Jotkut ovat vihjanneet, että ongelmaan oltaisiin jo reagoitu. Ainakin jenkkien suunnalla. edit. Tai riippuu mitä ongelmalla tarkoitetaan. Ilmeisesti levyltä puuttuu alkuperäinen ääniraita, vaikka toisin väittää. Tuo varmaan korjataan, muista ongelmista en tiedä.
Takakansissa ei mainosteta, että sisältäisi aiemman 5.1-miksauksen tai alkuperäisen stereo-raidan. Ja vaikka ne olisivat orkkikset, eivät ne ole Dolby Digitalina kovin kiinnostavia. Vai pitikö niiden olla DTS-HD Master Audiona?
Mutta niin. Hienoa toki, jos tulisi korvausohjelma. Ehkä jenkkilään tuleekin. Mutta olen sen verran skeptikko pohjolan julkaisijoiden suhteen, joten en odottele tänne vastaavaa.
Kai sitä korjattua painosta voi sitten ostaa? Tämän takia en osta noita nyt edes 11€ kpl , vaan sitten sen korjatun. Tuolla äänijutulla on tuskin mitään merkitystä 90% ostajista. Eihän sitä edes arvostelijat ole huomanneet, vaan ovat kilvan kehuneet mahtavia Atmos ääniä. Kuvaa taas on saanut kiitosta harrastajilta ja kai se on tärkeintä. (joku vika siitäkin varmaan löytyy)
Invasion of the Body Snatchers (Kino USA 4K UHD) sisältää chroma värivirheitä ja lisäksi on vielä grain issues. Tätä pelkäsinkin että pienemmillä firmoilla on edelleen UHD-tekniikan soveltaminen hakusessa. Otan vielä vähän enemmän asiasta selvää ja sitten lisään julkaisun ensimmäiseen postiin tässä ketjussa. Ilmeisesti lisäksi ainakin Kinon Silence of the Lambs on ongelmallinen.
Juuri eilen tilasin, ainakin bluray.com arvostelu näyttää 5 tähteä kuvan osalta. Sittenhän tuon omin silmin näkee, tuen kuitenkin pienten firmojen julkaisuja, hyllyssä jo tuo Silence of the Lambs. Body Snatchersin olen viimeeksi katsonut vhs:ltä joten ainakin siihen verrattuna tuntuva parannus varmasti.
Ja tuohan tunnustetusti ei mainitsemaasi formaattiin rajoitu, kun kyse on KL:sta. Enemmän kuin fakta lafkan suoranaisesta kykenemättömyydestä tuottaa laadukasta kuvateknistä sisältöä nykystandardein, hämmentää seikka, että asia ylipäätään tulee jonkin sortin yllärinä alan harrastajalle. KL:n julkaisukatalogissa piisaa, sääli vain, että kuvio kusee "meidän" kustannuksella. Jokin aika sitten tuli katsottua heidän Park is Mine -julkaisu, joka lienee ainutkertainen versio koko universumissa. Yö on yhtä kuin valoisa harmaa ja DNR:llä sulatettu alkuperäinen filmirae kuin hengentuote suoraan Digidreams Studiota luotsaavan Oliver Krekelin kaiken syväterävyyden kuvasta syövyttävästä päiväunesta. Samaan hengenvetoon pännii yhä, että tuli aikoinaan tuhlattua valuuttaa puljun Rawhead Rex -julkaisuun vain havahtuakseen hetkeä myöhemmin leffan Arrow Video julkistukseen, jonka kiistattoman etumatkan ensiksi mainittuun voi jokainen todeta jo caps-a-holic:n kuvakaappauksista.
Valitettavasti olet oikeassa. Toki ei kaikki heidän tuotoksensa ole olleet jotenkin aliarvoisia. Itse hatuttaa kun hankin Kinon Hyvät pahat ja rumat BD:n ja sen myynti voi olla vaikeaa nyt jälkeenpäin.
Voi olla myös sellanen case, että HDR10 on epäonnistunut, mutta jos raina katsotaan Dolby Vision moodissa, niin kuvasta putsaantuu Dolbyn Full Enhancement Layerin myötä lähes kaikki ikävät ilmiöt. Esim. Studio Canal ja mainittu KL käyttävät oikeastaan aina FEL:iä, ja varsinkin ensin mainitun tuotoksissa on ollut hyvin yleistä, että DV-kuva näyttää koodauksen osalta varsin hyvältä, vaikka HDR10:ssä näkyy pahojakin koodausvirheitä. Ikävämpi homma tietenkin, jos tuotteen ostajalla ei ole DV-putki kunnossa. Snatchers 4K on vielä itsellä postissa, mutta odotukset ovat korkealla, että ainakin DV-kuva olisi koodauksen osalta hyvä, jossei kuitenkaan täydellinen . *** HPR:n Italia-versio on varmaankin taas se italialainen välimallin versio, jossa on tiettyjä lisäkohtauksia mukana verrattuna kansainväliseen teatteriversioon, muttei esimerkiksi sitä luolakohtausta. *** Italia-versioista puheen ollen useat Studio Canal nimikkeet ovat Italiassa Eagle Pictures/4Kult nimisen firman käsissä ja heidän levynsä eroavat koodauksen osalta muissa maissa levitetyistä SC-versioista. Kuvan koodauksen kerrotaan olevan selvästi onnistuneempi esim. tietyt Carpenterin leffat ja viimeisimpänä taisin nähdä juttua Cliffhangerista ja Total Recallista.
