Logitech Harmony 885

Keskustelu osiossa 'Kaukosäätimet' , aloittajana PhonyFinn, 29.07.2005.

1. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Mitä tarkoitat surffailulaitteella?

2. Generig

Generig Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    5
    Sellasta laitetta jolla on mukava harrastaa kanavasurffailua sunnuntai-iltapäivänä. Miellyttävää käytöstä siis.

3. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    No siihen on olemassa + ja - nappi, ei se tuosta helpommaksi voi muuttua :hitme:

4. Generig

Saadut tykkäykset:
    5
    Noh, vertailu kohta on Sony kaukosäädin joka tuossa pari postausta sitten jo ilmeni. Ja kyllä se on selvästi mukavampi laite vaikka sitten käyttäisi vain + ja - näppäimiä. Älkää turhaan halkoko hiuksia asian kanssa. Minussa on sentäs miestä myöntämään että 150e meni hukkaan :p

5. Okkraj

Okkraj Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Itse kiinnostuin lähinnä sen takia, että omat kokemukset ko. härvelistä on hyvinkin positiivinen. Itse ainakin tiedän koska olen näppäintä painanut. Toppyn kanssa tosin joutui hieman säätämään, jotta sai näppäinviiveet kuntoon. Näytön vieressä olevat nappulat on mielestäni hyvin löydettävissä "nännien" ansiosta:). Itsellä ainakin sormet ylettyy ilman tuskaa yhdellä otteella kaikkialle muualle kuin numeronappeihin.

6. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    No mä käytän tota omaani +/- surffailuun ja tätä ennen kakeja on ollut taloudessa kymmeniä. En suoraan sanottuna tajua, miten toi ei sun mielestä toimi: +/- sekä kanavissa että äänessä on vierekkäin ja toisen saa säätämään vahvaria ja toisen digiboksia. Bonuksena vielä mute ja epg guide sekä perinteinen ylös/alas/vasen/oikea/ok .... ja kaikki sillä tavalla, että kättä ei tarvii liikkuttaa mihinkään.

Tuo pystysuuntaongelma on about joka kakessa ts. jos haluaa päästä ylhäältä alas niin vaatii käden paikan muutoksen. Myös tossa sun sonyssä. Toisaalta harmonyssä käden paikkaa on imo aika helppo muuttaa sillä käsi liukuu mukavasti ja siten ihan jokainen nappi on yhdellä käydellä käytettävissä.

Kaken näppäintuntumasta olen sun kanssa 100% samaa mieltä, se on paska, varsinkin ottaen huomioon 895:n korkean hinnan, joka itseltä löytyy. Toisaalta kakea on mahdollisuus käyttää yhdellä kädellä ja activity ajattelu on imo parasta mitä kaukosäädinmarkkinoilla on koskaan keskitty. Jos saisin valita, niin olisin valmis maksamaan vaikka 100e enemmän siitä, että saisin paremman rungon ja näppäintuntuman tässä formfactorissa. Nyt homman kanssa on pakko elää, parempaa ei vaan ole toistaiseksi saatavilla :(

Lisäksi täytyy sanoa, että varsinkin alussa olin sitä mieltä, että käytettävyys ei ole kovin hyvä. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo johtui 100% siitä, että en kunnolla viitsinyt miettiä mitä toimintoja ja missä järjestyksessä kussakin activityssä käytän. Kaken konffaamiseen on hyvä käyttää aikaa ja miettiä vaikka paperilla, että mitkä ovat ne toiminnot, joita eniten tulee käytettyä ja mistä kaikkialta ne pitää kakesta löytyä.

IMO loistava esimerkki on, että ennen harmonya nainen ei saanut kaikkia laitteita sopivasti päälle, sopiviin inputteihin ja niin että kaukosäädin toimii. Nyt vaan sanoo: Jos haluat katsoa televisioita paina "katso televisioita", jos haluat tietokoneen päälle paina "tietokone" ja jos haluat pelata wiillä, paina "pelaa wiitä". Sitten jos joku ei ole kunnossa paina help ja kake kysyy missä mättää :)

7. Generig

Saadut tykkäykset:
    5
    Tässä olen aivan samaa mieltä. Jos tuo näppis saataisiin paremmaksi niin laite olisi varmasti reilusti käytettävämpi. Nyt laite on lähinnä teknolelu.

Mitäpä näistä kiistelemään. Oma fiilis on siellä pettymyksen puolella. Hyvä jos Harmony on vastannut omiin tarpeisiinne.

8. aarno2815

aarno2815 Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    137
    -mukauttaminen napeissa mahdotonta. Ohjelma lykkää väkisin 5-6 kertaisen nappimäärän, vaikka mitä tekisi.
    -nappien poistamista ei kerrota missään.
    -nappien järjestämisestä eri sivuille ei kerrota missään.
    -timing->viive?

