Huomenta ! ja harjoitukset jatkuu. Tein tuon tty:n ohjeiden mukaan nyt ensin. Resetoin myös tuon modeemin, kun asetusten jälkeen netti ei toiminut mihinkään päin, vaikka palautin tietty Internet-protokollan asetukset ohjeiden mukaan räpellysten jälkeen. Ja parin kommervenkin jälkeen sain tuon Manageri ohjelmaa Maximumin tiedot. Sitten kun avasin ja klikkasin "tallennukset", niin herjas "tallennus käynnissä". Mitä helvvv !!! Sitten hetken päästä oli Maximum hävinnyt Managerista. Tuli vain tervehtimään. Sitten yläpalkissa kuvakkeessa on ruksi ja "ei yhdistetty". katsoin boxista niin se hakee aina tuon toisen koneen ip-osoitteen. ja kun katson siltä tietokoneelta sitten toimiiko tuo Manager siellä, niin taas herjaa samaa kun ennenkin tuolla kannettavalla tietsikalla: "kirjaudu järjestelmänvalvojana". Vaikka taatusti on näin. En tiedä missä tuo vika on. Sain kuitenkin pikaiset maistiaiset Ei kai mun tarvi tehdä tuota modeemin asetusta taas uudestaan. ja taas sen perään tehdä palautus tehdasasetuksiin. ja taas sama uudestaan.... Kun netti ei toimi noiden asetusten jälkeen jos ei "resetoi" modeemia. tty:n ohjeiden mukaan: "ZyXEL:in resetoinnissa asetukset palautuvat tehdasasetuksiksi, salasana on 1234 ja porttiohjaukset pitää tehdä uudestaan." Mutta tuo Maximum näkyi tuon resetoinnin jälkeen sen hetken. Ja tuosta en ymmärtänyt arvatenkaan yhtään mitään: "Jos resetoit ZyXEL:in, niin katso ekana ZyXEL:in asetuksista toimivat palveluntarjoajasi VPI ja VCI arvot, koska ne yleensä muuttuu 8-35 arvoihin kun ZyXEL resetoidaan, jolloin netti ei toimi väärillä arvoilla. Elisalla ja Saunalahdella VPI/VCI-arvot on yleensä 0-100 (katso kuva 4), Soneralla 0-33. " Joko kuittaatte että olen onneton ja parantumaton tapaus, vai vieläkö löytyy joltakin sinniä vääntää rautalangasta. Ihmeen kärsivällisiä olettekin olleet, kiitos siitä ! Nyt on tupakan ja kahvin paikka.
Kyllä se siitä toimimaan lähtee:thumbsup: Onko boxissa kohdassa: Menu => Käyttäjän asetukset => lapsilukitus => laitteen hallinta tietokoneella Pitäisi olla asennossa Pois salasana oletus 0000 (Itsellä tuossa valikossa kaikki pois asennossa) tai sitten tallennus tai tallenteen katselu oli toiminnassa? Boxissa näkyy boxin oma IP, minkä se on saanut DHCP palvelimelta. Lähtikö tuossa se toinen kone käyntiin ja IP:t menivät päällekkäin? Onko nyt boxissa kiinteä osoite vai DHCP haku päällä? Kokeile säätää se toimimaan aluksi vain siltä yhdeltä (XP) koneelta. Muista laitteiden boottaus ... ja ruokatunti loppu:naminami:
juu, on vain ajan kysymys. Tein tuon ZyXEL:in porttiohjaukset uudestaan. ja tapahtui niin kun ajattelinkin; nettiin en päässyt taaskaan ja modeemi piti reseroida jälleen. Ja taas pitäis ilmeisesti tehdä uudestaan Zyxelin asetukset.? koskahan se kierre sitten loppuu.? Minulla samalla tavalla. Boxi on normaalisti päällä jollakin kanavalla, eikä tallennus ole käynnissä. Siis kumpikaan kone ei näytä Maximumia. Vai mitä tarkoitit "kone käyntiin".? Kun boxissa on DHCP haku päällä, se antaa pojan koneen ip -osoitteen (tai siis ne neljän numerosarjan XX.XXX.XYY.XYY on yhtenäväiset - X merkitsee boxin ja koneen antamia ip-osoitemerkkien yhtäpitävyyttä. (mitä tulkitisin aikaisemmin että näin pitäis ollakin) Ja kun DHCP on pois, niin boxissa näkyy samaan tapaan minun koneeni ip-osoite. Ainoastaan kun mun koneessa on ip-osoite mallia XX.XXX.XX.XXX eli kolmas numerosarja on kaksimerkkinen, niin boxi lykkää siihenkin kolme merkkiä. Sitten näistä en tajuu mitään, pitäiskö puuttua: "aliverkon maski", "yhdyskäytävä", "DNS". Nuo ovat aivan eri riippuen siitä hakeeko boxi kumman koneen ip-osoitteen. En tiedä mitä ne tarkoittavat ja mitkä ne pitäisi olla. Minä en tiedä enää mitä minä kokeilisin. Tuo kone hakee pojan koneen ip-osoitteen, vaikka se kone ei olisi verkossakaan, kokeilin sitäkin. Juu, sitähän tässä ollaan kokeiltu kolmatta päivää. Buutannut olen kaikki koneet moneen kertaan. Ei vaikutusta. Hämää, kun kerran tuo Maximum välähti, ja sitten se hävisi, ja herjaa että ei liittetty. Pojan koneessa taas kun avaa Managerin, se herjaa tuota aikaisemminkin kerrottua "kirjaudu järjestelmänvalvojana" ja sitten kun painaa ok. Niin sama kun mun koneella: -tyhä ruutu, missä ei ole näy tuota boxia. Ei tuo pojan koneelle ensin asennettu Manager ohjelma voi sekoittaa näin pahasti, kun muillakin on tämä ohjelma ollut useammalla koneella. Sitten kun avaa boxista nämä kansiot mihin tein tämän tiedostonjaon, niin kansiot näkyy (jotakin ihmemerkkejä kansion nimenä tosin), ja ne on tyhjänä. No, jatketaan - joskus. Sinä se jaksat ruokatuntisi "pilata" tällaisen turpelon opettamiseen. Kiitos siitä.
Heips taas Nyt kun olet kokeilu tuuleella, niin mitä jos ihan pikimmiten kokeilisit XP koneellasi vaihtoehtoa, että poistat PVR managerin toiselta koneelta kokonaan (kaiketi poikasi konelta, saahan sen takaisin tarvittaessa). Tällöin Maximum tuskin hakee toista ip osoitetta. Muistanet, että sekä tietokoneellasi, että maximumilla tulee olla sama pääkäyttäjän salasana. Tämä taas tarkoittaa myös (käsittääkseni) sitä, että poikasi koneella ja maximumilla tulee myös olla samat salasanat. Tämä on kylläkin tietoturvaa ajatellen hiukan arveluttavaa, mutta näin se vaan on maximumin kohdalla, myös minulla on sama tilanne täällä. Kokeilemisiin :
Näin tein nyt ja Niinhän sitä luulisi, mutta kyllä vaan silti boxi hakee pojan ip-osoitteen. Samoin luulin että kun otin pojan koneen kokonaan irti verkosta, että tuo maximum unohtais sen "väärän" koneen ip-osoitteen, mutta toisin kävi. Siis missä tuo salasana boxiin asetetaan ? Onko se sama, mikä on oletuksena 0000, eri asetusvalikkoihin pääsemiseksi, vai tarkoittaako tuo jotain muuta salasanaa. Minun tietokoneellani ei ole mitään salasanaa, koska olen tämän koneen ainoa käyttäjä. Onko siis sellainen pakko nyt asentaa ? pojallani on joku salasana tavan vuoksi, jonka me molemmat tiedämme, ja sekin on oikeastaan ollut turha. Tuli myös mieleen, onko tämän koneen verkkoasennuksissa jotain, mitä pitäisi muuttaa, että tuo maximum saa "oikeudet" kotiverkkoon -tai-mikä-se-nyt-sitten-lieneekään. Taas toisaalta, kun tuo Maximum silloin yhden sekunnin ajan välähti aivan kun irvaillakseen mulle. ja häipyäkseen taas. Kiitos sinulle ! Tässä voi olla joku pikkujuttu taas mitä en ole honannut. Tietäis vaan mikä. Se voi olla niin mitättömältä kuulostava, että te osaavammat ette huomaa sitä edes näin tupelolle kertoa. Olen asentanut nettiyhteyksiä kavereiden ja siskojen koneisiin, ja huoltanutkin koneita, mutta tähän näköjään mun taidot ei riitä. vähän kun perse edellä puuhun kiipeis. Maximumin kiintolevy alkaa olemaan täynnä, ja on elokuvia mitkä haluis ottaa talteen (polttaa levylle). Tuo sitten seuraavaksi jumittaa tietty, mutta kunhan ensin sais tämän ohjelmankin toimimaan.
