Tähän ketjuun kerätään kokemuksia JP72:n ja AV-Online:n Liquidmovie valkokangasmaalista. Kts. http://www.av-online.fi/tuotteet/liquidmovie-valkokangasmaali/
Lupauduin beta-testaajaksi tälle uudelle maalille, en tule tekemään mitään tieteellisen tarkkoja mittauksia tai kalibrointeja vaan ihan maallikon havaintoja ja niiden pohjalta omia mielipiteitä. Näin aluksi ensihavaintoja... Oma setup: Vaaleapintainen (paitsi katto) olohuone puurakenteisessa ok-talossa, täysin pimennettävissä. JVC DLA-X35, vain 2D. Cinemascope kangas 2,6m leveä, 3mm Forex levystä, vasen puoli maalattu harmaalla Liquidmoviella ja oikea Harmony F499 Katseluetäisyys max 4m. Annetun ohjeen mukaisesti sekoitin maalin hyvin ja aloitin maalaamisen pienellä vaahtomuovisella telalla kuten näiden viimeisten reilun 10v aikana X073, G499 ja F499 Harmonyilläkin. Maali oli aika paksua hyytelöä mutta en kokenut sitä mitenkään ongelmaksi, levittäminen tuntui sujuvan aivan kuten aina ennenkin. Ensimmäinen havainto oli että toisin kuin Harmonyillä jonka pinnasta tulee kuivuttuaan ainakin katselusuunnasta katsoen täysin tasainen ilman minkäänlaisia näkyviä viivoja tai muita epätasaisuuksia, en Liquidmoviella tuntunut saavan tasaista jälkeä millään. Kahden kerroksen jälkeen pinnan tasaisuudessa on merkittävä ero verrokkina olevaan Harmonyyn. Myönnän avoimesti että syy saattaa hyvinkin olla käytetyssä telassa tai telan varren jatkeessa. Täytyykin käydä joku päivä Rautian kautta ja katsoa vaihtoehtoja.... Mitä itse pintaan tulee muuten, se on hyvin matta ja silkkimäisen tasaiseen Harmonyyn verrattuna suorastaan hiomapaperimaisen karhea mutta tuntuu kestävän kevyttä kosketusta ilman että pinta siitä pahemmin kärsisi. Verrattuna F499 se on myös hyvin harmaa, vastaa ainakin G499 tai jopa H499. Alustavat katselukokemukset: Yhdistin tämän pienen iltapuhteen uusien Yle:n HD kanavien koekatsontaan niin täysin pimennetyssä huoneessa kuin myös pienellä taustavalolla ryyditettynä. Tulokset olivat täysin odotetun kaltaiset, varsinkin heikon taustavalon kanssa mustan taso oli huomattavasti parempi ja kuva kokonaisuudessaan "katseltavampi". Täysin pimeässä (mutta vaalea huone siis) CSI (MTV 3HD) ero mustan tasossa oli myös havaittavissa, mitä synkemmäksi kohtaus meni, sitä pienemmäksi ero kävi. No entäs sitten se toinen ääripää. Samoilla tykin säädöillä niin kyllähän ero valkoisissa pinnoissa oli luonnollisesti hyvin selkeä, eli tykin asetukset olisi laitettava uuteen uskoon. Jos saan jollain konstilla maalipinnan tasaiseksi ja siten viitsin maalata koko screenin täytyy perehtyä säätöihin tarkemmin... Summa summarum for now: Tämä harmaa versio on laadukkaan tykin ja varsinaisen (tummapintaisen) kotiteatterihuoneen omistajalle tuskin se paras valinta, sen sijaan hajavalosta kärsivälle ja/tai vanhemman tykin omistajalle varteen otettava vaihtoehto. Näillä näkymin suosittelen vain ruiskumaalausta. to be continued...
Makemichille: Ensin tuosta sävystä, yllättävä arvio. Itse kun vertasin tuota sävyä puhtaan valkoiseen täysin pimennetyssä huoneessa sekä pansun 6000sella ja sonyn hw-50sellä niin omaan silmään tuon harmaan maalin valkoisenpään toisto kärsi niin vähän että mustassapäässä saavutettu etu korvasi sen moninkertaisesti. Olisiko jvc niin paljon parempi tykki? Outoa. Maalin rakenteesta: millä etäisyydellä se pinnan epätasaisuus tulee näkyväksi? Oma testiscreeni on maalattu ruiskulla, mutta olen tuota telallakin sutinut. Onko siis screenissä raitoja vai millaista epätasaisuutta? Tv JP
Vetäsin vielä pari kerrosta ns. viimeistelytelalla hieman "paksumalti" ja pinta näyttää nyt ainakin keinovalossa huomattavasti paremmalta. Mutta siis jo kaukaa näkyvistä vaakaraidoista on kyse, eli ei mitään ongelmaa jos olisi ollut käytettävissä 1,1m leveä tela. Muuten pinta on siis tekstuuriltaan hieman karheampaa jonka tuntee varsinkin kämmenellä mutta tämähän ei ole mikään ongelma, pelkkä huomio. Sitä nukkamaista tekstuuriahan Superpaintin kanssa oikein haettiin?! Hajavalon kanssa hyöty on aivan ilmeinen, sen sijaan täysin pimeässä tykkini nykyisillä asetuksilla sen sijaan tumma pää ei hyödy kuin ihan aavistuksen mutta valkoisen pään toisto kyllä taantuu selkeästi. Kuvat on otettu ihan pokkarilla kohtuu kaukaa, ja moisten todistusarvohan on aina vähintäänkin kyseenalainen mutta kyllä tuo pointti noilla tullee selväksi. Alienin varsinaisissa avaruuskohtauksissa rajaa(hyötyä) oli hyvin vaikea havaita, sen sijaan vaaleammissa kohtauksissa ero oli selkeä. JVC:ssähän kirkkaus ei ole ihan sitä terävintä luokkaa ja itsellä vielä iris lähes minimissä koska en siedä yhtään ylikirkasta kuvaa, ehkä sinulla Panassa ja Sonyssä vähän eri säädöt? https://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=16941&d=1391104825 https://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=16943&d=1391104860 https://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=16942&d=1391104843 https://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=16940&d=1391104808
maalasitko siis pinnan kuinka moneen kertaa? onko raidat edelleen kun maali on täysin kuiva? kun itse maalasin telalla tummapohjaisen levyn valkoisella niin vasta kolmas kerta oli täysin peittävä.. superpaintin ongelmahan oli siis pinnan lakoontuminen koskettaessa. eli miten haluat jatkaa? JP
Tuo on nyt maalattu neljään kertaan ja tasaisuus on nyt kohtuu hyvä. On mahdollista että otin ohjeistamasi "ohuilla kerroksilla" liian kirjaimellisesti ja pinta vaan kerta kaikkiaan vaatii riittävästi maaliin paksuutta että siitä tulee täysin tasainen, vaikka alla jo vaalean harmaata. Ja kuten kerroin tuota lakoontumista ei mielestäni tapahtu Liguidmoviella, en sitä nyt märällä rätillä lähtisi kovin putsaamaan mutta kestänee sen minkä tarvitseekin. Mitä jatkoon tulee tässä on käsittääkseni pari vaihtoehtoa: 1.Vedän toisenkin puoliskon screenistä tällä harmaalla ja viimeistelen koko screenin valmiiksi ja koitan saanko tykin säädöillä jotain maagista aikaiseksi... 2. Lähetät purkin sitä vaaleampaa vielä ja kokeillaan vaikka sitä vs. F499 tai vs. harmaa tai ns. threesome jossa kuva jaettu kolmeen osioon. Voin vielä ensi viikon kikkailla näiden kanssa, sitten täytyy laittaa kehykset paikoilleen ja setti kuntoon. Levyn toinen puoli on nyt pyhitetty tälle testailulle, jos mikään ei miellytä silmää levy kääntyy ja palaan vanhaan väriin. Tällä hetkellä tuntuma on se että omassa käytössäni en kerta kaikkiaan näin tummaa pintaa tarvitse tällä tykillä mutta kaikille näille jotka kyselevät huonosti pimennettävissä olevan kotiteatterin perään jollain valovoimaisella dlp-tykillä tämä voi olla juuri oikea valinta.
