Olen hankkimassa vasta ensimmäistä Blu-ray -soitintani, mutta kiinnostukseni heräsi kotiteatterin rakennukseen. Olen DVD-ajan kasvatti, ja vuosien mittaan kasvanut jonkinlaiseksi DVD -tekniikan asiantuntijaksikin, mutta nyt kysymykseni koskee kotiteatterin äänijärjestelmän valintaa. Olen lähinnä kahden vaiheilla, joko 5.1 tai 7.1? Yksiössäni on rajatut tilat, ja teatterin pitäisi olla ennen muuta tilaan sopiva, eikä liian iso, eikä liian pieni, joten lienee turhaa hankkia 11.2 -äänijärjestelmän laitteita ja kaiuttimia, kun en tiedä, mihin 13 laitetta sijoittaisin järkevästi huoneessani? Mitä äänijärjestelmää markkinoilla olevat Blu-ray -elokuvat suosivat? Yritin etsiä netistä ilmaisia ääninäytteitä lähinnä koulutus, sekä -testaus-mielellä eri äänijärjestelmille, ja eniten löysin 5.1 :lle. Onko se niin, että se on suosituin tällä hetkellä kotiteatteri -harrastajien piirissä? Entä jos katson DVD:tä, jossa ääni tulee ulos Dolby Surround 5.1:nä, onko 7.1 järjestelmässä 2 mykkää kanavaa?
Turhaa se on about aina. Blu-ray standardi ei salli enempää, kuin kahdeksan kanavaa (7.1). Nuo lisäkanavat revitään laajentamalla sitä 7.1 keinotekoisesti. Myöskään elokuvien ääniraitoja ei tehdä 11.x kanavalle (pl. mahdollisesti jotkin erikoisteatterit, mitä jossain Disneylandissa on 10 min klipeille). Taitaa olla vielä 5.1 yleisin, mutta 7.1 yleistyy koko ajan. Toy Story oli ensimmäinen, joka oli elokuvateatterissa 7.1. Siihen saakka kaikki (ja varmaan moni edelleen) miksataan uudelleen 7.1:seksi BD:lle, jos miksataan. Suosituimmasta ns. preferenssinä en tiedä, mutta yleisin se on varmasti vieläkin. Tuo 7.1 voittaa kuitenkin koko ajan alaa. Kyllä, takasurroundit jäävät pois pelistä. Halutessaan tuon voi laajentaa 5.1 -> 7.1 esim. Dolby Prologic II:sella, mutta se on - jälleen - automaattialgoritmilla repäisty laajennus. Toiset tykkää, itse puristina käytän sitä raitaa, mikä siihen levylle on miksattu. Ei siihen 7.1 (tai johonkin 11.2) järjestelmään kannata rahaa ladata, jos sitä ei saa kunnolla toteutettua. Huonosti sijoitetuista takasurroundeista ei ole kuin harmia ja rahanmenoa. Ja ainahan sen 5.1 voi myöhemmin laajentaa, jos tulee ajankohtaiseksi. Hyvällä 5.1 (tai jopa hyvällä 2.1, jos budjetti on tiukka) liikkeelle ja siitä laajentamaan tarpeen mukaan.