Kotiteatterinurkan suunnittelu apua

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana Kake73, 29.08.2011.

1. Kake73

Kake73 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Moi,

Jonkin aikaa palstaa taustalta mielenkiinnolla seuranneena nyt tuli tarve rekisteröityä ja kysellä vähän neuvoja viisaammilta ja kokeneemmilta suunnittelussa. Muutin vähän aikaa sitten rivintalon päätyyn jossa on käyttöullakko, ja jossa olisi käyttämättömän yksi nurkkaus jonne voisi pientä kotiteatteria suunnitella. Mitenkään optimaalinen tila ei ole, koska kokonaan tilaa ei saa suljettua, vaan se jää yhdeltä "seinältään" avoimeksi ullakkotilaan.

Laitan pari paintillä "komeasti" piirrettyä kuvaa mukaan selventämään tilaa. Millaisia ongelmia tuollainen vinokatto, joka lähtee 135cm korkeudesta, aiheuttaa äänentoistolle? Kangas on varmaankin järkevämpää sijoittaa tuolle korkealle seinälle? Toisella seinällä sen varmaan joutuisi vetämään aika kauas seinästä ettei se ole ihan maassa. Kuinka paljon tuollainen valkolakattu paneeli heijastaa, haittaa katselua? Ikkunaan saa hommattua pimennysverhon, joten siitä ei pitäisi tulla ongelmia. Kankaaseen ei varmaan ole varaa ainakaan aluksi laittaa kovinkaan kummoisia summia. Kangas tai heijastuspinta saa olla jatkuvasti paikoillaan. Eli kannattaisiko "kangas" tehdä itse maalaamalla levylle, vai tuleeko parempi jos ostaa kangasta ja pingoittaa sen levylle? Kummalla levyllä tulee parempi, kapa- vai mdf-levyllä?

Hankinnassa on siis ensimmäinen tykki ja olen niistä hiukan pihalla. Tykkiin olen ajatellut sijoittaa suunnilleen 1000€. Saako tuolla summalla jotain järkevää? Keskusteluita lukiessa olen törmännyt LCD ja DLP tykkeihin, mitkä on noiden erot ja kumpaa täällä suositellaan? Tykki tulee siis hyvin todennäköisesti sijoittumaan tuolle matalalle seinälle jonkun lipaston päälle 90-12cm korkeuteen.

Samalla konkurssilla olisi aikomus päivittää tuota vahvistin osastoa sellaiseen mikä tukee näitä nykystandardeja ja saisi kierrätettyä/ohjattu sitä kautta laitteita. Kaiuttimina on 5x B&W CM1 ja niitä ei tässä rytäkässä ainakaan vaihdella. Olen aina ollut sitä mieltä, että noi viritinvahvisimet riittää, mutta kun on kuunnellut kavereilla näitä uusia malleja, niin ne vaikuttaa jotenkin puhdittomilta. Olenkin siis miettinyt, että olisiko sittenkin ostettava erikseen etu- ja päätevahvistimet. Budjetti tuohon vahvistintouhuun on noin 2000€ ja olisi kiva jos löytyisi dnla ja ipod tuet. Vai onko turha edes haaveilla tuolla budjetilla erilliskamoista?

Kaikki avut ja neuvot otetaan kiitollisena vastaan, ja vastailen mielelläni jos tulee jotain tarkennettavaa mieleen? Niin ja subbari löytyy, kun joku sitä kuitenkin kysyy ja sen vuoro on sitten päivittyä jossain vaiheessa kun taas saa vähän keräiltyä rahaa.

Saas nähdä millainen :hitme::hitme: projekti tästä(kin) tulee :D

Liitetyt tiedostot: