Oli mielenkiintoinen F1-aika-ajo. Kahdeksan eri tallin autoja viimeisessä osiossa. Tuo ratakin näyttää hyvältä. Tuleekohan tuosta kakkososion hidastelusta rangaistuksia? Bottaskin näytti olevan tutkittavien joukossa.
Pakko myöntää, että tykkäsin kyllä aika-ajoista. Ja ihan samaan kiinnitin huomion, että kahdeksan eri tallia. Ja Williams toinen niistä talleista, joilla oli molemmat autot viimeisessä osiossa. Bottaskin ajoi ihan hyvin. Hyvin nousi Sainzin rangaistuksen kautta seiskaruutuun ja paremmalle puolelle rataa. Toivottavasti vain nyt saa hyvän lähdön. Aggressiivisuutta peliin perkule! Stroll ja Sainz olivat ilmeisesti lopulta rangaistut kuskit ja Sainzin rangaistus tiedettiin jo ennalta. Stroll ei hidastanut tarpeeksi keltaisilla tai jotain. Nuo muut tutkittavat olivat taas niitä, jotka eivät delta-aikaa noudattaneet, mutta ketään ei rangaistu. Sekin on ihan tyhmä sääntö, josta on jo useampikin tallipäällikkö tainnut valittaa. Mitähän McLarenille tapahtui, kun ekaan osioon jäivät??? Kävikö vain molemmilla kuskeilla huono mäihä vai onko auto muka oikeasti noin hidas tuolla radalla? Vähän epäilen, että hidas olisi...
^McLarenilla ei vaan ollut kyytiä. "Slow all weekend", sanoi Norris Viasatin haastattelussa. Piastrilla oli vain yksi rengaskerta Q1:ssä. Tätä valitteli. Matalalla downforce-asetuksella ei ole tarpeeksi pitoa [verrattuna muihin], arvioi Toni Vilander.
Las Vegasissa ajaminen näyttää Singaporelta ja kaupunki näyttää jo nukkuvan. Turhaa hehkutusta? Ainakaan lähetyksissä ei ole mitään ihmeellistä tunnelmaa. Huonompi meno kuin kolme edellistä Amerikan mantereiden kilpailua.
Vaikeaa sanoa, kun on täällä Suomessa. Minä en tiedä miten tunnelma tai äänet välittyvät koteihin ja miten kotikatsojat ne kokevat. Voitko jollakin tavalla kertoa, miten tuo tunnelma on saatavissa TV-lähetyksen kautta? Täälläkin on kehuttu pikkuluokkien autojen ääniä. Minä en niistä kuule mitään ihmeellistä. Äänentoistossa ei ole mitään vikaa. Olen käynyt katsomassa F1-kisan. Koen, että sitä äänimaailmaa ei pysty välittämään kotikatsomoon TV:n välityksellä.
Ihan viihdyttävä Las Vegasin kisa. Katuradalla turva-autot vaikuttivat melko paljon kisaan, ja sieltä redbullit taas nousivat kärkeen kaikkien vaiheiden jälkeen. Ihmeen paljon oli kolarointia, mikä pilasi muutamien kisat lähes täysin. Sinänsä omituista, etteivät ferrarit olleet parempia kisassa selkeästi parhaina aika-ajo-autoina.
Olisiko sinulla joku perustelu Bottakselle antamalle arvosanalle? Aika-ajot hyvin ja itse GP:ssä Oviedon ihmisohjus pilasi kisan. Alonson perseily ei kai ole kenenkään muun vika. Las Vegas on oikein hyvä lisä kalenteriin. Ensimmäinen päivä oli pannukakku, mutta siitä eteenpäin oikein hyvää kilpailua ja viihdettä.
