Morjes, Olen aloittelemassa vaativaaa harrastusta nimeltä oma kotiteatteri ja kun asiaa on nyt tutkittu aika ajoin enemmän tai vähemmän niin mieleeni juolahti laittaa oma threadini tänne, jossa voin kustomoida kysymykseni omanlaisekseni ja saisin lopulta juuri minunlaisen lopputuloksen. Pari kertaa siis olen ollut jo ostovaiheessa, mutta liika mietintä on yleensä lopulta sumuttanut mielen ja hankinnat on jäänyt tekemättä. Mielipiteitä on niin monia ja jonkin mielestä toinen on parempi kuin toinen ja näitä vertailuja on vähän liikaa tullut luettua, kun ei itse kovinkaan helposti pääse paikan päälle kuuntelemaan/katsomaan mikä itselleen sopisi parhaiten. Nollasta ollaan liikenteessä, eli seuraavanlaisia objekteja olisi hankinnassa: Kaiuttimet (Lattiakaiuttimet eteen, keskikaiutin, sekä takakaiuttimet + subwoofer) Vahvistin Videotykki + Valkokangas Pelikonsoli + Johdot, halogeenilamppuja ym. sälää viimeistelyyn. Kaiuttimia on ehkä eniten tullut tutkittua, noviisipohjalta toki ja kuuntelemaan ei siis ole päässyt. Lattiakaiuttimet ei ole pakollinen, mutta mieluinen valinta sen takia, koska talossa on juuri sen ikäisiä muksuja, että tilanteita varmasti luvassa jos heppoiset jalustat alla. Jalustakaiuttimia varmasti mietin jos mieluiset sattuu eteen. Käytettynä olen myös valmis ostamaan ja budjetiksi etukaiuttimiin + vahvariin laitankin n. 1000 euroa, muun äänentoiston jos saa samaan hintaan niin aina parempi, mutta tosiaan mieluiten ostaisin sellaisen setin ettei tarvitsisi ihan heti lähteä uutta ostamaan. Vahvistimeksi olen katsonut Onkyo TX-SR308 -mallia http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=22630 Videotykiksi joko Optoma HD20 tai HD200X http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=22574 http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/364772 Valkokankaaksi löysin moottoroidun suht hyvän kokoisen pelin http://www.technikdirekt.de/main/en...-roll-electric-240x165-typ-d-16-9-16274.html? Pelikoneeksi lähtee PS3, tämänkin mahdollisesti hommailen käytettynä jos löydän sopivan tarjouksen missä tarpeeksi ohjaimia. Konsoli toimii siten myös soittimena kahden myös blue-rayta toistavan läppärin kera. Viimeisenä silauksena sitten täytyy pimentää huone ja valaista kangas sopivasti + 100 muuta pientäsuurta asiaa. Ensiksi tosiaan pistäisin äänentoiston tilaukseen ja eniten on aiheuttanut päänvaivaa sopivien etukajareiden löytäminen. Viimeksi olen tutkinut Jamon S606 sarjaa, mutta siitäkin lukenut taas vähän liikaa mielipiteitä ja en sitten tiedä saako tuohon 400 euroon (etukajarit) 400 lisää sijoittamalla tuplasti parempaa äänentoistoa, tai että kuuleeko sitä eroa edes massaväestö joilla ei ole kultakorvaa (kuten itse). Mielipiteitä on monia, kaikki varmasti hyviä. Paljon yritin hahmotella mihin suuntaan menen ja paljon jäi varmasti myös kirjoittamatta. Toivottavasti saisi tämä hieman edes keskustelua aikaiseksi, searchia olen käyttänyt ja tulen käyttämään, mutta kuten yllä mainitsin niin vuoden selailun jälkeen ajattelin laittaa oman viestini kehiin
Kaiuttimia kannattaa ehdottomasti käydä itse kuuntelemassa. Hiukan korvia harjaannuttamalla huomaat niissä olevan yllättän paljon eroja. Monet kauppiaat antavat kaiuttimia myös kotikuunteluun. Akustiikka liikkeessä on aina erilainen kun sinulla kotona, joten kotikuuntelu on syytä tehdä ainakin ennen viimeistä päätöstä. Lasten varalta lattia- tai jalustakaiuttimet voi kiinnittää alustaansa sinitarralla tai kaksipuoleisella teipillä. Jälkimmäinen voi jopa ottaa niin hyvin kiinni, ettei irroittaminen onnistu ilman vaurioita. Parhaiten kaiuttimet ovat turvassa tukevasti seinälle sijoitettuna. Tällöin tulee valita jalustakaiutin, joka on suunniteltu tällaista asennusta varten tai josta löytyy tarvittavat säädöt. Tämä on harrastus, joka aiheuttaa kroonisen laitteiden päivityskierteen. Valintasi ovat varmaan aivan hyviä, mutta eivät välttämättä aivan niin pitkäksi aikaa kuin toivoit . Plazalaisilla on paljon hyviä kokemuksia Genelecin kaiuttimista, mutta myös muut kotimaiset merkit (Aurelia, PenAudio, Amphion, Chorus,...) tarjoavat hyvää äänentoistoa. Ulkomaisista hinta/laatu-suhteeltaa hyviä ovat esim. Tannoy, Wharfedale, Jamo, Usher, Magnat ja Dynaudio.