Käytän Suomenkielistä ohjelmaa. Suomennos on kylläkin jostain, minne ei aurinko paista.

9. Touho..

Touho.. Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Nappien poistaminen onnistuu poistamalla "nappulan" teksti ja toiminto. Samalla tavalla pystyn myöskin järjestelemään nappulat haluttuun järjestykseen. Siis poistamalla nappula ja lisäämällä se ja toiminto ylemmäs listassa. Näin ainakin 688 mallilla(hallinta ohjelman versio 7.0.2)

10. aarno2815

Saadut tykkäykset:
    137
    Siis näppäinlistassa oleva näppäintoiminti maalataan ja deletoidaan?
    Täytyypä testata ja kokeilla tuota siirto-ominaisuutta myöskin.
    Kiitoksia vihjeestä. Heti kun saan ns. pöytäkoneen tänään huollosta, niin testaan.
    edit: sama ohjelmaversio on minullakin käytössä, joten eiköhän toimi.
    edit2:kaukon nappuloihin tulee esim. projektorin kohdalla näppäin "käytössä" ja "ei käytössä" tjs, vaikka näppäinlistassa ei sellaisia olekaan. Ohjelma lykkää nuo väkisin. Niillä ei ole käyttöä ts. ne ovat vastineita näppäimille "power on" ja "power off". Mitenköhän tuollaiset poistetaan, samoin tuollainen idioottimainen komento kuin"vaihda tehoa". Sitäkään ei tarvitse, ohjelma lykkää senkin väkisin, vaikka opetusvaiheessa klikkaa "ohita".

11. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Siis menet siihen näkymään, jossa kun kuva kakesta ja jokaisen napin kohdalla voit erikseen valita mitä laitetta ja toimintoa se käskee.

Sen jälkeen jos scrollaat näkymässä alas, jossa on activity napit.

Jos poistat activity napista napin nimen (esim. power on) ja napin toiminnon (esim vahvistimen power on), niin sen jälkeen kyseinen toiminto häviää.

Samalla periaatteella järjestelet nuo uudelleen.

Mä en nyt ihan tajua, mitä sä tarkoitat tolla "vaihda tehoa". Lähtökohta on, että kakelle ei tarvitse opettaa mitään, paitsi siinä tilanteessa, että valmiita komentoja ei tietokannasta löydä.

Ylipäätään koko Harmonysarjan idea: Jos joudut käyttämään laitteita erikseen "device" tilassa, olet konffannut homman päin persettä. Tarkoitus on, että painat sitä activityä ja kussakin activity tilassa on juuri ne toiminnot, jota siinä tilassa tarvitset. Itsellä device tilaan tarvitsee mennän vain silloin jos haluan muokata esim vahvistimen tai tykin menu-valikon asetuksia.

12. aarno2815

Saadut tykkäykset:
    137
    Varmaan olen konffannutkin väärin. Aiemmat useat universaaliokaukot mitä olen käyttänyt ovat perustuneet aivan erilaiseen logiikkaan.

13. 10inch

10inch Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo "vaihda tehoa" on lienee idioottisuomennos "power toggle":lle. Sinänsä ihan käypä toiminto...

14. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Saattaa olla aika todennäköistä.... jos on aiemmin käyttänyt oppivia kaukosäätimiä, joissa on kerrallaan käytössä yksi laite, niin koko activity ajattelu menee varsinkin alussa vähän ohi. Sitä automaattisesti pyrkii muuttamaan device tiloja, vaikka lähtökohtaisesti parempi olisi, että nämä pitää vakiona, koska niistä löytyvät spessutilanteisiin kaikki komennot.

IMO vikaa on kyllä osittain tuotteen käyttöönopastuksessa. Itse yritin jopa lukea manuaaleja alussa eikä silti oikein auennut että mitkä helvetin activityt ja device tilat. Alussa luulin, että activity on jollakin tasolla sama asia kuin macro, vaikka kyse on paljon monimutkaisemmasta "järjestelmästä". Vasta ekan suht kattavan konffauksen jälkeen aloin ymmärtämään miten homma tulisi suorittaa, jotta kakeasta saa kaiken mahdollisen irti.

Itsellä homma lähti toimimaan 100% vasta sitten kun olin papreille kirjoittanut kaikki perustilat (activityt) ja toiminnot mitä activityjen alta tulisi löytyä. Suosittelen kyllä tekemään näin ja ryhmittelemään paperille järkevään järjestykseen kunkin activitytilan erikoistoiminnot. Tämän jälkeen lähtee konffaamaan kakea niin saa kerralla jokaisen activityn kohdalleen ja ohjelmoitaviin nappeihin kaikki oleelliset käskyt ilman turhaa selausta. Tällä hetkellä yhdessäkään activitytilassa ei ole yli kahta sivua komentoja ja suurin osa activityistä selviää yhdellä sivulla.

