Moottoriurheilu kaudella 2023

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana TheRealThing, 03.02.2023.

  1. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Kovalainen on todella hyvä. Tämän totesin viime kaudellakin.
    Lapilla meni niin hyvin rallin alusta asti ja nyt pieni, mutta paha virhe.

    MotoGP--sarja näkyy tänä vuonna Viasatilla Suomessa. Siirtyy siis pois Discovery+:sta.
     
    jmo tykkää tästä.
  2. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Mukava kuulla Kovalaisen saavan arvostusta osakseen. Kaiken saamansa ravan jälkeen sen kyllä jos jollekin niin hänelle suo.

    Oma moottoriurheilupäivä plazan varsinaisessa hengessä ensin ensikatsellen (nyt vasta) Rush (joka pettymys) ja sen perään uusintana (noin 10 vuoden tauon jälkeen) Senna-dokkari, joka kosketti loppupuolella herkistymiseen asti. Tuossa Sennan(ki n) edustamassa aikakaudessa oli vielä sitä jotain viattomuutta, jonka sitten Schumi jonkun ajan kuluttua pyyhkäisi pois.

    Ei ole tainnut vielä olla täällä: Kimi ja Jenson Button viikon päästä Nascar-kisassa mukana Austinissa.

    https://www.iltalehti.fi/formulat/a/3305bf8a-4d7d-4bf6-b7be-d22f3182dd65

    https://www.iltalehti.fi/formulat/a/37704c70-f2c6-4c7d-8260-2ab87f850cf3

    Pitääpä jotenkin yrittää saada katselluksi.
     
  3. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    Kyllä suo. Ei ole varmastikaan ollut helppoa myöntää itselleen ettei vaan pysty.
    Kovalainen on varmasti saanut sen arvostuksen joka GP2-mestaruuden viime metreillä Rosbergille loppukauden sulamisella hävinneenä ansaitsee.
    Todennäköisesti asia joka itsetunnon murensi ja sai aikaan vastaavan murenemisen Hamiltonin kyydissä F1-sarjassakin. Viimeinen niittihän oli Räikkösen tuuraaminen Lotuksella, joka tunnetusti meni aivan ns. munilleen.
    Ikävää mutta totta.
    En ole ymmärtänyt miksei lähtenyt IndyCariin hakemaan itseluottamusta, vaan hyytyi jonnekin muualle formuloiden jälkeen.

    Miestä on tosiaan nykyään mukava kuunnella alan asiantuntijana, joka myös todella on.
    Harmi vaan ettei ura jatkunut pidempään huipulla tai edes sen tuntumassa.
    Ajotaitoja kuitenkin riitti. Joku kuitenkin mätti.
     
    nepa tykkää tästä.
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    En millään pahalla Bottakselle, mutta jo viime kaudella veikkailin, että Zhou tulee viemään miestä ja edelleen väitän samaa. Ei ehkä kisoissa vielä, mutta aika-ajot tulevat menemään tällä kaudella Zhoulle.
    Ja oma veikkaus on, että Bottaksen ura loppuu viimeistään siinä vaiheessa, kun Audi tulee ja laittaa auton uusiksi. Ei ole jatkoa ykkösissä enää Alfan jälkeen.
     
  5. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    V Sport 2 Suomi näyttää suorana. Selostus Mikko Reitti, asiantuntija Ossi Oikarinen. V Sport+ Suomi näyttää uusintana seuraavana päivänä.

    MotoGP-sarja alkaa ensi lauantaina V Sport 1 Suomi -kanavalla.

    Veikkaan aivan samaa. Oletan, että kaikki osapuolet, myös Bottas, ovat valmistautuneet tähän jo nyt.

    Katsoin Bottas-jakson Maria Veitolan ohjelmasta. Hieno kesämökki pojalla. Veitola on niin ärsyttävä tyyppi toimittajana, että piti katsoa tunnin ohjelma kolmessa osassa. Ei vaan pystynyt katsomaan kerralla.
     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2023
    nepa tykkää tästä.
  6. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Olen katsonut Meksikon rallia mahdollisuuksien mukaan. Rallissa on kahdeksan kappaletta alle viiden kilometrin erikoiskoetta. Aivan liian monta minun makuuni. Toivottavasti Rovanperä voittaa power stagen.
     
  7. scented

    scented Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    2 119
    Saadut tykkäykset:
    312
    Sellanen F1-kisa. Kärjessä odotetut kuskit. Ehkä hieman yllätti, miten helposti Verstappen nousi takaa lähes kärkeen, vaikka turva-auto auttoikin asiaa. Bottas oli viimeinen maaliin päässeistä, liekö milloin viimeksi Bottas noin heikosti suoriutunut kisassa? Ferrarilla ei kovin erikoisesti sujunut, kun mersutkin nousivat edelle. Alonso osaa yllättää sarjan vanhimpana kuskina. Sinänsä huvittavaa, että paras mersumoottori-talli on Alonson alla oleva Aston Martin.
     
