Täältä ilmoittautuu yksi tonnikeiju-sohvaperuna painonpudotustalkoisiin tai siis nyt on ns. suunnittelu eli miten vitus sen teen vaihde vasta päällä? Aloitetaan: Lähtöpaino... Ei hajuakaan, mutta arvelen että paljon, veikkaan 130-140kg rakoa. Lisää ostoslistaan vaa'an. Tuota kapistusta olen inhonnut jo nuoruudesta asti. Jep, olen ollut ylipainoinen 5v lähtien, joten nyt 27v iässä olisi jotain tehtävä. Alkaa huumori mennä vaatekaupassa. Pakko PRKL laihtua, isompia housuja en enää osta, mutta vanhat alkaa ahdistaa! Mistä kilot ovat karttuneet? No sen kun tietäisin, niin olisin varmaan miljönääri. Liikunta, ei ole koskaan kiinnostanut, elokuvia töllötettiin jo penskana sisällä päivät pitkät(ei kavereita lähistöllä, koska koti oli maalla). Jotain vitun kävelyä olen yrittänyt harrastaa viime vuosina, mutta viime kesän jälkeen sekin on jäänyt toosi vähiin. Minua ahdistaa siinä se, että jos lähtee jonnekin kävelemään, niin sieltä pitää kävellä himaan ja yleensä puolessa väliin matkaa alkaa jalkoihin ja pohkeisiin särkemään, joten kävelemistä kipujen takia on alkanut välttämään jos ei pakko. Tietysti paremmat kengät varmaan auttaisi, mutta myös en koskaan osaa lähteä kävellessäkään liikenteeseen tarpeeksi rauhallisesti, vaan yleensä alan liian kovaa, uskoisin, mutta kun ei osaa aloittaa mitään muutakaan rauhallisesti, se on all or nothing! Viime kesänä aloin kävellä töihin, kuukauden sitä jaksoin, mutta aamuherätykset normaalia aikaisemmin ja töissä mukavan hikisenä olo alkoi loppupelissä tappamaan viimeisenkin ilon kävelemisestä. Autolla se perse liikkuu. Ruokavalio. No kasvikset on juuri olleet sellainen, mitä olen vältellyt. Varsinkin jos ne on kypsenetty, en laita suuhuni niitä vieläkään, ennemmin kuolen. :sick: Hedelmät, hankalia syödä, kun ne pitää kuoria. Karkit ovat olleet näppärämpi tapa. Itse en jaksa tehdä ruokaa, kuin tosi harvoin, kaverit kun pölähtää kylään yleensä heti töiden jälkeen, niin eipä siinä sitten kehtaa alkaa kokkaamaan. Joten silloin tilataan yhdessä sapuskaa(Kebab eri variaationeen) tai mätän leipää tai muita tähteitä. Viime aikoina olen jo alkanut vähentämään roskaruuan syömistä, sipsit on jääneet kokonaan veke, mutta turpoaminen on jatkunut, joten kevyt hienosäätö ei siis auta, vaan remppa on tehtävä perusteellisemmin. Nyt vaan kun joka aterialla on ollut käytännössä lihaa kera perunan, riisin tai pastan, niin ajatus tuollaisen ruokavalion hylkäämisestä saa peiton alle piiloon miettimään pahaa maailmaa ja pohtimaan miksei laihduttaminen amfetamiinillä ole säilynyt laillisena. OK, eli patalaistapaskahan sitä ollaan, suurimpana ongelmana saada hanuri pois himasta(ja sohvalta). Työpaikka ei tarjoa tässä suhteessa mitään virikkeitä, pari hengen lafka ei keskity työntekijöiden hyvinvointiin, vaan pystyssä pysymiseen. No mites sitten, jos työmatkaliikuntakin pitäisi toteuttaa hampaat irvessä. Tässäkin ketjussa esillä ollut kuntopyörä on vaan alkanut kiinnostaa huomattavasti. Sitähän voi tahkota vaikka katsoessaan boldiksia. Pyöräily on ollut ehkä ainoaa perusurheiluun liittyvää, josta olen pitänyt. Uimiset, hiihtamiset yms. ei käy, kun ei osaa. (Sanoinko jo, että lapsena ei ollut lähistöllä ketään kavereita, eipä noita yksin ole kiva tehdä). No entäs työmatkapyöräily. Muuten hyvä, mutta en ole kaupungissa koskaan pyöräillyt ja pari yritystä on johtanut melkein auton alle, joten se ajatus