Kyllä se on se sama, sen voi vaihtaa käyttäjän asetukset valikossa "lapsilukitus" kohdassa 6 "vaihda pin" . Käsittääkseni on Jo tietoturvallisuuden kanalta olisi hyvä, että koneellasi on pääkäyttäjällä salasana, vaikka olisitkin ainoa, joka konetta käyttää. Itse olen asunut, ja ollut yksin liki 20 vuotta, silti minulla on kaikissa koneissani pääkäyttäjän salasana. Maximumin oletus salasana on tuo 0000 ( myös pin koodiksi kutsuttu, nollia numeroina), ainakin minulla kävi silleen, että laitoin molempiin, siis XP.n ja maximumiin saman neli numeroisen salasanan, lähti pelittään heti. Siis voit vaihtaa maximumin pinkoodin,eli salasanan, jota suosittelen (merkkaa myös uusi paperille muistiin), ja sama nelinumeroinen XP.n pääkäyttäjän salasanaksi. Maximumin käyttäjä tunnus on "maximum" (ilman lainausmerkkejä, ja pienillä kirjaimilla, jos käytät kaukosäädintä tietokoneella) ja sitä en ole onnistunut muuttamaan, mutta ei liene tarpeellista. Mielestäni, jos verkko muuten toimii, niin tämän takia ei tarvitse. Kaiketi olet muistanut tallentaa maximumin verkko osoiteen maximumissa, kun se on sen saanut.
Salasanan ei tarvitse olla sama, PVR-manageriin liitettävän PC:n käyttäjän tunnuksella tulee olla pääkäyttäjän oikeudet, muita vaatimuksia ei pitäisi olla.... Ohjekirjasta sivu 52: Tarkoitatko "näkee" boxin valikoissa sitä kohtaa missä on DHCP yms. kohdat? Sinne tulee/näkyy se IP-osoite minkä modeemi keksii Maximumille varata käyttöön. Osoite voi olla käytössä vain yhdellä laitteella kerrallaan. Jokaisella kotiverkon laitteella tulee olla oma yksilöllinen IP-osoite. PC1, PC2 jne.., modeemilla, maximumilla.... (vieläpä samaa sarjaa eli esim: 192.168.100.jotakin eli viimeinen luku vaihtuu) Kun boottaat kaikki laitteet ne hakevat itselleen vapaat osoitteet. Maximumin kanssa pitää olla nyt salasana: (Kyseinen tunnus ja salasana kirjoitetaan sitten tuonne ) -Jaettavalle kansiolle vapaasti valittavan nimen enimmäispituus on 14 merkkiä. (mieluusti scandeja) -Mfserver ei anna valita muuta kuin aktiivisen käyttäjätunnuksen PC:llä, kun jakoja luodaan. Jos käyttäjätunnuksella ei ole salasanaa, asennus menee eteenpäin, jako näkyy, mutta siellä ei näytä olevan mitään. Kun PC:n käyttäjätunnukselle määrittelee salasanan, pitäisi toimia. Periaatteessa tunnuksia ja salasanaa tarvitaan vasta tiedostonjakoa käytettäessä, eli tallenteiden boxilta päin pitäisi näkyä ilmankin. Sekä tuo mahdollisesti myös edesauttaa: PC:n työryhmäksi MYHOME Hyvä idea! Toimii myös PC:llä jo olevilla pääkäyttäjän oikeudet omaavilla tunnuksilla. Miten vain haluaa.... Ei vaikuta asiaan, jos mfserverin tiedoston jako ei ole sattumalta juuri nyt käytössä sillä koneella. Poistaminen ei ainakaan pahenna tilannetta Toimiko yhteys Maximuminn heti tuon resetin jälkeen, eli tarvitseeko noita asetuksia sittenkään muuttaa? vai missä vaiheessa se yhteys syntyi? Tarkoitin, että hävisikö yhteys juuri silloin, kun pojan kone avattiin (=käynnistettiin) vai avattiinko kone vasta boxin yhteyden katkettua?