15. Okkraj

Okkraj Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi ihmeessä ihmiset käyttävät suomenkielisiä tietokoneohjelmia. (jonkun autocadin tms vielä ymmärrän mutten muuten). Internetistä ongelman haku on lontooksi mahdollista, suomenkielisiä helppejä tai apua ongelmaan suomeksi on turha edes yrittää etsiä. Pihtiputaan mummokin pystyy opettelmaan normi wintows-käytössä tarvittavan lontoon. Lisää oppii sitten sitä mukaan kun etsii sitä samaa sanaa tuhannennen kerran sanakirjasta.
    Tässä juuri kuningasesimerkki mitä saa kun käyttää "vääränkielistä" ohjelmaa. Tuon power-toggle merkityksen löytäisi kieltä tuntematon sanakirjasta alle minuutin, mutta tuosta suomenkielisestä vasteesta ei voi kuin heittää ilmaan kasan helvetin tyhmiä arvauksia ja poimia niistä parhaan.

16. vemkki

vemkki Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    366
    Tämä Logitechin kapula kiinnostaisi, mutta yksi juttu arveluttaa. Ymmärtääkseni laite toimii siten, että se laittelee aina tarvittavat laitteet päälle ja pois tilanteen mukaan. Mulla on kuitenkin huoneessa telkkaripöytä sillä tavalla, että kaikkia laitteita ei pysty osoittamaan kaukosäätimellä samasta paikasta. Tällöin tuollainen mega-automatiikka kuulostaisi katastrofaaliselta, kun pitäisi aina räplätä jotain alavalikoita, että saisi päälle ne laitteet, joihin kaukosäätimen käynnistyssignaalit eivät ekalla kerralla osuneet.

Kysymys kuuluukin: Mahtaako tuo härveli olla mukava käyttää tuollaisessa tilanteessa, jossa kaikille laitteille ei pysty antamaan ohjaussignaalia samasta pisteestä? Tällä hetkellä mulla on kaksi laitetta, jotka ehdottomasti eivät toimi jos väärästä paikasta yrittää osoittaa kaukosäätimellä, ja vaikea uskoa että Logitech olisi niin ilmiömäisen tehokas että läpäisisi nuo esteet (lähinnä pöydän).

17. säätäjä

säätäjä Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    5
    Jokaisen laitteen kohdalla voi erikseen määrittää laitetaanko se pois vai ei, jos laitetta ei tarvita kyseisessä activityssä. Itsellä kaikki laitteet on default on ja pois ne menevät vasta sitten kun painan off nappia, joka sitten sammuttaa kaikki kerralla.

Hommaa rf-ir konvertteri eli kakeksi 895. Signaali menee kakeasta rf:ä laitteelle, joka sitten muuttaa signaalin ir tyyppiseksi. Laitteen mukana tulee 4kpl parin metrin pituisia letkuja, joiden päässä on ir lähetin. Siten voit viedä noi lähettimet vaikkapa sisälle kaappiin. Itse ohjaan tällä tavalla digiboksia, joka on av-tason sisällä laatikossa.

18. vemkki

vemkki Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    366
    Hmm, mä ihmettelinkin että mihin käyttöön tuota rf-ir-härveliä tarvitaan. Kuulostaisi kyllä lupaavalta. Pöydän alapintaan jos pulttaisi rf-ir-konvertterin, niin sitten voisi vissiin vaikka naapurihuoneesta huiskia kaukosäätimellä. Sillekin toiminnolle olisi tarvetta, mutta en ole moisesta arvannut edes haaveilla. :D

19. 10inch

10inch Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    0
    Logitechin oma signaali (nyt kokemus taas vain 525 mallista, mutta oletan synergian ulottuvan tässäkin kaikkien mallien välille) on kyllä paljon voimakkaampi kuin yhdenkään alkuperäisen kaken. Itsellä ikivanha cd-soitin on aino laite jota kohden jotuu kakea hieman osoittelemaan. Kaiki muut toimivat vaikka takaseinästä tai fleece-huovan alta (tuli sekin kokeiltua).

20. soundwise

soundwise Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on juuri näin. Digiboxit, DVD, vahvari, EyeTV siististi kaapissa ja näille käskyt rf:llä ja tykille ir:llä. Ja hienosti toimii ohjailu 895:llä.

Konvertteria ei muuten kannata kovin pulttailla, sillä sen joutuu myös aina konffaamaan, kun muutoksia tulee ;) .