on hautautunut täysin, lisäksi lapsena kimpoilu lumella paljasti kuinka pyöräily sopii ainakin minulle vain kesäisin. Nyt olisi tarkoitus pystyä kuntoilemaan talvisinkin. Entäs se sapuskapuoli. No se onkin tässä se mutkaisin yhtälö, jos tuon kuntoilun saan alkuun ja maistumaan tuon kuntopyörän avulla. Jos syön vähemmän, tulee nälkä ja silloin olen yksi maailman vittumaisimmista ihmisistä. Yleensä korjaan näläntunteen hipsimällä jääkaapille, mutta nyt olisi tarkoitus pitää jääkaapissa vain valo... No ei ihan, mutta rakastamistani kaljasta(kolmosta), kebabista, metukasta ja pizzasta olisi tarkoitus luopua. Siinäpä se, että millä sen korvaan, lisäksi kun sen pitäisi olla maistuvaa eli suolaista ja makeaa. Tämä tuntuu vaan niin vitun vaikealta aloittaa ja vaikeampaa tulee olemaan se, että innostuksen saa pidettyä 2 viikkoa pidempään. Yleensä kun siinä ajassa ei ole tullut mitään tuloksia, vaikka olo on liikkumisesta ja syömisen vähyydestä johtuen kamala, niin pizzat on palanneet parin viikon sisään takaisin kehiin. Sitten se on huuhdottu alas 1,5 litralla limpparia tai kaljalla. Nyt tarvitsisin vinkkejä millainen kuntopyröä kantsii hommata. Max 200. Mutta siinä saisi olla jonkinlaista mittaria, mistä tietää montako kaloria on mennyt yms. Pitäisikö olla sykemittari kanssa, jotta tietää, että syke pysyy sopivan alhaalla rasvanpolttoa ajatellen? No, vaikka kirjoituksen tyyli on mitä on, niin silti tarkoitus on sitoutua hommaan 100% ja ennen 100kg rajapyykkiä pitää valittu linja, jospa se elämäntapa muutoskin olisi pysyvä siihen mennessä. Mihinkään Spiderin pikakuuriin ei ole tarkoitus ryhtyä, eli syödä pitää ettei nyt olisi koko aikaa nälkä, koska se on vihulainen olotila, silloin ratkeaa. Henkinen kestävyys on nälän suhteen heikkoa tasoa. Sellainen 3kg per kk kuullostaisi kohtuu vauhdilta. Lisäksi epäilen, että aineenvaihduntani on normaalia hitaampaa kuin muilla (kun jo lapsesta asti olen turvonnut ihan normikotiruualla), joten en siksikään uskalla mitään tehokuureja lähteä vetämään, jos tuloksia ei synny kuten aikaisemminkaan. Kommenttia, tuhoontuomittua vai ei?
Kerrankin rehellinen ja kunnon tilitys.. Nauroin vedet silmissä. Ite olen aina ollut laiha / normaalivartaloinen. Ite huomasin muutama kuukausi sitten kun menin vaa'alle että näin ei enää olekkaan, vaan painoin tasan 100kg. Olen kyllä pitkäkin 194 cm mutta silti toi oli minulle paljon. Nyt olen ton 8vko laihuttanut pelkällä ruokavaliolla silleen että vkloput on rauhoitettua aikaa (saa vetää kaljaa ja pitzaa niin paljon kun sielu sietää). Ja mitää muuta liikuntaa en ole aloittanut kun 100-200 vatsalihas liikettä lyhyissä sarjoissa iltaisin. Minulla on jo tuolla ohjelmalla lähtenyt 8kg pois eli tasan 1kg per viikko. Luulisi kohta kyllä loppuvan mutta kun säät paranee pitää aloittaa lenkkeily. 80-85kg on tavoite paino. Kyllä se siitä, uuteen ruokavalioon tottuu jo viikossa ja ottaa sen sipsipussin sijaan ottaa rasvatonta jugurttia ja mysliä! rok on ja tsemppiä!
Tänään sain vihdoin uuden ämpäri-soittimen joten voi käydä taas lenkillä. Kaikkihan tietävät, että lenkkeily ilman musaa on kuin leffa ilman kuvaa. Jos nyt pari kk jaksaisi tahkota vaikka 4-5 kertaa viikossa, niin jussina pitäisi olla taas sellainen normaali kroppa. Töissä on tullut sitä nurkissa pyörivää limsaa ja karamellia syötyä niin hitosti, että joku tolkku tähänkin hommaan pitää saada.
