Moottoriurheilu kaudella 2023

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana TheRealThing, 03.02.2023.

  1. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    MotoGP-kausi hörähti käyntiin yllättäen Portugalista, eikä kuten nykypäivänä yleensä jostain arabimaasta.
    https://www.motogp.com/en/gp-results

    Ensi kertaa ajettu sprinttikisa oli jotain aivan muuta kuin formuloiden vastaava ja tapahtumia riitti lähdöstä maaliin.
    Bagnaia tietenkin hoiti tuttuun tyyllinsä viimeisellä kierroksella ohittamalla Martinin, mutta Marc Marquez oli vähän yllättäen kolmas ja Jack Miller neljäs.
    Vielä kun Miller pääsisi eroon tuosta mielestäni usein tapahtuvan rengasvalinnan epäonnistumisista, niin voittojakin varmaan alkaisi tulla. Eli ainoana kärkikuskeista eturengas softina. Taisi olla kuitenkin parhaimmillaan radan nopein kuski, kuten aika-ajoissakin kaatumiseensa saakka, joka on toinen ns. helmasynti eli tasaisuus puuttuu.
    Lisäksi positiivista monen eri valmistajan osallistuminen kärkikahinoihin. Ducati, KTM, Aprilia ja Hondakin Marquezin ansiosta.
    Yamaha ui kyllä syvällä. Paras Yamaha Quartararo sijalla 10.

    Huomenna sitten vielä oikea kisa. :)
    Nyt sitten Viaplayn törkyhintainen paketti alkaa maksaa itseään takaisin.
    Tosin kuuluuhan siihen pakettiin myös Hollywoodin tuotannosta poikkeavaa materiaalia runsaastikin. Tosin vain HD-laadulla.
     
  2. makemich

    makemich Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    04.09.2002
    Viestejä:
    1 686
    Saadut tykkäykset:
    247
    Hyvää meininkiä mut mahtaa Marccia taas vituttaa kun Honda ei pysy edes Yamahan imussa ja kaikki muut menee suorilla heittämällä ohi. Olis vieläkin ihan ylivertainen kuski mutta ei noilla tehoilla...
    Kaikki joilla VPN käytössä saa katsottua nuo kaikki ainakin Itävallasta helposti ja hyvällä laadulla. https://www.servustv.com/sport/b/motogp-world-championship/aa-1qg6dqwd91w11/
     
    jmo tykkää tästä.
  3. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    https://www.motogp.com/en/gp-results
    Valitettavasti ensimmäisen kokonaisen kisan tunnelmaa latisti Marc Marquez järjettömän typerällä syöksyllään suoraan Oliveiran kylkeen, jolla oli kakkospaikalla hyvä kisa aluillaan.
    Tämän jälkeen ei paljon jännitystä enää ollut, kun Bagnaia ajeli Vinalesin pienestä ahdistelusta huolimatta helppoon voittoon.
    Taaempana saatiin loppuun vielä jännitystä kun Zarco nousi hienosti neljänneksi.

    Tänään alkoi vähän häiritsemään Viaplayn selostajan nimien ääntämiset. Ehkä varmaan ihan oikein, mutta näin muihin suomalaistyyppisiin lausumismuotoihin tottuneena kuulosti hölmöltä.
    Esimerkiksi Bagnaia on banjaia tai välillä banjaina, Espargaro espargaroo ja Zarco sarkoo.
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2023
  4. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Kiinnitin samaan huomiota ja tänään taas. Minä osaan vain suomea ja englantia ja vähän ruotsia. Kumpi on oikeassa: vanha selostaja tai uusi?
    Matti Kiiveri on asiantuntijana mukana myös tänä vuonna. Hänellä on pitkä kansainvälinen kokemus eri sarjoista. Olisiko hänellä lähin oikea tapa lausua nimiä?
    Eipähän tuo oikeinlausunta tai oikeinkirjoitus tunnu kiinnostavan muita maita. Moottoriurheilun raamattu Autosport kirjoittaa aina Raikkonen. Ei noita englantia äidinkielenään puhuvia edes kiinnosta kirjoittaa tai lausua muita kieliä oikein. Sama vika ranskikset ja lähes mitkä muut tahansa.
     
