Elikkäs nyt aloittelija tarvitsisi neuvoja hankinnan suhteen. Olen katsellut noita 5.1 valmispaketteja verkkokaupoista ja giganteista ym. mutta tätä foorumia lueskellessa on koko ajan vahvistunut ajatus siitä, että erilliset palikat olisi laadullisesti älyttömän paljon parempi ratkaisu. Budjettini on tosin älyttömän rajallinen, ja noin ~1000-1200e budjetilla pitäisi saada vahvistin, soitin sekä kaiuttimet. Ajatuksena olisi siis etu- ja takakaiuttimet (nämä lattia- tai jalustakaiuttimina), keskikaiutin sekä subwoofer. Langattomat takakaiuttimet olisi hyvät,jotta säästyisi vähän tuolta piuhaviidakolta huoneen läpi. Lisäksi koska käytössä on smart- tv, olisi älytoimintoja kiva päästä hyödyntämään myös mahdollisesti näiden avulla. En nyt tiedä olenko menossa mopolla kuuhun, vai voinko realistisesti saada tuolla rahalla sen mitä haluan, vai aletaanko suoraan tinkimään jostain. Tietty noi smart- toiminnot suoraan tv:ssä voisi riittää, koska laitteistollahan olisi tarkoitus pyörittää vain äänentoistoa. Laitteet tulisi siis puhtaasti"leffa ja tv" käyttöön, musiikin kuuntelu on todella rajallista muutoin kuin iPodilla. Tällä hetkellä tosin puuttuu vielä toi bluray- soitinkin, mutta sen osto lienee vain sivuseikka ton laitteiston kokoamisen ohessa. Soittimia näyttää saavan n. 100-150e:lla, ja tämä ei lienee ole kuin heittää hyllyyn joten soittimella ei ole sen kummempia vaatimuksia, korjatkaa toki jos olen kujalla. Ja kiitokset jo etukäteen!
Käytettynä saat tuolla reilun 1000e budjetilla ihan hyvän 5.1 järjestelmän sekä vahvistimen. Vahvistin 200-300e, kaiuttimet*5 100e/kappale ja subwoofer 300-500e. Kaiutinjalat, kaapelit yms tuovat tosin myös lisää hintaa. Jos uutena meinaat ostaa, niin pitää tehdä kompromisseja. Esimerkiksi ostamalla aluksi kaksi etukaiutinta, subwooferin sekä vahvistimen. Kaiuttimet*2 150e/kappale, vahvistin 400e, subwoofer 500e. Ostat sitten myöhemmin keskikaiuttimen (jos tarvitset) sekä kaiuttimet taakse. Tai ostat aluksi vain kaksi kaiutinta eteen 300e/kappale ja vahvistimen 400e. Osta joko kaikki kaiuttimet samaa merkkiä ja mallia, tai eteen kolme saman merkin mallia ja taakse kaksi saman merkin mallia. Foorumilla suositeltavat halvimmat kaiuttimet maksavat uutena halvimmillaan noin 100e/kappaleelta ja subwooferit alkaen 500e. Lisäksi kannattaa miettiä Anti-Moden hankkimista subwooferin kaveriksi ja varsinkin silloin jos asuu kerrostalossa. Ylläolevat hinnat ovat esimerkkihintoja, painotus omien mieltymysten mukaan. Suosittelen erityisesti kunnollisen subwooferin hankkimista, vaikka se syökin melkein puolet budjetistasi. Niin ja mene hifiliikkeeseen kuuntelemaan kaiuttimia. Toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä ja sitä rataa.
Jopa alta viidellä kympillä saa, mutta se on käytävä itse hakemassa,postiin tms. heti saatavilla on 80:n LG:tä.... Laadusta sen verran, että toiminevat, mutta mitään ihmettä "laatuvaikutelmaa" on turha odottaa ja verkkoon ei pääse kuin langalla, wlan on sitten kalliimmissa. Itellä on kuudenkympin Samppa joka täyttää BD-soittimen tärkeimmän tehtävän, eli toistaa 2D-BD-levyjä (vain), on siinä joku juutuubiclienttikin, ikänä ole tarvinnut... T: Vesku
Kiitokset näistä! Laadullisesti varmaan saisin kaikista parhaan ratkaisun juuri siten että pudottaisin takakaiuttimet suoraan pois, mikäli uutena ostaisin noi. Olisko tähän heittää ihan jotain esimerkkiä asiallisesta setistä tohon meitsin budjettiin siten, että mukana olisi toimiva subi? eli etukaiuttimet, subi ja vahvari. Soittimeen periaatteessa ei tarvitse noita hienouksia ollenkaan, sillä viaplay ja sen myötä änärit löytyy suoraan tv:stä. Ja tosiaan samppaa on telkkari sekä puhelin ja tab niin itsellä kuin eukollakin joten niiden suhteen pysytään merkkiuskollisena. Sampan bluray- soittimia näytti tosiaan olevan jo tuossa alle 100e hujakoillakin.