olet siinämielessä onnelisessa asemassa, että tuosta ei voi kuin alaspäin tulla (tai no jos jatkat samoilla linjoilla, niin sitten..). Eli painon pudotus tulee olemaan aluksi todella huimaa ja nopeaa ja se lähtee helposti jos vain itsestä tahtoa löytyy. Tärkeintä nyt olisikin, että rupeisit tekemään sitä sapuskaa ite. Kuntoa kerkiää kyllä pudottamaan muulloinkin, mutta pelkällä ruokailutottumusten muutolla paino alkaa putoamaan. eli helppoja ja hyviä reseptejä on netti täynnä. Kaikissa meissä asuu pieni jaakko kolmonen itellä tyypillinen päiväsapuska laiharilla on suunilleen seuraavanlainen: aamupala: kaurapuuro hilloksi pilttiä, kahvi mustana, ruisleipä (ei rasvaa päälle) 4.siivua vähärasvaista kalkkunaa/kinkkua. lounas: tonnikalasalaatti(riisiä, hernemaissipaprikaa ja tonnikalaa), kahvi ja omena. Vettä juomaksi päivällinen: kanan tai kalkkunan rintafile uncle bensin sweet&sour kastiketta, riisiä ja pakastevihanneksia. Vettä juomaksi. välipalaksi: maitorahkaa ananaspaloilla ja funlightillä makeutettuna. iltapalaksi: tonnikalaa ja raejuustoa sekä omena. perus lähtökohdiltaan ruokalista näyttää jotakuinkin tolta, sitten tietty lounas ja päivällistä kannattaa vaihdella esim siten, että 1-2 kertaa viikossa olisi kalaa ja 2-3.kertaa lihaa ja muuten "lokkia" tsemppiä! edit: edelleen kannattaa muistaa, että: Mitä tahansa ikinä syötkin, niin syö se pöydän äärellä, istualtaan ja ruokailuvälineillä. Muuta ei tarvita ja varmasti laihdut
Tuo mainitsemasi sitoutuminen lienee se avainsana ja tekstin perusteella kuulostaa, että olet tosissaan liikenteessä. NGE:n antama lista vaikutti aika protskupainotteiselta ja sehän juuri pitää nälkää loitolla. Itse en osaa mitään kummempia ruokavinkkejä antaa kuin että kaikki turhat välipalat pois, niin sekin jo auttaa. Mitään Mikko Kivisen näkkärikuureja en todellakaan voi suositella, sillä painon alennuksessahan on pitkän päälle kysymys elämäntavan muuttamisesta ja kun tavoitepaino on saavutettu, jos palaa takaisin vanhaan niin pitkäaikaista iloa ei ole odotettavissa. Muutenkin se on äärimmäisen epäterveellistä, vaikka paino putoaakin. Taisi Kiviselläkin mennä kaikki mahdolliset veri- ym. arvot persuksilleen. Punttisalilla kannattaa ainakin aluksi yrittää vahvistaa lihaksia, jotta ne sitten kestäisivät paremmin rasitusta, kuten esim. sauvakävelyä, joka on kaikesta huolimatta erittäin tehokas rasvanpolttaja. Kuntofillarikin on hyvä. Aluksi pitää muistaa aloittaa tarpeeksi rauhallisesti, ettei lihakset rasitu liikaa ja koko projekti ottaa takapakkia. Liian kova kalorienlaskentakin saattaa käydä korvien väliin joten sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Peruslähtökohta on kuitenkin se, että itseään on turha yrittää huijata. Monestihan myös sanotaan, että kannattaa pitää yksi päivä viikossa, jolloin syö hieman vapaammin tai isompia annoksia, sillä muuten kroppa tottuu vähempään ravintoon ja alkaa käymään säästöliekillä. Lääkärin tai jonkun ravintoneuvojan kanssa kannattaa ehkä jutella, voiko aineenvaihduntaa jotenkin hallitusti kiihdyttää, jos sillä puolella on onglemia. Jonkun asiantuntijan juttusilla melkein kävisin, jolloin on ainakin varma mitä pitää tehdä. Tsemppiä.
Paljon vaikuttaa jo se, että päättää olla syömättä mitään esimerkiksi iltakuuden jälkeen. Minulla sellainen kuuri vähentää kilon tai pari. Sinulla voi aluksi pudottaa enemmänkin - alussahan niitä lähtee aina todella helposti. Minunkin pitäisi pudottaa viitisen kiloa, kun kipusi tuo paino yli kahdeksankymmenen.
Ei todellakaan tuhoontuomittua. Aloita käveleminen. Sijoita kunnon kenkiin. Liiku muutenkin rivakkaammin kotona (esim. siivotessa) Opettele venyttämään ruokailujen välejä (et syö heti kun tulee nälkä). Kevennä rasvan ja suolan määrää (roskaruoat pois) Kasvata itsekuria. Pidä tavoite kirkkaana mielessä. Työtä se tulee vaatimaan, mutta kovasti onnea matkaan!