    Viimeksi muokattu: 01.04.2023
    jmo tykkää tästä.
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Säälittävää räpellystä ollut Bottakselta kaksi viimeisintä kisaa. Zhou ollut selvästi parempi. Saapa nähdä jääkö tämä kausi takatukan viimeiseksi.

    En tiedä, miten Viaplayn suomalaiset selostajat selostivat/kommentoivat tuota kisan loppuratkaisua. Sky TV:llä oltiin meikäläisen mielestä oikein ajan tasalla ja ymmärrettiin säännöt lopulta oikein hyvin.
    Mietin vain, kun Suomen mediassa kommentoidaan loppuratkaisua sekavaksi ja tyhmäksi. Että mitäköhän lähetystä katsoivat. No, eipä siinä. Olen kyllä Ylen Mildhin kanssa yleensä asioista eri mieltä.

    Mutta Sky TV:llä asia selitettiin näin:

    Kisa keskeytetiin punaisella lipulla kierros ennen loppua. Oikea järjestys uusintalähtöön on joko maaliviivan tai jonkin väliaikaviivan (ei siis pikkusektoreiden, vaan radalla olevien kahden väliaikaviivan) data. Se, josta viimeksi kaikki autot ovat menneet ohi. Tuo pitää tietenkin olla noin, koska autojen sen hetkinen järjestys radalla ei määräydy ajan mukaan, vaan virallisen väliaikatiedon mukaan (eli käytännössä ajetun matkan mukaan). Ja kun kisa keskeytettiin, oli viimeisin data se, mikä oli uusintalähdössä. Joten ihan selkeästi sillä mentiin.

    No, miksi sitten ajettiin kisa loppuun. Koska säännöt sanovat, että kisa pitää ajaa loppuun ellei ole jotain syytä olla ajamatta (esimerkiksi kova vesisade, rikkinäinen rata, pimeys,yms). Nyt ei ollut mitään syytä lopettaa kisaa. Ja koska jokainen turva-auton takana ajettu kierros (joka myös kesken kisan oleva lämmittelykierros on) lasketaan kisaan mukaan, niin viimeinen kierros piti ajaa turva-auton takana. Ja jokaisen auton pitää päästä maaliin omalla voimalla. Eli yksikään auto ei vielä ollut maalissa punaisen lipun jälkeen, koska ei ollut mitään syytä keskeyttää kisaa. Joten ehkä hieman typerästi, mutta täysin sääntöjen mukaan, viimeinen kierros ajettiin turva-auton takana. Toinen Haas jäi maaliintulon jälkeen radalle, joten oli ehkä jopa aika lähellä se, että se olisikin jäänyt viimeiselle kierrokselle. Siksikin se yksi vähän turhalta vaikuttava kierros pitää ajaa, jos syytä sen ajamatta jättämiselle ei ole.

    En sano, että loppuratkaisu olisi ollut maailman selkein, mutta tilanne, jossa punainen lippu tuli, oli harvinainen. En muista aiemmin punaista lippua tulleen yhtä kierrosta ennen maalia. Jotkut ihmettelivät sitä, että miksi se viimeinen kierros pitää ajaa, koska se on aika ankea tunnelman latistaja ajella turva-auton perässä. Omasta mielestäni vielä paskempaa olisi se, että kisa keskeytetään ja ilmoitetaan, että eipä enää ajetakaan. Jokainen kierros on kuitenkin katsojille parempi kuin keskeyttäminen, vaikka turva-auton takanakin.

    Ja, jos tilannetta verrataan pari vuoden takaiseen Masin sekoiluun, niin nyt mentiin ainakin sääntöjen mukaan oikein ja kaikille tasa-arvoisella tavalla.
     
    El Grande tykkää tästä.
  6. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^En ole varma miten V Sportilla ymmärrettiin tilanteet ja säännöt. Taisi olla, että viimeinen kierros aiheutti ihmettelyä. Joku paremmin hereillä ollut korjatkoon.
    Kisa tuli aivan liian aikaisin minulle. Ymmärsin, että kuskit haluaisivat aikaistaa kisaa, koska se ajetaan iltapäivällä aussien aikaa. Itse en kyllä herää, jos kisa ajetaan aamuyöllä EEST. Näin muistaakseni Australian GP ajettiin Häkkisen aikana.

