Missä ovat uudet tykit?

Keskustelu osiossa 'Videotykit ja -projektorit' , aloittajana nepa, 02.09.2016.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Yksi keino BenQ:n tuulettimien ääneen on hidastaa niiden nopeutta huoltovalikosta, mikäli se on edelleen mahdollista. Ainakin vanhemmissa malleissa se oli ja samasta näkymästä näki myös projektorin sisälämpötilan, joten tuulettimien nopeutta pystyi säätämään ja samalla seuraaamaan, että tykki ei lämpene liikaa.
    Itse hiljennin nopeuksia siten, että lämpötila nousi 2-5 astetta. Ihan hyvin kesti lamppu.

    Onhan tuo toki vähän säätämistä.
     
  2. masterson

    masterson Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    15.04.2003
    Viestejä:
    444
    Saadut tykkäykset:
    26
    palauttaa ? onko muuten palautus suomessa aina mahdollinen firmasta riippumatta mikäli tuotteet tilaa postilla kotiin toimitettuna vai pitääkö maksukin olla aina postiennakolla ? onko kellään mitään tietoa ?
     
  3. lehis

    lehis Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    3
    Aika lailla samanlaiset kokemukset itelläkin tuosta W2700 mallista. Kaksi päivää ja about 10 tuntia kokeilin tykkiä eikä sen tuulettimet pysyneet hiljaisena kuin aina tykin käynnistyksen jälkeen ECO moodilla ensimmäisen puoli tuntia kunnes tykki alkoi ramppaamaan tuulettimen kierrokset normal moodin möykkälukemille ja ylikin.
    Vastaavassa paikassa katossa nykyinen Benqin W2000+ malli on hiljaisempi normal moodissa kuin tämä Benq W2700 Eco moodissa edes tuon ekan puolen tunnin aikana kun sen tuulettimet olivat vähän hiljaisempia.

    Kuvanlaatu W2700:ssa tosin oli parempi kuin tuossa W2000+ mallissa (W2000+:n lampussa on tosin jo about 3000 tuntia) kirkkautta oli jopa Eco moodissa selvästi enemmän, kontrasti oli vähintäänkin samalla tasolla jos ei karvan verran parempi silmämääräisesti arvioituna, värit olivat SDR:llä aika lailla samat ja HDR:llä tietysti selkeästi paremmat.
    Omassa yksilössä taisi dynaaminen Iiris toimia ja sen yhteistyö HDR tone mappayksen kanssa näytti kyllä esim Planet Earth 2:ssa todella hyvältä, kuva oli selkeästi 1080p kuvaa terävämpi, kolmiulotteisempi ja kontrastikkaampi.

    W2700:sen 1.0 firmis oli juuri niin buginen kuin AVSForumilta voi lukea, sama mitä teit valikoissa melkein niin kuvan säätö tapahtui kuvassa näkyvien virheiden kera jotka kuitenkin poistuivat pikku viivellä ja kaiutinkin saattoi pamahdella tuon tuosta vaikka sen volyymi oli nollassa.

    Lisäksi tuossa Maaliskuussa valmistetussa tykissä oli todella paha konvergenssi linssissä joka näkyi testikuvassa melkoisena sinisen siftaantumisena ja tuo liika sininen näkyi esim planet erth 2:ssa ääriviivojen sinertämisenä silloin tällöin.Kaapelina oli RuiPron 12m HDMI kuitu niin vahvistimen kautta kuin soittimelta suoraan tykkiinkin kytkettynä joten tuskin oli edes kaapelista kiinni.

    WCG filtteri toi HDR kuvaan lisäksi selkeän sävyvirheen magentaan, mikä parani hiukan kytkemällä Brilliant color pois päältä. Ilman filtteriäkin HDR toki näytti hyvältä ja varsin katsottavalta. Valoteho riitti jopa Eco moodissa 126" 16:9 0,95 gainin harmaalle ALR kankaalle vaaleassa olohuoneessa. FIltterin kanssa olisi toki pitänyt käyttää tykkiä normal tilassa mitä ei tuulettimien möykämn takia halua kyllä tehdä kuin leffan äänet lähellä referenssitasoa.

    Ilman linssin kohdistuongelmaa ja tuulettimien möykkää olisi tykin ehkä voinut pitääkin, sen verta hyvää kuvanlaatua se sai aikaiseksi.Toki lamppuja olisi saanut uusia tiuhaan kun normal moodissa sitä ei voi käyttää jos pitää moista mekkalaa.

    Kävin vertailun vuoksi katsomassa Hifistudiolla Epsonin TW7400 mallia ja sehän näytti jopa nykyiseen W2000+ malliin verrattuna paskalta, kuva oli haalea ja suttuinen. Ei tule siis edes TW9400 mallia tähän taloon mutta jospa tuo Benqin W5700 olisi hiljaisempi kuin tämä W2700 niin se kyllä jää taloon.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
  5. TPN

    TPN Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.11.2013
    Viestejä:
    20
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ei voi kyllä tw9400 kuvaa sanoa haaleaksi tai suttuiseksi. Huimasti parempi vanhaan benq w3000 verrattuna.
     
  6. lehis

    lehis Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    3
    Kommentti olikin tuosta TW7400 mallista:D Hifistudion valkoisella 1.0 gainin kankaalla tuo TW7400 ei todellakaan säväyttänyt edes tummapintaisessa huoneessa josta oli valot himmennetty, kuvan terävyys näytti selkeästi huonommalta kuin nykyisessä Benq W2000+ tykissä ja tummemmissa kohtauksissa oli kuin harmaa huntu olisi ollut koko ajan kuvan päällä, eikä sitä kirkkautta tai dynamiikkaakaan oikein kuvasta löytynyt. Toki tuo Hifistudion esittelyhuone ei ollut täysin pilkko pimeä, joten liekkö tuo sitten vain valkoisen screenin ominaisuus kun on vähänkään hajavaloao_O
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Pääsitkö vertaamaan Epsonia ja BenQ:ta toisiinsa Hifistudiolla? Jos vertailu on BenQ kotona ja Epson kaupassa, niin silloin se ei ole kunnollinen vertailu.

    Muutenkin tykin, jonka säädöistä ei ole tietoa, ja jota katsotaan mahdollisesti huonossa tilassa, kuva voi olla mitä vain verrattuna säädettyyn tykkiin pimeässä huoneessa.

    TW9400 on ihan varmasti kuvaltaan vertailukelpoinen mihin tahansa tykkiin verrattuna. Vanhemman mallin pohjalta ei kannata vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.
     
  8. lehis

    lehis Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    3
    Eipä ollut Benqiä Hifistudiolla joten vertailu oli juurikin niin että Benq W2700 tehdasasetuksilla kotona vaaleseinäisessä ja kattoisessa olohuoneessa harmaalla 126" 0.95 gainin ALR screenillä ja Epson TW7400 hifistudion tummapintaisessa demohuoneessa valkoisella 1.0 gainin about 110-120" kankaalla.

    Toki ei sinänsä reilu omena-omenaan vertailu kun Benq oli tehdasasetuksilla ja TW7400 millä lie asetuksilla, mutta näin mutuna luulisi että tummapintaisessa huoneessa TW7400:sen kuva olisi ollut parempi kuin mitä se nyt oli, LCD ja DLP tekniikoiden erot suurin piirtein tietäen jo etukäteen.

    Lähinnä siksi kävin tuota TW7400:sta katsomassa josko sen pohjalta voisi vetää jotain johtopäätöksiä paremmasta TW9400 mallista ja siitä miten nämä vertautuu Benqin W2700 ja W5700 malleihin. Ehkä tuon TW9400:sen joutuu demoamaan erikseen ja mieluusti harmaalla kankaalla jos siihen aikoisi oikeasti päätyä. Tosin tuon tykin fyysinen koko on jo aika lailla rajoittava tekijä ja muutenkin veikkaan että nämä silmät on 13 vuoden DLP tykittelyn aikana pilattu, eikä eri tekniikkaan ole siirtymistäo_O
     
  9. TPN

    TPN Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.11.2013
    Viestejä:
    20
    Saadut tykkäykset:
    2
    Totesit kuitenkin että tw7400 on niin paska, että ei tule tw9400 tähän taloon. ;)
     
  10. lehis

    lehis Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    3
    Joo, niin totesin. Monien arvostelujen mukaan TW7400:sen olisi pitänyt olla muilta osin kuin kontrastiltaan ja 18Gb HDMI piiriltään suht sama kampe, hyvä tykki siis, mutta jos TW7400sen kuva näytti omaan silmään jo tuolta miltä se näytti niin sen perusteella ei tule sen isovelikään tähän taloon tai kämppään siis.

    Voihan se olla että tuo demo ei ollut optimaalisin mutta eipä se ole sitä omassa olohuoneessakaan ja silti halvalla DLP:llä voi tykitellä hyvillä mielin muutenkin kuin täysin pilkko pimeässä.