Jeps. Hyvä kisa oli. Maxin voitto vaati tällä kertaa myös vähän tuuria. Ilman toista turva-autoa ei voitto olisi niin helppo ollut. Myös Sainzin kaivokansiepisodi ja siitä saatu rangaistus auttoivat, koska hän olisi luultavasti ollut vielä yhtenä tulppana Leclercin ja Verstappenin välissä Maxin rangaistuksen jälkeen. Vähän meinasi Maxin ylimielisyys kostautua, kun luuli, että helposti saa sen viiden sekunnin kaulan vedettyä. Taas kerran vähän ihmettelen tuota radan suunnittelua siten, että paalupaikkamiehellä on ns. väärä puoli ekaan mutkaan. Tietenkin taas se, että parempi eli puhtaampi puoli radasta on tuo, mistä paalulta lähdetään määrittää sen paikan. Mutta, jos ruudut olisivat olleet toisinpäin, niin Maxin vähän parempi lähtö ei olisi auttanut ollenkaan, vaan Leclerc olisi silti ollut ekan mutkan jälkeen johdossa. Ja puheet huonommasta puolesta ovat kyllä viime vuosina olleet ihan turhia. Harvalla radalla se likaisempi puoli on juurikaan huonompi. Toki niitäkin on. Alonson lähtö oli kyllä ihan ihmeellinen. Liian kova syöksy ekaan mutkaan ja auton hallinnan menetys. Eikä tainnut saada edes rangaistusta siitä, että kolaroi kaksi autoa ulos? Tutkittiinko tuota edes? Alonso harvoin tekee tuollaisia virheitä. Joten ei tuosta sinänsä voi miestä liikaa syyttää, että kauhean tahallaan tuota olisi tehnyt, koska kokenut kaveri on ja yksi parhaimmista kuskeista edelleenkin. Mutta kyllä tuosta olisi jotain rangaistusta pitänyt antaa. Sen jälkeen Bottaksen kisa oli kyllä todella huono. En tiedä hajosiko autosta jotain, mutta vauhtia ei kyllä ollut yhtään mihinkään. Muuten Las Vegasin viikonloppu oli kyllä onnistunut. Pakko olla El Granden kanssa siitä samaa mieltä, että ei viikonlopussa sinänsä näkynyt mitään hienoa, joka olisi tehnyt kisasta mitenkään erikoisemman. Meikäläistä ei juuri kiinnosta julkimot, joita näytettiin. Katsojat jäivät varjoihin piiloon, kuten myös mahdolliset liput ja kannustusplakaatit yms. Samanlaista kirkkaassa rännissä ajoa kuin Singaporessa. Mutta kyllähän nuo katsojien huudot kuuli myös television kautta, kun Leclerc ja Max kilpailivat. Joten kyllä siellä ainakin joitakin katsojia oli. Jotta että ratana ihan hyvä. Mutta muuten tuossa ei näkynyt mitään Vegasin extraa. Pitää vielä odottaa vuosi pari, jotta Vegasista voi sanoa mitään lopullista. Olikohan se Bakun rata, missä myös ensimmäinen kisavuosi oli todella hyvä, mutta jo toisena vuonna tallit olivat sen verran kokeneita, että kisakin oli paljon siistimpi ja ohituksia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Mutta jospa Vegasin rata pitäisi pintansa siten, että ohituksiakin olisi tulevina vuosina, kuten nyt. Positiivinen yllätys rata oli.
On kyllä todella outoa, että Alonso ei saanut tuosta syöksystä rangaistusta. Sergio Perez ajoi Bottasta päin tuossa Alonso-kolarissa ja diffuusori vioittui. Tätä Ossi Oikarinen epäili jo kisan kuluessa.
Kyl kova veto Kallelta jäädä osa vuotta pois kisoista. Olisko armeija sit syynä osittain myös tohon ratkaisuun... Ja onhan toi rallin mm-sarja kyl formaattina aikansa elänyt. Tosi pitkä 4 päivän vklpu erikoiskokeineen. Joskus yrittäny koko kisaa seurata stream palveluista kaikki erikoiskokeet. Tietty ku Kalle pärjännyt, niin on mukava seurata hänen menoaan. Eli siis nykykatsojat haluavat tapahtumat tiiviimpänä nippuna. Ja siihen varmasti Kallekin tällä ratkaisullaan ajamalla vain osan kaudesta, haluaisi saada muutosta.
Rovanperän puolisapattivuosi on pettymys itselleni. Odotukseni oli, että nälkää olisi ollut ajaa 10 mestaruutta putkeen lyöden Loebin ennätykset, mutta en tiedä onko sitä suurinta voittamisen paloa koskaan ollutkaan. Jotenkin ei välity kaverista. Vaikea kuvitella, että paluukaan koko sarjaa ajavaksi olisi pitkäaikaista. Vähän sellainen bottasmainen maku jää ratkaisusta. Nykyrallisarjan rankkuus ei oikein välity kotisohvalle asti, kun ennen vanhaan ajettiin B-ryhmän kalustollakin tuplasti tai triplasti (esim. Korsika oli yli 1000 km asvaltilla) pidempiä ralleja, ja myös yöllä. Toki myös ennen moni kuski (tai tallikin) ajoi vain osan sarjasta. Sinänsä varmaan ihan hyvä WRC-sarjalle, jos formaatti olisi viikonloppuisin vielä tiiviimpi. Kun nyt vain useampi valmistaja kiinnostuisi sarjasta. Sitä en osaa sanoa, millä se temppu tehtäisiin. Todennäköisesti autoja pitäisi yksinkertaistaa. Eikö yksi skenaario ole ollutkin ajaa WRC2-autoilla ylin sarja. Mutta ei siellä WRC2-puolellakaan ole tainnut varsinaista merkkien ryntäystä olla. Rallillekin, kuten monelle muullekin autourheilulajille on tyypillistä, että on vain muutama merkki, jotka on huipulla kulloinkin, siinä ei sinänsä ole mitään epänormaalia.
