Monolith ja XLS ensimmäiset vaikutelmat

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana caveman, 08.07.2005.

1. janolle

janolle Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Muistan kyllä mikä minua häiritsi Fouksen soinnissa, joten enköhän osaa jotain tuohon sanoa.

Olen niin väysynyt että menen kyllä nukkumaan... :sleep: huomenna lisää kun naapurit ovat töissä. :naminami:

2. JaniH

JaniH Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    15
    Eikö sinulla muka sitten ole? :confused:

Vai tarkoititko, että miten tuo on hyllyssä, eikä soittimessa?

3. Zipman

Zipman Genelec Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    166
    Huono, todella huono...vitsi. :rolleyes:

4. JaniH

JaniH Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    15
    En minä sitä vitsiksi tarkoittanutkaan. ;)

5. Alex2k

Alex2k Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkistelin vähän lisää asioita ja näyttää siltä, että jakotaajuuden säätö toimii vasta sen jälkeen kun nuo sisäänmenot on summattu. Missään ei ainakaan kerrottu toisin. Tuo ohituskytkinkin näyttää olevan samassa potikassa. Ihannetapauksessa molemmilla sisäänmenoilla pitäisi olla oma taajuussäätö tai sitten subbarissa pitäisi olla erillinen suodattamaton "LFE-liitäntä". Ei luulisi olevan kovin kallis lisäys subbarin vahvistinosaan.

6. janolle

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen tässä säätänyt PC-Ultran ja XLS200:n vasteet niin samanlaiseksi kuin mahdollista. Laitoin koekaniini (siskoni joka ei mikään kultakorva ole) kuuntelemaan sokkona molempia, eikä hän huomannut musiikilla eroa voimassa tai tarkkuudessa. :p

Kysyin myös muistaako hän vanhan Sub Focuksen. Hän sanoi että se soi kovempaa mutta nuotteja ei erottanut yhtä "hauskasti" :)hitme:) sillä kuin XLS200:lla.

Siksi kokeilin kun halusin tietää huomaako aloittelija eroja. Olisi pitänyt tehdä sama testi Focuksella tai jollain jossa on selvempiä ongelmia. Täytyy vielä itse kuunnella lisää, mutta uskomattomalla iskulla XLS200 jaksaa pysyä mukana. Tasot pyörivät n. 80-97dB:ssä. joten aivan hiljaisella ei kuitenkaan kuunnella.

Lisäys:
    Kun tässä nyt kerran on kokeilua ilmassa päästin tehdä toisenlaisen kokeen toisella koekaniinilla. Veljeni toimi tälläkertaa koekaniinina, hän harrastaa hifiä enemmän autopuolella.

Sokkotestinä PC-Ultra ja XLS200, soitin kappaleet 2 kertaa eri subbarilla satunnaisessa järjestyksessä. Yksi arvaus viidestä kappaleesta osui kohdalleen. Vasteet ovat siis alle 1dB sisällä toisistaan, lukuunottamatta PC-Ultran nopeaa laskua n. 18hz kohdalla jota XLS ei tee.

7. janolle

Saadut tykkäykset:
    0
    Noniin, nyt olen ehtinyt kuunnella tuota niin paljon että voin muodostaa mielipiteen.

Musiikilla ei todellakaan tarvitse pelätä että puhti loppuisi kesken. Rajoja en hae kuuntelukappaleella mutta yli 95dB näytti mittari usein ja toisto pysyi hyvin kasassa. Pidän sitä melkein keskellä etuseinällä, kulmasijoituksella saanee enemmän ääntä.
    Eri nuotteja löytyy paljon paremmin kuin esimerkiksi Sub Focuksella tai B1.35:lla.
    Toisto on hieman muhkeaa muutamalla äänitteellä. PC-Ultra kuulostaa hieman värittömältä ja kuivalta tämän vieressä. Hieman rytmisempi musiikkikaan ei ole ongelma, dynamiikkaa ja särmää tuntuu löytyvän ainakin minun musiikkimakuuni tarpeeksi.

Musiikkina tapauksessani toimii Genesis, Sting, The Police, Guns 'n' Roses, Limp Bizkit ja jokin Chilled in Ibiza kokelma.

