Ihan kaverilta oli lainassa (Kalibroin laitteen hänelle. Sama kangas ja yhtä pimeä tila kun allekirjoittaneella). Tarkoitukseni oli siis sanoa että tuo oma JVC ei ole riittävän kirkas kun on Sonyn nähnyt. Eli tahtotila on nyt hommata kirkkaampi kuin JVC. Oma huoneeni on vuorattu valoa imevällä sametilla mustaksi ja katto akustoitu mustilla Ecophon -paneeleilla.
Valoteho ei tule ihan ilmaiseksi. Suurempi valoteho vaatii yleensä parempaa jäähdytystä ja sitä kautta kovempaa pyörivät tuulettimet. Esim. X30:ssä on 220W lamppu ja se oli varsin hiljainen lampun low modella. X35:ssä on 230W lamppu, joka kuului myös hieman kovempana käyntiäänenä. N5:ssa on 265W lamppu ja se on jo selvästi äänekkäämpi kuin vanhemmat mallit. Mutta kaikki nuo ovat mun makuun liian äänekkäitä käytettäväksi lampun täydellä teholla. Toki ottaisin mieluusti tilalle uudemman laser tykin suuremmalla valoteholla ja ajaisin laseria täydellä teholla, jos tuulettimien melu ei kasvaisi liikaa. Luulisi NZ500:n valotehonkin olevan enemmänkin kuin riittävä jos käytössä olisi laserin täysi teho.
Tulipa hypättyä Valerion Visionmasterin kickstarteriin. Tuo Max kiinnostelee kovasti. Hinta ois nyt 1999$ allekirjoittaneelle (kun sijoitti kamppiksessa 50$ niin saa 200$ alennusta) ja ilmestyessään 3999$ Täällä projectorjunkiesin arvostelu tuosta "halpiksesta" eli Plus 2 -versiosta, https://www.projectorjunkies.com/valerion-visionmaster-plus-2-full-review/ Vaikuttaa aika saatanan hyvältä hintaisekseen. (kys. arvostelijalla itsellään siis tällähetkellä 2 JVC :tä.)
Hieno juttu, että uusia tykkejä tulee. Vähän kiinnostaisi tietää enemmän tuosta laser-teknologiasta, mikä tuossa on käytössä. Jos testatussa Plus kakkosessa on tuo natiivikontrasti 1:3000, mikä on dlp:ksi erinomainen, niin millä saavat sen nostettua tuonne 1:4000:aan Max-mallissa. Toivon, että se oikeasti on tuo kalibroinnin jälkeenkin, niin tulisi selkeää kehitystä dlp-tykkeihin. DMD-siru on ilmeisesti sama 1080p-natiivi, mitä käytetään valtaosassa muitakin dlp-tykkejä ja 4k saadaan pixel shiftillä. Nativikontrasti on samaa luokkaa kuin parhaimmissa laser dpl-tykeissä. EBL-toiminto on mielestäni mitattu väärin. Sitä ei kannata mitata päällä/pois, koska todellisuudessa kuvassa on aina jotain muuta kuin mustaa, jolloin dynaaminen kontrasti ei vain pysty noin koviin lukemiin. Mutta samahan tuo on siis kaikissa tykeissä, kuten omassa Nexigossakin. Yksi ikävä asia, mikä vähän korvaan särähti oli se, että kirjoittaja väittää AWOLin ilmoittavan kaikki mittaustulokset rehellisesti. Ehkä nykyään voi noin ollakin, mutta vielä kun itse olin Awolin omistaja viime vuonna, niin heidän markkinointimateriaalissa oli ihan hatusta vedettyjä kontrasti- ja kirkkauslukemia. Mutta tuohan ei nyt tätä tykkiä varsinaisesti koske, vaan pelkästään tekstissä ollutta kommenttia. Mutta kaikinpuolin kyllä hyvältä laitteelta vaikuttaa. Onko tuon asennusetäisyys siis sellainen, että tuon voi vaikka olohuoneen pöydälle laittaa vai miten tuo on tarkoitus asentaa?