Ei missään tapauksessa! Yksi harkitsemisen arvoinen vinkki olisi se, että yrittää pysytellä pois sisätiloista. Ihan pelkästään sillä tulee varmasti tuloksia, kun tietää että sohvalla silloin ei voi löhötä. Luultavasti sitä tulee siellä saatua hyötyliikuntaa huomattavasti enemmän kuin sisällä. Kesäkin tulee niin jos keksisi jonkun kivan uuden harrastuksen, tai sitten jos on ruohoa mitä leikata. Kaverit kertoo että lintubongaus, niin hauskalta kuin se kuulostaakin olisi todella hyvä harrastus Tsemppiä!
Eikö olisi helpompi totutella "normaaliin" päivärytmiin syömisten kanssa kuin kieltää itseltään jotain? Näin polttoainetta riittää pitkin päivää ja liikuntakin sujuu paremmin.
Ja eikös nykytiedon mukaan ole ihan sama syökö vaikka juuri ennen nukkumaan menoa!? Olen ymmärtänyt, että iltasyöminen ei lihota sen enempää. Tsemiä projektille!
Juu, mutta yleensä kaikenlainen iltasyöminen on aika turhaa. Päivärytmi tulee siitä, mihin itsensä totuttaa - totuttaako sitten itsensä syömään kuusi kertaa päivässä vai kaksi. Tavoista voi oppia myös pois. Iltasyöminen ei sinällään lihota yhtään enempää kuin mikään muukaan syöminen, mutta tietenkin kulutuksenkin pitäisi olla sen mukaista. Kyllä ainakin minulla iltasyöminen on ihan ekstraa, kun "sattuu vain tekemään mieli" -mässytystä jolla ei ole nälän kanssa mitään tekemistä. Eli kyllä minä siksi näen turhien ruokailujen itseltään kieltämisessä järkeä, mitä tuo mainitsemasi "normaali päivärytmi" sitten tarkoittaakaan: reilusti ylipainoisilla se tarkoittaa tuplaten suurempia ruoka-annoksia ja ruokailukertoja kuin laihemmilla. Kai siinä on kyse itsekurista enemmän kuin mistään muusta. Ylipainoisena, ja etenkin selvästi ylipainoisena, on helppo syödä kun vaan tekee mieli ihan siksi, että on nälkä kaiken aikaa ja koska "kyllähän nälkään pitää syödä". Eihän se niin toimi. Kyllä itselleen pitää asettaa sääntöjä ja rajoja - ei laihdutuksen tarvitse olla kivaa. Ei kai se voikaan olla? Tottakai liikunnan lisääminen ja elintapojen muutos on tärkeää laihdutuksessa, mutta kyllähän muutoksen on lähdettävä ruokailutavoista - eihän lisääntynyttä liikuntaa voi kompensoida enemmällä syömisellä, kun lisäliikunta lisää suurtakin ruokahalua entisestään.
Thanx, ajattelinkin, ettei tätä projektia voi vetää läpi hampaat irvessä ja itku kurkussa, vaikka muuten toki vakavilla mielin. Kiitoksia kaikille vastanneille. Eddie: Noissa sun ruokavinkeissä oli pahoja kohtia. Kypsennettyjä kasviksia. Mä jätän ne pois tai korvaan jollain muulla. Ne kun maistuu pahalle ihan oikeasti, kyllähän ne menee, mutta onko se sitten sen arvoista, että sapuskaa joutuu nielemään väkisin. Kyllähän vihanneksista/kasviksista saa hyvää, mutta silloin ne pitää olla jonkin ruuan osa, mielellään lihan kera(pataruuat, hernekeitto ). Ei kasa lautasen reunalla muuasta ruuasta erillään, se on disgusting. Raa'at vihannekset menee, mutta ei niistäkään mitään suosikkia saa tekemälläkään. Sitten siellä on se todellinen punainen vaate, jonka olemassaolon olen kieltänyt. Raejuusto. Pikkaiset traumat, kun ala-asteen sadistiset opettajat pistivät syömään väkisin sitä raejuustosalaattia. "Jokaista ruokaa pitää maistaa edes vähän ja syödä se lautanen tyhjäksi." HYI VITTU!!! Muutenkaan en juustoista tykkää(paitsi pizzassa). Opettelinkin ekojen kauhunsekaisten raejuustosalaatti ruokailujen jälkeen piiloittamaan salaattisatsin käsipaperiin ja viemään sen paikkaan, jonne se kuului. Down the toilet. popoing: Sehän tässä on, sisätilat on jotenkin niin rakkaat minulle, ei mulla ole harrastuksia ulkona. Eikä ole kavereitakaan, joilla sellaisia olisi, kaikki ollaan vähän sisäänpäin lämpiäviä. Lintuja on ihan turha lähteä bongaamaan, Lokin ja variksen tunnistan, siihen se jääkin. Joten tarpeeksi minulle tunnistamattomia lintuja näen parvekkeeltani. Siksi kuntofillari. Kuntosali voisi olla jees, mutta tiedän ettei sinne tule lähdettyä, niin ei edes suunnitella. Nyt pistäkääs niitä suosituksia niistä fillareista. Elloksella olisi jotain malleja. Tässä yksi EDIT: Jep, se iltamässytys on paha rasti. Kyllä se sapuska maistuu paremmin iltaisin. Muutenkin syön yleensä pari kertaa päivässä, kevyesti aamupäivällä, mutta sitten iltaisin tuleekin mätettyä... Ainoa tsäänssi on, että vaihdan kaiken tosi vähäkaloriseen tavaraan. Aspartaamia kehiin! Eikös se ole alunperin liima?
