla ominaisuuksilla varustettuna (esim. Denon AVR-2113..?), mutta nyt olisi tarkoitus vetää ämyrit uusiksi.. Nykyiset ämyrit siirtyisivät pelihuoneeseen (loppujen lopuksi onkyoineen päivineen) ilman subbaria.. Eniten hifit ovat todennäköisesti TV-, mutta lisäksi myös hivenen toki musiikki- ja leffakäytössä.. Kaiuttimet tulee hankkia pala kerrallaan ihan finanssisyistä. Näin ollen ensin toteuttaisin 2.1 järjestelmän, sitten 3.1 ja lopuksi 5.1.. Olen käynyt koekuuntelemassa Wharferdalen Diamond 10.4 -lattiakajareita ja pidin kovasti soundista.. Niihin olen suunnitellut yhdistäväni Diamond 10.cs keskarin sekä 10.1 surroundit.. Näihin yhdistettynä se AudioPro:n b1.35 sekä esim. Denon AVR-2113 ja näin ollen lattiakajarit bi-amppiin.. Kuulostaako setiltä johon kannattaa sijoittaa..? Vai olisiko jotain parempaa suhteellisen samanhintaista vaihtoehtoa tarjota..? Myöskin tuo diamond 10-sarjan ulkonäkö miellyttää kovasti...
Pari kysymystä: Käytätkö musiikilla subia vai menetkö pelkästään etukaiuttimien varassa? Kelpaako etukaiuttimiksi jalustamallit vai pitääkö olla lattiamallit? Tämän hintaluokan vehkeistä on paljon keskusteluja tällä foorumilla ja kannattaa tutustua myös niihin. Yleisesti ottaen diamond-sarja on hintaisekseen ihan hyviä vehkeitä mutta jos kerran ostat pala kerrallaan noita niin kannattaa myös harkita esim. Aurelia aniaraa ( http://www.hifikulma.fi/epages/Kaup...urelia-Aniara/SubProducts/aurelia-Aniara-0001 ) joka on saanut todella paljon kehuja joka paikasta ja tietenkin kuuntele GENELECCEJÄ.
Hmm.. Vaikea sanoa, nykyisin ollut subi päällä aina.. Todennäköisesti käyttäisin kyllä.. Periaatteessa jalustamallitkin voisivat tulla kyseeseen, esteettisesti olen suunnitellut lattimalleja eteen ihan silmänruoaksi... Norstonen Stylum 2-jalustat löytyy kyllä (odottelee takakajareita..), joten mahdollisesti voisi tulla kyseeseen jalustakaiuttimetkin toki, jos vain silmää miellyttää.. Aurelia Aniara saattaa olla äänellisesti hyvä, kuten myös Genelecit, mutta silmää ne eivät miellytä yhtään.. :/ Ne on niin muovisia... Tulee mieleen joku kotistudio... :/ Valitettavasti...
Monesti tahtoo vaan olla että 500€ jalustamalli on äänellisesti parempi kuin saman hintainen lattiakaiutin. Kaikkein parhaiten pääset johonkin tulokseen kun marssit kauppaan, istut alas ja kuuntelet ennakkoluulottomasti. Jos välttämättä haluat lattiamallit niin kannattaa katella käytettyjäkin sillä kuten täällä monessa ketjussa mainitaan niin käytettyjä laatuvehkeitä saa monesti aika edukkaasti.
Ehdotellaan ny, essäsiitä kuitenkaan välitä... Kun budjetista kun ei numerotietoa löydy, niin... Chorus Compact-sarjasta joko 662:t tai 682:t. Kalliimmasta Mondo sarjasta 77i:t tai 99i:t. http://hifitalo.fi/verkkokauppa/tuoteluettelo.php?c=134 Isompinumeroiset samasta sarjasta tietenkin matalammalle meneviä... Noita löytynee käytettynäkin... Just 662:t pärjäs jossain vertailussakin, TM 2/2013... T: Vesku
Minulla on kokemusta noista choruksen 662 sekä 682 ja äänenlaadullisesti ovat hyviä kaiuttimia ja jos on vähänkään värkkäilijän vikaa niin kannattaa säästää rahaa ja ostaa rakennussarjoina nuo Jos vielä lainataan yhtä palstalla kirjoittelijan puheita niin osta kuulokkeet niin saat ikuisen onnen ja naisia aivan valtavasti
Sen verran tuosta subi+Wharfedale-yhdistelmästä voisin sanoa, että mulla oli aikasemmin 10.5:et pääkaiuttimina ja subina Audio Pro 1.36, joka käytännössä päivitetty versio tuosta 1.35:sta ja en kyllä mitenkään voi suositella tuota subia musiikilla käytettäväksi, niin yksinuottista laahaavaa bassoa se tuottaa. Itse olin huomattavasti tyytyväisempi musalla kun käytin pelkkiä Wharfedaleja, joten jos nyt kerran olet päivittämässä kaiuttimiasi PAREMMAN äänen toivossa, hankkisin nimenomaan kaiuttimet, jotka eivät välttämättä tuota subia tartteisi musiikin toistossa.