Näin tein, eikä mitään vaikutusta Tuo netti toimii ja aikaisemmin koneiden välille tehty kotiverkko (jatetut tiedostot/tulostin), mutta tämä yhteys nyt ei näytä toimivan kirveelläkään olen tallentanut nuo ip-osoitteet, mitä olen hakenut (tietokoneen ip-osoitteet) mutta eikös Maximumin pitääkö Maximumin oma ip-osoite mennä erikseen jonnekin tallentamaan ? Anteeksi taas maalaisuuteni Entä nettiasetuksissa tuo kohta Internet-protokolla (TCP/IP) ja siellä vaihtoehtoinen määritys - välilehti. "jos tätä tietokonetta käytetään useammassa kuin yhdessä verkossa, määritä vaihtoehtoiset ip-asetukset" valinta on kohdassa "automaattinen yksityinen ip-osoite" toinen olisi "käyttäjän määrittämä". Pitäisköhän tähän puuttua? Tuskinpa vain. Ei tää taida ratketa tämän elämän aikana. Onkohan tuo modeemi jotenkin rikki. siinä kyllä tuo punainen valo palaa edelleenkin, mutta on muuten toiminut. Olen niin vihainen itselleni, kun vaikka mitä teen, niin tämä on liian vaikea yhtälö
luulin että valitsemalla DHCP pois, niin vois käsin kirjoittaa tietokoneen ip-osoitteen. Tallensin nyt tuon kuvassa näkyvän osoitteen,(mikäli näin oikein) mutta luulenpa että se on laitekohtainen, ja mistä minä nyt saan tämän laitteen ip-osoitteen tietää. Sitten kun tietokoneen ip-osoitteen pitäisi hakea ja tietty laittaa tuo DHCP päälle, niin se hakee pojan koneen ip:n vaikka poistin ohjelman siltä koneelta (arvasin että ei vaikutusta) ja vaikka pojan kone ei olis edes verkossa. Mistä Perskutarallaa tuo boxi loihtii aina tuon saman ip:n ?? Minä en taida jaksaa enää
Kokeile seuraavaa: Sammuta kaikki kytke XP PC modeemin porttiin 1 Maximum porttiin 2 Internet johto paikallaan Virrat päälle kaikkiin, odota kunnes koneet avautuneet, kirjaudu XP koneelle Laita Maximumin dhcp päälle (+ Menu kohta 6 hae IP-osoite), niin se hakee seuraavan vapaan osoitteen omasta kotiverkostasi boxille (Yhdyskäytävään voi laittaa modeemin IP-osoitteen. Aliverkon peite on se mikä kuvassakin) Hakee kyllä nuo itse. Sitten tallenna Ja EXIT Avaa koneella PVR-manageri Tutustu vielä: Ohjekirjan sivuun 47 => Nauti tallenteista Siirrytään sitten vasta tiedostonjakoon yms..... Se ei hae tietokonetta, vaan vapaata IP-osoitetta Modeemilta, joka jakaa niitä (Pojan kone ei ole verkossa => osoite on vapaa Maximumille. Kun nyt boxin varattua tuon IP:n, pojan kone saa seuraavassa bootissa uuden osoitteen. Jos Boxin menu > multimedia > valikoissa näkyy "väärä" kone yms. ne saa siivottua boottaamalla boxin.
