Sikäli, kun sinulla on kokemusta ainoastaan toisesta vertailtavasta vahvistimesta, niin aika ohuella ollaan. Erittäin hyvin sanottu! Pikkupoikana minäkin uskoin kaiken lukemani, korvakokemus oli toisarvoista. Kun tuon ylenpalttisen teorian harrastamisen lopetti niin koko hommasta tuli erittäin paljon mukavampaa. Esimerkkinä: teorian mukaanhan etu- ja takapään kaiuttimien pitää olla identtisiä tai vähintäänkin saman valmistajan mallistosta. x_jmt_x toitotti asiaa vuosien ajan. Ilmeisesti kuitenkin hänen oman teatterinsa ratkaisu erilaisin etu- ja takakaiuttimin toimii erittäin hyvin.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin ei ole kokemusta kummastakaan (Aarnolla oli sen hetken aikaa Anthemin X10-sarjan vahvistin). Ja kun nyt oikein tarkkuustasolla hyöritään, niin minä en ole sanonut vahvistimista mitään, vaan ainoastaan huonekorjaimista. Kiistatonta: 1. Anthemin ARC:n on useissa eri julkaisuissa mitattu rajoittavan korjauskaistan siihen, mitä käyttäjä on valinnut. Järeitä prosessoreita lukuun ottamatta korjaus yläpäälle ei ole edes mahdollista. 2. Linkittämässäni testissä, joka julkaistu luotettavalla sivustolla, Audyssey XT32:en tekevän väkisin muutoksia (ei välttämättä korjauksia) myös yläpään toistoon ja myös sotkevan keskialuetta. 3. Useampi sinänsä auktoritatiivinen taho, kuten Hifimaailma, AudioVideo, Secrets Of Home Theater and High Fidelity, Genelec, DSPeaker, ovat kaikki sitä mieltä, että huonekorjausta ei kannata tehdä muualle, kuin bassoille taikka enintään alakeskialueelle. Laajat yleistason muutokset on sitten toinen asia. Oletettavaa: 1. Missään ei ole tähän saakka väitetty, että "Audyssey XT32" -nimellä myytäisiin erilaisia huonekorjaimia. Yleinen käsitys on, että kyseessä on sama korjain, vaikka sitä onkin pultattu eri vahvistimiin kiinni. Väite: Audyssey XT32 tekee muutoksia myös toistokaistan yläpäähän, eikä tätä voi käyttäjän toimin estää, vaikka haluaisi. Puolesta: aiemmin linkittämäni testi. Vastaan: Aarno ei kuullut diskantin muutosta. Lopputulos: Vastakkain ovat mittari ja yhden käyttäjän korvat. Jokainen sitten päättää, että mitä uskoo. (pakko kuitenkin huomauttaa, että yleensä niitä eroja kuullaan, vaikka niitä ei saada edes mitattua; nytkö sitten saadaan mitattua, mutta poikkeama on liian pieni kuultavaksi) Selvyyden vuoksi, en ota mitään kantaa siihen, onko tuossa tässä ketjussa mainitussa Onkyossa ominaisuuksia, jotka muutoin tekevät siitä paremman taikka onko se huomattavasti edullisempana laitteena hinta/laatu -suhteeltaan ylivoimainen. Omat argumenttini ovat puhtaasti huonekorjaimien suorituskyvystä ja toiminnasta. Teoriassa ei ole mitään vikaa ja se pitää edelleenkin paikkansa. Kysyttäessä olen samalla kannalla edelleen. Jos olet lukenut ko. teatteria koskevan artikkelin, niin tiedät myös perustelut ratkaisulle. Neljän Nitrosäiliön ronttaaminen - edes kompakti-mallin - surroundeiksi olisi vienyt tilaa tolkuttomasti eikä Nitro vaan toimi lyhyimmillään metrin kuunteluetäisyydellä (huoneen leveys on vain ~4m). AW7 toimii sinänsä hyvin lyhyelläkin matkalla. Kyllähän tuo edestä taakse -pannauksissa ajoittain riipii ja monikanavamusiikkia en kuuntele. Kompromissi oli pakollinen, mutta en edelleenkään mene väittämään, etteikö 7x Nitro olisi havaittavissa määrin parempi. Toisaalta tilakin olisi sitten pitänyt olla tuplasti suurempi. Että kyllä, toimii, mutta kyllä sen tehdyn kompromissin ajoittain huomaa. Tuskin minäkään olen koskaan väittänyt, että eri merkkien sotkeminen keskenään "ei toimi lainkaan"? Yleensä, kun näitä halutaan tehdä, niin mitään syytä olla käyttämättä saman valmistajan saman malliston kaiutinta ei ole sinänsä ollut etäisyyden eikä tilan puolesta. Jos tästä aiheesta haluamme (taas) jatkaa, niin sille löytynee ketjuja. Taikka jos jänkätään mun laitevalinnoista, niin mun teatterin ketjuun mahtunee.
Minullakin on aika epäortodoksinen kajarivalikoima: -etukaiuttimet Wilson Beneschin Arc'it -keskari Dynaudion Focus 200C -takakiuttimet Dynaudion Excite X12 Keskariksi yritin saada WB:n keskaria, mutta kovan hinnan vuoksi(2000 käytetty, uusi yli 3000) tai uuden mallinen WB:n keskari(1900) päädyin hankkimaan edellisen Dynyn moposentterin tilalle tuon Focus 200C:n, jonka onnistuin saamaan edullisesti. Harkitsin keskelle myös WB:n Arc'ia, mutta olisi pitänyt ostaa kaksi ja hakea toiselta puolelta Suomea. Ei oikein sytyttänyt ajatus. Arc'illa olisi pitänyt nostaa screeniä ehkä n.15cm, ei hyvä. Tuo Focus on mielestäni aika hyvä kompromissi ja Excite X12 toimivat hyvin takakaiuttimina, ovat laadukkaatkin. Aikanaan minulla oli keskellä aito WB:n keskari Arc'ien välissä, eikä se mielestäni niin ihmeellinen ollut nykyiseen verrattuna. En ole mitannut noita kahden em. vahvarin(Anthem MRX 310 ja Onkyo TX-NR818) eroja, mutta monet muutkin ovat tyytyväisiä tuohon Onkyon huonekorjaimeen. Tosin keskustelu Onkyon osalta on usein ollut aivan muuta, kuin huonekorjaukseen liittyvää! Kyse siis tästä foorumista ja Hifiharrastajat. org. Ketjun aloittaja pyysi ehdotuksia kohtuuhintaisesta ja hyvästä av-vahvistimesta ja siihen pyrin vastaamaan. Uskoisin, että Marsun ja Onkyon korjaimet ovat samoja ja ehkä ne tekevät muutoksia disseihin ja keskialueelle, mutta ei ainakaan häiritsevässä määrin. Kai pitää pyytää rikospaikalle puolueetonta kuuntelijaa!Tai tehdä mittauksia Onkyolla, mutta minulla ei ole mittaria, eikä siitä johtuen kokemustakaan niistä.