Lisäksi uusimmat pikku-warfet on kiinankuraa, ei niitä kannata hankkia... Vaikka kiinassa tehdään kohta kyllä kaikki... T: Vesku
Niitä 10.4 olen vähän havitellut, mutta... Tänään oltiin paikallisessa hifi-liikkeessä kuuntelemassa taas erilaisia systeemejä ja sinne oli tullut vaihtoämyreinä Wharfen 9.5.. Kuulosti perkeleen hyvältä.. 300€ pyytäisivät niistä.. Kannattaako maksaa tuo summa..? Vaikuttaa omasta mielestä muutaman vuoden vanhoista 9-sarjalaisista suurelta summalta.. Huutonetissä on vastaavia myyty 200-250€:lla.. Pitäisikö yrittää tinkiä esim. 250€..? Uutena saisi 9.cs-keskarinkin alle satasella (käsittääkseni tärkeintä kokonaisuudessa, että keskari ja etuset olisi samaa sarjaa..) ja ilmeisesti noihin voisi yhdistää vielä jatkossa 10.1:set/10.2:setkin surroundeiksi..? Noi 9.5 kuulosti tosiaan siltä, että niissä ei tarvitsisi välttämättä käyttää subia, ainakaan musiikissa... Onhan tuo b1.36 tosiaan sellainen, että vähän musiikissa kökkö... My Tuo mallini on tosiaan b1.36, kun tarkistin, luulin 35:seksi... Niin ja kuuntelin näiden 9.5:sten jälkeen 10.4:sia.. Unohdin kymppineloset oitis... Liian kirkas soundi, vähän korvia ärsyttävä ylidiskanttinen sointi... Tori.fi:ssä myydään pähkinäisiä 10.7-kajareita wharfen subilla 790€.. Hitusen houkuttelisi myös ne, mutten tiedä ollenkaan miltä 10.7 kuulostaa... Tosiaan noi 9.5 kuulostaa tuplaten paremmalta, kuin käytännössä vastaavat 155..? 10.5 en ole kuullut itse ollenkaan.. Kuullut ja lukenut vain, että 10.5 pieksee 9.5.. Pitääkö paikkansa ja mahtaisiko olla hyvä sijoitus 10.5 uutena (vajaa 600€ vai sitten noi 9.5.. Hmm... Kuuntelin myös monia jalustakajareita (mm. Wharfe 122, System audio Aura 1 ja Aura 10) eikä kyllä oikeastaan lämmittänyt millään muotoa.. Myös Amphionin Helium 3 ja 510 olen kuunnellut, eikä nekään oikein sytytä.. Eniten nyt toistaiseksi sytyttänyt nuo 9.5 eniten.. Mutta onko tosiaan joku jolla kokemusta 9.5 sekä 10.5..? Mikä ero, onko paljoa eroa..? Kannattaako edes miettiä..?
^300 euroa Diamond 9.5:sta on aivan liikaa ja itse myin omani jo kolmisen vuotta sitten muistaakseni 250 eurolla. Käypä hinta kunnosta riippuen on mielestäni just tuossa 200 kieppeillä (+ muutama kymppi). Siinä olet oikeassa, ettei niiden kanssa tarvitse subia musiikin toistossa (itse asiassa aika harva kaiutin tarvitsee), mutta omakohtaisen kokemuksen perusteella 9.5:n yläpää on aika verhoutunut ja siinä oli yksi syy, miksi oma laiterumba aikoinaan alkoi... Tosin vahvarina oli Onkyo TR-SR606, mitä en sitäkään enää kovin korkealle rankkaa ja voi olla, että lähdinkin väärästä päästä uudistamaan settiä... Mutta muuten tuo 10.7 + subi 790 eurolla on ihan ok hinta (riippuen iästä). Tämä tietenkin riippuen myös subista, sillä se on helposti vain lisäbasso 10.7:n toistaessa varsin alas ja useiden Wharfen subien toiston jäädessä varsin ylös... Muuten kaikki Wharfedalet taidetaan tehdä Kiinassa (jotain Airedalea ehkä lukuunottamatta) ja Euroopassa tehdyistä lattiakaiuttimista joudut hyvin varmasti maksamaan selvästi enemmän. Mutta käytettyjen markkinoilta voi tehdä hyviä löytöjä. Kuten yleensäkin, niin suosittelen tsekkaamaan Hifiharrastajien forumin myyntiosion (http://www.hifiharrastajat.org/foorumi/forumdisplay.php?71-M-Kaiuttimet), sillä siellä on nytkin myynnissä 10-sarjalaisista 10.4, 10.5 ja 10.6. Toisaalta jos paukut antavat myöten, niin joku myisi Opus 2-1:iä 1300:lla, mutta näiden kanssa tuskin tarttis kaiutinpäivitystä miettiä vähään aikaan Itse asiassa MRHifillä ja Audioporillakin olisi Opukset myynnissä varsin hyvään hintaan (muista myös tinkivara) ja kysyisin heiltä lopullista tarjousta jos vain budjetti antaisi millään myöten. Tuolta forumilta voisit löytää myös vähän erilaisia vinkkejä, mitä Plazalta yleensä saa (= "osta Genet" ). Noista testaamistasi jalustakaiuttimista olisin speksien perusteella uskonut SA Aura 10:n voineen olla jo haastaja, sillä yleensä tässä hintaluokassa jalustakaiuttimella saa enemmän hifiä kuin lattiakaiuttimella. Toisaalta olen saanut vaikutelman, että basson määrä on sulle tärkeää ja tällöin jalustakaiuttimet ovat harvoin vaihtoehto. Mutta jos kriteerinä on basson laatu, niin tällöin tilanne on toinen Kannattaa pyytää kaiuttimia kotikuunteluun (jokainen itseään kunnioittava hifikauppias antaa) ja testata vielä himassa miten toimii. Korva tottuu nopeasti vähempäänkin basson määrään ja usein se vain peittää turhaan muiden alueiden toistoa ja siksi kannattaa vertailla ennakkoluulottamasti erilaisia kaiuttimia kotioloissa.