Tuntuu hassulta että kangaskin maksaa enemmän kuin vahvistin. Vähän tuntuu että perse edellä mennään puuhun kun vahvistin joka loppupeleissä sen kuvan ja äänen määrittelee on tuommoinen ritsa kun tykkikin on jonkinmoinen ja kajareiksikaan ei mitään rahkapurkkeja ole tolussa ilmeisesti. Itse en mitään "pommi" luokan vahvaria alkaisi edes harkitsemaan tykin ja vähänkään parempien kajareiden kanssa.
Vaikka olen yllä olevan viestin kanssa samaa mieltä siitä, että vahvarikin voisi olla hieman laadukkaampi, niin silti tuo yllä oleva lause menee kyllä metsän puolelle. Kyllähän äänen määrittelee olennaisesti huone (akustiikka), kaiuttimet ja niiden sovittaminen toisiinsa. Kuvan kanssa vahvistimella ei pitäisi olla mitään tekemistä jos kyseessä on laadukkaan toiston tavoittelija aka "Blu-ray katselija".
Myös täältä ääni vahvariehdokkaan vaihdolle. Kuten tuolla vahvariosion Onkyo-ketjussa on useampikin viesti maininnut, niin saat vielä tämän viikon (vko 38/2010) ajan Gigantista melkein samalla hinnalla selkeästi paremman vahvarin, Onkyo TX-SR578:n: http://www.gigantti.fi/product/tv-j...tin;pgid=xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Ja ainakin viikkotarjouslehdykän mukaan hinta olisi sama (299) myös myymälässä. Itsenikin tekisi mieli tuo ostaa kun halvalla saisi Täällä vielä lisäspeksejä Onkyon sivuilta: http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR578.html. Vinkkinä kaiuttimien suhteen voisi olla Wharfedalen Diamond 9-sarjan tuotteet, sillä uusi Diamond 10-sarja tuli markkinoille jokin aika sitten ja tuota 9-sarjaa saa varmasti kohtuuhintaan ja ei kannata arkailla tinkiä. Mainostan tätä, koska itselläni ko. sarjan tuotteita on ja tyytyväinen olen ollut (vahvarina tosin TX-NR807 ja jota ennen TX-SR606)
Hyvä, joskin melko jyrkästi kerrottu pointti. Olen vain kuullut, että kankaasta kannattaa maksaa, tosin en ole missään nimessä varma onko juuri tuo kangas hyvä. Minusta se vain vaikutti moottorisoiduksi edulliselta ja haluan uskoa kuitenkin ettei halpa aina tarkoita huonoa. Ihan mielelläni vaihdan ensiksi miettimääni vahvistinta, maallikon silmin vain tuntui siltä, että siinä oli kaikki tarvitsemani ominaisuudet edullisesti. Jos saisin hieman apuja lisää vahvistimen hankintaan ja perusteluja miksi jokin on parempi kuin toinen. Mielelläänhän ei tosiaan maksaa 500 euroa lisää jos ominaisuudesta jota ei tarvitse tai edes käytännössä huomaa. Kaiuttimia olen katsonut mm. Wharfedale, Tannoy, Jamo. Erikoiskriteerinä olisi tyylikäs musta, mieluiten kiiltävä (pianolakattu?). Geneleceistä olen myös lukenut hyvää ja eilen osui verkkokaupan sivuilla silmään mm. sellaisia merkkejä kuin Elac, JBL ja OR. Pitää laittaa tarkempia specsei ja urlei kunhan pääsee tietokoneelle kirjoittelee, puhelimella hieman ankeaa ja aikaa vievää ps. kiitos kaikille jo vastanneille, hyviä ajatuksia herätti.
