Olen yrittäny paikata aukkoja musiikkitietämyksessä klassisen musiikin osalta kuuntelemalla näitä ns. Kaanoneita, yleisesti tunnettuja klassikoita ja mestariteoksia. Suosikeiksi on muodostunut muutamia: -Richard Wagner: Death of Isolde (from Tristan und Isolde) -Tchaikovsky - The Nutcracker, Waltz of the Flowers -Chopin - Waltz No 6 in D flat major, Op.64, No 1 ('Minute Waltz') -Prokofiev - Romeo and Juliet, Op.64, Montagus and Capulets -Sibelius - Karelia, Op.11, Intermezzo -Offenbach - Orpheus in the Underworld, Can-Can -Boccherini - String quintet in E major, Op. 11, No. 5, Minuet -Chopin - Waltz no. 3 in A minor, Op. 34 No. 2 -Bizet - L'Arle'sienne Suite No 2, Farandola -Liszt - Hungarian Rhapsody 2 -Liszt - Nocturne No 3, 'Liebestraume' in A flat major -Sibelius - Karelia Suite, for orchestra, Op. 11: Alla marcia -Mozart - Symphony 40, 1st Movement -Grieg - Morning Hyviä "biisi" ehdotuksia otetaan edelleen vastaan.
Loistava threadi 71 db:thumbsup: Tämä aihe on kaivannut kyllä keskustelua jo pitkään. Itse en ole viittinyt ottaa keskusteluun osaa aikaisemmin, kun olen tietynlaista argumentaatiota luettuani joutunut hillitsemään itseäni nyrkkeilysäkin ja Góreckin `Symphony of sorrowfull songs´:n avulla. Aika viileästi olet reagoinut, joihinkin itseni hiiltymään saaneisiin kommentteihin ja ahdasmielisyyteen. Vargasille ja muille vielä myös:thumbsup:
Aika vähän tuntuu porukka kuuntelevan Schubertin ´Die Schöne Müllerin´:ä tai ´Winterreiseä´? Näistä Deccalla tosi hyviä esityksiä, esim. Peter Schreierin ja Peter Pearsin laulamina. Pearsin talvimatkassa myös Benjamin Britten pianossa aikast ilmaisuvoimainen ja vaikuttava.
Ja Wagnerin oopperamaailma kyllä imaisee mukaansa surutta...eikä vaikkapas Lentävä Hollantilainen tai Tannhäuser musiikillisesti ihan hirveän vaikeita ole. Katseleeko muut täällä oopperoita kotiteatterin kautta?
Kuuntelen kyllä klassista. Straussit ovat mielisäveltäjiäni, mutta muutkin menevät. Paitsi Vivaldin 4 vuodenaikaa. Se saa savun nousemaan korvistani... Sain siihen lapsuudessani jonkin trauman...
Taidat muistaa joko vuoden tai sitten maan väärin. Pahaa pelkään, että 1400-luvun eteläamerikkalainen kirkkomusiikki on suhteellisen harvinaista, koska Kolumbus löysi koko mantereen vasta 1492. Klassisesta threadia hiukan silmäiltyäni: Itse en voi ymmärtää, miten joka voi pitää klassista tylsänä. Siis verrattuna nykymusiikkiin? Siis mölyyn jossa ei ole melodiaa, ja jossa "musiikki" koostuu vain toistuvasta yksitoikkoisesta jumputuksesta, johon joko huutaa kurkkusuorana päälle jotain vihaista josta ei saa mitään selvää? Sanoinko jo että VIHAAN rytmimusiikkia, ja vaihdan radiossa aina kanavaa jos jumputus alkaa. (no, kun yleensä kuuntelee äänikirjoja, tai kanavana on yle ykkönen tai classic FM, niin ei usein tarvitse kanavaa vaihtaa) Siitähän tulee pää kipeäksi. Ja miten jotain räppiä voi edes pitää musiikkina, eihän siinä ole melodiaa ollenkaan.
Harmittavan vähän. Jean-Philippe Rameaun "Les Boréades" on loistava. halvalla tuli ostettua Puccinin "Turandot", loistava sekin. Ei vaan ole rahaa näitä ostaa.
Kirjastoissa on paljon klassista musiikkia. Niitä voi lainata - ilmaiseksi. Kaukolainauskaan ei ole kallista, Joensuussa pitää maksaa vain toiset postikulut (DVD ja CD 1). Täältä (--> maakuntakirjastot) vaan etsimään haluamia levyjä.
En ole mikään liedien ystävä mutta Schubertin liedit orkesterin säestyksellä (Abbado/DG) ovat mahtavaa tavaraa. Talidominitapaus Thomas Quasthoff on tosi symppis. :thumbsup:
Sama pätee viineihin, juustoihin, yleisesti taiteisiin, sieniin ja ylipäätään kaikkeen sellaiseen, minkä juntit ymmärtämättömyyttään leimaavat elitistiseksi. Minua ärsyttää suunnattomasti kun en vain "osaa" kuunnella klassista. Tiedän sen olevan yksi partiisi, josta ei olisi paluuta porttien avauduttua. En vain ole oppinut, vielä.