Eikös mainitsemasi Ineternet johto ole sama kun XP PC modeemin verkkojonto (siis verkkojohto mikä menee tietokoneesta modeemiin?) Haki saman osoitteen kuin aina ennenkin. Mulla nyt on käsitteet sekaisin, kun puhutaan Neljästä eri ip-osoitteesta: Modeemin osoite, Maximumin osoite (onko siis sama asia, Maximumin varaama osoite modeemista?), sitten tietokoneiden (2kpl) ip-osoitteet on tulleet jotenkuten selväksi. poistin jo koko ohjelmankin tältäkin koneelta kerran ja latasin uudelleen. Buuttasin kaksi kertaa koko boxin. Olen tehnyt modeemiin kaksi kertaa ohjelmistopäivityksen ja resetoinut sen yhtä monta kertaa päästäkseni nettiin. eli nyt ollaan kuitenkin lähtötilanteessa. josko kolmas kerta toden sanoisi. Seuraavaksi tulee mieleen vaan uuden modeemin hankkiminen. Kun tuohon boxiin tallennetaan (dhcp pois päältä) tietokoneen ip-osoitteen, niin laitetaanko siihen se täsmällisesti samoin, mitä tietokone näyttää ? ja tuleeko nuo muut kohdat (aliverkon peitteet yms) samoin kun boxin hakemassa (dhcp päällä). Luin myös tuota maximum keskustelua, ja joillakin on ollut samanlaista häikkää kun minulla. mutta ovat kai loppujen lopuksi sen saaneet toimimaan. jotenkin minusta tuntuu että olen sinnikkäästä ja perusteellisesta selittämisistänne ja opetuksistanne huolimatta käsittänyt jotain tärkeää väärin. tuota ohjekirjaakin olen lukenut kannesta -kanteen ja takaisin. Mutta siellähän on vain ylimalkaisesti neuvottu. (yhdistetään verkkojohdoilla modeemiin [tai ristiinkytketyllä kaapelilla suoraan tietokoneeseen], asennetaan Manager -ohjelma. ja siellä pitäisi näkyä tuo boxi sitten. vaan kun ei näy. Ja miksi boxi ei enää ohjelmistopäivityksessä ole viikkoon tuonut esim subin ohjelmatietoja (toinen kanava on Maikkarin maksullisista kanavista aina joku, mikä on tyhjä). Ei auta vaikka ne manuaalisesti yritän hakea.
noista aikaisemmista ohjeista modeemin asetuksista en ymmärtänyt kohtaa: <<(Firmware PE.10) "Next", "Next", "Log on to the Internet!" ja "Logout". (Firmware PE.9) "Next", "Next", "Save Settings" ja "Logout".>> Sitten modeemin resetointi asiasta: <<Jos resetoit ZyXEL:in, niin katso ekana ZyXEL:in asetuksista toimivat palveluntarjoajasi VPI ja VCI arvot, koska ne yleensä muuttuu 8-35 arvoihin kun ZyXEL resetoidaan, jolloin netti ei toimi väärillä arvoilla. Elisalla ja Saunalahdella VPI/VCI-arvot on yleensä 0-100 (katso kuva 4), Soneralla 0-33. ZyXEL:in resetoinnissa asetukset palautuvat tehdasasetuksiksi, salasana on 1234 ja porttiohjaukset pitää tehdä uudestaan.>> Ongelma onkin se että kun olen tehnyt modeemiin nuo asetukset kokonaisohjeen mukaan, niin en pääse internettiin ennenkun olen taas palauttanut modeemin tehdasasetukset. No tämä nyt tällaista väsyneen ja kiukkuisen hämmän höpinää.