The Outpost (2020) Jenkki UHD oli lukittu, kuten oli myös Blu-ray, mutta sen pystyi sentään Oppo handlaamaan. Leffa oli mitä mainioin, mutta oli kyllä järkytys, kun Pana laittoi tuon väärän aluekoodi ilmoituksen. En meinannut ensin uskoa vaan luulin, että olin vahingossa syöttänyt sille Blu-rayn. Oli kyllä ensimmäinen lukittu UHD, johon olen törmännyt. Pisti vihaksi, että meni nekin rahat turhaan.
Niitä on nyt (valitettavasti) muutamia olemassa. Listaa löytyy täältä. Death Wish (2018) Nordic Greenland (2020) Nordic The Outpost (2020) USA Weathering With You (USA) Mielenkiintoista on se, että nämä julkaistut levyt ovat speksin vastaisia ja julkaisijan pitäisi korjata tilanne. Näin on ilmeisesti kommentoinut ihan BDA. https://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=18584928&postcount=97 https://forum.blu-ray.com/showpost.php?p=18599253&postcount=111
Tämä on todennäköisesti erittäin hyvä asia. Käy varmasti Disneyn hermoille. Siellä pidetään parhaillaan hikisiä mötejä. Jos Jenkeissä tulee myyntiin tuo kaikki leffat sisältävä UHD-boksi, niin siinä on todennäköisesti korjattu/uusi versio tästä ensimmäisestä. Joudumme vain odottamaan hetken pidempään.
Tai salajuoni Disney+ lobbaamiseksi? Massa uskoisi kuitenkin, jos markkinoisivat, että kaikkemme tehtiin, mutta fyysinen media ei pysty parempaan, mutta Disney+:n SBM Ultra ÄÖ AI saa tämän näyttämään ällistyttävän aidolta.
Tästähän kävi kuhina jo ilmestymisen etkoilla, kun paljon puhuttu päivitys osoittautui odotusten vastaisesti vähemmän vaikuttavaksi. Osviittaa osaltaan antaa uunituore kuvavertailu, joka jakanee mielipiteitä taas suuntaan jos toiseen. Sääli sinänsä, ettei vertailuun ole saatu kuvanpakkaukseltaan toistaiseksi parasta olemassa olevaa julkaisua, Umbrella Entertainment:n aussipainosta, josta sokeimmatkin viimeistään saisi konkreettisen käsityksen vallitsevista asianhaaroista. Hellraiser: Bloodline DE Ultra HD Blu-ray '84 Eightyfour Entertainment HEVC • 3840x2160 • BT.709 Vs. US Blu-ray Echo Bridge Home Entertainment AVC • 1920x1080
Unohtui mainita, että en huomannut Body Snatcherisin 4K versiossa mitään oleellisia ongelmia sitä katsoessa. Katseltu 65" OLED noin 1,5 etäisyydeltä. Katsoin leffan tietenkin Dolby Vision moodissa. Kokeilin yhtä kohtausta myös HDR10-tilassa. Kohtauksessa ollaan siinä inhan viherseinäisessä mutakylpymestassa. DV päällä seinät pörisevät filmirakeen peitossa. Tässä leffassa sitä riittää. HDR10-tilassa seinillä matelee karmeita macro blocking tyyppisiä koodausvirheitä. Näinhän sen ei tietenkään pitäisi olla. Molemmissa mainitsemissasi leffoissa on ns. Full Enhancement Layer (FEL) DV. Jostain syystä näissä voi olla ongelmana, että perus HDR10 -kerros jää paikoin huonolaatuiseksi. En ole varma onko authoroijan osaamattomuutta vai onko käytetyissä Dolbyn ohjelmistoissa jotain bugia. Huomasin tänään makoisan esimerkin Halloween II elokuvasta. Julkaistu US:ssa Scream Factoryn toimesta. Levyllä on FEL DV. Alkuperäinen postaus löytyy täältä. Alla on kuitenkin suorat linkit kuviin. HDR10 kerroksessa etuvarustus ja taustapinta repeilevät palikoiksi. Tältä kuvan näyttää, jos käytettävä laitteisto ei tue Dolby Visionia lähteestä näyttölaitteeseen. https://postimg.cc/64ZPZ70t DV-tilassa kuva on "putsaantunut" laadukkaaksi. Tältä kuva näyttää, kun kaikki laitteet tukevat Dolby Visionia. https://postimg.cc/KRsv4M4C Erillinen kuva DV-layerin datasta. https://postimg.cc/LYw7hkjx DV-kerros on periaatteessa eräänlainen erotuskuva 1080p tarkkuudella, joka lisätään HDR10 päälle. Siis silloin kuin puhutaan FEL DV:stä. MEL DV:ssä on vain dynaaminen metadata ilman kuvan lisäinformaatiota. DV-layeria pystyy katsomaan muistaakseni esim. VLC-playerillä, kun valitsee picture stream #2. Tietenkin nimikkeen pitää sisältää FEL DV. Muuten siellä ei näy erotuskuvadataa.