    BBC kirjoittaa kisasta melkoisena sekoiluna:
    Lisäksi vaaditaan sääntömuutoksia:
    "The FIA's race stewards believe Formula 1 should consider changes to regulations regarding the procedure for standing restarts, after a near-miss behind the safety car at the Australian Grand Prix."

    Oma tuntemukseni on, että F1:stä viedään amerikan tapoihin noilla punaisilla lipuilla. Katselin viikko sitten Nascar-kisan, koska Räikkönen ajoi. Onnetonta kisailua: romurallia, punaisia lippuja ja uusintalähtöjä.

    Bottas saisi nyt selvittää mistä kiikastaa ja korjata asiat nyt heti.
     
    Viimeksi muokattu: 03.04.2023
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Ehkä typerää oli se toiseksi viimeinen punainen lippu. Ilmeisesti soraa oli sen verran radalla, että kisa piti keskeyttää. Sen olisi varmasti saanut pois radalta turva-auton avullakin.

    En oikein osaa itse sanoa, että mitä kisassa toisaalta olisi voitu tehdä eri tavoin. Ehkä viimeinen punainen lippukin olisi voitu korvata turva-autolla, mutta silloinkin olisi ajettu sen takana maaliin.
    Ei minua haittaa ollenkaan nuo uusintalähdöt. Mieluummin uusintalähtö ruudusta kuin lentävä lähtö turva-auton takaa. Mutta tietenkin punaisia lippuja pitäisi käyttää kohtuudella. Turva-auto on useasti se nopeampi ja jouhevampi tapa saada kisa uudestaan käyntiin. Ehkä tuossakin voisi tehdä siten, että jos turva-auto joutuu tyyliin 10 kierrosta olemaan radalla, niin ehkä on järkevämpi keskeyttää kisa kuin käyttää kisakierroksia radan kunnostamiseen. Mutta viisikin kierrosta turva-auton takana on ihan ok.

    Ehkä tuossa tilanteessa sääntömuutos olisi paikallaan, kun kisa keskeytetään kierros ennen maalia. Ehkä säännöissä voisi olla, että jos kisa pitää keskyttää kolme tai viisi tai jotain kierrosta ennen maalia, niin se loppuu siihen. Toisaalta samassa tilanteessa turva-autokin kasaa autot ja johdossa ollut menettää etunsa.

    Enkä oikein tuota "near-miss" -hommaakaan ymmärrä. Ihan samalla tavalla autot ajavat turva-autotilanteessa taikka lämmittelykierroksella ennen kisaa. Erona oli ilmeisesti nyt se, että kaikki kuskit eivät tienneet sitä, että ruudusta lähtiessä turva-autoa ei seurata samalla tavalla kuin lentävässä lähdössä. Tokihan tuota voisi muuttaa. Mutta toisaalta on tuo meikäläisen mielestä aika selkeää, että jos ruudusta startataan, niin periaattessa tehdään normaali lämmittelykierros. Ja jos startataan lentävänä, niin sitten seurataan turva-autoa.

    Jotenkin tuntuu vain siltä, että monet toimittajat ovat jatkuvasti huutamassa sääntömuutoksia, kun jotain tapahtuu. Ja sitten, jos FIA tekee sääntömuutoksia niin huudetaan, että miksi niitä pitää tehdä.

    Useasti olen kyllä noita sekoiluja vastaan, mutta tässä tapauksessa en oikeastaan ymmärrä huutelijoita, koska joskus kisat vain ovat romurallia ja punaisia lippuja pitää käyttää. Ja silloin kisan uudestaan starttaaminen pitää tietenkin tehdä sääntöjen mukaan. Eivät nuo säännötkään nyt mitenkään monimutkaisia olleet tässä tapauksessa. On eri asia se ovatko säännöt hankalia ja se osaavatko urheilijat niitä. Jos kyse on jälkimmäisestä, niin pitää vain katsoa peiliin.
     
  8. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    ^Sääntömuutosta haluaa Autosportin mukaan myös "The FIA's race stewards".
    Onhan nuo punaiset liput, kun turva-auto riittäisi, ihan hanurista.
     
  9. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 899
    Saadut tykkäykset:
    375
    Mielummin punainen lippu kuin safety car perässä maaliin kuten viime kaudella Monzassa.
     
    Kaitzu tykkää tästä.
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Jooh. Vähän turha paljon vedetään turvallisuus edellä. Tämä voi olla ihan mutua, mutta yksi syy siihen, että nyt oli enemmän punaisia lippuja, voi olla se, että Australia on kuitenkin katurata. Tilaa radalla ei oikein ole muualla kuin radalla. Toimitsijoiden yms. kulkeminen tapahtuu monessa paikassa radalla. Vaikka itse ulosajo yms. sattuisi hiekalla, niin traktorit, kuorma-autot yms. eivät välttämättä ole ihan vieressä.

    Noh, katsotaan mitä tapahtuu. Itselle on oikeastaan ihan sama. Onhan avattava takasiipikin pelkkä tekokeino sille, että auto voi siirtyä toisen edelle (en oikein jaksa puhua ohituksista). Sillä saadaan mukajännää kilpailua. Se on vain nyt mitälie 10 vuoden aikana jo hyväksyttyä menoa. Nykyään valitaan vuoden ohitukseksi semmoinen mutkassa tehty ohitus, joka oli ennen drs:ää ihan normisettiä jokaiselle kuskille.

    Pointti vain siinä, että jos jännitystä halutaan, niin samoin voisi 10 kierroksen välein ottaa uusintalähdön ruudukosta. Sopisi meikälle. :)
    Jotenkin on unohtunut se, että kilvanajo voi olla jännää ilman ohituksiakin. Eipä nykyään tule noita siirtymiä toisen edelle hehkutettua yhtään siten, kuten oikeita ohituksia häkän ja kimin alkuvuosien aikana.

    Oma resepti olisi se, että drs pois ja maaefektiä lisää. Tätähän suunnitellaan tulevaisuudessa, mutta saa nähdä. Ja välitankkaukset takaisin. Autot ovat jo liian isojakin.

    Kyllähän ykkösiä katsoo, mutta onneksi pikkuformulat ovat olemassa. On niissä vaan kilvanajo hurjempaa ja meno jännempää. Ja kakkosten äänet satakertaa paremmat kuin ykkösten.
     
  11. 3JJ

    3JJ Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 757
    Saadut tykkäykset:
    411
    No mut nythän just köröteltiin safetycarin perässä maaliin. Tai no teknisesti ei, mutta ohittaminen oli kiellettyä ennen maaliviivaa.
     
  12. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Autot olisi mielenkiintoisempia ajaa, jos ne olisi lyhyempiä. Siis 90-luvun taitteen mittakaava. Nehän on nyt ihan valtavan pitkiä kanootteja.

    Välitankkaukset toisi myös säpinää, mutta niihin on vaikea nähdä enää paluuta nykyajan hengessä. Toki tankkihan voisi olla vaikka vain henkilöautomainen 50 litraa eli sitä kautta saada tankkaukset mukaan. Mutta se kuvamaailma, että autoja tankataan kisojen aikana, niin se on varmaan se mitä ei enää haluta laji-imagollisista syistä.

    Monta vuotta uhkailin ja nyt kun olen toista vuotta katsomatta kisoja, niin tätä päätöstä uskaltaa suositella monelle. Kisojen määrä on nykyään älytön sprinttikisoineen ja Bottaskin tuntuu keskittyvän kaikkeen muuhun kuin ajamiseen. Mutta kansainvälisessä mitassa kasvavat katsojamäärät ei voi olla väärässä, tuotehan tuntuu siis monelle olevan kunnossakin.
     
    nepa tykkää tästä.
  13. El Grande

    El Grande Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 899
    Saadut tykkäykset:
    375
    Mutta se eka red flag ja restart olivat hyvä asia. Kai sen radan olisi voinut siivota safety car takana, mutta sitten kisa olisi ajettu jo siitä lähtien sc takana maaliin
     
    nepa tykkää tästä.
  14. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    En tiedä kumpi on oikeassa, mutta omaan korvaan tosiaan tuollainen vähän snobistiselta kuulostava ääntämismalli särähtää. Hakematta tuli heti mieleen vanha mtv:n urheiluankkuri Haajanen, joka puhui aina Ottawasta adavana. Ilmeisimmin tultu ameriikoissa käytyä vaihto-oppilaana. :D
     
  15. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    328
    Tänä viikonloppuna sitten kaikki olikin toisin. Formuloissa riitti sutinaa, kun taas MotoGP:ssä mentiin vähän vähemmillä vaurioilla.
     