Itselle tulee enemmän räikkösmäinen maku. (Liekö tarkoititkin?) Kun mestaruus on saatu, niin ajellaan vain omaksi huviksi. Rovanperä on ajellut rallin lisäksi myös muita autosarjoja, joten paloa moneen riittää. Ehkäpä näkisimme miehen vielä rata-autoilussakin. WRC:llä on monta asiaa, mitkä hommassa pitäisi parantaa. Vaikea kuvitella, että formuloissa olisi vain pari kolme tallia vuodesta toiseen. Kyllä ralliinkin pitää saada enemmän valmistajia. Muutenhan tuo on kyllä ihan uskomatonta tuo noiden kyky vetää puiden keskellä yli kahtasataa. Maikkarilta löytyy hauska video muutaman päivän takaa, kun Häkkinen ja Coulthard ovat Rovanperän kyydissä. Vanhoja f1-setiä pelottaa ihan kunnolla.
Vähän Räkääkin joukossa, mutta enemmän bottasmainen pettymys maistuu suussa nyt. Juuri kuten kirjoititkin, jotain on pielessä, jos joku harrastusmainen laji drifting kiinnostaa enemmän kuin ajaa maailmanmestaruudesta. Se kertoo itse asiassa sarjasta ja sen arvostuksesta yllättävän paljon. Samoin kuin se, että puolieläkeläinen Ogier voisi ajaa maailmanmestaruuteen halutessaan. Ehkä ralli meni lajina jollain tapaa piloille Loebin ja Ogierin voittosarjojen aikana. Väitänkin, että ne Mäkisen neljä mestaruutta silloisessa sarjassa on kovempi saavutus kuin nuo Loebin ja Ogierin puuduttavat kruisailut mestaruuksiin. Rovanperä, kuten Bottaskin ovat tilanteessa, missä kaikki on tarjoiltuna eteen, jos ei kultatarjottimella, niin hopeisella ainakin. Puhutaan ammattiurista, joiden pituus huipulla on muutamia vuosia. Sen ajan pitäisi jaksaa keskittyä ja takoa täysillä menestyksen eteen. Polkupyöräillä, matkustella ja driftailla ehtii myöhemminkin, vaikka koko loppuelämän ajan tienattujen miljooniensa turvaamana. Räkällä oli mielestäni parempi balanssi tämän suhteen. Alonso on taas hyvä esimerkki siitä, miten menestysnälkää voi olla pitkäänkin, vaikka en muuten niin hirveästi persoonasta välitäkään. Sinänsä toki inhimillistä, että kun maha on täynnä, niin ainakin pahin nälkä on ohi.
En näe vertailua Bottakseen mitenkään relevanttina. Bottakselta puuttuu ehkä se viimeinen terävyys, joka erottaa maailmanmestarit muista. Kallelta tunnetusti ei ja hän on pitkälti dominoinut sarjaa pari vuotta ja hyvin todennäköisesti dominoisi myös ensi vuonna. En ymmärrä miksi hänen pitäisi väen väkisin tahkota sarjaa jos ei nappaa. Etenkin kun sarja ei nykyisellään ole kilpailullisesti kovin kiinnostava. Ura huipulla voi kestää vain muutamia vuosia (esim. Ogier voi olla eri mieltä), mutta niin kestää nuoruuskin. En myöskään ymmärrä miten Räikkösen parempi balanssi näkyy, taisi hänelläkin suurin into laantua mestaruuden myötä.
No ei pahasti mennyt muutaman ensimmäisen kisan jälkeen ennuste. Tosin Hamiltonin 3. sija on hienoinen yllätys, mutta mersut ovatkin tällä kaudella olleet ihmeen hyvässä vireessä. Saa nähdä mikä on tallien järjestys viimeisen kisan jälkeen, nouseeko Ferrari toiseksi Mersun ohi. Mutta onneksi tämä kausi on kohta paketissa, turhin kausi pitkään aikaan. Ei mitään taistelua mestaruudesta ja noinkin surkeilla esityksillä Perez ajeli toiseksi. No dominointi F1:ssä loppuu aina jossain vaiheessa, mutta saa nähdä nouseeko joku talli haastamaan RedBullia vielä useaan kauteen...