ok, täytyy selvittää että mikä oli sinun purkkiisi tullut sävy tarkasti koska liquidmovien "harmaa" on itseasiassa melko vaalea. voin laittaa yhden purkin vielä tulemaan joko valkoista tai oikeaa harmaata ja jos se on edelleen samaa kuin jo nyt maalattu niin luulisin että valkoinen on sinun juttu. mikä se olikaan tarkalleen ottaen se oma sävysi tällä hetkellä? hyvä että sait tasaisen pinnan, tarkoitin tuolla ohuella juurikin sellaista normaalia "ohuutta" en mitään pellavaöljymaalin sivelykertaan verrattavaa tv JP
No tässä yhteydessä itse en tuota kyllä kovin vaaleana pitäisi, en nyt uskalla vertailla noihin vanhempiin käyttämiini Harmony sävyihin mutta selvästi tummempaa kuin tuo "oma" sävyni joka siis tuo F499. Lähettämässäsi purkissa lukee alemmassa tarrassa "Harmaa", nettisivuilla näkyy olevan myös tumma harmaa tarjolla, ettei vaan olisi sittenkin tuo tumma kyseessä? https://www.dvdplaza.fi/forums/attachment.php?attachmentid=16950&d=1391198676 Joo pistä vaan lisää maaleja tulemaan, maalaan lopuilla vaikka kuistin sitten kesällä!
Ehdin maalaamaan puolikkaan screenin testiä varten eilen. Koska aiemmat työvälineet eivät olleet saatavilla, piti hakea marketista uutta, mutta 18cm telaan ei löytynyt nyt halutunlaista rullaa. Lopputulokseen voi siis jossain määrin vaikuttaa se, että käytössä oli turhan imukykyinen levitin. Operaatio: Rajasin puolikkaan käytössä ollessa Black widow maalilla viime keväänä maalatusta MDF screenistä. Screeni vaakatasossa, lämpötila 20c, RH <35%. Vetäisin kaksi kerrosta ensimmäisen kuivuttua noin puolessa tunnissa. Maalin levittäminen telalla helppoa, vaikutti purkissa juoksevammalle, mutta levittyy kivasti. Jälki tuntuu tulevan maalatessa tasaisemmaksi kuin BW-maalilla, tosin nyt myös eri tela käytössä. Maali on märkänä selvästi vaaleampaa BW, sanoisin että myös vaaleampaa kuin tätä edeltänyt Harmony H499. Kuivumisen jälkeen sävyero edelleen hyvin selvä, mutta jälki selvästi aiempaa tasaisempaa ja hyvin peittävää. Sormituntumalta pinta on suunnilleen yhtä karhea kuin BW pinta. Kun tein viikon jälkeen täytemaalausta ja hioin maalia paikoitellen, vaikutelma oli, että pinta kestää pientä kulumaa paljon paremmin kuin BW, jossa vaalean pinnan alta tuli näkyviin tummempaa harmaata (ei kuitenkaan alla olevaa kerrosta). Peittävyys/riittoisuus: Kun jouduin testiä varten maalaamaan screenin 3.5 kertaa (vähempi olisi riittänyt, jos pohja olisi ollut vaaalempi) niin litra maalia aikalailla hukkui. Voisi arvioida, että jos tempun yrittäisi tehdä 120" ruudulle, niin ei välttämättä riitä. Joten suosittelisin vetämään alle valkoisen pohjan, niin kaksi kerrosta Liquidmovie:a riittäisi varmaan hyvin. Arviointi kuvalla: Pyörittelin BluRaylta AVS referenssilevyä, Avataria sekä DVD:ltä Into the Wildia. Aloitusnäkymästä eteenpäin Liquidmovien vaaleus kävi selväksi. Suurempi gain (jos sanotaan että BW gain = 1, niin harmaa Liquidmovie = 1.5) näkyy sekä miellyttävämmän kirkkaampina primääreinä ja kokonaisvaloisuutena. Sen sijaan tummassa päässä tapahtuva vaalentuminen, johon tämän tason projektorilla ei ole juuri säätövaraa, ei vastaavasti miellytä. Projektorini on kalibroitu ECO moodille ilman iristä, ympäröivän seinän vaaleus on elokuvakäytössä ehkä sopiva huijaamaan silmää, mutta testimateriaalilla harmaus korostuu nyt kyllä aika reilusti. Projektorin mustaa ei saa säätämällä laskemaan sellaiseksi, että tummilla palkistoilla se näyttäisi vakuuttavan mustalle. Toisaalta, leffan kanssa vaikutelma ei häiritsevä. Tummasävyisemmän rainan (ItW) kanssa tilanne ei juuri muuttunut, harmauden bongaa helposti, mutta kontrastikkaampi yleisvaikutelma piristi muuten enemmän. Väritasapaino tällä seoksella tuntuu aavistuksen BW:tä lämpimämmälle (matalampi värilämpötila). Ero ei ole järin suuri, mutta voi edellyttää uudelleen kalibrointia, jos