Tuota asennusta minäkin mietin. Muistaakseni sen linssi on kuvan alareunassa, joten sen asennus täytyy olla pöydällä. Se taas on ongelma johtojen kanssa, kun niiden pitäisi olla katsojan jaloissa. Ei hyvä asia! Vai voiko tuon tykin asentaa toisin päin, niin että linssi tulee kuvan yläreunaan, jolloin tykin voi asentaa ylemmäs?
Voihan tuon nakata pöydälle tai kattoon. Tuohan ( ja muutkin) ovat ns. short throw laitteita, ei kuitenkaan ultra short throw. EBL:ään en osaa ottaa kantaa, mutta henkilö joka ikänsä on tykkejä asentanut ja kalibroinut niin luulisin olevan tarpeeksi pätevä tuon oikeaoppisesti kalibroimaan. Tokihan voit mennä tuosta AVSForumilta kysymään tai aihetta tutkimaan. Tuossa kalleimmassa mallissa on toki hyvä lens shift. Se mikä tuossa on aivan hiton hienoa niin esim. tuo aktiivinen kanssakäyminen facebookissa. Siellä nuo arvon engineerit oikeasti kuuntelee käyttäjiiä
Juu, en sinänsä epäile testaajan kykyjä, vaan ainoastaan mietin tuota EBL:n kontrastin mittaamista. Täytyy todeta, että tuo EBL:n kontrastilukema on on/off -kontrastiksi aika hyvä, jopa epäilyttävän hyvä ilman jotain fyysistä iiristä. Koska laser-dlp -projektoreissa kuitenkin se mustin musta on yleensä aika kiinteä musta ja sitä ei saa tummemmaksi kuin iiriksellä, jota tietääkseni missään laserissa ei ole. Ja toisaalta kirkkautta ei saa juurikaan kirkkaammaksi kuin mitä se natiivina on, paitsi jos heitetään kalibrointi menemään ja lisätään vaikka sinisen kirkkautta. Tuohan on myös se periaate, millä monien projektorien EBL toimii, että tietyissä rajoissa muutetaan kirkkauksia ja yleisesti dynaamisesti kirkastetaan kuvaa, kuten tuon testin kuvista huomaa. Mustan taso ei käytännössä muutu, vaan tekemällä kuvaa muuten kirkkaammaksi saavutetaan suurempi kontrastivaikutelma. Suoraan tuosta testistä: When activated, a special algorithm adjust on the fly frame by frame various parameters such as the power of the laser engine, the gamma curve and the RGB levels for each IRE of the grayscale. EBL tilassa kalibrointi on melko hankalaa, kun värien kirkkaudet muuttuvat ja toisaalta jos natiivina kalibroidaan ja laitetaan sitten EBL päälle, niin taas lähtee värit karkaamaan. Mutta on sitten tietenkin eri asia, että huomaako "vääriä" värejä, kun EBL on päällä. AWOLissa huomasin, mutta ainakaan toistaiseksi Nexigossa en ole huomannut tuota. Ja itse en niin tarkka ole, että liikaa tuon EBL:n antaisin vaikuttaa omaan katselukokemukseen. Tietenkin, jos haluaa parasta mahdollista väritarkkuutta, niin sitten EBL pois ja menee täysin natiivina ja siinäkin kyllä tuo laite on oikein hyvä tuolla natiivikontrastilla. Sitä mietin myös, että tuollekin projektorille (kuten AWOLille ja Nexigolle) luvataan natiivi 24fps kuvatila, mutta miten hemmetissä se oikeasti tehdään, jos dlp on 60fps ihan noin fyysiseltä rajoitukselta. Mutta ihan hyvin tuntuu tuo mullakin toimivan. Itse tosin olen interpolaatiofriikki, joten meikän luo ei kannata tulla leffoja katsomaan, jos sulavasti kuvasta ei tykkää.
Ilmeisesti kerrot kokemuksistasi, kun saat tykin käyttöön? Kiinnostaa kovasti käytön myötä esiin tulleet asiat. Laitatko tykin kattoon valmistajan puikolla? Hienoa, että tykissä on keskellä vain yksi kiinnitysruuvi tuota puikkoa varten, helppo sen osalta asennus.
