Hienonnäköistä kuvaa tuossa alemmassa tykissä. Missä ovat pölypallot? Kukaan ei ole kertonut pölykalvosta, sattumaa?
Todennäköisesti niitä ei vaan ole huomattu, koska valokankaan ympärillä näyttää olevan on ledinauha. Omien havaintojen perusteella pölypallot eivät näy, jos huone ei ole täysin pimeä. Voi olla myös tuurista kiinni, mihin pölyä pääsee ja miten se näkyy kuvassa, jos näkyy ollenkaan. Kolmannen lampunvaihdon jälkeen kaveri oli huomannut pudotuksen valotehossa ja kontrastissa, joten hän oli alkanut tutkia mistä se voisi johtua:
Sain eilen kalibroitua NZ500:n HCFR:n ja X-rite i1Display Pro:n avustuksella. 108" 0.8 gainin cinemascope kankaalle tuli ennen kalibrointia 100 nittiä laserin 46/100 teholla ja -6 aukolla. N5:n antoi samalle kankaalle lampun low modella täydellä aukolla 58 nittiä. Kalibroinnin jälkeen NZ500:sta irtosi 98 nittiä. 86" 16:9 HDR kuvalla irtosi 169 nittiä laserin 74/100 teholla ja täydellä aukolla. Gamma on kalibroitu SpyderX Pro:lla ja JVC Autocalilla. Itselle on vielä vähän epäselvää, mitä kuvaa kutakin väriä säätäessä pitäisi tarkkailla. JVC Color Managementista löytyy sävyn, saturaation ja kirkkauden säädöt perus - ja sekundääriväreille. Harmaasävyskaala oli aika hyvin kohdallaan (Delta E max. 3.0) out of the box, mutta ainahan on parantamisen varaa. Tämä oli positiivinen yllätys koska se tarkoittaa sitä, että kalibrointi tiputtaa maksimikirkkautta vain vähän. Lampputykeissä värejä on pitänyt korjata huomattavasti enemmän, jolloin maksmikirkkaus on laskenut. Tulipahan todettua, että SpyderX Pro:ta ja JVC Autocalia ei kannata käyttää kuin gamman kalibrointiin. Kuva meni vaan huonommaksi, jos antoi JVC Autocal:n kalibroida myös värit ja jouduin aloittamaan koko homman alusta.
Piti vielä harjoitella värin säätämistä. Sain gray scalen delta E:n asettumaan max. 0.8. Tarkistin vielä värit tehdasasetuksilla, joilla Delta E oli maksimissaan 2.3. Kuvakaappaus jäi ottamatta, kun tallensin vahingossa mittauksen päälle toisen mittauksen Säätelin päävärien sävyjä paremmin kohdalleen color managementin avulla. Punaiseen ja siniseen väriin jäi hieman enemmän heittoa (Delta E 0.9 ja 1.4) kuin vihreään (Delta E 0.7). Yritin säätää gammaa JVC Autcalilla, mutta se ei vaikuttanut mitään. Pitääköhän gammakäyrä tallentaa tiedostoksi ja importata se erikseen vielä projektoriin? Edit: Tässä vielä käppyrää out of the box: Edit2: Sain säädettyjä värejä vielä pikkasen paremmaksi:
Itellä viimeisin projektori 2014 vuonna hankittu JVC X35 minkä myin 2019 pois, koska 2016 muuton jälkeen ei ollut tiloja. Tuli tuolloin 2019 hommattua LG 77” oled. Nyt olis mahdollista pala tykin pariin ja oon miettinyt JVC NZ500 ja -700 tykkejä. Ilmeisesti noeikujoo sulla on ollut aikanaan JVC X35. Mitenkä vertaisit siihen NZ500 melun ja mustan tason osalta? Ilmeisesti NZ500 irtoaa aika tummaa mustaa, jos käytetään dynaamista iiristä. 2015 vuonna mulla oli hetken aikaa testissä LG:n 55” oled ja totesin tuolloin, että vaikka JVC X35 ei 120” kangaalla yltänyt yhtä mustaan mustaan niin käytännön kuvamateriaalilla musta oli kuitenkin niin mustaa, ettei se häirinnyt. Nyt kun oledin on saanut kokea niin eipä oikein mikään tahdo voittaa sitä immersiota, kun iso kuva leijuu silmien edessä kuin avaruudessa. Mulla oli siis screenin ympäristö verhoiltu aivan pikimustaksi kankaalla mikä ei heijastanut yhtään valoa. Tai sitten aika kultaa muistot, mutta pieni tuo nykyinen 77” on ja olkkarista löytyy 85” led paska mikä ei myöskään kokonsa puolesta ole ihmeellinen. Mietinnässä on ollut myös se 98” TCL minkä nepa hommas. Itseä vaan mietityttää, että saako noita isompia telkkuja enää käytettynä myytyä, jos tarve tulee ja onko kokonsa puolesta liian pieni.