  8. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Sellainen mokailu Alonsolle. Väärä lähtö ja väärä rangaistuksen täyttö. Molemmista rankkua. Aika säälittävää.
    Bottas huusi apua tiimiltä viime kierroksilla. Uudet pehmeät renkaat ja ei pysy muiden mukana. Mikähän tuossa oli se juurisyy?

    Rallista: nyt näemme mikä ero on kahdeksankertaisella maailmanmestarilla muihin verrattuna.
     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2023
  9. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    Juu tylsä kisa kuin mikä.
    Positiivista kuitenkin että Perez pystyi pitämään paikkansa kärjessä, vaikka turva-autokin vedettiin radalle täysin turhaan.
    Eli Verstappen sai ilmaiseksi 20 sekunnin eron kiinni.

    Vähän lisämielenkiintoa kisaan toi Alonson rangaistuksen kanssa pelleily.
    Ensin annettiin 5 sekuntia, koska ajoi vasemmalta lähtöruudusta sivuun, ei osattu varikolla laskea viittä sekuntia ja vasta kisan jälkeen Alonson pallilla tuulettelujen jälkeen kerrottiin rangaistukseksi 10 sekuntia lisää.
    Suorittaminen ei ollut onnistunut sääntöjen mukaan.
    Siis yli 30 kierrosta aikaa ja ratkaisu kerrotaan vasta palkintojenjaon jälkeen.
    Näköjään tuossa FIAn sekoilussa mikään ei muutu.

    Niin ja Bottaksella omien sanojensa mukaan autossa oli pakko olla jotain ongelmaa, koska jäi viimeiseksi yli puolen minuutin erolla.

    Edit. Jaa niin. Onhan se Häkkinenkin tuolla Viaplaylla vielä kommentoimassa. Eikö se viime kausi jo riittänyt.
    Äijä on niin sekaisin, ettei sen ajatuksenjuoksusta ymmärrä mitään. Edelleen pelkkiä itsestäänselvyyksiä, jotka ei tuo mitään sellaista lisäarvoa, jota asiantuntijakommentaattorilta olettaisi kuulevan.
    Tietysti jos haetaan viihdearvoa, niin sitten. Mutta pahoin pelkään ettei se ole lähtökohtaisesti tarkoituksena tässä tapauksessa.
    Kivaahan niillä Mervin kanssa tuntuu olevan.
     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2023
  10. Kaitzu

    Kaitzu Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 502
    Saadut tykkäykset:
    43
    Max näytti taas isänsä kanssa että ovat huonoja häviäjiä. Max ajaa varikolle kisan jälkeen eikä lähtösuoralle ja Jossia näytetään useaan otteeseen kun on niin hapan, kun talli ei tehnytkään tallimääräystä.

    Aika viileät tuntuu välit olevan Max:n ja Perezin välillä, tulee mieleen Lewis & Nico, tämähän voi tietää jotain hyvää kaudelle.
     
  11. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Onneksi meillä on pikkuformulat. :)
    Tosin ei kakkosteen kisakaan nyt mikään klassikko ollut.
    Onpas muuttunut tylsäksi tuo rata. Ensimmäiset kisat antoivat odottaa, että radalla saadaan aina hienoa kisaamista ja tapahtumia, mutta nyt kun rata on kaikille tuttu, niin aika tylsähän tuo oli.
    Mutta jooh, Red Bullille ja Maxille kausi menee taas ja jopa ylivoimaisemmin kuin aikaisemmin. Perez voitti nyt, mutta vain, koska Maxin auto hajosi aika-ajoissa.

    Mclarenin puolesta harmittaa vietävästi. Kaksi nuorta ja loistavaa kuljettajaa, jotka joutuvat ajamaan hännillä.

    Hulkenberg on ajanut ihan mainiosti ottaen huomioon, että on ollut aika paljon pois. Ihan hyvä oli korvata Schumi hänellä.
     
  12. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 757
    Saadut tykkäykset:
    411
    Ja mikä parasta niin se toinen eli 10s rangaistus kuitenkin kumottiin ja Alonso sai pitää kolmossijan ja sadannen podiuminsa. Se, että tunkki koskettaa autoa ei ilmeisesti olekaan "working with the car". Ihmiskosketus taas on.
     
    nepa ja jmo tykkäävät tästä.
  13. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    No tuohan meni niin monelta kantilta persiilleen omasta mielestäni. Oikeus ja kohtuus on, että Alonso sai pitää kolmossijansa.
    Mutta, jos sääntöä tulkittaisiin oikein, niin se ei ole.

