Tervehdys palstalle. Vuosia lukeneena tuli tänään ajankohtaiseksi kirjautua ja lähettää ensimmäinen kysymys. Tietysti osastoon aloittelijan tyhmät kysymykset. Eli minulla on Genelecin aktiivikauittimet ja subbari. Kytkin piuhan vahvistimen sub pre-outista subin front r ja l-liitäntöihin. Subin ulostuloihin kytkin kaiuttimet. Nyt kun käynnistän vahvistimen, niin äänet eivät kuulu. Jos lisään volumen oikein kovaksi, kuuluu pientä basson pihinää, mutta normaaliäänet ovat hukassa. Mikä mättää?
Vastasit tuossa itse itsellesi Eli vahvistimen sub pre-out on nimensä mukaan subbarin liitäntä, eikä sieltä kuulu, kuin vahvistimen jakotaajuuden alapuoliset taajuudet. Aktiivikaiuttimien liittämiseksi vahvistimessa tulisi olla kanavakohtaiset pre-out liitännät ja niitä ei perustason vahvistimista yleensä löydy.
Vahvarin sub pre outista tulee vain subille tarkoitettu materiaali. Esim leffojen aikana LFE-kanava ja mahd. smaleiksi määriteltykjen (etu)kajarien vahvarissa määritellyn jakotaajuuden alle olevat taajuudet. Etukajareita varten pitää vahvarissa olla pre outit erikseen jokaiselle kajarille. Ilmeisesti sun vahvarissa ei sellaisia ole. Mikä vahvari sulla on? Se että subuttimesta kuuluu vain hiljaa on mysteeri. Jos asetukset vahvarissa on väärin, ei pitäisi kuulua mitään.
Eli olen ilmeisesti käsittänyt homman väärin. Kuvittelin, että vahvistin kytketään subiin ja subi jakaa äänet muille kaiuttimille. Vahvistin on Onkyo TX-NR 717, joten siitä löytyy pre-outit kaikille kaiuttimille. Subi on Genelec 5040, vaikka sillä tuskin on asiaan mitään merkitystä. EDIT. Kiitoksia suuresti kummallekin vastaajalle. Äänet löytyivät ja subbarikin alkoi kuullostaa oikeanlaiselta.
Voi sen noin tehdä, mutta piuha pitää vetää erikseen jokaiselle käytössä olevalle kanavalle subin ja vahvistimen välillä samannimisten liittimien välillä, eli sub - sub, front left - front left ja front right - front right. Subilla on sen verran merkitystä, että useimpien muiden merkkien kohdalla ei signaalin kierrätystä subbarin kautta harrasteta kotiteatterikäytössä, vaan jako tehdään jo vahvistimessa.
Kannattaisiko noin tehdä? Osaako Genelec jakaa paremmin äänet kaiuttimille kuin vahvistin. Kaiuttimet ovat tuolle pikkusubbarille tarkoitetut eli 6010.
Tyhmä kysymys_ Miten tolla kytkennällä voi saada subin ajoituksen oikein eri (taka-)kanavien suhteen. Vai ollaako niin lähikentässä, ettei eri kanavien kajarien poikkeavat etäisyydet vaihtele niin merkittävästi? Omassa ihan erilaisessa setissä ainakin puolen metrin etäisyysero (vastaava viive) kuuluu jo bassojen toistossa. Joten kun kajarien etäisyysero on yli metrin, niin subbarille menee yli metrin verran eri tavalla viivästettyjä bassotaajuuksia eri kanavilta. Ei voine toimia oikein, vaikka etukajarien ja subin välinen vaihe olisikin oikein säädetty. Siis takakajarien osalta.
Hyvä kysymys, johon mä en ainakaan osaa vastata. Vaan jos tuo arveluttaa, niin sitten voi toki vetää vahvistimesta piuhat suoraan niihin kaiuttimiin ja säätää kaiuttimet smalliksi vahvistimesta.