Monolith ja XLS ensimmäiset vaikutelmat

Keskustelu osiossa 'Kaiuttimet ja subwooferit' , aloittajana caveman, 08.07.2005.

1. pioneer74

pioneer74 Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    :) En minäkään saa kuin kolmisen vihreää leffan "huippu" kohtauksissa kun normaalisti katson, mutta "BYPASS" tilassa kyllä punaisetkin vilahtaa niillä tasoilla, vahvistimen sub-out 0db. Käsittääkseni siinä "IN" tilassa tuskin punaisille saakaan. Jotkut käyttävät kuulemma oikeaa kanavaa tason tarkkailuun (Sub-outista haaroitin, toinen piuha oikeaan) ja suodattimet pois käytöstä. Vois olla ihan kätevä...

2. Baskeri

Baskeri Tunnettu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    0
    Huomasin että XLS200:n pohjassa olevat ruuvit tuottavat "mukavia" sivuääniä jos ne on löysällä.Onkos muut huomanneet saman ilmiön? Itse joudun kerran kuukaudessa kiristelemään, jotta ei syntyisi ylim. häiriöääniä :OI

3. eddie63

eddie63 Eddie Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    On tullut seurattua tätä XLS200 keskustelua ja käsittääkseni tuo on myös elokuvilla parempi kun Sub Focus?
    Tarkoitan äänenpainetta.

Focus on oivallinen elokuvissa, mutta kun se on musiikilla (IMO) laiska...

Mitä (miinusta plussaa) tuo XLS200 tuo elokuvilla?
    Saako tuossa hintaluokassa parempaa (tarkempaa, voimakkaampaa) äänentoistoa?

4. eddie63

Saadut tykkäykset:
    0
    Hölmö kysymys.
    Täytyy tosiaan hakea koekuunteluun kun ehtii, sittepähän nuo erot huomaa...

5. TheJambo

TheJambo Lähes henkilökuntaa

Saadut tykkäykset:
    2
    Ainakin toistaa about 10 hertsiä alemmas mikä on elokuvilla usein merkittävä etu. Minusta Focus ei ole elokuvillakaan kovin oivallinen. Loppuu tehot kesken aika äkkiä esim LOTR:ssa. Eikä muutenkaan oikein meinaa puhti riittää. Musiikilla tosiaan turhan laiska ja ponneton.

Itse omistan B 1.36, mutta olen kuullut myös Sub Focusta, aika sama laite se on

6. eddie63

Saadut tykkäykset:
    0
    Jees. Jos siinä XLS-200:ssa riittää samallalailla potkua elokuvilla kun focuksessa, niin se riittää mulle.
    Tarviin oikeastaan musiikille tarkkuutta ja ei se haittaa sekään, että toistaa vähän alemmaksi... :D

7. TheJambo

Saadut tykkäykset:
    2
    Kyseessä lienee DF?

8. eddie63

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli sitten hommattua tuo XLS200 ja täytyy sanoa että on se paljon (IMO) nopeampi ja tarkempi musiikilla kun aikaisempi focus, potkua riittää elokuvillakin riittävästi... :thumbsup:

Intekroituu hyvin F2:sten kanssa :)

9. loysa

loysa Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    0

10. TheJambo

Saadut tykkäykset:
    2
    Jos tulee elokuville niin eikö kannattaisi suoraan hommata Monolith..

11. tkorho

tkorho Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    1
    En ole XLS200:aa kuullut elokuvilla, mutta Monolith on ainakin "kilttiin" käyttöön vähän ylitappo. Itse ostin juuri ylläolevalla kriteerillä Monolithin, ja vaikka olenkin HITON tyytyväinen, ja musiikillakin se toimii hienosti ja toistaa ja integroituu NIIN eritavalla kuin vanha kökkö (Infinity RS10SUB) niin tuntuu että sen potentiaali jää minun sellaisessa suht kevyessä (5.1+proju) käytössä pienessä (n.3x4m)huoneessa käyttämättä. Kovempaa kuunnellessa ääni muuttuu kuitenkin hälyiseksi kaikujen vuoksi, joten jää subinkin tehot käyttämättä.