    Hyvä puoli tässä on se että liikkeissä näyttäisi oikeasti toimivan tuo palautusoikeus, jos käytät sitä niin että vain kokeilet tykkiä ja palautat parin päivän päästä jos tykissä on puutteita ja vikoja. Ainoa keino kuitenkin oikeasti verrata tykkejä on siinä omassa katselutilassa ja lainaan niitä harvoin saa mistään, ostamalla ja palauttamalla kylläkin, jos jaksaa siihen ryhtyä.

    Ulkomaisia foorumeita lueskellen tuo W2700 oli juuri sitä mitä olin sen ajatellutkin olevan, toki kohdalle sattui vielä normaalia paskempi ensimmäisen erän yksilö, mutta niine vikoineenkin se oli jo parempi omaan silmään kuin tuo TW7400.

    Ei muuta ku TPN tykkiä tilaukseen ja testaamaan niin voit toki muodostaa oman mielipiteesi:D
     
  11. TPN

    TPN Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.11.2013
    Viestejä:
    20
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mä olen ihan tyytyväinen tuohon tw9400. En mä nyt ala muita tilailemaan.
     
  12. masterson

    masterson Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    15.04.2003
    Viestejä:
    444
    Saadut tykkäykset:
    26
    toinen valkoisella ja toinen alr screenillä erohan on juurikuin vertailis rekkaautoa henkilöautoon. ja eikös nuo kaikki 1kennon vilkkulootat ole aina lähtökohtaisesti mökäkoneita verrattuna muihin. 1kennon dlp on terävä, ja yleensä pieni inputlag...siinä ne edut sitten olikin. ja fyysinen koko on melkeimpä aina suoraan suhteessa tykin tuottamaan ääneen
     
  13. lehis

    lehis Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    3
    Joo, kummasti vaan noita 3 kennon epätarkkoja jääkaappeja esitellään aina valkoisella screenillä hienossa hiilikellarissa jossa ne ei silti siedä yhtään hajavaloa joten minkäs teet.
    Kyllä itekkin oon miettinyt JVC merkkistä pakastinta sen 10 vuotta kohta että olispa semmoinen kiva mutta jos yhtälöstä poistaa sen hiilikellarin, tai ainakin tummapintaisen huoneen, joka yleensä on ollut vielä pahimmilleen sen verran lyhyt, että vähänkin syvempi pakastin olisi syönyt kuvasta liikaa tuumia, niin ainut vaihtoehto on se äänekkäämpi vilkkuloota ja ALR screen.

    Ollaampa täällä ärhäkkäinä kun pikkusenkaan mainitaan ettei 3-kennonen näytä hyvältä. Onhan sen nyt ollut kauan selvää että jos tila olisi optimaalinen ja raha ei olisi este niin JVC olisi joka talossa, mikäli parasta kuvaa ja kontrastia halajaisi. Liiketoisto yms on sitten taas jokaisen silmistä kiinni, mikä kellekin on paras, sateenkaarilla tai ilman.
     
  14. masterson

    masterson Tunnettu käyttäjä

    Liittynyt:
    15.04.2003
    Viestejä:
    444
    Saadut tykkäykset:
    26
    itse ymmärrän kyllä täysin miksi joku hommaa 1 kennon koneen ja onhan se fakta ettei siinä ole ongelimia panelien kohdistuksen suhteen, tänäpäivänä kun ammatti ylpeys on jotain mitä harva firma omaa saakin moitteettoman laitteen saamisesta taistella.
    se on ikävä fakta että kaikki on kompromissejä suuntaan tai toiseen. kiva nähdä saadaanko ikinä 3 kennon dlp vehkeitä kuluttaja luokkaan. edes fullhd paneleilla
     
  15. lehis

    lehis Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    3
    Juu, tuo on ehkä nykypäivänä se suurin ongelma että joka valmistajalla tahtoo olla ainakin ensimmäisen erän tykeissä lastentauteja ja vaikka ne olisi korjattavissa itse ladattavilla firmispäiviyksillä niin hw:n laadussa voi silti olla aikamoisia heittoja.

    Onneksi nykyään foorumeillakin on kohtuullisesti jo infoa ja ensikokemuksia uusistakin tai jopa esituotantomalleista joten jonkinlaisen kuvan voi laitteen toiminnasta pystyä muodostamaan ennen liikkeeseen astumista tai verkkokauppaan kirjautumista jo. Lopullista päätöstä ei tietysti voi muodostaa kunnolla ennen kuin se tykki on kotona katossa ja tulilla.
     
