Nooh, onneksi noissakin paikoissa (ainakin Oulussa ja niissä paikoissa missä olen sattunut käymään) on siruluku, jonka purkamiseen ei vielä nämä sankarit pysty.
Tänään saapui viimeisin Visa-lasku ja palautuskirje oikaisupyynnölle, koska oli tehty luvattomia ostoksia kortillani. Onko kokeneemmilla antaa vinkkiä mitä kaikkea tuohon oikaisupyyntöön tulisi kirjoitella?
Tänään oli vastaajassa viesti Osuuspankista. Kuulemma Turkissa oli jäänyt kiinni joku kaveri, jolla oli hallussaan paljon korttinumeroita. Meikäläisen kortin numerokin oli kuulemma ollut miekkosen hallussa. Joku puhelinnumerokin siinä oli, mihin käskettiin soittaa että saataisiin uusi kortti tilattua, mutta eihän missään enää klo 18 jälkeen olla paikalla. En siis soittanut. Oli kyllä sen verran hämärä juttu että pisti miettimään, olikohan itse puhelu joku huijaus. Menen huomenna paikalliseen konttoriin selvittämään asiaa. Eikä sillä mitään väliä ole, vaikka joku saisikin OP:n electronin numeron tietoonsa. Ei sillä kuitenkaan saa mitään mistään ostettua. edit: Vanha kortti on nyt suljettu ja uusi tilattu. Rosmo ei ollut ainakaan meikäläiselle ehtinyt tehdä laskua.
Tänään sain puhelun OP-Kotipankista koskien Mastercardiani. Epäilivät sen tietojen joutuneen vääriin käsiin. Korttia ei ole vielä käytetty väärin ja halusivat sulkea sen varmuuden vuoksi. Erikoiselta tuntuu ettei korttia kuoletettu suoraan vaan soittivat ja kysyivät käykö minulle että kortti kuoletetaan. Toimivaa asiakaspalvelua tässä tapauksessa OP-Kotipankilta.
Eipä tuollaiseen oikaisupyyntöön kovin kummoisia tarvitse satuilla, Luottokunnan kannalta lienee oleellisinta että he saavat allekirjoittamasi kirjallisen lausunnon, jossa erittelet aiheettomat laskutukset ja vakuutat että ne eivät ole sinun tekemiäsi. Luulisi jonkin tämäntyylisen tekstin kelpaavan:
Onko kukaan saanut vastausta lähettämäänsä reklamaatioon? Lähetin oman reklamaationi 13.9, mutta vastausta ei ole kuulunut.
Juuri äsken sain Osuuspankista puhelun, jossa virkailija kertoi että Luottokunnalta oli pankkiin tullut tieto että Creative Labsin nettikaupasta oli korttien numeroita valunut vääriin käsiin. Ostin joulukuussa täältä sen halvan Creativen 2Gb MP3 soittimen ja meikäläisen kortin numero oli listalla, joten kortti kiinni ja uutta tilaukseen. Ensimmäinen ostos ulkomailta ja heti tälläinen...
Et ole ainoa. Samasta syystä piti kuolettaa kortti hetki sitten. Kotiin tullessa oli postilaatikossa yhteydenottopyyntö pikaisesti luottokuntaan, ja soittaessa selvisi, että kortin tiedot ovat vuotaneet maailmalle ja kortintietojen pohjalta oli tehty jo ostoyrityksiä jossain päin maailmaa. Creative Labs lienee täälläkin se syypää. (tosiaan tuli tilattua myöskin se halpa mp3 soitin..)
Tullu tänään sähköpostiin kolmelta eri lentofirmalta vahvistus siitä, että on lentoliput tilattu, ja korttia velotettu yli 600$:lla. Kannattaako tässä ruveta jo pelkäämään pahinta?
Samaa on tullut minullekkin 4-5 "lentoyhtiöltä". Lähettäjän osoite on hotmailista ja viestissä on yritetty ujuttaa mukana exe tai zip tiedostoa troijalaisella. Ilmeisesti kalastelevat vain hyväuskoisia asentamaan viruksensa. edit: siihen edelle se jo ehtikin tulla.
Kiitos tiedoista minunkin puolestani. Frontier Airlines oli täällä ja liitteessä Win32/Heur joka poistui tarkastusvaiheessa eli koko liite tuhottiin ennenkuin ehdin sitä edes havaita. Lähettäjän osoite vähän arveluttava: uecqwcv(a)botox.com Siltikin kyllä säikähdin.
Itsellekkin tuli tuollainen viesti eilen ja eniten siinä pelotti se kun ei mitään liitettä tullut mukana. Poistin viestin. Piti tutkia palomuurin ja virustutkan logitkin mutta eivät ne mitään olleet löytäneet/poistaneet.
En minä ainakaan edes lue mitään vastaavia posteja. Yleensäkin, jos en tiedä suoraan viestin aiheesta ja lähettäjästä, mistä on kyse, lentää posti suoraan roskiin. Varsinkaan tuntemattomien postien liitteitä ei pitäisi mennä aukomaan, tästä on ollut jo niin paljon uutisia, että varmaan jokainen sen tietääkin, mutta tuleepahan nyt muistutuksena. Luottokortin laskut tulevat suoraan luottokunnalta, eivätkä tosiaan minään sähköpostina, joten olkaahan varovaisia.
Tilausvahvistukset sekä mm. Paypal-kuitit tulevat monesti kuitenkin sähköpostiin joten säikähdin josko olisi korttitiedot karanneet vääriin käsiin jostain. Ei voi 100% varma olla kauppiaiden turvallisuuteen liittyvistä ratkaisuista. Tavallaan hyvä että näitä vääriä hälytyksiä tulee sillointällöin. Voi tarkistaa oman web-käyttäytymisen sekä oman koneen turvavipujen asetukset.
Viime viikolla joku ranskalainen firma oli koettanut laskuttaa Visaani 0,02e. Luottokunnan monitorointiryhmä oli tämän huomannut ja otti yhteyttä tänään. Suljin kortin ja laitoin uutta tilaukseen, mutta tietysti kummastuttaa, missä on vuoto. Onko muille sattunut vastaavaa äskettäin? :grr: