Nyt on ilmennyt uusi ongelma. Laite jumiutuu REC-asentoon todella usein, kun tallentaa kahta eri kanavaa. Tärkeitä tallenuksia en enää uskalla laittaa samaan aikaan muiden tallennusten kanssa.
Ostin itse tuossa kuukausi sitten tämän boxin ja huomasin myös tuon ettei antennisignaali tule läpi jos virta ei ole päällä. Lähetin huoltoon ja nyt 2,5 viikkoa myöhemmin signaali tulee läpi. Kaukosäädin on kyllä onnettoman tunnoton ja kanava tosiaan vaihtuu välillä itsestään. Ihan ok näinkin kalliilta boksilta...
Boksi päivitetty aikoinaan ja pääsin jo eroon noista ongelmista ja boksi onkin toiminut ihan ok tähän päivään saakka. Törmäsin outoon vikaan ja nyt pitäisi saada varmuus onko kyseessä vika vaiko ominaisuus. Ominaisuus siinä mielessä, että onko nyt nimenomaan kyse siitä, että voin tallentaa kahta ja katsoa kolmatta kanavaa jommasta kummasta tallennettavasta kanavanipusta. Eli eli... Tallensin kanavanippu A:lta (YLE1) Tarzania ja katselin samalla nippu B:ltä (MTV3) War of the Worldsia. Kun boksi alkoi tallentaa ajastettua South Parkia nippu E:ltä (MTV) katkesi nippu B:n lähetys enkä enään millään saanut näkyviin nipun B MTV3:a. Koko nippu B hävisi samalla kanavalistoilta. Nippu B palasi näkyviin kunhan katkaisin jomman kumman tallennuksen (A tai E nippu). Jos tosiaan on kyse ominaisuudesta niin ihmetyttää kovasti, sillä en ole siihen aiemmin törmännyt ja ihmetyttää koko B nipun katoaminen. Jotenkin tuntuu, että olen aiemmin tallentanut sekä A:ta että E:tä ja samalla katsellut B:tä. Boksissa on uusin softa 1.03. Ajoin sen varmuudeksi uudelleen ja testasin tätä tallennusta mutta hommaan ei tullut muutosta. EDIT: Korjataanpa sen verran, että Riihimäellä Elisan kaapelissa: Nippu 2: MTV3 Nippu 3: YLE1 Nippu 8: MTV Fin NIppu 2 siis katosi kun 3:sta ja 8:aa tallennettiin yhtä aikaa.
Niin siis 2 virittiminen Maximum hanskaa max. 2 kanavanippua kerralla. Eli jos tallennuksia on jo käynnissä kahdesta eri kanavanipusta, ei riitä enää kolmatta viritintä kolmannelle kanavanipulle. Kuten itsekin totesit "voit tallentaa kahta ja katsoa kolmatta kanavaa jommasta kummasta tallennettavasta kanavanipusta". Eli et enää siitä kolmannesta, johon tässä tapauksessa tuo MTV3 jäi toisen tallennuksen alettua. Katselu toki onnistuu kaikilla niillä kanavilla, jotka ovat siis samoissa nipuissa tallennettavien kanssa. Maximumkin lienee niin fiksu, että hävittää "mahdottomat kanavat" listalta pois virittimien varaustilanteen mukaan.
