Mistä te ostatte elokuvanne ja tv-sarjanne? Itse en ole tämän asian eettistä puolta ajatellut aiemmin, vaikka muuten yritänkin ostosteni suhteen miettiä, minkälaista toimintaa tuen. Tässä ihan ajatuksia herättävä blogiteksti: http://www.anssikela.com/2011/06/27/reilua-musiikkikauppaa/ En ollut tullut ajatelleeksi esim. että play.com voisi olla kyseenalainen valinta. Täysin laillista toimintaa toki, mutta ei ihan reilua muualla toimivien kannalta. P.S En huomannut, että tästä aiheesta olisi ollut vielä keskustelua. Pahoittelut, jos tulee toistoa!
Nykyään eniten tulee hyödynnettyä joko Amazon.co.uk:n Super Saver Deliveryä tai sitten SecondSpinin vouchereita, joissa voi saada ilmaiset postikulut ja 20-25%:n alennuksen. Jälkimmäinen paikka on USA:ssa ja se myy käytettyjä leffoja (jos joku ei tiennyt). Verkkokauppa.comin Suoratoimituksia tulee toisinaan hyödynnettyä (mikäli on vaikkapa pakko saada joko suomeksi puhuttu/tekstitetty versio) ja Anttilastakin voi joskus tehdä vanhemmista leffoista löytöjä (alle kympillä). Etenkin Amazonin Super Saver Delivery -bongauksen jälkeen Playn/Hutin/Zavvin käyttö on jäänyt pois. Yksittäistapauksissa (kuten Dexterissä tai South Parkissa) tulee hyödynnettyä Amazon.comia. EDIT: Mitä tuohon eettiseen puoleen tulee, niin kyllä minä alan Suomesta leffani ja sarjani ostamaan siinä vaiheessa, kun täällä aletaan järkeistämään hintoja ja pitämään samanlaisia kampanjoita yms. kuin ulkomailla. Suomalaisten liikkeiden voucherit/tarjoukset ovat usein säälittäviä ja hintaa on höylätty vain vähän. Ei sellainen kannusta ostamaan. Vaikka täältä voi toki löytää etenkin vanhempia leffoja alhaiseen hintaan, niin usein leffoihin/sarjoihin (etenkin BD-puolella) lätkäistään vain korkea hinta ja jätetään homehtumaan hyllyihin. Toki myös se ratkaisee, haluaako tuhlata suuren summan rahaa vaikkapa TV-sarjan kaikkiin tuotantokausiin vai ei. Esimerkiksi itse lähdin hankkimaan Lost-sarjan kaikkia tuotantokausia BD-formaatissa. Lähtökohtahan on se, että Suomessa pelkkä 6. tuotantokausi maksaa BD:nä 50 euroa ja kaikki tuotantokaudet DVD:nä 100 euroa. Hyödyntäen Ebaytä ja SecondSpiniä keräsin ko. sarjan kaikki kaudet BD-formaatissa runsaan 90 euron hintaan. Discshopissa muuten Lost-sarjan kaikki tuotantokaudet sisältävä boksi (tuonti suomiteksteillä) maksaa 300 euroa. Joku maksaa 300 euroa, minä maksan runsaat 90 euroa.
Joo, onhan tuo teoriassa ideaali juttu. Pistää vaan vihaksi ne kerrat kun itse olen tilannut suomalaiskaupoista ja saanut tuotteen viikon parin viiveellä. Miksi ihmeessä maksaisin ekstraa siitä että he tilaavat kamat tukusta/ulkomailta? Jos haluaa pistää kaupan pystyyn, pitää raaskia latoa rahaa sen verran tiskiin että saa varastoa luoduksi. Muutenhan tuo on asiaa ja hyödynnänkin edelleen niitä kotimaisia kauppoja, joissa varastotilanne näkyy (ja jotka kokemuksen mukaan pitävät paikkansa). Sekä tietenkin fyysisiä kauppoja: myönnän että maksan mieluusti selkeästi lisää siitä, että saan valita oman kappaleeni ja saada sen heti mukaan. Postin runnomisia kuitenkin sattuu ja palautukset vie aikaa ja hermoja alkuperäisen toimitusodottelun jälkeen. Valitettavasti kauppavierailut ei useinkaan ole mahdollisia, sillä mielenkiintoni on suuntautunut vaihtoehtoiseen tarjontaan, tuotteisiin joita täällä ei aina julkaista ollenkaan. Ja import-hinnat on usein törkeää luokkaa suomalaisissa kaupoissa - ja kuluttajanahan en välitä siitä onko niille perusteet vai ei.