Kotiverkkosi tai lähiverkkosi (mitä termiä ikinä haluatkin modeemistasi + tietokoneistasi + maximumista muodostuvasta kokonaisuudesta käyttää) laitteilla (modeemilla, jokaisella tietokoneella, maximumilla) kuuluu jokaisella olla oma yksilöllinen IP-osoite. Osoite on kotiverkkojen tapauksissa yleensä esim. 192.168.1.XXX ja samassa kotiverkossa olevilla laitteilla ainoastaan tuo lopun XXX-osa eroavat toisistaan. Laitteille ei siis yritetäkään kertoa sen toisen laitteen osoitetta, johon yritetään mahdollisesti olla yhteydessä. Kun laitteilla on omat yksilölliset IP:t ja "aliverkon maski" ja "yhdyskäytävä" asetettu oikein, laitteet osaavat taianomaisesti ihan keskenään päätellä kenen kanssa kukin laite milläkin hetkellä haluaa keskustella. Voidaan ajatella, että modeemi on kotiverkossasi sellainen fiksu laite, joka tietää mitä osoitteita on olemassa ja mitkä niistä ovat vapaina. Modeemissa on ns. DHCP-palvelin, jonka tehtävänä on automaattisesti jakaa modeemin tiedossa olevia IP-osoitteita kotiverkkosi laitteille. Toisin sanoen, kun jokin verkkosi laitteista (tässä tapauksessa jokainen laite verkossasi), jonka asetuksissa on määritelty, että "IP-osoite hankitaan käyttäen DHCP:tä", käynnistetään, kysyy ko. laite modeemin DHCP-palvelimelta itselleen IP-osoitetta. Modeemi kaikessa fiksuudessaan antaa ensimmäisen vapaana olevan osoitteen kyselevälle laitteelle. Samalla modeemi asettaa aliverkon maskin ja yhdyskäytävän kohdalleen, joten periaatteessa niistäkään ei tarvitse tajuta senkään enempää. Sen verran voitaneen todeta, että yhdyskäytävä on yksinkertaisissa kotiverkoissa modeemin IP-osoite. Tavoitteena olisi siis asettaa modeemista DHCP-palvelin päälle ja kaikki kotiverkon laitteet hakemaan ip-osoite yms. verkon tiedot automaattisesti käyttäen tätä DHCP-palvelinta hyväksi. Jos kaikki verkon laitteet käyttävät DHCP:tä, tulee usein tilanteita, jossa äkkiä vaikuttaakin siltä, että jollain laitteella onkin sama IP-osoite kuin jollakin toisella laitteella. Tämän ei pitäisi olla oikeilla asetuksilla mahdollista, jos molemmat laitteet, joilla näyttäisi olevan sama IP-osoite, ovat myös samaan aikaan päällä. Tilanteen pitäisi pelata jotenkin näin, eli jos Herra X:n kone makuuhuoneessa on illan hämärtyessä ollut ensin ainoa kone päällä ja on näin ollen saanut ensimmäisen vapaan ip-osoitteen modeemilta. Sitten kohta Neiti Z onkin käynnistänyt keittiössä oman koneensa, jolloin modeemi on antanut sille seuraavan vapaan osoitteen. Seuraavaksi Herra X väsähtää ja sulkee koneensa ja näin vapauttaa käyttämänsä IP-osoitteen. Perheen rasavilli Poika Y tulee kotiin ja käynnistää oman koneensa, jolloin modeemi antaa jälleen ensimmäisen vapaan osoitteen Pojan käyttöön, mikä nyt onkin sama osoite kuin Herra X:llä hetkeä aiemmin, mutta tälläpä ei ole enää mitään väliä, kun Herra X on jo nukkumassa kone sammuksissa. Verkon laitteet tajuavat taas, että ko. osoitteen takana onkin Poika Y:n kone. Jos Poika Y oliskin tullut kotiin jo aikaisemmin, kun Herra X oli vielä hereillä ja hänen koneensa päällä, olisi Pojan kone saanut IP-osoitteekseen seuraavan vapaan osoitteen eli Neiti Z:n koneen osoitteesta seuraavan. Jos puolestaan haluat tilanteen, että jokaisella kotiverkkosi laitteella on aina ja always sama osoite, niin sitten IP-osoite ja verkon asetukset pitää laittaa laitteille käsin tai käyttää staattista DHCP:tä, joka jakaa aina saman osoitteen samalle laitteelle, mutta se onkin jo eri tarina.
Ongelma onkin siinä(kin) että kun olen nyt kolme kertaa mennyt modeemin asetuksiin aikaisempien ohjeiden mukaan, niin en ole päässyt internettiin. ja olen joutunut resetoimaan modeemin, jolloin ollaan taas lähtöpisteessä. Olenkin tullut tulokseen, että modeemi on viallinen. Eli modeemin (ZyXEL) asetussivuille (192.168.1.) en pääse ennenkun teen internetin asetuksista muutokset. sitten pääsen Zyxelin sivuille ja teen modeemiasetukset. sitten vaikka laitan internetin asetukset takaisin, niin nettiin ei pääse. ennenkun resetoin modeemin taas tehdasasetuksille.