Miten iso ero kuvanlaadussa on silmällä katsottuna N5 ja NZ500 välillä? Itsellä sama päivitys harkinnassa.
Olemme keskustelleet ko. henkilön kanssa asiasta ja sain tällaisen koosteen: NZ7 oli ensimmäinen JVC:n lasertykki. Sen lähtöhinta oli kymppitonnin. Siinä on sama runko ja optiikka kuin vanhemmassa N-sarjassa. Suoritusarvoiltaan se on vastaava kuin N5. Jos halusi N7:aa vastaavan kuvanlaadun, niin olisi pitänyt ostaa NZ8, jonka lähtöhinta oli 17k€. N7:n kontrasti on jo sitä luokkaa, että pitää olla todella optimaaliset olosuhteet, että eron huomaa N5:een. Eli käytännössä säkkipimeä musta huone. Musta oli N7:ssa selvästi mustempaa kuin NZ500:ssa, mutta silti NZ500 kuva näyttää kontrastikkaammalta suurimmalla osalla materiaalia. Ainoastaan pimeissä yökohtauksissa N7 oli hieman parempi syvemmän mustan ansiosta. Tummien sävyjen erottelu on kuitenkin hyvä ja elokuvan tapahtumista pysyy hyvin jyvällä.
JVC RS4500 lasertykki julkaistiin 2017. NZ7 vuonna 2022. JVC:n lasertykeissä on huomattavasti parempi kontrasti kun lamppuvehkeissä jos katsotaan jotain muuta kun sitä tähtitaivasta. eli ADL (/apl) on yli 1%
NZ500 on huomattavasti äänekkäämpi X35, mutta ei kuitenkaan liian äänekäs, koska elokuvia katsoessa ääneen ei kiinnitä huomiota. X35:sta käytin aina lampun low modella, koska high modella se oli omaan makuun liian äänekäs. NZ500:ssa ei ole dynaamista iristä, mutta laserin tehon dynaaminen säätö löytyy. Musta ei ole yhtä mustaa X35:lla, mutta valovoimaa on huomattavasti enemmän. Samaa mieltä. Itselläkin on itse tehty 108" 2.35:1 ääntä läpäisevä screeni, jonka ympäristö on verhoiltu mustaksi: https://photos.app.goo.gl/FgxNeTMvEMtWuKf88 Leveydeltään tuo vastaa 120" 16:9 kangasta.
Mulla tuo on mennyt kokonaan ohi, mutta eipä ole tullut seurattua tuon hintaluokan tykkejä niin tarkkaan Tuossa NZ500:ssa on sekin hyvä puoli, että se kuluttaa sähköä omassa käytössä ~100W vähemmän kuin N5 tai N7, joten huone pysyy viileämpänä. Viikon verran tuota on nyt tullut katseltua ja täytyy todeta, että oli nappivalinta. Linssinsiirto toimii todella nopeasti ja tarkasti vanhempiin malleihin verrattuna. Kuvasuhde vaihtuu muutamassa sekunnissa. Valovoimaakin on enemmän kuin tarpeeksi. Tilanne olisi varmasti toinen, jos valkokangas olisi 130-150". Kun katselin eilen tykillä elokuvaa ja telkkaria kalibroinnin jälkeen, niin täytyy olla tyytyväinen. Yhdelläkään aiemmalla tykillä kuva ei ole näyttänyt läheskään yhtä hyvältä
NZ500:ssa mustan taso on samaa luokkaa kuin N5:ssa, mutta kirkkautta selvästi enemmän. Myös värit näyttää paremmilta kalibroituna. Ehkä se on suuremman valovoiman ansiota? Uusi optiikka on selkeästi parantanut ansi kontrastia ja kuvan tarkkuutta. Se on selvää, ettei näistä mitään OLED mustaa saa. Jos katsoo paljon Nosferatun tyylisiä kauhuelokuvia tai avaruusaiheisia scifi leffoja, niin OLED on varmasti parempi. ALR kankaalla tilanne saattaa olla toinen, mutta paha mennä sanomaan, kun ei ole sellaisesta kokemusta. Itsellä on käytännössä pakko olla ääntä läpäisevä kudottu valkokangas, että etukaiuttimet saa sen taakse. Kaiuttimien väliin ei saa kuin maksimissan 100" 16:9 moottorikankaan. Siinä tapauksessa olisi sitten melkein sama ostaa 98" telkkari.