Mattapintaakin kannattaa harkita, kiiltävä pinta toimii ikävästi peilinä heijastaen kankaalta tulevaa kuvaa. Toki sijoittelulla ja screenin isommalla etäisyydellä seinästä voidaan haitta estää. Omaan silmään mattamustien Chorus 662:n kyljetkin tuntuvat heijastelevan liikaa, sijoitus on noin 15 cm screenin reunojen ulkopuolella.
Hyvä huomio, kaiuttimet tosiaan tulevat suht lähelle kangasta näillä näkymiin. Täytyy kotona mittailla etäisyyksiä kunhan niin pitkälle etenee, mahdollisuuksia ja erilaisia variaatioita kuitenkin on paljon.
Tommoset Wharfedalet osu nenään huuto.netissä, värihän ei ole musta, mutta neuvoteltavissa tuo hopeinenkin väri. Mukana joku Simexin subi, mitä sanottavaa? http://huuto.net/kohteet/wharfedale-kotiteatteri-kaiuttimet--subi--jalat/150423234
Täällä lienee noista Wharfedaleista juttua. Itselläni on tuo 9.cs keskikaiuttimena. Ei ole mikään ihmeellinen kapine eli hiukan pieni, mutta ajanee asiansa ei-kultakorvan pienessä teatterihuoneessa. Takakaiuttimina minulla on pykälää 9.1 -mallia pienemmät 9.0-ämyrit. Itse en ostaisi tuollaista settiä musiikin kuunteluun, mutta elokuvakäyttöön kenties.
Toivottavasti löytyisi yhdet ämyrit jotka sopisivat hyvin sekä elokuviin, että musiikkiin. Täytyy tutustua tarkemmin antamaasi linkkiin. Loppupeleissä tuo linkittämäni setti ei miellytä ehkä tarpeeksi silmää.
Käys kurkkaamassa tällainen setti huuto.netistä: http://www.huuto.net/kohteet/wharfedale-51-kotiteatterikaiuttimet/150695758 On mielestäni tyylikkäämmän näköinen setti kuin se hopeanvärinen, mutta 9.4:t lienevät hieman rimpulat lattiakaiuttimiksi, mutta tuo subbari paikannee puuttuvia bassoja (vaikkei mikään supersubbari olekaan). Mielestäni riittää ekaksi setiksi vallan mainiosti ja menis hyvin budjettiin vaikka sen Onkyo TX-SR578:n kanssa (jos siis olet nopea ja haet vahvarin Gigantista vielä tällä viikolla). Jäis vielä rahaa PS3:eenkin :thumbsup: Ja jos kaiutinpaketti kiinnostaa, niin kannattaa pyytää myyjältä koekuuntelua, jos pääkaupunkiseudulla vaikutat. Kaiutinjalatkin saa maalattua uudenveroisiksi. Mitäs mieltä arvon raati olisi tuosta Wharfedale-setistä ja TX-SR578:sta? Varmasti löytyisi paketille vielä uusi loppusijoituspaikkakin, jos/kun laitteistoa päivitetään (se kun on kuitenkin edessä)... Edit: Piti vielä mainita, että kyllä tuo linkittämäni setti ja vahvari ovat oikeasti jo laatutuotteita ja pieksevät valmiit kotiteatteripaketit 100-0 ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä kelpaisivat käyttöön pitemmäksikin aikaa. Tämän harrastuksen parissa näet vain taivas on kattona ja mikään ei tunnu riittävän kun makuun pääsee...
http://www.nettimarkkina.com/wharfedale-diamond/798930 Tuossa vielä yks wharfedale setti 9.5 etukaiuttimilla.
Molemmat setit löysin itsekin ja varsinkin tuo setti 9.5 lattiakaiuttimilla oli lähes hyvä, väri vain oli väärä Täytyy jatkaa etsimistä. Tuo 299 hintainen Onkyon vahvari varmasti lähtee tällä viikolla kaupasta jos ei kellään ole heittää vastaan riittävän hyvää argumenttia.
Olisiko muita kaiutinehdotuksia? Mustan Wharfedale setin 9.5 lattiakaiuttimilla laitan tulemaan jos jostain löydän moisen, mutta vaihtoehtoisia ehdotuksia otetaan vastaan.
