Moi! Minulla on Ps3 ja joku 10 vuotta vanha Sonyn CD-,radio-, stereoyhdistelmä. PS3 on yhdistetty stereoihin ihan pelkällä AV Multi Out-liitännällä, koska stereoistani ei mitään optisia ym. parempia liitäntöjä löydy. Stereoissa minulla on kiinni kaksi peruskaiutinta. Ei mitään kotiteatteri systeemejä. Ongelmahan syntyy, kun katsoo lähes mitä tahansa DVD- tai Blu-Ray-leffaa, sillä tietyt äänet ovat todella hiljaisella. Ja nyt puhun siis leffan dialogin äänistä. Räjähdykset ym taustaäänet kyllä puhisee sitten suhteessa helvetin lujaa. Tämähän siis johtunee leffojen 5.1 ja sitä paremmista ääniraidoista ja koska en omista kuin kaksi kajaria? Koska en olen aloittelija tällä saralla, niin kysynkin onko mitään tehtävissä, jotta äänet (dialogi) saisi paremmin kuuluviin ja parempaan tasapainoon. Jokin säätö plekkarista ym.?? Vai joudunko tyytymään katsomaan leffoja kaukosäädin kädessä ja säätelemään ääntä tarpeen mukaan (ei kovin mukavaa)....
Kokeilahan säätää Pleikkarin ääniasetuksista äänenulostuloksi pelkästään stereo. Tällöin Pleikkarin pitäisi koodata monikanavaääni kaksikanavaääneksi ja ongelman pitäisi jossei nyt ratketa, niin ainakin parantua selvästi. Näissä "alaspäin" koodauksissa yleensä menetetään jonkin verran informaatiota, kun alkuperäinen äänimiksaus on tehty monikanavaksi, mutta äänen pitäisi olla kuitenkin paremmin tasapainossa. Toinen suositeltava vaihtoehto on valita leffoista ääniraidaksi stereo aina kun leffasta sellainen löytyy.
Kiitos vinkistä, mutta taisinpa löytää ratkaisun..? Pleikkarin asetuksista, kun säätää "Dynaamisen alan hallinta" päälle, niin äänimaailma tasoittuu ja dialogi kuuluu hyvin. Säädön voi tehdä myös kesken leffan asetuksista.