En osaa suositella kuin subwooferia: SVS:n PB-1000, josta kokemuksia syksystä saakka. Sitä myy L-sound (http://www.lsound.eu/svs-pb1000-black.html) ja paketti tulee Norjasta reilussa viikossa. Osta vahvistin sen perusteella mitä ominaisuuksia tarvitset ja katso että siinä on tarpeeksi HDMI-sisääntuloja. Denon AVR-X1000 taitaa olla ihan perushyvä. Kaiuttimiksi suosittelen jalustakaiuttimia. Laske paljon niille jää hintaa budjetissa ja huomioi myös mahdolliset jalustat, jollet sijoita kaiuttimia esim tv-tasolle. Diskanttien tosin tulisi olla kuulijoiden korvien korkeudella. Kun tiedät sopivan budjetin, niin hifiliikkeeseen mars ja cd-levyllinen lempimusiikkia mukaan. Myyjä esittelee kyseiseen hintahaarukkaan menevät kaiuttimet. Kotoa löytyy Epos merkkiset kaiuttimet ja olen niihin tyytyväinen. Edit: Ostin isänpäivän aikoihin Sonyn karvalakkimallisen BD-soittimen 50 eurolla (normaalisti jotain 70-80e välillä), joka sisälsi myös kuljetuksen. Tämä meni porukoille lahjaksi ja on ihan toimiva peli.
En huomannut tilasta minkäänlaista mainintaa, eli millainen olohuone ja millaisessa ympäristössä? Kerrostalo, rivitalo vai omakotitalo? Myöskään kauniimpaa sukupuolta ei oltu mainittu? Hellasärö ja naapurisärö iskee varsinkin subbarin kohdalla ja saattavat vakavasti uhata kotiteatterin äänentoiston jatkuvuutta. Esiliina ihmettelee miksei sille laatikolle ole symmetristä paria ja valittaa ettei kaapista löydy noin pienelle koristepöydälle sopivaa pitsiliinaa. Ei auta sanoa, että symmetrinen pari olisi kiva, mutta maksaisi xxxx rahaa. "No voiko tuon sahata?" Naapuri taas saattaa tulla kertomaan oman näkemyksensä elokuvamaustasi. Tällaisessa hiukan kimurantissa tilanteessa saattaisi kohtuullinen kompromissiratkaisu olla subbarin unohtaminen ja riittävien pääkaiuttimien hankkiminen. Monet kunnolliset tornikaiuttimet toistanevat about tai alle 50 hz. Hyvässä lykyssä (ja suklaarasialla sekä kimpulla ruusuja) tuo pitänee säröt alle kuulokynnyksen. Toinen näkökulma kotiteatteriin äänentoistoon. Tämä on omani ja siten ainoa oikea. Keskikaiutin. Itselleni tuo että dialogi ja kuvaan liittyvät efektit tulevat suoraan edestä oli ja on yhä tärkeämpi, kuin sohvan takaa kurvaava helikopteri tai kirkkourut ennen kummituksen,lohikäärmeen,zombien, lisää oma pahiksesi tähän iskemistä päähenkilön kimppuun. Subbanen minulle. Fakta yksi kerrostalo. Fakta kaksi suomalainen äänieristys 70-luvulta. Toimintarymistelyjen katsomistiheys vajaa. Subbasen puuttuminen jostain draamasta? Mittausteni mukaan omat pääkaiuttimet toistavat 50 hz asti ja silloin, kun katson elokuvaa, joka tuota alempia taajuuksia tarvitsee, voin todeta elokuvan tekijöiden olevan huonoja, kun eivät pysty luomaan illuusiota ilman tuota taajuuskaista ja hetken mietin miten ne ihmiset pärjäävät, jotka käyttävät vain television omia kaiuttimia. Minä en ole edes koskaan kuullut televisioini kaiuttimia... Ja olen aika varma, etten koskaan haluakkaan kuulla. Ehkä tähän uuteen yle-veroon pitäisi liittää määräys, että jokaisesta taloudesta pitää löytyä vähintään 5.1 järjestelmä uutisten ja lottoarvonnan katsomiseen. Eli vaikket heti saisikaan sitä unelmalaitteistoa kasaan, on logitechin kaiuttimetkin päääsääntöisesti parempia, mitä tv-valmistajat tarjoavat. Lähde siis rohkeasti eteenpäin ja muista ettei yhdellä askeleella tarvitse päästä maaliin. Mutta joo... Se mikä riittä minulle ei ehkä riitä sinulle, mutta saattaa riitää sinun kummisi kaimalle ja alepan kassalle. Toisaalta, kun tutkit noita Plazan paras ja toiseksi paras ketjuja, niin minun teatterini tuskin kelpaisi kenellekkään edes ylen uutisten katseluun
Muuten en ala ottamaan kantaa - taas kerran - tähän aiheeseen, mutta kommenttisi siitä, että alle 50hz kaista on turha ja sen käyttö osoittaa ammattitaidon puutetta on täysin järjetön. Leikataan samantien kuvasta kaikki tummat sävyt alle 20% mustan yläpuolella pois. Jos ei pärjää 80% kaistalla välillä musta-valkoinen, niin ei osaa valaista kuvauspaikkoja. Ja bassokitarastakin joutaa alin kieli pois (42hz), kun senkin käyttö osoittaa vain soittotaidon puutetta.
En tarkoittanut ihan tuota, vaan jotain on pielessä, jos tuo kaista on se kriittinen asia. Ja kuten jatkoin ettei ne töllöttimen omat kaiuttimet pääse lähellekkään. Kyllä se minusta on ammattitaidottomuutta, jos suurin osa yleisöstä rajataan noin ulkopuolelle. Musiikistakin voi nauttia kuulokkeilla tai tietokoneen kaiuttimilla. Sama juttu. Nautitaan musiikista tai elokuvasta eikä siitä toistolaitteesta. Eikö? No onhan se nyt selvä merkki soittotaidon puutteesta, jos ei basisti osaa sormeansa laittaa yhdellekkään nauhalle
No ei todellakaan. Minä haluan nauttia musiiikista, elokuvista ja niistä toistolaitteista. Meistä suurin osa nauttii musiikista myös ihan ala-arvoisilla laitteilla lähes joka päivä autoa ajaessaan, miksi moiseen pitäisi tyytyä myös rakkaan harrastuksen yhteydessä kotioloissa? Ja ei kai kukaan ole väittänyt että kaista olisi se kriittisin asia... Jos musiikista pystyy nauttimaan täysillä myös tietokoneen kaiuttimilla tai jollain korvanapeilla niin ei voi kun nostaa peukun pystyyn, hieno homma.
Lievä sarkasmi viestissä huomioitu ja silti... en nyt tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa. 1) Jos sitä keskikaiutinta ei voi sijoittaa lähellekään optimaalisesti ja se on lisäksi ihan erilainen kuin käytettävät pääkaiuttimet - keskikaiutin ei välttämättä sitä äänielämystä paranna, voi käydä jopa päinvastoin. Kyllä pääkaiuttimet ovat tarkkuudeltaan aika vajavaiset tai tila aivan supervaikea akustisesti jos ei se dialogi pysy keskellä. Tässä nyt tietenkin olettamus, että istut siinä kapteenin paikalla itse. Ja jos istut jossain nurkassa kun katsot niitä leffoja, on mielestäni vähän hölmöä alkaa miettimään tuleeko se dialogi ihan 100% oikeasta paikasta, kun joka tapauksessa kaikkien muidenkin kanavien kohdistuminen on jo mennyt pieleen. 2) Subitaajuudet ja kerrostalo.... En ole ikinä tajunnut, miksi tästä tehdään niin vaikeaa? Jos pääkaiuttimetkin toistavat edes sinne 50Hz asti suorana vielä isoillakin painella, kyllä se naapuri jo senkin kuulee. Kuulee muuten jo sen dialoginkin kun tarpeeksi volyymia lykätään ja kokemuksen mukaan ei tarvitse välttämättä edes kauhean paljoa laittaa. Kerrostaloissa nyt vain pitää hyväksyä, että siellä on elämää. En minäkään välttämättä jaksaisi kuunnella naapurin koiran haukkumista, mutta sieltä sitä vaan kuuluu. Minun kämpästäni kuuluu sitten musiikkia ja leffoja aina silloin tällöin. Ei silti ikinä hiljaisuuden jälkeen, ihmisten tieten tahtoen kiusaaminen on ihan eri asia kuin normaali elämä, johon lasken myös elokuvat ja musiikin. 3) Eiköhän niistä elokuvista voi nauttia ilman sitä alinta oktaavia tai pariakin, mutta jos sellainen on äänitteelle laitettu vielä parantamaan kokemusta, mikä taas on ongelma? Elokuvan tekijät ovat silloin huonoja...?? Osoittaa kyllä järjen köyhyyttä jos väittää äänen- ja kuvantoistofoorumilla, että alle 50Hz taajuudet ovat ihan turhia... Eiköhän tämä koko harrastus nimenomaan ole sitä, että itse määrittelee ne puitteet, missä haluaa mediansa nauttia ja mikä kenellekin riittää - toiselle vähemmän ja toiselle enemmän. Kyllä minäkin kuuntelen musiikkia heikolla äänentoistolla, mutta en minä siitä mitenkään erityisesti nauti. Siksi on kotona laitteet, joilla sekin onnistuu.
Koska rahat ei riitä ja vaimo ei anna lupaa oikeasti toimivaan leffajyrään, niin sitten pitää keksiä tekosyitä?
Toinen asia mitä en ole oikein ikinä ymmärtänyt: annetaan vaimon päättää koko kämpän sisustus ja sitten itketään, kuin ei saa ostaa yhtä subbaria tai pahimmassa tapauksesa muutkin kaiuttimet pitää olla maksimissaan puolen litran maitotölkin kokoiset. Jos asuu jonkun kanssa, ni eikö silloin siellä asunnossa asu vähintään kaksi ihmistä? Miksi sillä toisella hirmulla sitten pitäisi olla kaikki päätäntävalta, ei tajua.. :hitme:
Toisaalta tinkimätön kotiteatteri ja tyypillinen olohuoneen sisustus on aika pitkälti mahdoton yhdistelmä. Meillä tuo ratkaistiin niin, että emäntä saa päättää muusta kämpästä ja minä teen yhdestä huoneesta kotiteatterin. Ovella roikkuu tämä muistuttamassa siitä, että miksi. katso liitettä V&W.jpg
Juu eihän se tinkimätön AV-tila oikein perusolkkariin yleensä istukaan, se on selvä. Silti jos parin kaiuttimen hankkiminen sinne aiheuttaa Kolmannen Maailmansodan, on jossain vähän menty metsään. Ensimmäinen asia, mitä nykyiselle emännälle sanoin kun tuli yhteen muutto puheeksi oli, että minä en AV-harrastuksesta sitten tingi. Päätettiin, että on kaikkille parasta, kun seuraavassa kämpässä harrastukselle on oma pyhättö täälläkin. Hänkin kuulemma haluaa kyllä tulla nauttimaan lopputuloksesta :thumbsup:
Tosiaan tuo sinällään asiaan vaikuttava käytössä olevan tilan maininta jäi. Lisäsin nyt sitten oikein kuvankin jotta saadaan asiasta mahdollisimman simppeli. Tv:n takana seinä n. 2,5m ja ikkunaseinä n. 3,20m. Parempi puolisko taloudesta löytyy, mutta tämä ei ole ongelma sillä aika vapaat kädet tämän hankkeen kanssa, avopuoliso saa sitten päättää olohuoneen verhojen kuosin O__0. Kolmikerroksinen luhtitalo valmistui marraskuun lopussa, joten äänieristykset tuntuu olevan luokkaa hyvä. Alimmassa kerroksessa asutaan pyykkituvan vieressä, eli seinänaapuri löytyy vaan toiselta puolelta ja asuntoja yläpuolella on siis 2kpl. Huonompikin paikka vois siis olla. Tarkotus ei ole pitää mitään leffaöitä, joten ennen hiljaisuutta ei pitäisi kohtuullisella volyymillä olla kellään sanomista. Laitteidenhan ei nyt tarvitse olla parhaatikinäkoskaanmissään, vaan arvostan ehkä enemmän sitä että saan rahoille jonkinlaista vastinetta, puhumme lienee siis klassisesta hintalaatu-suhteesta. Telkkarin kaiuttimilla olen pärjännyt tähän asti, ja voisin toisaalta kuvitella pärjääväni alkuun kyllä ilman subwooferia, ja täten saisin panostettua kaiuttimiin vähän enemmän. Vaihtoehtona voisi olla siis joko 2.0 tai 5.0, kuulostaako tämä ollenkaan järkevältä suunnitelmalta? Noi lattiakaiuttimet vaan jotenkin miellyttää silmää enemmän, ja niille olisi paikat aikalailla valmiina tilan puolesta joten oon niitä bongaillu jonkun verran.