Jos ei Miskunhoa haittaa niin esittäisin itse kysymyksen myös koskien kotiteatterisettiä(ei kehtaisi aloittaa uutta aihetta). Elikkäs, itsellä ollut jo tilauksessa jonkin aikaa Jamon S 606 HCS setti, mutta tilauksesta onkin kulunut jo kohta kuukausi ja ei tavaraa näy. Tässä nyt plazaa selattua tulikin ajatus että mitäpä jos peruisi koko tilauksen ja vaihtaisi hieman kaiuttimia. Katselin noita Wharfedale Diamond 10.4:ta ja mietin että olisikohan fiksumpi ratkaisu ostaa nuo ja siihen jokin center kaiutin päälle näin alkuun? Sitten myöhemmin täydentäisi siihen takakaiuttimet jne. Näin saisi ainakin pikkuhiljaa kasattua hieman arvokkaamman setin. Valitettavasti tällä hetkellä kaiuttimiin pystyn upottamaan sen 650e max. Ehdotuksia sekä mielipiteitä tulemaan!
Tulipa peruttua tuo Jamon setin tilaus ja vaihdettua tilalle Wharfedale Diamond 10.4:t ja Wharfedale Diamond 10.CS. Tiedä sitten tuliko mentyä metsään mutta kyllähän noita 10.4 on kehuttu. Jos joku viitsii antaa vinkkejä mitkähän olisivat mahdollisesti hyvät takakaiuttimet tuohon settiin(ei ihan vielä pysty tilaamaan, mutta kunhan veronpalautukset saapuvat niin sitten). Kenties 10.2 pari taakse vai ? Ja pahoitteluni jälleen kerran Miskunholle threadin "ryöväämisestä"
Ei haittaa lainkaan, mulla hieman sama tilanne ollut päällä et Jamoa oli lähdössä tilaukseen, mutta sitten sain hyvää palautetta Wharfedalesta. Oon myös katsonut tota uusinta mallistoa ja luultavasti laitan tulemaan jos ei piakkoin rupea sopivanlaista 9.5 settiä osumaan silmään.
Vastaanpa tuolta tykkiosastolta, koska itse tutkin samaa asiaa tuossa pari viikkoa sitten. Itse ehdottaisin kyllä DIY-kangasta MDF tms levylle maalaamalla. Hinnaksi muodostuu kivat 100€ ja budjettia voi venyttää muilta osin, esimerkiksi vahvistimen osalta. Tuossa 500€ hintaluokassa hyviä vahvistimia löytyy Marantzilta, Denonilta ja Onkyolta ainakin. Ihan oikea kunnon kangas on varmasti parempi, kuin suurimman osan DIY-viritykset ja valinnanvaraakin on gainin, värien jne osalta, mutta itse venyttäisin budjettia tuosta jos osaat tehdä itse kankaan. Tykki valinta vaikuttaa hyvältä, kaiuttimia on erilaisia ja kuuntelemalla löytyy omaan tarkoitukseen. Geneleciltä, Amphionilta, Wharfedalelta löytyy hyviä hinta-laatu kaiuttimia ainakin omasta mielestä. Itselläkin on tykin, kankaan ensimmäinen hankinta ja vahvistimen päivitys tulossa. Takakaiuttimetkin pitäisi uusia ja ostaa basso, sekä ehkä tulevaisuudessa kunnon kangas, kunhan ensiksi otetaan ensitouchi DIY-vehkeeseen. Kaikki vehkeet kannattaa pyytää kotitestiin, jos on mahdollista, niin sieltä sitten liikkeessä todetuista 2 parhaasta löytää kotitestien kautta sitten itselleen parhaiten sopivan. Esim miten pimeäksi tilan sitten loppujen lopuksi saa, oma kangas, akustiikka jne vaikuttavat todella paljon.
projektorin valinnassa kannattaa huomioida ns.sateenkaari herkkyys itsellä sitä ei ole,mutta myydessäni erästä dlp projua ostaja halusi katsoa kuvaa,puolituntia matrixria ja putosi nojatuolista,kuva oli hyvä,mutta ei sopinut ko. katselijalle kaiuttimiin en senkummemmin sotkeudu, wharfedalet on itsellä, subi infinity,vatiivat hiukan kirkas soundisen vahvistimen koska perussoundi on hiukan tummahko,vahvistin itellä on yamaha. kokeilin välillä 2-kanavaisena jolloin pystyin kytkemään näitä kaiuttimia eri vahvistimiin(denon,marantz,nikko)joita kotoa löytyy.