Aivan. Klassiseen musiikkiin toki liittyy ällöttäviä elitistisiä piirteitä (mennään smokki ja turkki päällä katsomaan Verdin oopperaa parhaille paikoille vain sen takia että voidaan päteä sosiaalisesti) mutta kaikkeen musiikkiin liittyy myös negatiivisia elementtejä. Minä kuuntelen klassista musiikin takia, kalsarit jalassa. Viineistä en tiedä mitään, vältän alkoholijuomia. Juustoista tiedän jotain, Camembert on herkkuani. Taiteistakin tiedän jotain. Sienistä tiedän suhteellisen paljon, isäni opetti minut sienestämään. Mikäs sen parempaa kuin suppilo- ja keltavahveroista ja herkkutateista tehty kastike! Etköhän sinä joku päivä tuonne paratiisiin pääse kun kerran asenne on kohdallaan. :thumbsup: Pikku hiljaa klassinen valkenee. 10 vuotta olen itse sitä kuunnellut ja yhä löytyy alueita jotka ovat vähän hämärän peitossa. Romantiikan ajan (1830-1914) pianokonsertoista on hyvä aloittaa, niissä on mukaansatempaavaa melodiikkaa (Grieg, Rachmaninov 2, Chopin 1 & 2)
Ongelmahan on niiden, jotka tarkkailevat joidenkin klassisen musiikin kuuntelijoiden "ällöttävää" ulkoista habitusta. Tapa se on tuokin nostaa itsensä joidenkin yläpuolelle. Itse pyrin nostamaan itseni tällaisten keskustelun yläpuolelle ja olemaan sitä kautta parempi ihminen (kuin muut)
http://video.google.com/videoplay?docid=5674765102875932336 Mikähän klassinen(?) kappale soi tässä taustalla?
Kyllä sitä aina silloin tällöin asunnossa soi punkin sijasta klassinen musiikki. Joitain kokoelmalevyjä kun on tullut hankittua perinteisesti alelaareista Eniten hyllyssä perinteistä Beethovenia, tuttuina tribuuttilevyinä eri pianistien esittämänä. Yleensä hienojen kansien takia hankittu, mutta kyllähän sitä on nautittu itse musiikistakin.
Niinkuin Niiles jo sanoikin, kirjstoissa löytyy usein ihan OK valikoimat. Itse lainasin äskettäin Wagnerin Parsifalin(Deutsches Symphonie-Orchester:ia johtaa Kent Nagano ja solistikaartissa mm.Waltraud Meier ja Matti Salminen.Tosin kannessa tarra, jossa lupailevat:"high definition in sound and vision", nauratti vähän,että mitäs tuo tarkoittaa ) Turun musakirjastosta.Tarkoitus olisi tuo katsoa huomenna. Ooppera kotiteatterista olen kyllä kokenut todella suureksi nautinnoksi, eli suosittelen ainakin niille ,jotka ihmettelevät oopperan kuuntelemista CD:ltä ilman ´esitystä´. Ostin muuten itsekin halvalla hyvän Turandot:n, ja myönnän että ovat yleensä liian kalliita, mutta silloin tällöin tulee törsättyä, enkä ole katunut(paitsi Saariahon Kaukaisen rakkauden kohdalla) En ole tuohon Les Boréadesiin törmännyt, olisiko-71 db- antaa jotain tietoja tallenteesta? Kiinnostaa kyllä kovasti, sillä Rameau muuten loisto säveltäjä.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0001Z65PI/026-7652401-5137258?v=glance&n=283926&s=dvd&v=glance Mahtava moderni koreografia. Näin esityksen YLE Teema-kanavalla keväällä ja pakko oli tilata omaksi. Rameau on tosiaan loistosäveltäjä. :thumbsup:
Sama pätee myös itseeni. Toki ooppera on parasta nk. livenä, mutta dvd-tallenteet tekevät teoksista todella paljon helpommin ymmärrettäviä kuin pelkkä libreton kuunteleminen tai lukeminen. Esim. useimmista baleteista voin hyvinkin nauttia ilman visuaalista lavaesitystä pelkän cd:n avulla, mutta ooppera mielestäni tarvitsee ne silmäniskut, irvistykset ja eläytymiset, jotka valitettavasti jäävät puolitiehen pelkän musiikin avulla. Harmi vain, että laadukkaita ooppera-dvd teoksia (joissa sekä kuva että ääni kunnossa) on saatavilla suhteellisen vähän, oikeastaan vain viimeisen 5-10 vuoden ajalta.