Moi! Olen jo vuoden verran keräillyt synkkiä draamoja, mielisairaala erilaisia sairauksia (kuten autismi) aiheisia leffoja. En tiedä mikä niissä kiehtoo mutta kovasti on katsottu ja etsitty. Nyt kysyisin teiltä jos tietäisitte, omistaisitte tai jopa myisitte mulle tällaisia DVD elokuvia. Osassa seuraavista elokuvista ei nähdä kun pieni kohtaus tykkäämäni aihetta mutta se ei haittaa yhtään. Omistan tällä hetkellä seuraavat melankolisia elokuvia: Elämäni rakkaani (syöpä-aiheinen) Perhosvaikutus 1 Vihreä maili (viimeisessä kohtauskessa mielisairaala) Yksi lensi yli käenpesän Asylum (perustuu 40-50 luvulle? mielisairaalaan) Good will hunting Vuosi nuoruudestani (nuorten psykiatrisessa hoitolaitoksessa) Awakenings Liar liar (komedia) Rain man Kauna 2 (alussa lepositeissä) Paha aavistus (keskivaiheilla mielisairaalassa) 1408 Ace Ventura: Pet detective (välissä mielisairaalassa käymässä) Boogeyman 1 Madhouse Painajainen Elm Streetillä 3 Pahat pojat Pekko ja unissakävelijä Crazy in love (asperger) Donnie Darko (skitsofrenia) Reign over me (masennus) Radio (jälkeen jäänyt) Gilbert Grape (jälkeen jäänyt) Little miss sunshine (alussa mielisairaalassa) Terapian tarpeessa 1 & 2 Älä sano sanaakaan The Skulls (välissä mielisairaalassa) Terminator 2 (alussa -ll-) Phonebooth Cassandra's dream (paniikkimainen,itsemurha) 12 apinaa (alussa mielisairaalassa) Silent fall (autistinen poika) Chapter 27 (pakkomielteinen murha) Unelmien sielunmessu (huume aiheinen ja lopussa katkaisuhoidossa) Yön ritari (kaksinaama lopussa lepositeissä ja muutenkin skitsofreninen jokeri) Beck: poika lasipallossa (autistinen poika) Wallander: salaisuus ei voi olla totta (komedia, välissä mielisairaalassa) Lost boxit (missä hurley mielisairaalassa) Trainwreck (komedia, terapia-aiheinen) Gothika (mielisairaalassa osittain) Kummeli kultakuume (elmeri nikulassa) Koirankynnen leikkaaja (sodassa haavoittunut) Kalteva torni The Jacket Martian child (poika luulee olevansa marsista) The unsaid (poika kätkee salaisuuksia) Hiiriä ja ihmisiä (jälkeen jäänyt mies) Älyvapaa veto (komedia, paralympialainen aiheinen) Patch Adams (alussa mielisairaalassa, lääkärinä auttaa lapsia ja muita) The Big White (touretten syndrooma) virgin suicides (nuoret tytöt itsemurhaavat) Koti-ikävä (suomalainen, nuorten psykiatrinensairaala) Kolmetoista (ranteiden viiltoja) Pelimiehet (fobiamainen) Elämä on ihanaa (fobiamainen) Kuudes aisti (nuori poika näkee kuolleita) K-pax (mies tulee avaruudesta) I am Sam (jälkeen jäänyt yh) The machinist Ben X (asperger, autistinen poika) What about Bob? (komedia/draama, terapiamainen) Amy (tyttö mykkeentyy) Cube (autistinen lapsi) Hannibal 1 & 2 Secret Window Beautiful Mind Fucking åmål (ruots.) Boogeyman 2 Stay Kylläpä niitä kertyikin Näitä olen ostamassa. Jos löytyy niin huudelkaapas niin saatan ostaa Breaking the wave Dancing in the dark The Boy Who Could Fly (ei suomessa?) House of Cards (ei suomessa?) Forrest Gump Idiootit (ruots.) Heaven Tropic Thunder Me, myself and Irene The Black balloon (ei julkastu vielä suomessa) The soloist (ei julkastu vielä suomessa) Bandits Eli siinä ne nyt oli puuh.. Jos siis tiiätte lisää jotain tänkaltaisia leffoja/tv-sarjajaksoja/dokumentteja nii viestiä vaan. Jos on samasta aiheesta kiinnostuneita niin olis kiva jutella lisää ja vaihtaa mielipiteitä. Wikipedia on myös kerännyt näitä elokuvia josta kuitenkin puuttuu muutamia: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_featuring_mental_illness Jos joltakulta löytyy joku äskeiseltä sivulta mitä ei näy luettelemissani listoissa, ilmoitathan niin ostan kans. Kiitos kaikille lukijoille ja vastaajille! palaillaan :naminami:
Joo multa uupuu noita vanhoja elokuvia melki kaikki. En löytäny DVD:nä mutta videona löysin huutonetistä. Kiitos vinkistä.