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Nykytykit alkavat kuvanlaadultaan olemaan melko lähellä toisiaan, jos jätetään kirkkaus, mustan taso ja kontrasti pois vertailusta.
    En löytänyt nyt mettisivua, mutta parisen vuotta sitten luin vertailun, jossa oli muistaakseni kolme tykkiä. Kaikki isojen valmistajien uusia malleja.

    Tykit oli säädetty kirkkaudeltaan samoiksi, joten toisen kuva ei näyttänyt paremmalta vain suuremman kirkkauden vuoksi. Testaajien oli todella vaikea erottaa tykkejä toisistaan - eivätkä aina erottaneetkaan - silloin, kun katsottiin tavallista kuvaa, joka ei ollut kauhean tumma.

    Tummissa kohtauksissa muistaakseni juuri JVC erottui muista. Mutta jos ajatellaan normi olkkaria, jossa on valkoiset seinät ja huonosti valoa peittävät verhot, niin suurin ero tykkien välillä voi tulla pelkästään tykkien säätämisestä. Tai siitä, että ei säädetä kunnolla, vaan katsotaan oletusasetuksilla.
     
  17. lehis

    lehis Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    14.12.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    3
    Tuohon kun lisää vielä sen että se lähdekin, BD-soitin, UHD-soitin tai streemeri pitää sisällään myös asetuksia jotka on hyvä olla kohdillaan niin hyvän kuvan saaminen kankaalle ei ole niin itsestäänselvyys. Otetaan esimerkiksi vaikka viimeisin GoT:in jakso, monellakohan on tummat ja kirkkaat sävyt menneet tukkkoon pelkästä RGB -> Video konversiosta kun niin kovasti oli maailmalla valitusta ko. jakson huonosta laadusta:confused: Tuli katsottua tuo jakso sekä W2000+:lla että W2700:lla täysin pimennetyssä olohuoneessa ja kuvanlaatu oli selkeästi parempi W2700 tykillä. Saattoi tietysti olla että HBO:n streemin pakkaus sattui vaan olemaan isommalla bittivirralla W2700:lla uusiksi myöhemmin katsottaessa, mutta kummasti kuva oli sillä terävämpi, vähemmän pakatumman näköinen ja mustatkaan ei olleet niin tukossa kuin jo himmeällä W2000+:lla. No saaga jatkuu jahka W5700sta saadaan suomeen asti :)
     
  18. HikinenM

    HikinenM Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    15.12.2008
    Viestejä:
    230
    Saadut tykkäykset:
    22
    Kannattaa muistaa että tw9400 on luultavammin parempi natiivi/ansi kontrasti kuin tw7400. Näin oli tw9300 ja tw7300 kanssa. Mutta LCD tekniikasta johtuen ovat silti aika heikohkoja kontrastiltaan
    esim. LCOS tykkeihin verrattuna kuten Sony tai varsinkin JVC. DLP tykeissä on enemmän variaatiota ja osassa parempi kontrasti kuin LCD tykeissä, mutta nekin jäävät LCOS-tykeistä jälkeen.

    [​IMG]
     
  19. latexii

    latexii Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    3 210
    Saadut tykkäykset:
    612
    DLP :ssä taitanee olla edelleen parempi ANSI -kontrasti ja LCOS:ssa on/off -kontrasti.

    Nuo tonnin vehkeet on kyllä tosin aivan susia.
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2019
  20. noeikujoo

    noeikujoo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    27.09.2002
    Viestejä:
    3 930
    Saadut tykkäykset:
    177
    Kyllä. Ei paneelitekniikka ole juurikaan muuttunut viime vuosina. Monissa 4K tykeissä käytetään edelleen Full HD paneeleja. Itsellä oli ensin JVC DLA-X30, sen jälkeen Optoman HD33 ja nyt vaihdoin JVC DLA-X35 tykkiin. Optoman kuvan hyvä ansi kontrasti pillotti hyvin mustan harmautta. Sellaisissa kohtauksissa, joissa on paljon kirkkaita kohtia mustan lisäksi Optomalla pohjamusta näytti yhtä mustalta kuin JVC:llä, mutta kuva oli paljon kirkkaampi ja sitä pystyi katselemaan hämärässäkin. Pimeissä yökohtauksissa taas JVC:n musta on omaa luokkaansa. En olisi muuten siirtynyt takaisin JVC:hen, mutta halusin tykin, jossa moottoroitu linssinsiirto 2.40:1 cinemascope kankaan takia.
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2019