Elokuvilla jäi odotetusti kunnon tärinät tuntematta. Elementin liike sai minut jänistämään The Incrediblesin rakettikohtauksessa n. 13dB ennen referenssitasoa. Harmoninen särö alkoi juuri ja juuri kuulua paljain korvin tällä tasolla. Tällä tasolla sohva alkoi kyllä jo tärisemään mutta naamassa tuntuvia humahduksia ei kannata odottaa. U-571 syvyyspommikohtaus ja Finding Nemon valaan puheet olivat samalla linjalla, maanjäristyksiä ei haeta mutta naapureita härnätään jo näin... ;)

Taas sai huomata että kaikkea ei voi saada kerralla. Mutta jos koko on ongelma sanoisin että koko-/äänenpaineen suhde on hyvässä kunnossa, eikä laadusta tarvitse tinkiä. Kerrostalossa harva tarvitsee (tai no tarvitsee mutta...) kovempia äänenpaineita kuin mitä XLS200 tarjoaa. Hieman muhkeutta huomasin verratessani PC-Ultraan. Se jäi huomiotta kun kuuntelin ilman verrokkia. Minun huoneessani plussana oli -+2dB vaste "out of the box" ja ensimmäisella sijoituksella, eli hyvin sopisi omaan huoneeseeni. :D

Kysykää vain jos on kysyttävää niin kauna kun minulla vielä on testissä tämä.

Jan Nyholm

8. Samppa

Samppa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    26
    Musiikilla tulikin jo selväksi, mutta miten vertaisit elokuvakäytössä noihin Audio Proihin?

9. janolle

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos käytössä on kohtuulliset äänenvoimakkuudet ulottuu toisto reippaasti matalemmalle. Kattelen juuri Bladea tuolla -19dB alle referenssin ja subbari 4dB kuumana, ja ei kyllä tunnu mitään jäävän toistamatta. Piti puolessa välissä kattoa onko PC-Ultra sittenkin päällä... :hitme: Eli Melko hyvin toimii kohtuullisilla voimakkuuksilla, tuo 19dB alle referenssin on jo kuitenkin ihan sopiva voimakkuus päivisinkin ellei halua hieman tykitellä.

Focuksella saa unelmoida näistä matalimmista jylinöistä, niitä ei kuule yrittämälläkään vaikka elementti liikehtii. Selkeästi sanottu äänet tuntuvat paremmin kuin focuksella. Minun odotukseni on kyllä ylitetty ainakin elokuvien osalta, tuo pieni koko on niin hämmentävä.

Lisäys:
    Vertailuhan ei ole oikein reilu, minä en ole koskaan kuullut Focusta ekutettuna.
    Vaikka eipä tuo XLS200 minun huoneessani paljoa ekutusta tarvitse. Sijoitus tosin on tarkalleen sama mikä minulla oli Focuksellakin.

Täytyy myös moittiä tuon eturitilän kokoa, se jää yläreunasta n. 2-3mm vajaaksi, eli ei paita etulevya täydellisesti. En tiedä onko yksilö vai ovatko kaikki ritilät tuollaisia. Ei sitä kyllä huomaa ellei tarkemmin katso, minullakin ehti olla subbari yli vuorokauden ennen kuin huomasin.

10. tiku

tiku Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Vieläkö oot janolle tuota xls200:sta kuunnellut? jatkokokemuksia? :)

11. Marek

Marek Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Palautti sen aikoja sitten.
    Seuraava vertailu on sitten SubFocuksen vieressä.

12. janolle

Saadut tykkäykset:
    0
    Juu, minulla ei ollut kuin pari päivää aikaa tuon kanssa. Se on kovin lyhyt aika tehdä syvällisempiä testejä.

13. tiku

tiku Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, nooh, pääsee tästä itsekin jo (toivottavasti ainakin) noin viikon päästä testailemaan että eiköhän sitä vielä malta odotella :)

14. Samppa

Samppa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    26
    Mitenkäs apexin testailut menivät?

15. Alex2k

Alex2k Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Hain tänään Marekilta XLS200:n kuunteluun.

Olen nyt illalla kokeillut sitä yläkerran 2-kanava stereoiden kanssa ja verrannut sitä AP Sub Focukseen. En varsinaisesti säätänyt sitä. Iskin vain vanhan viereen (huoneen sivuseinälle) ja vääntelin potikoita sen verran, että soi suurinpiirtein samalla voimakkuudella kuin Focus.