Näin äkkiseltään tulee mieleen Vaihdokas (Changeling), My Life Without Me, Martyrs, Perhonen lasikuvussa (Le scaphandre et le papillon), Paprika, Kaunis mieli (Beautiful Mind), Loisto (Shine), Todiste (Proof), Pi, Keane, Tervetuloa Mr. Chance! (Being There), Snow Cake, I'm a Cyborg But That's OK (Saibogujiman kwenchana). Onhan noita varmasti paljon, edellä mainitut muutenkin hienoja leffoja. :thumbsup:
Joo se mulla onkin jo. Ihan semmonen perus vainoharhausleffa. Suosittelen kaikille Voi vitsi! kiitos JTX. Oon iha hulluna tuohon Giovanni Ribisiin elokuvan: "The Big White" johdosta! kiitos kaikille myös listauksista. Lisäänpä listaani nuo kaikki mainitsemanne
Ensimmäisestä viestistä tosin jäi hieman epäselväksi se, ollaanko tässä nyt hakemassa pelkästään mielisairauksia käsitteleviä elokuvia.
klassikota: Polanskin Inho, mestarillinen harhaisen ihmisen sisäisen maailman kuvaus. Anttila myi muutamalla eurolla Melvillen Punainen ympyrä. Elokuvahistorian paras juoppohulluuskohtaus. Mel Brooksin Korkeuskammo, komedia mielisairaalasta Hitchcockin Noiduttu, sisältää Salvador Dalin suunnitteleman unijakson Hitchcockin Vertigo, korkeanpaikan kammo, fetisismi, pakkomielteet Billy Wilderin Auringonlaskun katu, harhoissa elävä entinen filmitähti Kieslowski, Lyhyt elokuva rakkaudesta, on melankoolisempi kuin Matti Vanhanen. Punaista ympyrää lukuunottamatta kaikki julkaistu Suomessa. Ja sitten yksi länkkäri, Kaksintaistelu auringossa, tuhoavan rakkauden kuvaus.
Lisätään listaan Fire Walk With Me, on taatusti mielisairautta, melankoliaa, synkkyyttä ym. Ja puikoissa tietenkin David Lynch.
Aika laaja rajaus tosiaan, mutta lisään The Passion of Darkly Noon. On jäänyt mieleen todella hyvin onnistuneen päähenkilöitä riivaavien tunne-elämän häiriöiden välittämisessä katsojaan. Eraserhead, The Elephant Man (+useimmat muutkin Lynchin leffat) Lars von Trierin uusin Antichrist;ssa on ilmeisesti myös päähenkilöillä henkisiä haasteista. Tämä tosin vasta tulossa teattereihin.
Monia hyviä elokuvia on listattu! Ihan kovin montaa ei kannattane putkeen tuijotella ellei nyt välttämättä halua vaipua synkkyyden alhoon
Yksi aiheeseen sopiva leffa, josta ei näkynyt vielä mainintaa: Lilith. On vuosikausia siitä, kun olen sen nähnyt ja pidin silloin kovasti. Itse asiassa kiitos tästä ketjusta: sen ansiosta tuo muistui mieleeni ja tuli saman tien tehtyä tilaus britti-amazonin kautta .
Joo alun perin tämä oli tarkoitus mutta tähän astisista on tullut ihan hyviä romanttisia draamoja vaikkei ne mua suunnattomasti kiinnosta. Kiitos kuitenkin kovasti kun on keskustelu edennyt näinkin pitkälle Edit: Hapakoolle ole hyvä! Olen pitkään ajatellut että voisi koota nämä leffat yhteen ja kysyä olisko niitä lisää ja näyttää olevan! mietin myös että mihin tämän keskustelun laittaisin ja plazahan se mainioin foorumi. Kerään nää kaikki paperille listaan niin katson sitten myöhemmin löytyykö kaupoista kun kukkaro kaikuu tyhjyyttään tällä hetkellä. CeeLo (luulen) en vajoa kuitenkaan niin alas katon kato aina välis jonku komedia ja koulussa (av-ala) katellaa iha tarpeeks mustavalkosia/mykkiä romanttisia klassikoita. Tänään katottiin Casablanca.
Ei mielisairaalaleffoja, mutta: Leaving Las Vegas, Blow ja Eternal Sunshine Of The Spotless Mind tulevat mieleen.