Kiitoksia vinkeistä! Pleikkarin nollaus auttoi ja rupes äänet toimimaa. Ei pitäisi hehkuttaa mutta HALLELUJAA mikä ero äänessä entiseen vahvariin.. Vois melkein sanoo et tulpat lähti korvista..
Sori jos tuli kirjoitettua hieman kärkevästi. Itse asiassa alkuperäiset vaihtoehtoni olivat Denon tai Yamaha. Kaipasin HD-ääniä, huonekorjausta, videoprosessoria ja säädettävää jakotaajuutta. Marantzin jätin huomiotta, koska siinä on kevyempi versio Audysseystä ja välttävä videoprosessori. Tässä välissä pääkaiuttimet vaihtuivat DSPeaker Servoihin, joissa on oma huonekorjaus. Toshiba EP30:n (jonka lomituksenpoisto oli vähintään kyseenalainen laadultaan) tilalle tuli XE1, joka pyörittää HD DVD:t ja tavalliset DVD:t varsin laadukkaasti. Näin valintakriteeriksi jäi enää HD-äänet ja äänenlaatu. Kaverillani on ollut pidempään Marantz ajamassa kohtuullisen vaikeita Gradienteja, joillaisten kanssa vanha Yamahani (RX-V800) oli helisemässä. Osittain tästä syystä Marantz kiinnitti huomioni uudestaan ja SR6003 vaikutti ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan juuri sopivalta. SR6003:ssa ei ole paljon itselleni turhia ominaisuuksia (erilaiset dsp-kaiut, n+1 zonea, nettiradiota yms), mutta siitä löytyy mm. HDCD-dekooderi ja Dolby Headphone, jotka ovat minulle hyödyllisempiä. Hinta on sen verran edullinen, että tuohon voi laittaa viereen vaikka DVDO:n Edgen jos haluaa videoprosessorin (ja saa samalla kunnollisen erillislaitteen). HDMI-sisääntuloja on turhan vähän, mutta korjaan ongelman erillisellä switchillä sitten kun se tulee ongelmaksi. Hain demokappaleen kotikuunteluun ja ihastuin heti. Luulin, ettei vahvistimissa ole juurikaan eroja äänenlaadussa aktiivikaiuttimilla mutta omaan korvaan SR6003 kuulostaa paremmalta kuin vanha RX-V800. Onko ero ennen korvia vai niiden jälkeen - siihen en uskalla sanoa mitään. Tuntuu kuitenkin siltä, että varsinkin elokuvia voi kuunnella kovemmalla kuin ennen ilman että ääni muuttuu rasittavaksi. Stereo-musiikin kanssa vanha Yamahakin toimi hienosti, kunhan perässä oli päätevahvistin tai aktiivikaiuttimet. Jotkut (ml. laitteen myyjä) hehkuttavat Marantzin Pure Directiä, mutta en ole vielä huomannut muuta eroa kuin stereokuvan korjaantumisen. Tuokin johtui siitä, että Audyssey oli mitannut etukaiuttimien etäisyydet väärin ja siirtänyt oikean kaiuttimen vasenta 60cm kauemmaksi.. (Jännä juttu sinänsä, takakaiuttimien etäisyydet olivat muutaman sentin tarkkuudella oikein.) Kun pääkaiuttimien tasot ja viiveet laittoi käsin kuntoon, ero stereon ja pure directin välillä hävisi. Googlella löysin noita sen jälkeen, kun näin pari linkkiä avsforumilla. Katso esimerkiksi tämä viesti. Jos ei tunnu löytyvän, laita yksityisviestiä - ainakin 663/863/1800/1900/3800/3900-huoltomanuskat pitäisi olla tallessa.
Muista sitten kytkeä pleikkarista se dynamiikan kompressio pois päältä, en muista millä nimellä se on, mutta on kuitenkin oletuksena päällä.