Tuntuisi musiikinkuuntelulla olevan juuri sellainen kuin luettu antoi ymmärtää. Menee alemmas kuin Focus ja on aavistuksen tarkempi esim. akustisella jazz bassolla tai vaikkapa Metallica-tyyppisellä räimeellä. Kirkkourkujen jalkiot soivat mainiosti ja joillakin urkukappaleilla ne muutamat alimmat nuotit, joiden olemassaolon saattoi lähinnä aavistaa Focuksella, soivat paremmin. Kuitenkin esimerkiksi Yellon elektroninen bassohumppa kuulostaa edelleen vähän pehmeältä - eli ei ainakaan tällä satunnaisella sijoituksella ja säätämättä tuonut selkeätä parannusta.

Leffoista kokeilin vain LOTR Kuninkaan paluun jättinorsueläinten tömistelyä (LFE ohjattuna stereokanaviin), joka sai selvästi lisää syvyyttä. Tällä näytteellä huomaa selvästi paljain silmin kartion ehkäpä reilun 1 cm liikkeen. Focuksella liike on huomattavasti hillitympää. Tämä johtuu varmaan osittain toimintaperiaatteen erosta (suljettu/bassorefleksi) ja tietenkin siitä että XLS toistanee alueella 20-30 Hz, kun taas Focus ei jaksa kartiota kovin paljoa heilutella noin hitaassa tahdissa. Kuunteluvoimakkuus ei ollut vielä kovin suuri, joten saa nähdä mitä tapahtuu myöhemmin alakerran 5.1 systeemin kanssa isommassa tilassa.

Volumesäädintä sai ruuvata johonkin 3/4 tasolle kun Focusta olen käyttänyt noin 1/2 volumella, mutta tämähän kertoo todennäköisesti vain liitäntöjen herkkyyseroista. Käyttämässäni analogisessa H/K AVI 200II vahvistimessa on kyllä linjatasoinen subbariliitäntä (stereo), mutta ei mitään säätöjä sille.

Tämä yläkerran huonetila on sellaiset 18 neliötä/45 kuutiota, mutta avoin mm. portaikkoon ja keittiöön. Yleisesti ottaen molemmissa subbareissa tuntui olevan riittävästi tehoja k.o. tilaan, kun kuuntelin musiikkia vähän lujemmalla.

Huomenna siirrän nämä alakertaan Yamaha RX-V1400 vahvistimen jatkoksi ja yritän keksiä niille toimivat ja jotenkin vertailukelpoiset sijoituskohdat. Tila on uusi joten Focuksellekaan ei ole paikkaa vielä haettu.

Torstaina on sitten tarkoitus kuunnella perusteellisemmin.

16. Marek

Marek Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Apex ei ole vielä ehtinyt hakea sen.

17. apex

apex Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    3
    No pelit ollut kehissä jo toista iltaa, musiikkia tullut kuunneltua ja vähän mittailtua korvakuulolta ja mittarilla vasteita. Onkos tuosta XLS200:sta kukaan tehnyt kunnollista vapaakenttävaste mittausta? Nimittäin itse kun tuossa kuuntelin niin -6dB 18Hz on täyttä utopiaa, todellinen -6dB taso tuntuu olevan arviolta 31dB:ssä. Tannoy TS8:lla jäädään 40Hz tasolle, mutta hieman ehkä yllättäen oma Audio Pro B2.27 toistaa tuonne 27Hz -6dB.

Musiikilla XLS200 tuntuu aika kivalta, potkua löytyy ja tarkkuus ja erottelukin on asiallisen tuntuista. Pikkuruinen Tannoy on aika kevyt kaveri, ei missään nimessä subbari. Napakka, mutta köykäinen lisäbasso.

Tarkempaa setvintää tulossa sitten ensiviikolla.

18. janolle

Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä tullut mittailtua tarkemmin mutta kyllä vasteen sai BFD:llä viivasuoraksi vielä n.80-82dB:llä. Siitä ylöspäin alkoi kompressio syömään matalimipia pois. En mitannut mutta eiköhän se -6dB ole jossain juurikin 30hz paikkeilla jos yritetään 100dB saada tosta.

19. apex

apex Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    3
    Ok. Meikällä ei mitään BFD:tä ole (alkoi kyllä tuntua tarpeelliselta kun huonekorostumia kuunteli), ja noin 80dB tasolla testailin ihan subbarin antamaa ulostuloa. -3dB tasoksi sain ~37Hz.

20. joos

joos Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Monolith koekuuntelu mahdollisuus Imatralla! Jos jotain kiinnostaa niin pistä viestiä :)