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...na-oikeuden-on-tapahduttava/8669542#gs.uiq7rk

    Massa haluaisi 2008 vuoden tittelin itselleen. Sinänsä ymmärrän kyllä Massaa ja, jos tuo kisa olisi hylätty aikanaan, niin sillä olisi voinut olla merkitystä mm-lopputulokseen. Mutta näin kauan tuon jälkeen tuo tuntuu vähän turhalta. Varsinkaan, kun Hamiltonilla ei ollut osaa eikä arpaa tuossa. Ja, jos kisan tulokset olisi aikanaan jo hylätty, vaikka kesken kauden, niin Hamiltonilla ja McLarenilla olisi ollut erilainen mahdollisuus mm-taistoon ja sen lopputuloksen vaikuttamiseen kuin nyt.

    Ja muutenkin 15 vuoden takaisen mm-tuloksen muuttaminen tuntuu aika hurjalta ajatukselta. Ainoa tilanne, missä voisin tuon kuvitella tapahtuvan, olisi esimerkiksi se, että todistettavasti voitaisiin osoittaa, että McLaren oli huijannut jollain selkeällä tavalla, joka vaikutti mm-taistoon.

    Jos jotain tuon osalta tehtäisiin, niin ehkä kuten ampumahiihdossa, jossa jaettiin kristallipallo sekä Mäkäräiselle että Bergerille, kun Zaitseva jäi vuosia myöhemmin kiinni dopingista ja sen myötä Berger nousi cupin voittoon. Tuo olisi ehkä se kaikista paras ja reiluin vaihtoehto.
     
  17. pekotu

    pekotu Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    03.02.2007
    Viestejä:
    112
    Saadut tykkäykset:
    30
    Vaikea itsekään uskoa tuohon vaikka väärin se on ollut Massaa kohtaan. Ehkä tässä olisi joku rangaistus jälkikäteen itse organisaatiolle kun tuollaista on tehnyt, salaillut ja peitellyt. Taittaa vaan olla liika vanha asia siihenkään.
     
  18. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Liittynyt:
    03.05.2004
    Viestejä:
    4 975
    Saadut tykkäykset:
    894
    Aika tarpeetonta kaivelua 15 vuoden jälkeen. Menisi Massakin vain eteenpäin

    Omissa kirjoissani Massa on samaa kastia Barrichellon, Irvinen ja Bottasin kanssa eli niitä, joille mestaruus ei kuulu. Onko rajusti sanottu, ei voi mitään. Mutta miettikääpä jos vaikkapa Irvine olisi 1999 mestaruuden vienyt.
     
  19. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 365
    Saadut tykkäykset:
    1 401
    Itse olen samaa mieltä kuin Kimi eli se voittaa kenellä kauden jälkeen on eniten pisteitä. Ei Buttonkaan ehkä mitään mestaruusainesta olisi muuten ollut, mutta Brawnin tupladiffuusori oli vain liian hyvä keksintö. Ja onhan historiassa muitakin ns. kakkoskastin kuskeja, jotka ovat mestaruuden vieneet. Ekana tulee mieleen Hill ja molemmat Rosbergit.

    Kyllä huonompikin kuski saa mielestäni voittaa mestaruuden. Ja olihan se Massan mestaruus muutenkin aika lähellä.
    Uskon asia tämä ei tietenkään ole, mutta en usko, että tuo Massan valitus muuttaa enää mitään. Toisaalta eipä se keneltäkään pois olisi, jos molemmat saisivat pokaalin.
     
  20. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    WRC jatkuu viikon päästä Kroatiassa. Nyt tuli ikävä uutinen:
    Sitä on jo niin tottunut, että ajetaan ulos huippuautosarjoissa, mutta mitään todella pahaa ei tapahdu. Nyt sitten käy näin.