haluaa standardigamuttiin päästä. Toisaalta, BW oli jossain määrin selvästi sinertävään kallellaan ja ero ei ole järin suuri tuohon gain muutokseen nähden. Väripinnan tasaisuus on iso plussa. BW:tä tasoittelin kerran, eikä lopputulos koskaan oikein miellyttänyt. Nyt tuli kerralla hyvää jälkeä, vaikka työvälineet olivat kyseenalaiset. Yhteenveto Helppokäyttöinen maali, joka tuottaa mukavan eloisan kuvan. Edullisella LCD projektorilla pimennetyssä olohuoneessa sävy voisi olla hieman tummempi, mutta aion kyllä vetää koko kuvan valkeaksi. Arvio: + Helposti käsiteltävä maali + Lopputuloksen projisiopinta toimii perusmaalia ja BW:a paremmin - Harmaa voisi olla harmaampi - Riittoisuus ja peittävyys niukat Kokoonpano: MDF-pohjainen kehystetty 80” screen 16:9 Epson EH-TW3200 entry level 2d FullHD LCD, kalibroitu Eye1+HCFR:llä BW:lle, värintoisto lähes normin mukainen, gammassa pientä kääntyilyä Huone osittain heijastava, screeni on vaalealla seinällä, muualla vähemmän heijastavaa pintaa. HCFR mittaukset katso liitettä 140203-LiquidMovie_vs_BlackW_HCFR.JPG Kuva projisiosta (kameran WB pielessä) katso liitettä IMG_0011.jpg
Oliko sulla ns. "aito" Black Widowin auto air -alumiini maali siinä käytössä ? eli ns. vanhempaa sarjaa ? BW:n gaini on alle yhden (0.85 jenkkimaaleilla)
Joo, eli käytin maalinjämää, jota lmfmis ei ollut saanut tuhlattua. Jos tekemiäni mittauksia ja jenkkireferenssiä nyt tulkitaan kirjaimellisesti, niin harmaan Liquidmovien gain olisi 1.2. Tämä kuulostaa uskottavalle. Itselläni ei ole kokemusta tunnetuista ratkaisuista niin paljoa, että voisin arvioida. L
En ole koskaan näitä mitenkään kalibroinut enkä gaineja mietiskellyt mutta onhan tässä jotain ristiriitaisuutta havaittavissa!? Eihän tuo meikäläisen screenillä oleva kama voi millään olla yli 1.0 gain, hyvä jos 0.8. Eikös 1.2 jo aiheuta jonkinlaista hotspottaustakin?
Puhun nyt vain omasta screenistäni, mutta en pidä 1.1-1.2 gainia mitenkään mahdottomana arviona. Pinta on oikeasti hyvin vaalea. Jos huomioidaan, että oikeat hi-gain kankaat ovat 2x kirkkaampia, niin ei tuo mikään teoreettinen mahdottomuus ole. Hotspotin näkymättömyydestä ei voi oikein päätellä mitään. Pinnan rakenne ja projisointi/katselukulmat vaikuttavat siihen. kts http://www.screeninnovations.com/faq/ L
Jatkoin operaation loppuun ja maalasin toisen puolikkaan. Lisäsin pari havaintoa aiempaan viestiini. Olen lopputulokseen selvästi tyytyväisempi kuin BW kokeiluun. Hintaan nähden tätä voisi ehkä suositella, mutta sävyn matchaus projektorin kanssa pitäisi miettiä tapauskohtaisesti. Itselleni olisin ottanut vähän harmaamman. Voin myös sanoa, että huolellisella telauksella pääsee hyvään tulokseen, ei vaadi ruiskua. Päivitinpä samalla myös v. 2006 tekemäni ohjeen: http://iki.fi/lassial/artikkelit/audio_video/tee-se-itse_valkokangas L
Viikonloppuna maalasin myös itse kankaan toisenkin puolikkaan harmaalla Liquidmoviella ja kokonaisuutena tulos on hyvä, varauksin. Kuten LassiaL yllä kertoi lopputuloksesta saa telallakin asianmukaisen, itsellä se tarkoitti yhteensä neljää kerrosta, tosin viimeistelytelalla jolla tuntuu helposti tulevan hyvin ohuita kerroksia. Mitä värisävyyn tulee se on aika tumman harmaa tähän käyttöön eikä JVC edes näin vaaleaan tilaan moista vaadi missään nimessä. Noh, iristä vaan auki muutaman pykälän ja kuva näyttää hyvältä, eikä kukaan tule sanomaan etteikö musta olisi mustaa, se on varma. Valkoisen "harmauskaan" ei häiritse koska vertailukohtaa ei enää ole, mutta ehkä sellainen "punch" puuttuu väriloistosta tietyillä materiaaleilla. Ilman kalibrointeja ehkä turha tämän tarkemmin analysoida kuvanlaatua mutta tumma pää vaikuttaa paitsi tosi tummalta niin myös hieman tukkoiselta. Säätöasioita tietysti. Omaan käyttööni olisin valinnut vaaleamman. Hyvä maali muttei mitenkään ylivertainen.