    Koska. Aiemmin rangaistukseen on riittänyt, että autoon kosketaan esimerkiksi pulttipistoolilla. Ja ellen väärin muista, niin etutunkillakaan ei ole saanut koskea. Säännöissä ei mielestäni erotella sitä, millä saa koskea. Aston Martin sai valituksensa läpi, koska löysivät usean aiemman tapauksen, jossa takatunkilla oli koskettu autoon ilman rangaistusta. Mutta sehän on käytännössä vain tarkoittanut, että aiemmin ei ole oltu tarpeeksi tarkkoja.

    Mutta hyvä, että Alonso sai pitää sijansa. Koska ei tuolla tunkkimiehellä ollut lopulta mitään vaikutusta asiaan. Eri asia, jos Alonso olisi voittanut Russellin vaikka alle sekunnilla, niin voitaisiin miettiä sitä, että olisiko tunkkimies tuonut aikaetua.

    Jos FIA haluaisi alkaa ihan nipottamaan tuossa, niin periaatteessa tunkkimiehille pitäisi olla jokin viiva, jonka takana olla, kunnes rangaistusaika on kulunut. Koska periaatteessahan tuossa nyt vähän oikaistaan jo sillä, että tunkkimiehet saavat kuitenkin mennä paikoilleen auton pysähtymisen jälkeen.

    Mutta sitä en ymmärrä, että mikä hinku noilla mekaanikoilla on koskea autoon etukäteen. Miksi ei voi olla siinä 5 sentin päässä ja odottaa, että radiossa tulee komento.

    Mutta hei, olipas muuten toistaiseksi kauden ohitus se Strollin ulkokautta tekemä ohitus. Hyvä, Stroll! :) Ei aina miehelle pelkkiä haukkuja.
     
  14. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    Tuotakaan ei tarvitsisi missään ihmetellä, jos rangaistukset suoritettaisiin kuten jossain vaiheessa ajamalla lähtösuoralla rangaistusviivalle ja siitä sitten viiden sekunnin jälkeen taas matkaan.

    ja muuten olin kommentista samaa mieltä nepan kanssa, mutta Strolli on niin trolli ettei sympatiaa heru edes tässä kohtaa. :D
     
    nepa tykkää tästä.
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Tuota lähtösuoralla olevaa rangaistusviivaa mietin itse myös. Siinä voisi olla valot ja kun auto on pysähtynyt viivan eteen, niin tunnistimet automaattisesti käynnistävät kellon ja vihreä valo syttyy, kun rangaistus on kärsitty. Siinä on kuitenkin se vaara, että jos useammalla kuskilla on rangaistus ja sattuvat yhtä aikaa tulemaan renkaidenvaihtoon, niin perässä tulija joutuu sitten odottelemaan toisen rangaistusta.

    Ehkä tuo nykytapa on kuitenkin helpoin. Jokainen talli voi itse päättää sen, että tuleeko lisärangaistuksia. Pidetään vain ne näpit erossa autosta. Onhan tuo tapa ollut jo melko kauan käytössä ja ihan hyvin on yleensä toiminut. Monesti jopa toista sekuntia liian pitkään kärsitään rangaistusta sen pelossa, että ei ainakaan liian lyhyeksi mene.
     
  16. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 757
    Saadut tykkäykset:
    411
    Kai tässä on haluttu lievempiä rangaistuksia kuin "stop-and-go" tyyliset, jotta on joku tapa jolla rangaista myös pienemmistä rikkeistä. Kai se perinteinen 10 sekunnin stop-and-go on edelleen valikoimassa? Sitähän ei voi yhdistää varikkopysähdykseen, vaan pitää olla oma erillinen käynti.
     
  17. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 899
    Saadut tykkäykset:
    375
    No mites varikon läpiajorangaistus?

    Sakkorinki kuten ampumahiihdossa...
     
    nepa tykkää tästä.
  18. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Ihan hyvä tuokin olisi. En tiedä onko tuo enää rangaistusvalikoimassa mukana. Tuossa menettää ehkä sen 10-15 sekuntia radasta riippuen, joten vähän isompi rangaistus olisi.
     
  19. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 757
    Saadut tykkäykset:
    411
    Aikarangaistus on siitä kätevä ettei se vaadi varikkopysähdystä, joten sen voi antaa vaikka kisan jälkeen. Läpiajorangaistusta on vähän huono antaa siinä vaiheessa kun shampanjat on jo suihkuteltu. :D
     
    nepa tykkää tästä.
  20. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    MotoGP-sarjassa on käytössä sakkolenkkirangaistus. Se on toimiva käytäntö, mutta katuradoille sitä on vaikeaa lisätä. Monacoon sitä ei varmaan saa millään järjestettyä.