No prob! ja kiitos paljon kattavasta viestistäsi rez! Lähinnä minua askarruttaa omaan käyttöön seuraavat asiat: 1. Saanko HDMI signaalin SR5003:n läpi täysin koskematta? (pleikka ja sonyn tykki tekee uskoakseni niin paljon parempaa jälkeä, jos on tarkoitus skaalata ja 1080p:lle ei tartte tehdä mitään) mm. 1080p24 ym. 2. Saanko PS3:sta PCM:llä HD äänet SR5003:n läpi Geneille? Ja toimiiko kaikki säädöt (Huulisynkit, Audyssey EQ ym.) kun käytän pre-outeja? 3. Onko DAC 7.1:lle laadukas, entäs Pre-out ja muut ääneen vaikuttavat komponentit. (vrt. av8002 tai Arcamin etuset) 4. Tarjoaako muut merkit (Yamaha, Denon, Pioneer, Sony, Onkyo, ym.) parempaa halvemmalla, jos käytössä on Genelecit!? Päätteillä en tee mitään, joten SR6003 ei taida antaa mitään rahanarvoista vrt. 5300seen? Paremman näköinen se kyllä on. Kysymyksiä kysymyksiä, I know. Uskoakseni nämä kiinnostaa myös muita ja olen tuota Usa foorumin Marantz threadia lukenut jo hyvää matkaa. Käyttäjien vastauksille olisi hyvä saada aina jokin todiste tosin, ettei jää pelkäksi puheeksi.
Itse kävin tänään demoamassa SR6003:n Vaasa Hifissä. Myös muut mallit löytynee. Tosin itse kuuntelun voi toimittaa vain liiketilassa kaiuttimien keskellä ja muiden asiakkaiden palloilun vuoksi ei itse kuunteluun välttämättä pysty keskitymään. Itsekin jäin vähän ihmettelin, mitä tarkoitit vaimennetuilla pre-outeilla? Omassa H/K 255:ssa ei oo perinteisiä pre-outeja, mutta löytyy esim. Zone2, jota käytetään monikuunteluhuone virityksissä ja kaiteti pystyy myös kuljettamaan myös rca:n toiseen vahvariin. Tarkoititko tätä asiaa? SR 6003 mainittava, että aivan mukavastihan se tuntui liikkessäkin potkivan (akustiikan surkeudesta huolimatta). Myös kuulokeanto vaikutti varsin laadukkaalta kuten koko kone.
Ei millään jaksais noitten uutisten ym.. takia laittaa vahvaria päälle. Itse olen tottunut siihen että käytän vahvaria ainoastaan kun katson elokuvia tai kuuntelen musiikkia. Tietääkö kukaan vahvaria joka olisi toteutettu niin että HDMI-signaali menis läpi myös vahvistimen ollessa sammutettuna. Onkyolla toimii mutta kuluttaa kuulemma niissä asetuksissa 65W 24/7.
Laita digiboksista toinen johto suoraan kiinni telkkariin? Meinasin ensin ehdottaa SCARTia, mutta sen ohjausnasta (joka laittaa telkan automaattisesti vaihtamaan oikeaan inputtiin) saattaakin olla hankala jos haluat katsella vahvistimen kautta. SVideo?
HDMI:n toimintamekanismi on aktiivinen. Jokainen HDMI-laite on joko lähetin, toistin tai vastaanotin. Virtaa tarvitaan aina. Laitteen tulisi jättää HDMI-piiriin virrat päälle standby-tilassa, jotta signaali kulkisi. En usko moisen olevan kovin yleistä.
En itseasiassa tiedä onko tuo pre-out oikea termi, mutta haen sillä etuvahvistin osan (pre = etu/esi) (Marantzissahan on myös päätteet, joilla ajetaan passiivikajareita) ulos viemistä ko. vahvarista, jolloin päätteet ohitetaan ja voi käyttää esim. Genelecien omia vahvareita. Vielä vähemmän tiedän onko tuo vaimennettu pre-out oikea termi. En usko. Tällä haen taas sitä miten tämä pre-out lähtö on ko. vahvarissa toteutettu. Eli onko se erillinen vai jaettu päätteellisien kajarilähtöjen kanssa vaimentamalla (tai jollain muulla epäsuoralla eikä niin laadukkalla tavalla). En väitä juuta enkä jaata. Pyrin vaan samaan tietoa asiasta. Syy kyselyyni kumpuaa väitteistä, joita olen kuullut liikkeissä. Kahdesta liikkeestä Helsingissä olen saanut myyjiltä (milloin he totta puhuisivat?) kuulla tyyliin:"ei noissa halvoissa malleissa ole tuota oikein toteutettu. Vaimennettu kajarilähtö siellä vaan on, mutta tää meidän lippulaiva malli pelittää hyvin genejen kanssa" Harrastan aina lähdekritiikkiä ja myyjien puheen uskomattomuutta, joten tartteisi lisää tietoa päätöksenteon tueksi. rezin linkittämissä jammun manuskoissa näyttäs olevan sellaisia kuvia, joista asiaa ymmärtävä pystyy tsekkaamaan kuinka tämä edellä mainittu pre-out on toteutettu. Vieläkun jaksais etsiä Marantzille samat. Niin, ja jaksaisi opiskella/katsoa noi kaaviot.
Paljon tuolta tulee lähetyskuluja. Olen hieman kahden vaiheilla ottaakko Yammun 663 Saksasta vaikko tällainen.
Tuossahan sen mainitsin muutama viesti sitten: https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=1168417&postcount=120
Sorry, huomasin juuri ja oli tulossa poistamaan ko. kysärin. Vaan onkohan tämä 200,- lisäsijoituksen arvoinen, jos ei tarvitse kahta HDMI-lähtöä...
Moi. Oletkos saanut kuvaa Atin kautta tulemaan? Itse painiskelen hdmi-äänien toiston kanssa. Pohdin vahvarin vaihtoa. Näytönohjaimen myös HD 4670, emona Asus P5Q-E, jossa SoundMax, ajureina omansa sekä Realtekin Atin hdmi-ajurit ja vahvarina H/K 255. Käyttis on Vista. Kuva ja äänet toistuu telkun kautta, mutta pelkkä kuva vahvarin kautta. Nykyinen näyttis tai vahvari ei ymmärrä hdmi-ääniä. Toistaako SR6003 Atin hdmi-ääniä?
Ei ainakaan minulla toista. Näyttiksenä 2600XT. Hakkasin asian tiimoilta päätä seinään pari viikkoa ja kokeilin kaikki mahdolliset ja mahdottomat kikat mutta ei lähtenyt toimimaan. Tämä on tietysti vain oma kokemukseni mutta en tiedä yhtään ATI Radeon/Marantz SR6003 -yhdistelmän omistajaa jolla HDMI-äänet toimisivat. Vistalla saisi ilmeisesti toimimaan EDID-kikkailulla, mutta XP:llä ei vissiin laisinkaan, ennen kuin ATI tekee ajureilleen jotain.
Linkistä avautuu taulukko, missä näkee minkä tekniikan näyttis/äänikortti pitäis tukea äänen muodostusta. Kuten sanottua, ainakin Atin 4xxx pitäis tukea PCM (hdmi-liitännän) toistoa. Sitä taulukko ei kerro, mitä vahvistimia kyseiset kortit/lähdöt tukee.
En jaksanut kovin sitkeästi tuon kanssa taistella joten tällä hetkellä 4670:sta menee hdmi:llä kuva töllöön ja emon koaksiaalista otetaan sitten äänet Marantzille. HD-formaatit jäävät uupumaan mutta olkoon toistaiseksi. Kaikki asetukset pitäisi vahvarista olla ok mutta tuntuis että siellä päässä se ongelma kuitenkin on. Atin CCC:ssä kyllä lukee SR5003 mutta mitään ei mene vahvarille eikä sen läpi. Myös eri ajurivaihtoehtoja ja laitteiden käynnistämistä eri järjestyksessä tuli kokeiltua ilman vaikutusta. Eniten ihmetyttää etten saanut edes kuvaa menemään Marantzin kautta telkkarille.