Vähän mietityttää itseäni nämä elokuvien kuvasuhteet. Esimerkkinä WALL.E Blu-ray elokuva. Takana lukee 2.39/16x9 kuvan kohdalla. Tv:stä valittu käyttöön skaalaamaton asetus jolloin tv ei millään tavoin muuta tuota kuvasuhdetta. Kuuluuko alas ja ylös jäädä mustat palkit laajakuva tv:llä? Missä muodossa sen elokuvan pitää olla ettei minkäänlaisia palkkeja jää reunoihin?
Se 2.39 tarkoittaa, että kuva on 2.39 kertaa leveämpi korkeuteen nähden. Eli kuvaan jää ylhäälle ja alhaalle mustat palkit. Jos lukema on noin 1.8 niin mustia palkkeja ei jää ylhäälle ja alhaalle.
Peruskoulun geometria pätee edelleen, eli ei saa antaa sen hämätä, että kyseessä on leffa tai tv. Eli: 4:3 -televisiossa 4:3 eli 1.33:1 16:9 -televisiossa 16:9 eli 1.78:1 Harvinaisissa 21:9 -televisiossa n. 21:9 eli 2.37:1 [1] Aina muulloin siis kuuluu olla jonkunlaiset mustat palkit, mikäli haluaa leffan geometrisesti vääristymättä katsoa. Jos geometrinen vääristyminen ei haittaa, niin sittenhän voi käyttää jotain venytystilaa. Esim. 'Smart' tms., nimitykset vaihtelevat televisiokohtaisesti. Itse en sellaisia venytystiloja käytä, koska haluan nähdä kaikki leffat alkuperäisessä kuvasuhteessaan. Erilaisia kuvasuhteita on vuosikymmenten varrrella ollut monenlaisia. Moni on on melko lähellä jotain edellä mainituista, esim. 1.85:1 on käytännössä melkein sama muoto kuin 16:9 eli 1.78:1, joten silloin on vain pikkuruiset palkit. Samoin laajakuvaisten leffojen 2.35:1 on melkein sama kuin 2.39:1. Jne.
Tuosta vielä varmuuden vuoksi. Eli leffan kuvasuhde on 2.39:1. Ja Blu-raylla kuvasuhteena on 16:9, jonka sisään tuo erimuotoinen, eli tässä tapauksessa huomattavasti laajakuvaisempi leffa tulee. --> mustat palkit ylhäällä ja alhaalla, jotta itse leffan kuvasuhde ei vääristyisi. Näin toimien Blu-rayn 16:9 kuva näkyy oikein 16:9 näytöllä ilman mitään kikkailuja, vaikka itse leffa onkin laajakuvaisempi, eli 2.39:1. Jos olisikin ollut 1.33/16x9, niin silloin kävisi päinvastoin. Eli itse leffa olisikin 4:3 eli 1.33:1, kun Blu-rayn kuvasuhde edelleen olisi tuo 16:9. --> mustat palkit sivuilla, jotta leffan kuvasuhde ei vääristyisi. Tämäkin näkyy oikein 16:9 näytöllä, kun edelleen on kyseessä 16:9 -muotoinen kuva, jonka sisällä on kapempi kuva + loput mustaa palkkia.
Ja tarkoittavat itse asiassa ihan samaa kuvasuhdetta 2,39:1, mikäli leffa on tehty vuoden 1970 jälkeen.
Kun ostin eilen uuden lg 55 tv huomasin että kun katsoo laserdisckeja. Elokuviin jää enemmän mustaa laitaa kuin uudemmissa formaateissa. Jopa robocop joka on tehty 1.66:1 laajakuvalla jää ylös ja alas mustaa. Eli vaikuttaisi siltä että tv venyttää kuvaa leveämmäksi kuin se on tarkoitettu. Laserdisceissähän kuva suhde pitää itse muuttaa käsin oikeaksi mutta ratiovalikossa ei ole vanhan putki tv tapaan vastaavan laista säätöä kuva suhteelle. Eli kaikkissa vaihtoehdoissa mustaa laitaa jää 1.66: ja 2.35:1 suhteelle jää paljon enemmän mustaa kuin vastaava suhde dvd. Eli tv jotenkin muuttaa venyttää alkuperäistä kuva suhdetta. Testasin kaikkia suhde valintoja ei se kuva nyt juurikaan kärsi siitä kasvojen venymisen muodossa niin että sen huomaisi muuta kuin tarkasti vertailemalla eri suhteita. Mutta hieman ehmetyttää tämä. DVD ne harvat levyt jotka pitää käsin valita suhde näkyvät ainakin yksi levy 1.66:1 näkyi oikein suurinpiirtein ihme juttu.