Tämä johtuu todennäköisest siitä, että modeemisi on siltaavassa (bridged) tilassa. Siltaavan tilan sijaan pitäisi käyttää NAT-tilaa ja määritellä modeemin DHCP- yms. asetukset tälle tilalle. Modeemista voit Wizard Setup:lla säätää homman kuntoon. "Mode":ksi "Routing" (ei siis "bridged"), "Encapsulation":iksi "ENET ENCAP" ja "Multiplex":iksi "LLC". Sitten VPI ja VCI arvot kohdalleen. Paina "Next" ja laita pallukka kohtaan "Obtain an ip address automatically" ja "Network Address Translation":iin "SUA only" ja taas "Next". "LAN Information":sta pitäisi nyt tarkistaa, että "IP address" on 192.168.1.1 eli tämä on se osoite, millä modeemi tunnetaan kotiverkossasi. DHCP:n tulisi olla päällä, maskin 255.255.255.0 ja "Starting IP address" jotain 192.168.1.jokuluku. IP poolin koko pitäisi olla suurempi, kuin laitteittesi määrä kotiverkossasi. Sitten vain "Save settings". Joissakin modeemeissa purkki pitää bootata ennen kuin uudet asetukset tulevat oikeasti voimaan. Tämän voinee tehdä jostain päin modeemin valikoita (HUOM! bootti on siis eri asia kuin resetoiminen!). Lisäksi pitää vielä vaihtaa tietokoneesta se modeemiin pääsyä varten muuttamasi IP-osoite takaisin hakeutumaan automaattisesti DHCP:n avulla.
välitiedotus tähän kohtaan: Tein neljännen kerran modeemin asetukset tässä aikaisemmin saamieni ohjeiden mukaan. Sitten hain boxiin ip-osoitteen, mikä vaikutti heti oikealta. ja tämän (XP) koneen ip-osoite näytti - niinkun oikealta kuulostaakin - samaa viimeisen numeron erolla. toinen (Vista) kone näytti ipconfig -tiedostossa: Ei kytketty. Kokeilin useampaa modeemin porttia. ja kun ne olin tallentanut, niin sain tuon Manageri ohjelmankin toimimaan, eli siellä näkyi tuo Maximum ja pääsin tallennuksiin. Okei. Hyvin tähän asti. Mutta - edelleenkään en tietokoneelta pääse internettiin. vaikka vaihdoin tietysti takasin internet asetuksista "hae ip-osoite automaattisesti" Sitten kun olen resetoinut modeemin, pääsen nettiin mutta sitten sen jälkeen ei tietenkään Maximum näy Managerissa. eli internetti tai tuo Managerin ohjelma toimii vaihtoehtoisesti. Mitä mun pitää tehdä tuon Zyxelin asetusten muuttamisen jälkeen internet -asetuksille muutakin kuin tuon ip-osoitteen automaattisen haun määrittäminen, että sekä internet että Maximum näkyisi ja mieluimmin yhtäaikaa ? Nyt voin kuitenkin ottaa netin pois käytöstä - siirtää tallenteet koneelle - sitten reseroida modeemin päästäkseni käyttää nettiä. Mutta kuulostaa vähän monimutkaiselta.
Lisää ohjetta: - kun resetoit modeemin, se menee siltaavaksi, jolloin saat koneelle IP-osoitteen palveluntarjoajaltasi, ja internet toimii, mutta sisäverkko ei - kun konffaat modeemin NATtaavaksi, sinun pitää määritellä sinne myös käyttäjätunnus/salasana, jos sellainen on käytössä (yleensä on), sekä sisäverkon tiedot ja DHCP. - omalla koneellasi luot uuden verkkoyhteyden, joka on internet => aina auki Nyt pitäisi toimia niin netti kuin sisäverkkokin.
Kiitos. osaisiko esim tty kertoa tämän saman suomeksi Mieluummin rautalangasta vääntäen. Eli Zyxel asetuksen kohta missä nuo määritellään, kiitos! Pitääkö tuo uusi verkkoyhteys tehdä myös pojan koneelle ? Ja eikös "vanhan" verkkoyhteyden verkkoasetuksista voi vaan määritellä että se on aina auki. Mielestäni tämä on niillä määritteillä jo valmiiksi, kun on kiinteä laajakaistayhteys. odotellessa voin tuota yrittää vielä tässä räpeltää. poika tulee kohta koulusta, ja tykkää kyttyrää jos ei pääse nettipelaamaan.