@nepa tässä sulle vähän iltaluettavaa jos napostelee (projectorjunkiesin kaverilta) Since I notice some confusion following the update to my review with the announcement of the on/off contrast using a pattern with approximately 1% ADL, allow me to clarify a few things about contrast. In a projector that has an advanced EBL system and a RGB laser light source, whether its native contrast is 1500:1 or 3000:1 plays a minimal role in the final image we see. Let me explain further. The distance between 100% white and 100% black, which we call on/off contrast, is almost irrelevant because when these two are present together in the same scene, the ANSI contrast of the projector will play a larger role than the on/off contrast. To give an example: if an LCD projector has a 5000:1 contrast ratio, when 100% white and black coexist in the same frame, the contrast we will see will be around 200-250:1, which is the typical ANSI contrast of an LCD. On the other hand, with the Valerion, we’ll see double the contrast because, despite its lower on/off contrast at 1500:1, it maintains a good ANSI contrast above 500:1 in such scenes. The average ADL in the movies we watch does not exceed 15-20%, which means we will almost never see the on/off contrast during a film. What we usually observe is an average ADL contrast that ranges between ANSI contrast values, from 100 to 1000:1. Let’s say we have two projectors that both produce 1000 lumens of brightness. Projector A has 0.2 lumens black level, meaning a 5000:1 on/off contrast, while projector B has 0.5 lumens black, meaning a 2000:1 on/off contrast. When we watch a dark scene where the brightest point is, for example, 100 lumens and the darkest point is the best black the projector can produce, we can say that with Projector A, we’ll see a maximum ADL contrast of 500:1, and with Projector B, 200:1, right? Now, what if I told you that Projector B has EBL and we activate it? The algorithm will detect that for this specific scene, we don’t need the full 1000 lumens of brightness but only the 100 lumens, which is the maximum brightness in the brightest part of the dark scene we are displaying. It will then reduce the laser power by, let’s say, 50%, meaning our black level will automatically drop from 0.5 lumens to 0.25 lumens, almost the same as that of Projector A. But what happens to the other parts of the scene that are not completely black? There, the gamma and brightness of the colors will be adjusted, and not only will they reach the brightness they had before the laser power reduction, but they may even exceed it. So, for example, the brightest point of the scene, which was 100 lumens, could become 200 lumens (remember that the projector can produce up to 500 lumens even with the laser power reduced to 50%). Thus, we create a maximum ADL scene contrast of 800:1 (200 lumens/0.25 lumens), which is almost double that of Projector A! In other words, after using EBL, Projector B produces almost the same black level (0.25 vs. 0.2) and almost double the contrast (800:1 vs. 500:1) in the specific scene we are watching at that moment. And this is how a projector with a native on/off contrast of 2000:1 can deliver even better real-world contrast in dark and semi-dark scenes than one with a 5000:1 native on/off contrast. The numbers I used were random, simply to make the explanation as simple as possible. The EBL on the Plus 2, which I have in my hands, works exceptionally well, not just in very dark scenes but across almost the entire ADL spectrum, from 1% up to 20-30%, essentially covering around 80% of a movie. That's why I insist that with the Plus 2, with the EBL activated, I’ve seen the best dark scenes I’ve ever witnessed on a DLP projector. Even with the EBL turned off and just the 1560:1 native on/off contrast, the Plus 2 performs better than most DLP projectors I’ve seen, thanks to its RGB optical block, which has extremely high ANSI contrast and retains a significant portion of the on/off contrast within the scenes of a movie. I’ve said it before, and I’ll say it again: the numbers and measurements are helpful, but they don’t tell the whole story by any means. That’s why you shouldn't rely solely on them to draw a conclusion about how a projector performs. In a few days, I’ll have the Pro 2 in my hands, and we’ll see together how the EBL works there with its extra 1000 lumens and higher native contrast. I will try to do a live streaming session so that you can all watch it live and we can make real-time adjustments together.