Mihin mun kirjoitukseni taas hävis... No, mutta jos tulee nyt kahdesti, niin älkää välittäkö. minulla oli ajastettuna maikkarilta ja subilta viiden min. välein alkavat ohjelmat. samaan aikaan olin järjestelmässä kanavaluetteloa. nehän tulee esikatseluruutuun aina vuorollaan, mitä on siirtämässä. sitten toisen nauhoituksen alkamisaikana vilahti ruudussa teksti "nauhoitusta ei voida aloittaa..." ja jotakin mitä en kerinnyt lukemaan. katsoin tallennusvalikosta, niin molemmat tallennukset olivat lähteneet. eli ne ilmeisesti löi päältä pois tuon takia, kun olin järjestelemässä kanavia. sitä en vaan ymmärrä, miksi molemmat tallennukset poistuivat. ajattelinkin pitääkö ne opiskella ulkoa, mitkä kanavat ovat samoissa nipuissa, että tietää mitä kolmantena voi katsella yhtäaikaa, jos kahta nauhoittaa. mutta hyvä jos ei voi valita ohjelmavalikosta kanavaa, mikä laukaisisi nuo nauhoitukset. täytyy testata. entäs kun maikkari ja subi kai kuuluvat samaan kanavanippuun, niin tarkoittaako tuo sitä että toiselta kanavanipulta voisi nauhoittaa kolmattakin kanavaa. siis kaksivirtteisellä kahdelta eri kanavanipulta[/COLOR] ohjelmia. kun kuvittelin että kahta ohjelmaa voi nauhoittaa. näinhän se on että kokeilemalla nuo selviää. ohjekirja on muutenkin vähän tulkinnanvarainen. kauheasti termejä mitä ei mun maalaisjärjellä ymmärrä. esim. "automaattinen ajansiirto" ja "ajansiirtopuskurin koko". En ymmärrä mitä nuo tarkoittavat. sitten kun tuulettimen säädöissä on "päällä" ja "ajastettu", niin olen kuvitellut ajastuksessa olevan joku säädin, millä se ajastetaan. Jos tuohon laittaa siis ajastettu. niin mitä se käytännössä merkitsee. mihin kelloon se on ajastettu ja mistä sitä voi säätää. tyhmä minä.... ja hei: hyvää Juhannusta !
kun ajastimella saa säädettyä tuon aloittamis ja lopettamisaikaan lisää, ja kun ajastaa samalta kanavalta peräkkäin alkavia ohjelmia, eli edellisen ohjelman lopetus ja seuraavan aloitus menee vähän päällekkäin, kumpaan nauhoitukseen tuo lisäaika tulee ? Eli kun nytkin tänään oli Simpson maratoni, missä oli monta jaksoa peräkkäin ja ne valittavissa eri nauhoituksille ja heti Simpsoneitten perään McGyver niin kaikki tavallaan meni vähän aikaa päällekkäin. No jää nähtäväksi. täytyykö edellisen jakson loppu katsoa seuraavan jakson alusta. hullua olisi tuokin. kun haluaisi että yksi jakso olisi yhtenä. ymmärsiköhän tästä kukaan mitään?
kun nyt illalla oli kaksi kanavaa yhtäaikaa nauhoittamassa, niin kokeilin tuleeko kanavahaussa mikään kanava sillain että ei pystyisi valitsemaan katseltavaksi. Kaikki oli valittavissa. Johtuiko tuo siitä että ne kaksi kanavaa mitä olin nauhoittamassa, olivat samassa kanavanipussa (tai niin luulen: MTV ja Sub) Entä jos vain ohjelmavalikosta ei voi valita kolmatta kanavaa, (mikä sijaitsisi siis kolmannessa kanavanipussa) mutta jos valitsee jonkun "väärän" kanavan suoraan numeronäppäimestä ? laukaiseeko se jommankumman tai molempien ohjelmien nauhoituksen tieltä pois ? Mistä saa tietää kaapelitalouksien kanavaniput ? yritin googlettaa ja katsoin jo ttv:n ja digitan sivut, mutta kaikkialla kirjoitetaan vaan antennitalouksien nipuista. yhden sivun löysin, mikä oli dna;n "kaapeli-TV verkon digitaaliset kanavaniput 24.4.2007". voisikohan tuohon luottaa. pahus kun tää on vaan niin vaikeaa ymmärtää.
no nyt tuli kokeiltua, eli ei ohjelmavalikkoon tule ollenkaan niitä kanavia mitä ei voi valita, jos jo nauhoittaa kahdesta eri kanavanipusta. ja tuo alku ja loppunauhoituksen ajan tasoitus katkaisee edellisen nauhoituksen, kun seuraava alkaa, vaikka lopputasoitusta olisi jäljellä. jos on peräkkäiset ohjelmat samalla kanavalla. simspson maratonista yksi jakson loppu siis siirtyi seuraavan alkuun, kun oli ohjelmatiedot vähän vinksallaan. (EPG -tallennus) olisi kuitenkin kiva tietää mitkä kuuluu mihinkin nippuun. tuo DNA;n linkki oli vähän epämääräinen (mutta suuntaa antava). Minä nyt vasta keksin miten saa näitä viestejä muokkailtua, että ei tarvitse aloittaa uutta viestiä. Älkää hermostuko. Saako muuten (ja jos, niin miten) vaikka sähköpostiin ohjattua ilmoituksen, kun tänne on joku vastaillut. sellainen on jossakin keskustelussa mahdollista. enkä ole löytänyt tästä ohjeita. Ei taida olla ketään täällä, saan höpistä keskenäni. taitaa olla useilla vielä jussin vietto kesken.
Taitaa nuo kaapelin kanavaniput olla ihan täysin operaattorin päätettävissä eli mitään yksikäsitteistä sääntöä nipuille ei liene. TTV:n niput löydät ainakin TTV:n sivuilta kohdasta Tuotetuki -> DigiTV oletusparametrit. Listassa "MUX" kertoo nipun numeron.
Näihin kahteen et vissiin ollut vielä itse vastannut... Automaattinen ajansiirto on "katsottavan kanavan jatkuva tallennus", toisin sanoen jos parhaillaan katsottavassa ohjelmassa meni jotain mielenkiintoista ohi, voit kelata "livekuvaa" taaksepäin kuten tallennusta. Tai voit päättääkin tallentaa elokuvan, jota aloit katsoa. Puskurin koko on sitten se aika, kuinka pitkää pätkää tällainen taustatallennus säästää. Huomaa, että tästä ei synny mitään varsinaista tallennusta, ellet sitä erikseen talleta (rec muistaakseni), vaan puskuri tyhjenee kun vaihdat kanavaa. "Ajastettu" tuulettimen yhteydessä lienee käännöskukkanen. Jaksottainen olisi parempi. Se siis ei käy koko ajan, vaan aina välillä. Kuvittelisin, että ajan perusteella, mutta voihan siellä jossain olla peräti termostaatti ohjaamassa. E: kolmaskin vielä vastaamaton löytyi: tuossa forumin yläpalkissa on User CP (control panel) -linkki. Sieltä pääset "tilaamaan" (subscribe) jonkin aiheen (thread), ja voit valita, haluatko ilmoituksen kun siihen aiheeseen tulee uusia postauksia. Vastauksia omiin postauksiisi et erikseen voi tilata (ja mistäpä sen tietäisikään mikä on juuri vastaus ja mikä vain muuten samaan aiheeseen postattu viesti). -zi
Joo tähän(kään) en ollut kerinnyt itse vielä vastaamaan. Kiitos. Saakohan tuota sisäistä "termostaattia" tai sisäistä kelloa mistään rukata, koska se näyttää olevan kymmenen minuuttia, että pitää niin kovaa ääntä että volyyminäppäintä pitää laittaa suuremmalle, että kuulisi edes jotain telkkaristakin. sitten on kymmenen minuuttia aivan äänetön boxi ja taas seuraavat kymmenen minuuttia surisee täysillä että kuuluu kahden seinän läpi. Jos tuo kuuluu laitteen "ominaisuuksiin" niin sen olisi valmistajan pitänyt laittaa listaan missä on muutkin laitteen ominaisuudet. Tietäis vaan onko tuo normaalia, kun tulee tunne että kovalevy on räjähtämässä kun pitää niin kovaa metakkaa, siihen ei kerkiä edes tottumaan kun välillä (tosiaan 10 min. jaksoissa) on täysin äänetön. Tuo kymmenen minuutin jaksoissa kuuluva - ärsytyskynnyksen ylittävä- metakka tapahtuu ainakin silloin kun on katsomassa tallenteita tai nauhoittamassa. Siis huolimatta siitä onko tuuletin säädetty asetuksissa "ajastettu" tai "aina päällä". On niitä useitakin vielä mistä en itse ole kerinnyt ottamaan selvää, mutta en ala tässä niitä kysymyksiä toistamaan. Tuota User CP -linkkiä en vielä löytänyt, mutta en ole kerinnyt kauaa etsimäänkään. Niin tässä paikassa ei voikaan tietää mikä olisi juuri minulle vastaus, koska tää toimii eritavalla kun mm. suomi24 keskustelut. siellä saa tiedon, koska juuri omiin viesteihin on vastattu. Mutta tämä toimii eritavalla. Nyt en ole varma meneekö nämä lainaukset ihan vituralleen. mutta toivottavasti tämä toimii luulemallani tavalla. muussa tapauksessa pyydän anteeksi. Harmittaa kun käyttöohjeet ovat niin suppeat, että monia asioita pitää kokeilemalla hoksata. esim. nauhoitettujen ohjelmien siirtäminen, poistaminen, kopioiminen ja tuo leikkausvaihtoehtokin tuli kokeiltua oman ahaa-elämyksen kautta.
kiitoksia vaan, mutta tuon mukaan noita "Muxeja" on 16. Kanavanippuja minusta on korkeintaan A - E eli neljä. noista kuudestatiosta listatusta kanavasta siis useat eri "muxi" kanavasta kuuluvat kuitenkin samaan nippuun. Ei tätä tunnu kukaan tietävän. Operaattori on TTV kyllä
Olisiko noista yhtään apua? http://www.5wwwww5.com/maximum/viewforum.php?f=6&mforum=maximum http://www.5wwwww5.com/maximum/index.php?mforum=maximum Tuolla uusin ohjekirja: http://www.maximum.fi/files/Maximum_C8000_RC2_038008.pdf Usein kysyttyä: http://www.maximum.fi/usein_kysyttya.html
Niin siellä antennimaailmassa (DVB-T) on vähemmän niitä nippuja ja ne merkitään siellä kirjaimin (esim. A-E). Kaapelissa (DVB-C) on ihan omat kuviot. Luota vain siihen TTV:n listaan ja MUX:eihin. Eli kaapeliverkossa ollessasi ei kannata käydä etsimässä nippuja, taajuuksia yms. parametreja ja vastauksia Digitan sivuilta. Kuvan jakelun sinun kotiisi hoitaa kaapelioperaattori eikä Digita, eli tässä tapauksessa TTV ja siten siis TTV:n kertomat tiedot pätevät.
kiitos, varmasti on hyötyä, täytyypä lukaista nuo kaksi ekaa linkkiä. Tuon ohjekirjan olen lukenut jo manuaalisena (sama joka tuli laitteen mukana) ja olen lukenut sen Maximumin verkkosivuiltakin. Ja myöskin tuon usein kysyttyä -osion. Niissä ei ollut tietoa näihin mun kysymyksiini.
kiitoksia. Se vaan sekoittaa kun tuossa TTV;n kaapeliverkon Muxeissa esim. Sub on Mux 2:ssa ja Yle 2 on Mux 3.:ssa nauhoitin noita yhtäaikaa ja kyllä pystyin katsomaan samaan aikaan useita kanavia, jotka kuuluneet nohin edellämainittuihin, vaikka osa kanavista "hävisi". Täytyy vielä testata, että en rasita kysymyksilläni enempää.
Asiasta kuudenteen kysymykseen ? kun ja jos tallentaa jo kahdesta eri kanavanipusta ohjelmaa, niin onko mahdollista katsoa samaan aikaan myös aikaisemmin tallentamiaan ohjelmia tallennusvalikosta ?
Heips Minulla ainakin onnistuu 2 kanavan tallennus, ja samanaikaisesti katselu jo tallennettua ohjelmaa.:thumbsup:
Onko kukaan onnistunut virittämään Maximumiin Welhon kaapeliverkossa kanavapaikalla 15 olevaa Nelonen HD kanavaa? Boxi löytää kyllä muita HD kanavia mutta ei Nelosta. Television (Sony W4000) HD viritin sen kyllä löytää.
Ainakaan Mirain tv:n kanssa en saa HDMI:n kautta ääniä toimimaan digiboksin kanssa. Scartin kanssa toimii äänetkin, mutta kylä HDMInkin kanssa äänien pitäisi toimia. Ongelma on nyt seuraava, että jos vika ei ole johdossa, niin kenen vastuu tuossa on ettei äänet toimi? Pitääkö syyttää telkkaria vai digiboksia? Onko tv-valmistaja velvollinen korvamaan/korjaamaan laitteen sellaiseksi että kaikki HDMI-laiteet toimii?