Kypsennetyt kasviksethan ovat maultaan mitä neutraalimpia, ellet nyt jotain juuriselleriä ole napostellut. Kannattaa oikein maistelemalla maistella ja koittaa eritellä mikä niiden mausta tekee niin pahan, ettei kyseessä ole vain jokin "lapsuuden trauma" tuon raejuuston tapaan.
Ehkä voisi myös jaksottaa tuota syömistä niin, että syö useammin mutta vähemmän. Ei tarvitse kiduttaa itseään syömällä 2-3 isoa ateriaa päivässä vaan voi syödä vaikka 5-6 pienempää. Välipalaksi käy hyvin hedelmät ja jos pääateriatkin koostuvat oikeista aineista näläntunne pysyy pidempään poissa. Yleensähän tuohon ahmimiseen ja herkkujen naposteluun joutuu kun ei kotona keksi mitään järkevää tekemistä. Töissä ei yleensä ehdi kuin sen lounaan vetää, mutta kotona homma menee helposti istumiseksi. Tällöin pitäisi tulla sen liikunnan mukaan kuvioihin koska itsekin huomaan esim. tv:n avaamisen välittömästi herättävän halun käydä jääkaapilta hakemassa vähän evästä vaikka varsinaista nälkää ei olisikaan. Mistä päästäänkin siihen, että miksi ihmeessä istun tässä naputtelemassa kun pitäisi lähteä juurikin nyt lenkille?
Maailmasta löytyy vaikka mitä, millä kasviksiin(kin) saa makua. Kokeile esimerkiksi erilaisia yrttejä yms. Tinjami ja hunaja, rosmariini, ruohosipuli /valkosipuli/ punasipuli, pippurit, curry, ... Kannattanee muutenkin alkaa satsaamaan ruoan laatuun ja makuun määrän sijasta. Tee vaikka niin, että ostat samalla rahalla, mutta hankit parempaa. Hyvästä ruoasta kannattaa myös nauttia - maistella rauhallisesti, eikä mättää kuin viimeistä päivää En tosin väitä, että tekisit näin, mutta tämä viesti oli lähinnä tarkoitettu vinkiksi, että terveelliset ruokailutottumukset eivät tarkoita välttämättä askeettisuutta ja/tai mautonta ruokaa. Nauttikaa nyt hyvät ihmiset siitä ruoasta - ei se ole mikään välttämätön paha. Mutta nauttikaa kohtuullisesti...
tsinivuo: lähinnä ite käytän vihanneksia vokkityyliin, pannuun soijaa päälle ja sweet chili tms soosia reilusti sitten kunnon kuullotus ja hyvää tulee :thumbsup: luonnollisesti lihaa on seassa myöskin..
Juu, tuollaisen lasken niihin patatyylisiin sapuskoihin. Kyl ne noin menee, no problemo. Ne on siinä seassa. Siis lihan ja kastikkeen seassa. Mutta siis se käytännössä vaatii sen, että niiden maun peittää jollain toisella, kuten vaikka tulisella kastikkeella. Pitäiskö alkaa popsimaan keitettyjä porkkanoita(most disgusting) chilisoosilla. Hey, onko siitä aspartaamin terveellisyydestä kellään mitään puolueetonta tietoa? Entäs niistä kuntofillareistä. Tuolla ulkona sataa, minua ei saa sinne.