Vittumainen katella tuota kuvaa kun täytyy kääntää läppäri kyljelleen. No asiaan:esim:tannoy V1 kajarit telkan sivulle ja 1 poikittain alle hyllylle(laskee tasoa alemmas)taakse 2 SAMANLAISTA ja subi,vaikka http://www.verkkokauppa.com/fi/product/52530/ddncd/Jamo-SUB-360-subwoofer-vari-musta#product-links Ei kuullosta kotiteatteri järkevältä ilman sitä subia vaikka olisi mitkä pääkaiuttimet!
Kaiuttimen kotelon kasvattaminen tornimalliseksi ei sitten itsessään vielä tee autuaaksi ja yleensä ottaen kun puhutaan edullisemman pään kaiuttimista, saa monesti jalustakaiuttimista oikeastaan paremman hinta/laatusuhteen, varsinkin jos settiin on tulossa subi toistamaan bassoja. Lisäksi jalustakaiuttimet jalustoineen vievät kyllä ihan saman verran tilaa siinä lattialla.
Oon katellu myös kyllä noita jalustojakin, ja onhan niissä valinnanvaraa älyttömän paljon, eivätkä ollenkaan pahan hintaisiakaan. Eli ei tämäkään poissuljettu. Oikeastaan toi seinäkiinnitys on sellainen mihin tarvin älyttömän hyvät suositukset ennen kuin alan niitä miettimään. Toi yks nurkka sen verran täynnä et pitäis noita seinässä olevia hyllyjä alkaa siirtelemään, ja tämä taas tarkoittaa seinään jääviä reikiä jotka pitäisi peittää. Korjataan sen verran et lattia- tai jalustakaiuttimet on ne mitkä mietinnän alla. Vahvistin lyöty lukkoon, ja Denon AVR-X1000 5.1 lähtee tilaukseen jossain vaiheessa.
Denon toimii vahvistimena varmasti oikein hyvin, itselläni saman sarjan järein malli ja olen ollut oikein tyytyväinen. Kun kerran käyttösi on pääasiassa leffa ja TV, eikä musiikki, niin itse lähtisin tuolla vahvistimen oston jälkeen jäävällä budjetilla hankkimaan 3-5kpl ihan perus kaiuttimia, esim. noita mainittuja Tannoyta. Niitä saa ostettua parittomia määriä, mikä sopii hyvin monikanavakäyttöön, kun samanlaista kaiutinta voi käyttää keskikaiuttimena. Tämän jälkeen subbari. Mitään kovaa leffajyrää ei kyllä enää budjettiin mahdu, joten pitää tyytyä ihan perus lisäbassoon. Melkeinpä yrittäisin katsella käytettynä jotakin hyväksi todettua laitetta.
Itse en pienellä hakemisella löytänyt tuota Tannoyn V1:tä valkoisena, onko tietoa että onko noita valkoisena edes olemassa? Tv- taso sekä tv valkoisia, joten jokin puunvärinen kaiutin säröilee vähän ainakin meikäläisen silmään sieltä seasta. Korkeakiilto musta menee sekä valkoinen, mutta koivut, kirsikat ja pähkinän värit suoraan suljettu. Muutenhan nuo vaikuttaa meikäläisen rajalliseen budjettiin ihan varteenotettavilta vaihtoehdoilta. Denonin vahvari 400e, ja noiden hinta näytti pyörivän 100e nurkilla/kpl eli noi ois yhteensä sen 700e. Subwooferiin jos sijoittaisi sen 400-600e niin mentäisiin vielä kipukynnyksen rajoilla. Mitään tykkiähän sillä tosiaan ei tunnu saavan, mutta kun lähtökohtana on kuitenkin vain parantaa ylipäätänsä tuota äänentoiston tasoa leffojen osalta. Mites jos tuota Tannoy:n kajaria ei ole meitsille sopivana värinä, niin mitä sitten kannattaisi miettiä samassa hintaluokassa? Toi värijuttu saattaa nyt kuulostaa monen mielestä vähän pikkutarkalta jutulta, mutta itseltäkin löytyy vaimokkeen lisäksi sen verran silmää sisutuksen värimaailmoihin että toi ei vaan tuu toimimaan muun ku mustan tai valkoisen kanssa.