Monolith ja XLS ensimmäiset vaikutelmat

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana caveman, 08.07.2005.

1. Zipman

Zipman Genelec Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    166
    Laitahan kuvaa omastasi. Miten se eroaa?

Salama tietysti aina vääristää hieman. Tässä vielä ilman salamaa otettu kuva.

2. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Ei vielä läheskään tarpeeksi. Maanantaina on nimittäin tulossa vielä toinen Ultra kaveriksi. :rolleyes:

3. apex

apex Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    3
    Hmm. Mitäs meinaat kahdella Ultralla tehdä? Stereona vai?

4. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    En laita stereoksi, koska en saa niitä riittävän kauaksi toisistaan, jotta se hyödyttäisi jotain.

5. janolle

janolle Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla olisi yksi nurkka vapaana... *winkwink* :D

6. Realisti

Realisti Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Salamahan se näköjään hieman vääristää mutta minusta näyttää silti että omassani olisi aavistuksen tummempi viilu. Tässä nyt yksi kuva mutta ehkä minä vain kuvittelen.

7. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Kyllä tuo minusta melko samanlaiselta näyttää. :)

8. babushka

babushka Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    2
    Selventäisikö joku: Minulla on stereovahvistin jossa pre-out. Mikä olisi paras tapa liittää tuommoinen XLS200-DF siihen. pre-outeistako vaiko kajaritasoisesti(onnistuuko tämä edes)?

9. apex

apex Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    3
    Pre-outeista vaan. Lopputulos on käytännössä sama kuin kaiutintasoisena, mutta laita ihmeessä linjana jos kerran mahdollisuus on.

10. babushka

babushka Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    2
    Subin vahvari osaa siis ilmeisesti muuttaa stereo-signaalin monoksi? Typeriä kysymyksiä varmasti, mutta koskaan en ole subia omistanut =)

11. tkorho

tkorho Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Euh. Joo, tuo on hieman outo kysymys.
    Subbari on mono: siinä on vain yksi kajari. Se "muuttaa" minkä tahansa signaalin monoksi kun se vain soi. "Muuttamisella" tarkoittanetkin sitä että subbarin saisi toistamaan molempien kanavien basstaajuudet? Näin yleensä tapahtuukin, joko vahvarin bassokanavalla, tai pääkaiuttimien signaalin kierrätämisellä subbarin kautta.

Jotkut käyttävät stereo-subbareita saadakseen paremman stereovaikutelman, mutta usein ajatellaan subwoofer-äänien (<<100Hz, mieluummin <50-60Hz) olevan suhteelisen vaikeita paikallistaa, epäsuuntautuvia, ja siten voidaan käyttää stereo-pääkaiuttimia ja mono-subbaria.
    Kyllä, joko vahvistimen pre-out tai subbarin vahvistin käyttää stereosginaalin molempia kanavia (yleensä sub-outissa on vain yksi signaali, jollet käytä itse subbaria tajuusjakajana pääkajareille) ja "muuttaa monoksi". Ylläolevalla basson suuntaamattomuusehdolla. Taajuusjakajat (riippumatta missä teet jaon) siis yleisesti laittavat subbarin "monotoistoon" molempien pääkanavien matalat äänet.

Omat pääkajarini toistavat vain ~76Hz (Genelec 1029A/HT205) joten minun on pakko käyttää (yhtä) subbaria. Lähellä tuota alarajaa basso tosiaan on (minulle) suuntaamaton, vaikka onkin noin korkea, eikä haittaa stereokuvaa. Jakotaajuutta (HTPC) säädettäessä suuntaavuus lisääntyy selkeästi 100Hz lähelle mentäessä, joten pidän jakotaajuudeen noin 80Hz:ssä. Tällä joku kultakorva varmasti erottaa subbarin sijoittelussa, mutta ei voi mitään. Minäkin jossain määrin, mutta ongelma se ei ole. Äänentoiston värissä taas tapahtuu varsin vähän muutoksia vaikka nostan jakotaajuutta paljonkin (max 200Hz), suuntaavuutta vain tulee lisää ja osa stereokuvasta menee hukkaan. Tämä kertonee kuitenkin hyvää äänentoistosta! :love:

Jos pääkajarit toistavat bassoa vaikka 60Hz:iin asti, ei sitä alempien monona toistuminen ole varmastikaan ongelma. :cool: Olet siis jäljillä. Eikun onnea subbailuun.

12. babushka

babushka Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    2
    Selvennänpä vielä kysymystäni. Stereo-vahvarissani on kaksi pre-out liitint, yksi kummallekin kajarille. Onko subbarissa kaksi pre-in liitintä vaiko vain yksi? Tarvitsisin luonnollisesti kaksi pre-in liitintä, jotta saan molempien kanavien signaalin subille, joka sitten toistaisi molempien kanavien alimmat äänet.

13. Stobias

Stobias Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä subbareissa on stereosisääntulo (eli kaksi liitintä, molemmille kanaville). Subbarin oma jakosuodin summaa kanavat yhteen, niin että molemmat kanavat kuuluvat myös subbarista.

14. Samppa

Samppa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    26
    Riippuu subbarista, ei kaikissa ole.

15. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Monolith ja XLS200-DF kahden PB12-Ultran puristuksessa. :)

16. zanteri

zanteri Vakiokasvo Tukijoukot

Saadut tykkäykset:
    14
    Wau!....noista kahdesta ultrasta jo luulisi saavan kohtuu hyvää bassotoistoa aikaiseksi :thumbsup: ,nostan kyllä hattua(vaikkei sitä olekkaan). Tuommoinen bassopään toisto kalusto alkaisi kyllä kelpaamaan :love: .

17. tkorho

tkorho Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Heheh. :D
    Mutta tämä kuva on LOISTAVA kun tarvitsee hellasärölle tarjota Monoliittiä tai XLS:ää, vaikka siinä nuo kartiot rumasti paistavatkin.

Otahan Zipman nuo lasit pois hyllyltä ennenkuin alat soittelemaan... Oikeastaan siirrä televisiokin lattialle ihan suosiolla.

18. kvesti

kvesti Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    4
    Mistähän Zipman katsoo televisiota, kun subbarivuori alkaa olla tiellä :confused:

Itse aiheeseen. Nyt jo reilun viikon XLS:ää kuunneltua ja katseltua täytyy sanoa, että olen tyytyväinen hankintaani. Musiikista ja elokuvista on löytynyt aivan uusia ulottuvuuksia. Musiikkimaku alkaa vaan pelottavasti siirtyä hip hopin ja R&B:n suuntaan, kun niistä löytyy kunnolla bassoa. :eek:

19. Zipman

Saadut tykkäykset:
    166
    Heh, onneksi uusi omistaja haki juuri Monolithin pois. Alkoi ollakin jo hieman ahdasta kämpässä... :eek:

20. tkorho

tkorho Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    Tuota: mitenkäs sen voimavarat? Äänen laatuun ja alatoistoon ilmeisesti olet tyytyväinen! :)
    Tuo toistaisi minulle riittävän alas ja huonekäyrä mahdollisesti asettuisi hyvin: minulla on aika pieni ja kova huone... Mutta jotenkin on alkanut katsomaan esim noita shootout-käyriä ja pakko se Monolith on myöntää myös aika mahtavaksi vehkeeksi. En olettaisikaan luukuttavani, mutta olisi kiva tietää että XLS ei varmasti jää vajaaksi...