4x4m betonihuone pitäisi muuttaa kotiteatteriksi. Koska nuo akustointipaneelit on rumia ja ristiriidassa vanhantyylisen parketin kanssa, mieleeni tuli laittaa seiniin jonkinlaista nahkapintaista paneelia tai ainakin "pylväitä" nahkapaneelista. Toimiiko nahka akustiikkaelementtinä jos sen alla on jotain akustiikkamössöä? Tietääkö kukaan löytyykö tuollaisia jostain valmiina kun pikainen googletus ei oikein tuota tuloksia? Tommosta löyty http://tinyurl.com/6g972o8 , mutta se on pelkkä paneeli. Jos akustiikkamateriaali on tuommoisen alla niin onko siitä enää mitään iloa?
Nahka on ilmatiivis materiaali, ainakin about ilmatiivis, se heijastaa korkeita ääniä. Bassot ja alakeskialue hulahtavat nahkapinnasta läpi, mutta voisin olettaa sen toimivan jotakuinkin samankaltaisesti kuin alumiinipaperin villan pinnassa eli noin kilohertsillä vaimennus on jo pudonnut murto-osaan maksimista. Ainakin ensimmäisiä heijastuksia voisi olla hyvä vaimentaa mieluummin kangaspintaisella ratkaisulla. Muualla huoneessa diffuusoiva ratkaisu (ne nahkapintaiset pylväät) on vain hyvästä.
Mitä tiukemmaksi nahka on pingoitettu, sitä matalemmalle siirtyy vaimennuksen alkaminen. Korkeimpia tuo ei juurikaan vaimenna, heijastaa vain. Joissain jälkikaiutaaikalaskureissa olen huonekalujen pintamateriaalin valinnan nähnyt olevan mahdollista. Esimerkiksi nahka- vs kangassohva. En nyt tähän hätään löydä noita.
Eli ei vaikuta lupaavalta. Entä toimiiko nuo kangaspintaiset vaimennusmateriaalit, jos ne piilottaa "pylvääseen" puulevyn taakse siten että huoneeseen näkyvällä sivulla on puulevy, mutta vaimennusmateriaali on kuitenkin irti sienästä ja sivuilta auki huoneeseen. Silloin voisi vaikka laittaa vielä epäsuorat valaisimet tuonne pylvään taakse vaimennusmateriaaliin piiloon. Mutta kiertääkö se ääni vaimentumaan tuonne takapuolelle vai tuhoaako visuaalinen puulevy/nahkalevy taas suunnitelman?
Täsmennäppäs tätä ilmiötä. Minun päässäni on jokin este, en oikein hahmota mistä puhut. Minun mielestäni nimittäin kaikilla kalvoilla pingotus nostaa resonanssitaajuutta. Rummuissakin on käytetty pingotettua nahkakalvoa tuhansien vuosien ajan. Eli mitä tiukemmaksi/kovemmaksi kalvo pingotetaan, sitä paremmin se peilaa ääniä. Löysänä lerppuva nahka heijastaa pinnaltaan vain diskantit, mutta läpäisee muut taajuudet. Pingotusta kiristämällä heijastus ulottuu keskiääniinkin, vain bassot enää menevät läpi. Ja jos kalvo on pingotettu "timantinkovaksi betoniksi", se alkaa lopulta heijastaa bassojakin, osastoida ääniä. Eli jos absorptiota haetaan, löysäksi kalvo kannattaa jättää. Nahka toimii aivan hyvin akustoinnissa, kunhan sileä tasopinta tehdään diffusoivaksi kumpuilevaksi eli napeilla+naruilla kiristetään pinta kuten se huonekaluissa ja väliovissa aina kiristetäänkin. Kovin kireäksi nahkaa ei kannata vetää, eli käytetään pehmeää akustoainetta nahan alla, jopa vaahtomuovia. Kun sormella nahkakumparetta painaa, sen pitää joustaa helposti, sormen pitää upota pinnan alle. Ei saa käydä kuten rumpukalvoa tai kaiutinkartiota painaessa, että koko kalvo painuu alas taipumatta.