Monolith on upea vekotin, mutta XLS200:n lyhyemmät jälkisointiajat ja napakkuus olisivat ehkä olleet vielä sen arvoisia musiikista nautittaessa. Suosittelen miettimään että kuinka paljon sitä "höökiä" oikein pitää olla: jos kuuntelet leffoja sellaisilla volyymeillä että keskustelu on samalla mahdollista, niin ei niitä huipputasoja ehkä sitten tarvitsekaan. Edellinenkin selkeästi XLS200 surkeampi pikkusubi sai seinät väpäjämään EpisodeII:ta katsoessa. Upea vekotinhan tuo Monolithkin on, ja tykkään sen jäyhästä olemuksesta, mutta onko siinä liikaakin?

Valitettavasti en ole omalta kohdaltani hyötynyt siitä alimmasta 10-20Hz jolla Monolith tarjoaa enemmän. Tosin Extended Taru Sormusten Herrasta on vielä tarkistamatta. :)

12. loysa

loysa Tuttu käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    0
    Focus riittää elokuville äänen laadultaan ja paineiltaan aivan hyvin mutta musa puolella tarttis parannusta (=napakkuutta). Olen kyllä Monolithiä harkinnut mutta ei oikein kiinnosta kokonsa puolesta.

13. eddie63

Saadut tykkäykset:
    0
    Aika lailla samanlaiset tehot elokuvakäytössä, mielestäni XLS on vähän parempi myös elokuvilla.
    Musiikilla aivan ehdoton!
    Mutta koska en ole mikään kultakorva suosittelen hakemaan sen koekäyttöön ja testaamaan itse!
    Omat korvathan loppupelissä ratkaisevat.
    Minun korvat sanoivat :thumbsup:
    Edit: Ei sillä nyt aivan lahkeet lepata, mutta ei lepata focuksellakaan.
    Itse asun kerrostalossa ja esim. Monolith olisi (IMO) liian iso, naapureita voi kiusata tuollakin... :D

14. Seba

Seba Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä harkinnut AP:n B1.36:sta tai XLS200:sta nykyisen JVC:n ministereosarjan kaveriksi. Ennen kuin joku ryhtyy haukkumaan ministereosarjaa, niin se ei ole mikään perushalpis vaan hieman kalliimman pään UX-MD9000R minkä äänenlaatu on omaan korvaani miellyttänyt jo 7 vuoden ajan.

AP B1.36 houkuttelis 200e halvemman hintansa ja piano-black värin takia, mutta toi XLS200 olis pikkasen pienempi ja laadultaan varmasti ihan toista luokkaa. XLS200 vissiin riittäis pidemmällekin jos sen joskus kytkisi kotiteatteriin. Tosta JVC:stä löytyy subbariulostulo eli kaiutinliittimiin ei tarvitse subbaria viritellä.

Kotiteatteri oli alun perin suunnitteilla, mutta nykyiseen huoneeseen sitä ei saa mitenkään järkevästi laitettua niin, että sinne jäisi vielä tilaa muillekin asioille. Pidättäydytään nyt vielä tossa JVC:ssä ja katotaan sitä kotiteatteria myöhemmin.

15. jartar

jartar Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Ton pikkasen paremman sanan voi ottaa pois jos noita kahta subbaria verrataan keskenään. Ero on aika valtava.
    Mutta jos olet tyytyväinen tuohon mikrosarjaasi (ei edes mini niinkuin sanoit) niin ota tuo halvempi.
    Ei tuon tasoiselle systeemille kannata mitään erikoista subia hommata.
    Jos korkean hinnan on tuonut pieni koko + ulkonäkö ja minidisk niin ei voi paljoa odottaa.

16. Seba

Seba Guest Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Noh, asiahan selviää kuuntelemalla. Täytyy tässä kesällä hakea jostain AP:n B1.36 ja Marekilta XLS200 testiin.

17. eddie63

Saadut tykkäykset:
    0
    Onko muuten kukaan selvittänyt paljonko tuo XLS200 vie virtaa jos sen jättää päälle 24/7.
    Ei osunut silmään vaikka yritin selvittää asiaa.
    Pidättekö itse päällä subia kokoajan yötäpäivää?

18. j0sku

j0sku Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    Omaa SVS:n PB10-ISD pidän ainakin yötäpäivää päällä.

19. Marek

Marek Guest Tukijoukot Guest

Saadut tykkäykset:
    0
    15W/ tunti.

20. liquid7

liquid7 Käyttäjä

Saadut tykkäykset:
    0
    PB10-ISD vie 12W.