Onko 10.5 oikeasti parempi valinta sitten, kuin 9.5..? Jos 10.5 tosiaan maksaa sen vajaat 600€ ja nuo 9.5 saattaisi irrota vaikka 250€:lla..? Onko hinta-laatusuhde silloin kohdallaan..?
9.5:sta maksimihinta mielestäni olisi 200-250 euroa ja kyllä sillä hinta-laatusuhde on ihan ok. Jos olen ihan rehellinen, niin en 9.5:ia ostaisi, mutta tämä vain siksi, että olen jo päässyt kalliimpien (parempien? ) laitteiden makuun ja näihin laitteisiin verrattuna 9.5 oli muistikuvieni mukaan selvästi tukkoisempi kaiutin lähes jokaisella osa-alueella. Kuitenkin kun 9.5:t omistin, niin olin niihin täysin tyytyväinen, mutta tein sen virheen, että kävin kuuntelemassa parempia/kalliimpia vehkeitä ja siitä se rumba sitten alkoi... Pyydä myyjältä molemmat kaiuttimet kotidemoon ja tee sitten päätöksesi, sillä itse en ole 10-sarjalaisia kuullut kuin pesukonemarketissa ja sen perusteella en lähde antamaan niistä mitään tarkempaa arviota. Haluat selvästi päästä hankinnoista halvimman kaavan mukaan (kuka ei ) ja tuo 250 euroa on niin alas tingitty hinta, että on aika paha lähteä mitään muutakaan suosittelemaan. Näin ollen laitteet testiin vaan ja arvioi olisiko kalliimpi investointi rahansa väärti. Sinullehan ja omaan tilaasi ne kuitenkin tulevat ja anna korviesi ratkaista. En kuitenkaan usko, että 9.5:n ja 10.5:n välillä olisi kuitenkaan nyt niin suurta eroa ja oikeasti selvää parannusta varten pitää hypätä selvästi ylempään hintaluokkaan.
Kyllä mä nyt meinaan ne 9.5:set 250€ hintaan riipasta.. Kyllä ne siihen luulis lähtevän.. 2004 ne on uutena maksanut 450€ sis. 9m kaiutinkaapelia + banaanit + kotiinkuljetus.. Mitenköhän 10.1 tai 10.2 sopii noiden 9.5 + 9.cs kanssa surroundeiksi..? Vai sopisikohan paremmin 9.5:sten kanssa 10.cs kuitenkin..? Mieli tekisi samalla tilata se 9.cs kun sen saan uutena satasella...
Nyt tuli eteen pari vuotta vanhat virheettömät 10.6 (10-15h/kk leffakäytössä) alkuperäispaketeissa postitettuna.. 470e postikuluineen.. Ilmeisen hyvä diili..?
Elä ainakaan sekottele eri sarjoja keskenään vaan osta kaikki kaiuttimet mielellään samaa sarjaa. Noihin hintoihin on paha mennä muiden sanomaan mikä on sopiva hinta nimittäin se on henkilökohtainen asia. Itse en ostaisi noita 9.5 250€ sillä tuo hinta ei kauas heitä (300€ mitä on pyydetty liikkeessä wharfen emerald MKIV 97 ( ovat pykälän parempaa sarjaa kuin 9.x).
En ostanut 9.5:sia.. Taitaapi mennä uusien ostamiseksi.. Alkaa usko loppua pikkuhiljaa... Onko kokemuksia/mielipiteitä 10.4, 10.5, 10.6 ja 10.7 eroista, missä paras ääni ja miksi..? Onko totta, että rahalla saa onnen.. Eli onko näin, että 10.4 tuosta setistä huonoimmat ja taas 10.7 parhaimmat..? Vai onko jotain muita seikkoja, jotka esim. nostaisivat käytännössä 10.5 parhaaksi..? Tai 10.6 parhaaksi..? Ja nyt ihan mielipiteitä kaipaan, absoluuttista oikeata vastausta ei ole, kuin jokaisen ihmisen korvien välissä.. Ja tämä absoluuttinen totuus on jokaisen henkilökohtainen mielipide... Joka tosin tässä vaiheessa kovin kiinnostaa.. Kiitos...