Kiitos hyvästä tekstistä. Olisi mielenkiintoista nähdä jokin testi, jossa vertaillaan noita lasereiden EBL-toteutuksia. Tuossa Plus 2:ssa tuntuu olevan todella hyvä. Ja varmasti nuokin koko ajan kehittyvät. Nexigossa toimii myös todella hyvin ja mustan tasoa harvoin projektori joutuu nostamaan kokonaiskirkkauden vuoksi, vaan pystyy gammalla ja kirkkaudella säätämään muuten, mutta joissakin tilanteissa sen joskus huomaa. Awolissa se oli selkeämpää. Kun samalla pitäisi yrittää välttää kirkkauden pumppaamista. Nexigossa tuo on jopa siten hieman sekavaa, että siinä on kolme eri asetusta tuolle (dynaaminen musta, dynaaminen kontrasti, dynaaminen gamma). Toki antaa hyvin mahdollisuuden kokeilla eri säätöjä, mutta toisaalta joskus olisi vain helpompaa, jos olisi yksi hyvin toimiva asetus. Noiden kolmen kanssa pelatessa ei aina voi olla varma siitä, että mikä kombinaatio olisi paras. Silti vähän väitän, että värien tarkkuus kärsii aina noiden vuoksi jonkin verran. Taas toki on ihan eri asia se, että huomaako sitä. Jollekin kultasilmälle sekin voi kuitenkin olla asia, minkä vuoksi EBL:ää ei halua käyttää.
Onhan tuollainenkin testi tulossa. Tuossa Valerionissa käytetään samaa piiriä (MT9618 SoC) mitä Hisensen PX3-Pro :ssa
Nuohan ovat aivan normaaleja kattotykin heittoetäisyyksiä. Nykyinen JVC DLA-X5000 heittää kuvan tuolta etäisyydeltä (max malli). Pöytäasennuksessa linssi tulee lähelle kuvan alaosaa ja kattoasennuksessa lähelle kuvan yläosaa. Tykin asennuspuikko on vain erilainen kannatin, vaatii vain yhden kiinnityspisteen tykkiin, kun tykki painaa vain 7kg
Saksasta saisi Epson EH-QB1000:n vähän alle viidellä ja puolella tonnilla. Tuostakin on karsittu harmittavasti 3D pois. Kyllähän tuo pikkasen kuitenkin kiinnostaisi, jos vaan saisi N5:n myytyä hyvään hintaan pois.
En niin Epsonin uusia malleja ole seurannut, joten pitää kysyä, että mitä tuossa on parempaa kuin N5:ssä?
Taitaa olla uusi häikäisevä malli eli kirkkautta enemmän kuin LS12000 ja toki myös N5. Itsee kyl hirvittää vähän noi Epsonit et odottelen miltä se JVC NZ500 näyttää ja tuntuu. Taidan kyllä yhden polttimon vielä vanhalla JVC:llä kuluttaa mut laseria seuraavaksi kyllä.
Sun JVC ei varmaan heitä 150" tuumaista kuvaa alle kolmesta metristä. Minun mittapuulla jos alle 3m saa 150" -tuuman kuvan niin lukeutuu short throw tykiksi. Etenkin kun tykit pääsääntöisesti ovat nykyään mallia UST tai tuo perus ns. medium throw (ration ollessa ~1.5 - ~2.9) . Mutta empä ala tämän enempää vääntämään jostain semantiikasta. Eikös tuo nyt kannatta ostaa avitech :ltä niin saisi halutessaan tuon filtterin mukaan. Jos itse tuohon päädyn niin muualta en osta. Toki se tuo hintaa lisää, mutta itse kokisin sen silti sen arvoiseksi.
Laser valonlähde, enemmän valotehoa, laajempi lens shift ja 60kk/12 000h carry-in takuu. Mutta täytyy katsoa mihin tuon hinnat asettuu. Toki Epsonin pölyongelmat hieman hirvittää, joten siinä mielessä NZ500 voisi olla turvallisempi hankinta. Valovoimakin riittäisi varmasti itselle, jos se on samaa luokkaa kuin N5:ssa uudella lampulla. Toki laserikin himmenee, mutta paljon hitaammin kuin lamppu.
Kovin tota Valerionia kehutaan kaikkialla. Miten tollasesta pienestä purkista saadaan muka kirkasta kuvaa hiljaisesti...