Omat kommentit tulee muista kiireistä johtuen vasta nyt, maali saapui jo hyvän aikaa sitten. Tila: 10 m2 täysin pimennetty huone, seinät ja katto mattamustia. Lattialla musta/harmaa matto. Katseluetäisyys noin kolme metriä. Laitteet: - 77" MDF-screen 6 mm, aiemmin maalattu Harmony H499:llä - PS3 + Optoma HD70 (HD-ready) Hölmöyttäni ja laiskuuttani (screenin irrotus ja kiinnitys hankala) en tehnyt vertailumaalausta vanhan pinnan viereen vaan suoraan koko pinnalle neljä maalauskertaa erittäin lyhytnukkainen mohairtelalla noin 1½ h kuivumisajalla maalausten välissä. Maali vaatii kunnollisen sekoittamisen, josta JP olikin ilmoittanut etukäteen. Käsiteltävyys oli hyvä, kuivuttuaan ei jäänyt mitään raitoja näkyviin. Sävy hieman vaaleampi kuin H499. Pikaisen säätöjen tutkinnan tein wanhalla Hifi-lehden testilevyllä ja Star Warsin kuvatesteillä, kun parempia ei ole käytettävissä. Saati kamerakalustoa tai mittausohjelmia. Ensi tuntuma omalla screenillä oli, että pohjamusta on aavistuksen tummempi. Muutaman elokuvan jälkeen tuntuma on, että kuva on elävämpi ja kirkkaampi. Sekä tumma että valoisa pää hyötyivät tässä. Jossain sopivassa vaiheessa saatan tehdä vielä verrokkipalan H499:llä... Kiitokset JP:lle, omaan systeemiin kuvassa tuli parannus.
Laitan sinulle makemich ensiviikolla vielä purkin valkoista, kommentoin muihin tuloksiin huomenna nyt vähän hoppus, tv jp
Huuh, tuli vähän tarkoituksettoman pitkä tauko tähän vastaukseen. Tässä nyt omia mietintöjäni ja kokemuksia: itse olen siis testannut maalia pääasiassa tykeillä sony vw50 ja panan ae-6000. nyt näyttäisi siltä että tuo keskiharmaa on liian tumma jvc:n tykeille, puhdas valkoinen toimisi varmaankin parhaiten. taas epsonin tw-3200, jonka kontrasti ei ole hääppöinen kaipaisi ehkä tuon tummanharmaan maalin kaverikseen. sonyllä ja panalla ainakin omaan silmään tuo keskiharmaa toimii paremmin kuin puhdas valkoinen (2D kuvalla), 3D on sitten kokonaan toinen tarina. Oma mietinnän aihe on sitten se että vieläköhän harrastajat kaipailisivat tuota nukkamaalia? siinä vaan pitää huomioida pinnan pyyhkimisen mahdottomuus.. JP
Jos optoma hd25e:lle tekisi uuden screenin, niin olisiko liquidmovie tai black widow tänä päivänä vielä hyvä vaihtoehto? Valoisassa olohuoneessa tykki. 3d kuvaa ei tule katsottua oikeastaan yhtään. Harmaa vai tumma harmaa?